A településfejlesztés aktuális feladatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Projekt általános bemutatása
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Nemzeti Közlekedési Stratégia kialakítása Magyarországon Szűcs Lajos, főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közlekedési Infrastruktúra Főosztály.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
Kulturális értékek digitalizálása az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében Dippold Péter.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
TÁMOP /A – RÉV projekt ORSZÁGOS MUNKAERŐ-PIACI SZOLGÁLTATÓ ÉS SZAKMAI TÁMOGATÓ HÁLÓZAT III. ORSZÁGOS HÁLÓZATI TALÁLKOZÓ Budapest
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Tájékoztató a területfejlesztésért felelős főigazgatók üléséről Drahos Zsuzsanna Budapest, április 7.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
K ÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM T ÁRSADALMI F ELZÁRKÓZÁSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG romagov.kormany.hu A Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A 2011-es magyar elnökség területfejlesztési feladatai – stratégiák és felkészülés dr. Szaló Péter területfejlesztési és építésügyi szakállamtitkár 2009.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Strukturális és Kohéziós Alapok
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
A Roma-Net Helyi Támogató Csoport lehetőségei a szociális városrehabilitáció tervezésében és végrehajtásában Mini-konferencia ,
A Nemzeti Fejlesztési Terv
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület tevékenységének bemutatása GYURKÓ BÉLA (megyei kapcsolattartó)
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Towards an Effective Regional Resource Allocation (TERRA) Zárókonferencia Nagyvárad, március 19. A projekt rövid bemutatása - célok és eredmények.
Előadás másolata:

A településfejlesztés aktuális feladatai Jármi Gyöngyi Belügyminisztérium Területrendezési és Településügyi Főosztály II. Plan-net Konferencia, Nyíregyháza, 2012. április 5.

Aktuális feladatok Szabályozási feladatok (Építési törvény, kapcsolódó Korm.rendeletek) ROP pályázati kiírások 2012-ben (AT módosítás, pályázatok előkészítése, új 4/2011. Korm.rend.) Felkészülés a 2014 utáni támogatási periódusra: Integrált Területi Beruházások (ITI) Fenntartható városok európai referenciakerete (RFSC)

Szabályozási feladatok Épített környezet alakításáról és védelméről szóló 1997. évi LXXVIII. Törvény (Étv.) módosításának tervezete első olvasatban elkészült → Országos Építésügyi Fórumon 2012. ápr. 10-ig véleményezhető (ápr. 30. KIM, majd közigazgatási egyeztetés) Ezt követően a kapcsolódó végrehajtási rendeletek módosításainak tervezetei is felkerülnek a Fórum honlapjára

Felkészülés a 2014 utáni támogatási periódusra Mi várható? Célok: Kohéziós politika városi dimenziójának erősítése (EU2020 prioritásai!), erősíteni kell az integrált szemléletet, városok szerepét Európai Bizottság 2011. okt. 6-án közzétette a 2014-2020-as programozási időszakra vonatkozó jogszabály-tervezeteteket (egyeztetésük megkezdődött) Városokat érintően: EU2020-hoz való hozzájárulás, fókusz a 11 tematikus célra Integrált Területi Beruházások (ITI): forrás: ERFA (5%), ESZA, mire: integrált terület-/városfejlesztési stratégiák végrehajtása (speciális célterület), hogyan (opc.): menedzsment feladatok helyben

A Lipcsei Charta végrehajtását segítő fenntartható városfejlesztés európai módszertana (RFSC)

Előzmények A városfejlesztésért felelős miniszterek döntései: Lipcsei Charta a fenntartható városokról (2007) az integrált megközelítés elősegítése, kiemelt figyelem a leromlott városrészeknek, stb. Marseille Nyilatkozat (2008) a Lipcsei Charta célkitűzéseinek megvalósítását segítő eszközrendszer kidolgozása francia kezdeményezésre „referenciakeret” létrehozásának elindítása (MS/I mcs létrehozása) Toledo Nyilatkozat (2010) az RFSC első, ún. „tesztverzió” bemutatása az RFSC tesztelése az európai városok bevonásával 2008. Marseille-i Nyilatkozat: MS/I (Member States and Institution) munkacsoport létrehozása francia koordinációval, célja: a Lipcsei Charta céljainak megvalósítását (integrált, fenntartható várostervezést) segítő eszközrendszer kidolgozása 2010: Toledo Nyilatkozat az RFSC prototípusa bemutatásra került a miniszterek támogatják az RFSC európai városok bevonásával történő tesztelését, célja, hogy a módszertan minél alkalmazhatóbb, használhatóbb, hatékonyabb legyen.

Mi az RFSC? „Reference Framework for Sustainable Cities - a toolkit for integrated approach” » egy eszköz a városok számára Interaktív webes alkalmazás Célja a fenntartható és integrált városfejlesztésről szóló párbeszéd elősegítése: a városokon belül a városok között a városi érintettekkel az ágazatok között a szintek között (helyi, regionális, nemzeti, európai)

Eredmények, további lépések 2010. december: az RFSC 1. verziója elkészült, 60 európai „tesztváros” kiválasztása (tagállami koordinációval, 3 hazai város vehet részt – Szentes, Szolnok, Nyíregyháza, tesztelés nemzetközi és hazai szakértők segítségével) 2011. március 15-16: tesztelést indító konferencia 2011. I. félév: RFSC tesztelése a Nemzeti Támogató Csoport bevonásával 2011. II. félév: tapasztalatok beépítése és anyag elfogadása, További lépések: 2012. I-II. élév: (dán-ciprusi elnökség) fordítása és terjesztése (szakértői workshop-ok: ápr. 18. Debrecen, ápr. 26. Pécs, máj. 17. Budapest)

http://rfsc.tomos.fr www.rfsustainablecities.eu

Hálózatok

Határozza meg városa kihívásait és találjon társ-városokat

Szerezzen hasznos tapasztalatokat az európai fenntartható városfejlesztési példákon keresztül

