Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
Első előadás.
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Művészet By: Turi Krisztina.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Komplex Instrukciós Program
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
A vizuális nyelv fejlődése a kamaszkorban
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
A nevelés stílusa.
REALIZMUS.
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Vizuális kommunikáció bevezetés
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Matematika a tudományban és a művészetekben
Harmadik előadás.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
TERVEZET.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Az avantgárd művészeti irányzatok
Kárpáti Andrea A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
A évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Bevezetés a gyermekrajz fejlődésének vizsgálatába
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Számítógéppel támogatott pályaorientáció. Számítógéppel támogatott orientáció szerepe a munka- pályatanácsadásban Előnyei: Előnyei: A kutatások nagy része.
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A szövegértési feladatok összeállítása
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
M A N D A L Á K A mandala szó az ősi indiai szent nyelvből, a szanszkrítből származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. A mandala egy kör alakú.
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.

Bevezetés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban A kisgyermekkorban készült rajzok, vizuális alkotások okoznak számunkra leginkább élményeket: szín- és formaviláguk elbűvöli a befogadót, hiszen eredendő és érintetlen, tiszta, egyszerű megfogalmazással az alkotó személyiséget tükrözik. Ekkor még leginkább az érzelmek, az indulatok szimbolikusan kerülnek megjelenítésre.

Bevezetés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Ezzel ellentétben a kiskamaszkorra, a verbalitás válik dominánssá, így a vizuális kifejezőeszközök szerepe egyre csökken. A hagyományos médiumokban az érzelmek egyáltalán nem jelentkeznek. A közlésre szolgáló eszközök az ábrázolás és leképezés irányába tolódnak el. A kiskamasz hűen akarja visszaadni a külvilágot és ezt a részletezéssel véli elérni.

Kutatások Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban A kiskamaszkor és a kamaszkor vizualitásával, valamint pszichológiai, szociológiai hátterével egészen a 19. századtól foglalkoznak társadalomtudósaink (forrás: Kárpáti, 2001.): Nagy László Clauss-Hiebsch H. Gardner Victor Löwenfeld Székácsné Vida Mária Kárpáti Andrea Gaul Emil.

A korosztály jellemzői Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Clauss-Hiebsch (1977): A kategorikus észlelés kezdete, jelenségek osztályba sorolása, a látvány rendszerbe helyezése. A gondolkodás ekkor kezd átlépni a konkrét fogalmi szintről az absztrakt gondolkodás szintjére. A verbalitás, a fogalmi absztrakció elsorvasztja, illusztratív szerepbe kényszeríti a vizuális kifejezés formáit.

A korosztály jellemzői Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Nagy László (1905): Analízis különösen intenzív A szintetizálás nem elégséges , s így a magasabb szintű szintézis elmarad A spontán gyermekrajz fejlődése megáll H. Gardner (1980): U alakú görbe - 10-12 évesen „rajzi törés” 15 éves lány állatmenhely rajza

A vizuális nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban A vizuális nyelv kétféle idiómája alakul ki. Az ún. „iskolai” (school art style) és a szabadidős rajzi stílus. 14 éves lány iskolai, haptikus és otthoni, optikus munkája Victor Löwenfeld a serdülés idejére teszi a két fő ábrázolási típus differenciálódását: Optikus és vizuális típusú gyermekek Haptikus vagy motorikus típus

A vizuális nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Löwenfeld két részre bontja a kamaszkori rajzi fejlődés időszakát: 1. Csoport korszak, vagy szemléleti realizmus kora (9-12 életév) Nem „rajzi törés”, hanem nyelvváltás: a gyermekrajz motívumvilágára a kortársak vannak a legnagyobb hatással és erősen megnő a realista ábrázolás. 2. Pszeudo-naturalista korszak (12-14 életév) A tér- és mozgásábrázolás jelentősen fejlődik, ám a rajz elveszti spontaneitását, sablonossá válik. Elégedetlenség, a képességek hiányának felismerése, ami csalódáshoz vezet.

Áttörés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Gaul és Kárpáti, (1997): Megfelelő fejlesztés mellett a vizuális képességek a kamaszkorban sem hanyatlanak. Ellenkezőleg: lényeges fejlődést mutatnak. A rajzfejlődés megtorpanása azonban csak az európai és észak amerikai kultúrákban általános tapasztalat. Távol-Keleten az arab világban a rajzfejlődés nem áll meg – kamasz csak idiómát (műfajt, technikát, médiumot) vált. 16 éves fiú munkája, a hajlékonyság fogalmára

Áttörés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Székácsné (1971): A családi ösztönzés, a hagyományos vizuális kultúra beépülése a mindennapokba fenntartja a rajzolási kedvet. Nem mutatnak visszaesést, elszegényedést a roma gyermekek rajzai sem (pszichorealizmus). Rokoníthatók az expresszionizmus, a szürrealizmus képi, formai világával

A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban A plasztikai nyelv fejlődése során ugyanolyan szempontok játszanak szerepet a kiváltó okok között, és a fejlődés lépései is teljes mértékben megegyeznek a rajzi fejlődés menetével. Mivel a plasztikai ábrázolásmód , az egyik legalkalmasabb médium a gondolatok kifejezésére, így egy új eszközt használva, megfelelő irányítás és koncepció mellett elérhető a fejlődés. A plasztikai fejlődés szoros összefüggésben van a konstruáló képességgel.

A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban 16 éves fiú munkája, az érzelmek és a lelkiállapot megjelenítésére 17 éves lány Yin-yang ábrájának konstrukcióba helyezése

A plasztikai nyelv Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Magas szintű absztrakció, saját élményeket feldolgozva, domborműben. A mintázást rajzi megoldás előzte meg. 16 éves lány munkája.

Összegzés Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban A kiskamaszok és később a kamaszok (12-18évesek) ábrázolásain (legyen az két-vagy háromdimenziós produktum) a kulturális jegyek az egyéni sajátosságokkal egyenértékűek. Az ábrázolást ekkor már befolyásolhatják a művészi élmények ( a korábban látott és elemzett műalkotások és a kortárs vizuális nyelv egyaránt), az ifjúsági szubkultúra produktumai (a divat, illetve a tükre a tömegkommunikáció), és az oktatás elvárásai, mintái.