Hogyan csökkentheti költségeit versenytársainál nagyobb mértékben? Dr. Szegedi Zoltán c. egyetemi tanár, Az MKT Logisztikai Szakosztályának elnöke Az időtényező szerepe a cég logisztikai költségeiben zoltan.szegedi@ameropa.hu
Az időközpontú verseny Amit a gyorsaság nyújt nekem: A vevők tőlem való „függősége”: lojálisak, többet költenek A „jó” vevők - árprémiumok a gyorsaságomért Költségek áthárítása a versenytársakra Csökkenti kockázatokat Felfedi a feleslegeket „Ha 3-4szer gyorsabban szállítod az árut,mint versenytársaid, akkor háromszor gyorsabban fogsz növekedni, kétszer nagyobb haszonra teszel szert és a költségeid is csökkenni fognak!” (Stalk-Hout: Versenyben az idővel) zoltan.szegedi@ameropa.hu
Mit vár a vevőm (és a cégvezetés) ? széles termékválaszték, kis tételekben, nagy gyakorisággal, „azonnal”, (gyorsaság, pontosság) a polcomra („desk to desk”) könnyű megrendelhetőséggel, „gombnyomásra” zoltan.szegedi@ameropa.hu
A logisztika felértékelődik, a szerepek változnak Felmérés (SZIE-ÁVF): A logisztika stratégiai jelentőségűvé vált Időközpontú verseny Központban a költség (vevő) Az információs rendszerek integrált kezelése Az elosztási csatorna integrációja még nem „életkérdés” zoltan.szegedi@ameropa.hu
A logisztikai verseny három dimenziója I. „Hagyományos” verseny II. Ellátási láncok versenye III. Nemzetgazdaságok közötti verseny zoltan.szegedi@ameropa.hu
VÁLLALATI ÉRTÉKLÁNC (M.Porter) „I. „Hagyományos” verseny” VÁLLALATI ÉRTÉKLÁNC (M.Porter) Irányítás és adminisztráció Emberi erőforrások Technológia fejlesztése Beszerzés Befelé irányuló logisztika Termelés Kifelé irányuló logisztika Marketing és érté- kesítés Szerviz, utógondo- zás zoltan.szegedi@ameropa.hu
Ellátási lánc menedzsment (a hálózati struktúra) zoltan.szegedi@ameropa.hu
„II. Ellátási láncok versenye” Turbulens piacok - SCM gyakorlat az EU-ban Termék és technológia éllettartam rövidül A variációk száma és a termék osztódás növeli az üzleti kockázatot Önként vállalt akciók általi ellátási láncbeli káosz Tervezésre (előrejelzésre) alapozott menedzsment ezentúl nem működik: tervezz a kapacitásodra – cselekedj igény szerint (Prof. Martin Christopher, 2002.) Nem várhatók „big-bang” SCM projectek 2004-ig (0,7 valószín.) SCM területére történő beruházások (2005-ig) 40 % hatékonyság csökkenést eredményeznek (0,8 valószín.) Hogyan fejlődik az SCM 2007ig? Stratégiai partnerkapcsolatok A technológia határozza meg a stratégiát (optimizálás, készletek láthatóvá tétele, elemzések) Teljesítményi mérőszámok a teljes csatornában 2005-ig a mostani SCM tevékenységek 60 %-át kiszervezik (0,7 valószínűség) (Survey 2002, Gartner Group) zoltan.szegedi@ameropa.hu
Szolgáltatási szint megállapítása A szolgáltatást a tervezés korlátjaként kell kezelni Előre nem látott szolgáltatási többletkiadások tervezése A szolgáltatási teljesítmény mérése Teljesítetlen rendelések száma Készlethiányok száma Időbeni kézbesítések száma Pontatlan rendelések száma Rendelési ciklus ideje Legátfogóbb zoltan.szegedi@ameropa.hu
Szolgáltatási észrevételek A domináns vevőkiszolgálási elemek logisztikai természetűek A késedelmes szállítás a leggyakoribb szolgáltatási panasz, és a kézbesítési gyorsaság a legfontosabb szolgáltatási elem. A szolgáltatás nem teljesítésének elsődleges büntetése a jelentősen csökkenő rendszeres vevőkör Nehéz meghatározni a logisztikai vevőkiszolgálás forgalomra gyakorolt hatását zoltan.szegedi@ameropa.hu
Új stratégiai irányok Hagyományos stratégia (Idő-, költség-, szolgáltatási színvonal) de új módszerek (Módszerek kavalkádja” az EU-ban: JIT, MRP I. –II., Cross-Docking, Késleltetés, Vendor Managed Inventory, Cont. Replenishment, ECR, EOQ, Outsourcing, stb.) Logisztika vagy SCM? Logisztika: ”automatizálható” (MM modul) SCM: (még) nem automatizálható (ostorcsapás) Verseny: ellátási láncok és nem termékek között Állami szerepvállalás? zoltan.szegedi@ameropa.hu
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus zoltan.szegedi@ameropa.hu
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus a láncban
„ II. Ellátási láncok versenye” Az ostorcsapás-effektus kiküszöbölése
A defenzív vezetés elve „ II. Ellátási láncok versenye” A defenzív vezetés elve Saját vállalatom Beszállítók Vevők Vevők vevői/ Beszállítók Végfelhasználó Beszállítói Beszerzés Átalakítás Disztribúció Termék- és információáramlás zoltan.szegedi@ameropa.hu
EU: fejlődési, színvonalbeli, gazdaságfilozófiai különbözőségek A célok elérésének lehetőségei az egyes korszakokban zoltan.szegedi@ameropa.hu
A logisztikai célok elérésének eszközei az egyes időszakokban IV.Koordinált disztribúció, ellátási lánc III.Időtényező II.Csatornák/marketigmix-elméletek I.Integrált költségszemlélet Forrás: Szegedi Z. – Prezenszki J.: Logisztika – menedzsment, 2003 zoltan.szegedi@ameropa.hu
A rendelési ciklus ideje zoltan.szegedi@ameropa.hu