Négy fő eszköz gazdaság társadalom környezet menedzsment 25 kérdés a fenntartható városfejlesztéssel kapcsolatosan Magában foglalja az európai célkitűzéseket és irányelveket A kérdések a fenntarthatóság 4 pillérén alapulnak gazdaság társadalom környezet menedzsment Egy-egy célkitűzéshez több tevékenység tartozik

Gazdaság A városok/régiók/térségek gazdasági vonzerejének növelése A helyi gazdaság tudás- és tapasztalatcserén alapuló fejlesztése A városok kapcsolódásának biztosítása, és hatékony infrastruktúra kialakítása. A helyi termékek fenntartható előállításának és felhasználásának, valamint a helyi szolgáltatások fenntartható igénybevételének elősegítése. Foglalkoztatási típusok és a munkahelyhez jutás lakossági igényekhez történő igazítása. Diverzifikált helyi gazdaság fenntartása vagy fejlesztése.

Társadalom A közszolgáltatások minőségének és hozzáférhetőségének javítása A jó minőségű oktatásban és képzésben való részvétel biztosítása mindenki számára. Az egyenlő esélyeket szem előtt tartó, magas színvonalú egészségügy támogatása. A lakhatás és a lakókörnyezet minőségének biztosítása. A társadalmi bevonás és lehetőségeinek támogatása Kulturális és szabadidős lehetőségek és az ezekhez való hozzáférés biztosítása mindenki számára.

Környezet A klímaváltozás hatásainak csökkentése és a városok alkalmazkodó-képességének növelése. A biodiverzitás megőrzése és elősegítése. Szennyezések csökkentése A természeti erőforrások minőségének és hozzáférhetőségének megőrzése. Az épített környezet, közterek és a városi tájkép magas minőségének és funkcionalitásának megőrzése és elősegítése.

Menedzsment Integrált jövőkép kialakítása a város fenntartható fejlődéséről. Fokozott figyelem a hátrányos helyzetű városrészekre. A város irányítási rendszerének szervezése a fenntartható városfejlesztés szempontjai szerint Az integrált, fenntartható városfejlesztés finanszírozásának biztosítása, irányítása A folyamatok nyomon követése és kiértékelése. Együttműködés a különböző szintű hatóságokkal. A városi érintettek és lakosok aktív bevonásának elősegítése A kapcsolatépítés és tudáscsere elősegítése

A saját stratégia/projekt kialakítása A fenntartható városfejlesztési stratégia vagy projekt kidolgozása az integrált megközelítést alkalmazva Milyen esetekben használható? Pontosabb kép a célokról és azok lehetséges hatásairól Stratégia készítéséhez Célok teljesülésének összehasonlítása Új ötletek megújítandó stratégiához

Szinergiák és ellentmondások Példák

Az integrált megközelítés ellenőrzése Az integrált megközelítés ellenőrzése egy városfejlesztési stratégia vagy projekt kapcsán Milyen esetekben használható? Meglévő stratégia gyenge pontjainak fejlesztése Hatások fokozott figyelembevétele Egy stratégia/projekt értékelése

A városfejlesztési politika javítása a hátrányos helyzetű városrészekben A város fejlesztési tevékenységének javítása a leromlott városrészekben Milyen esetekben használható? Fokozódó kihívások Nehézségek és hiányzó jó példák Speciális beavatkozásokat igénylő tématerületek

A fejlődés nyomon követése A folyamatok nyomon követése lépésről lépésre Milyen esetekben használható? Stratégia/projekt nyomon követése Indikátorrendszer vizuális bemutatása Stratégia eredményeinek kommunikációja

Hatékonyabb kommunikáció a fenntartható és integrált stratégiákról, projektekről különböző csoportok között fejlesztési részleg a városi önkormányzaton belül választott képviselők tervezők, gyakorlati szakemberek és szakértők lakosok és érintettek helyi, regionális, nemzeti és európai szintek képviselői szemléltethető és alátámasztható döntéshozatali folyamatok által az egyes alternatívák hatásainak és eredményeinek összevetése a koordináció fejlesztése a meghozott döntések indoklása

Jobb eredmények a fenntartható fejlődést jobban szem előtt tartó városi stratégiák és projektek készítése az integrált gondolkodás és cselekvés erősítése a lehetséges szinergiák feltérképezése és tudatosítása figyelem felkeltés a hiányosságok és ellentmondások vonatkozásában költség-takarékosság hosszú távon az előrehaladás kiértékelése lépésről lépésre a változtatások iránti szükséglet felmérése készségfejlesztés a város irányítása terén tanulás lépésről lépésre, különös hangsúlyt fektetve a folyamatokra hasznos példák és szemléltető anyagok felkutatása más városok példáján társ-városok közti tudáscsere és tanulás

Közös európai platform Nem bírálja és elemzi a városokat de lehetőséget teremt a kritikus önértékelésre, tudatos döntéshozatalra Nem célja a városfejlesztés „szabványosítása” de egyenlő feltételek állnak rendelkezésre az egyeztetéseken alkalmazható nemzeti és helyi szinten A városokat nem mérik össze, nem rangsorolják de a különböző megközelítéseket, eredményeket összehasonlíthatják Nincsenek kötelezettségek a városok számára, nem előfeltétel a finanszírozási forrásokhoz de a városok hozzájárulnak a közös európai célok (EU 2020) eléréséhez Díjmentes hozzáférés, és nem kötődik hozzá pénzügyi támogatás viszont díjmentes e-tanulás, tudáscsere, és a készségfejlesztés

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!