TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
„Minden embernek van egy útja, amelyiken járnia kell „Minden embernek van egy útja, amelyiken járnia kell. Nem lehet letérni róla. Az ember azt hiszi, hogy akik egy födél alatt élnek, azoknak útjok is egy. De ez nem így van. Nem a födelen múlik, hanem az utakon. A födél nem tartja össze az utakat, ha azok nem úgy indultak, hogy egymás mellett haladhassanak hosszú ideig.” Wass Albert
Hogyan valósítjuk meg a programot iskolánkban?
Tananyagok
9. évfolyam: 1. BEAVATÁS 2. EPOSZOK RÉGEN ÉS MA 3. A BIBLIA ÉS AZ IRODALOM 4. KONFLIKTUSOS DRÁMÁK 5. ARS POETICÁK 6. ANEKDOTIKUS EPIKAI HAGYOMÁNYUNK 7. A NYELVTAN ALAPFOGALMAI – A SZERKEZETI ELEMZÉS MÓDSZEREI 8. A CSAVARGÓ ALAKJA A MŰVÉSZETBEN
10.évfolyam: 1. HORATIUS NOSTER − A MI HORATIUSUNK 2. ILLÚZIÓK ELVESZTÉSE – REGÉNYEKBEN ÉS DRÁMÁKBAN 3. IRODALMI ÉLET MAGYARORSZÁGON A FELVILÁGOSODÁS KORÁBAN ÉS A REFORMKORBAN 4. A NYELVI VÁLTOZÁS ÉS A NYELVVÁLTOZATOK 5. MÉLYFÚRÁS: KOSZTOLÁNYI, A LÍRIKUS ÉS A PRÓZAÍRÓ 6. BŰNÜGYI TÖRTÉNETEK 7. KORSZAK, KORSTÍLUS, STÍLUSIRÁNY
11.évfolyam-irodalom: 1. Az antikvitás irodalma 2. A Középkor irodalma 3. A reneszánsz és a reformáció irodalma 4. A barokk irodalom Magyarországon 5. Klasszicizmus és felvilágosodás 6. Eszmék és látomások a romantikus lírában és drámában 7. Arany és a romantika korának szépprózája
11. évfolyam-nyelvtan: 1. A MAGYARBAN ISMERETLEN HANGOK ÉSHANGTANI JELENSÉGEK 2. MIBEN KÜLÖNBÖZNEK ÉS MIBEN HASONLÍTANAK A NYELVEK? 3. SZERKEZETI ELEMZÉS
12. évfolyam-irodalom: 1. ARANY JÁNOS-PÁLYAKÉP – KIEGÉSZÍTÉS, RENDSZEREZÉS, ELMÉLYÍTÉS 2. MADÁCH IMRE: AZ EMBER TRAGÉDIÁJA 3. A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉNEK MAGYAR SZÉPPRÓZÁJÁBÓL – ISMÉTLÉS 4. A 19. SZ. MÁSODIK FELÉNEK VILÁGLÍRÁJÁBÓL 5. A 19. SZ. MÁSODIK FELÉNEK EURÓPAI SZÉPPRÓZÁJÁBÓL 6. A 19. SZ. MÁSODIK FELÉNEK EURÓPAI DRÁMAIRODALMÁBÓL 7. AZ AVANTGÁRD 8. ADY ENDRE-PÁLYAKÉP 9. MÓRICZ ZSIGMOND
12. évfolyam-irodalom: 10. BABITS MIHÁLY-PÁLYAKÉP 11. KOSZTOLÁNYI DEZSŐ – ISMÉTLÉS 12. SZERZŐK ÉS MŰVEK A 20. SZÁZAD ELSŐ FELÉNEK MAGYAR IRODALMÁBÓL (FÜST, MÁRAI, RADNÓTI – KIEGÉSZÍTŐ FELIDÉZÉS) 13. JÓZSEF ATTILA-PÁLYAKÉP (KIEGÉSZÍTÉS ÉS RENDSZEREZÉS) 14. SZABÓ LŐRINC 15. SZERZŐK ÉS MŰVEK A 20. SZÁZAD VILÁGIRODALMÁBÓL – RÉSZBEN
12. évfolyam-nyelvtan: 1. HOGYAN TANULUNK NYELVEKET? 2. A NYELV ÉS AZ AGY 3. A GONDOLKODÁS ÉS A NYELV
A tanítás-tanulás szervezeti formáinak alkalmazása Frontális osztálymunka Csoportmunka Tanulópár – páros munka Egyéni munka A tanulók tevékenységének, önállóságának, kezdeményezésének, problémamegoldásainak, alkotóképességének előtérbe helyezése Információs és kommunikációs technika, számítógép felhasználása
Tanórák felépítése 1. Ráhangolódás 2. Jelentésteremtés 3. Reflektálás pókhálóábra belső hangok technikája asztalterítő-technika képleírás 2. Jelentésteremtés szakértői mozaik történetpiramis tollak középen technika érvelési feladatok 3. Reflektálás mérleg nyelve technika asszociáció Állj párba! 2 perces írás
A 3 fázis, valamint a folyamat RJR MÚÖ (ráhangolódás+jelentésteremtés+reflektálás) (motiváció+új anyag+ összefoglalás) Előismeret előhívása, élmény előhívása, fokozott aktivitás a diák részéről, interaktív kapcsolat (diák-diák, diák-szöveg) Tanáré a főszerep, a diák befogadó, interaktív kapcsolat tanár és diák között A 3 fázis, valamint a folyamat
Mit gondolunk szaktanárként most a programról? ELŐNYE HÁTRÁNYA Differenciálásra alkalmasabb. Eszközigényes. Élményközpontú tanulás. Többször kell ismételni az elmondottakat. Már 9. évfolyamtól kezdődően az írásbeli érettségi típusfeladatainak gyakorlására van lehetőség a tankönyv segítségével. A tematikus felosztás. Előtérbe kerül a diák különböző területeken való bemutatkozása (írás, beszéd, illusztráció, csoportvezetés stb.). A tömbösítésnek köszönhetően a nehezebb, több időt igénylő feladatok egy alkalommal megoldhatóak. Nagyobb önállóság és interaktivitás a diákok részéről.
Köszönjük megtisztelő figyelmüket! Eczetiné Schäfer Anett Kovács Hajnalka