Minőségmenedzsment 9. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A vagyonvédelemtől a katasztrófavédelemig.
Advertisements

Logisztika alapvetések.
A MINŐSÉG MEGTERVEZÉSE
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Szoftverminőség, 2010 Farkas Péter. SG - Sajátos célok  SG 1. Termék / komponens megoldás kiválasztása  SP 1.1. Alternatívák és kiválasztási kritériumok.
Minőségmenedzsment 3. előadás
Értékelemzés a gyakorlatban
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőségköltségek.
Kezdhetek mindent elölről…
MINŐSÉGMENEDZSMENT 3. előadás
V. A készletezés logisztikája
Validálás & verifikálás
Minőségmenedzsment 2. előadás
14. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák II.
Minőségmenedzsment 2.előadás
Dr. Balogh Péter egyetemi adjunktus Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék STATISZTIKA I. 11. Előadás.
Gazdaságelemzési és Statisztikai Tanszék
Műszaki Tervezés 3. előadás
Mesterséges neuronhálózatok
Dr. Szalka Éva, Ph.D.1 Statisztika II. VII.. Dr. Szalka Éva, Ph.D.2 Regresszióanalízis.
HACCP-előírások, alapvető higiéniai követelmények a vendéglátó üzletekben. Szoboszlai Gyula.
HACCP az élelmiszer-higiéniában
Előnyök és alkalmazási területek
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Az OEP lehetséges szerepe az ellátási hibák felismerésében és megelőzésében „(Elkerülhető) ellátási hibák az egészségügyben” országos konferencia, Budapest,
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Ellenőrzés, visszacsatolás
ADATBIZTONSÁG, ADATVÉDELEM IV. Takács Béla
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
Karbantartási tevékenység felmérése és fejlesztése
Kapacitás, átbocsátóképesség, időalapok, az erőforrás nagyság, átfutási idő, a termelő-berendezések térbeli elrendezése. Átfutási idő számítások.
III. A termelés és értékesítés alakulásának elemzése
HEFOP Minőségirányítás 13. hét: A minőségfejlesztést segítő technikák I.
Kvantitatív módszerek
Az elemzés és tervezés módszertana
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
Nagy rendszerek biztonsága
Ipari Katasztrófák3. előadás1 A technika. Ipari Katasztrófák3. előadás2 A technológia kialakulása 1.Alapkutatás: a természettudományos össze- függések.
Alapsokaság (populáció)
Lineáris regresszió.
Adatleírás.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
Költség-minimalizálás az ellenőrző kártyák alkalmazásánál Feladatmegoldás, kiegészítés.
1 Bemutatkozik a K21 Kulcsfontosságú folyamatok (4) munkacsoportja EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI SZOLGÁLAT K-21 MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI PROJEKT.
Rugalmas keretrendszer a minőségbiztosítási adatok kezeléséhez XII. abas Vevőfórum, Balatonlelle június 5-7.
Gazdasági és PÉNZÜGYI Elemzés 4.
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Minőségbiztosítás LB-II.
Minőségbiztosítás II_2. előadás
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Minőségköltségek.
Vállalkozásmenedzsment I.
MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. előadás
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
Minőségmenedzsment alapjai Minőségmenedzsment alapjai November 27. Dénes Rita.
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Korreláció, regresszió
PMK minőségirányítási szakmai nap
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
6 szigma.
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
Dr. Varga Beatrix egyetemi docens
Csuklós munkadarab-befogó készülék koncepcionális tervezése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Tanulási görbék.
Kísérlettervezés 3. előadás.
valamint korábbi befejeződés/csúszás/ átfedés és kombinációik
Előadás másolata:

Minőségmenedzsment 9. előadás A minőség eszközei II – QFD (Quality Function Deployment)

Minőség háza A vevői igények lefordítása technikai elvárásokká A vevő hangja

A hagyományos tervezés és a QFD viszonya Tervezés QFD-vel Vevői igények Vevői igények Vevői vélemények Konkurens termék jellemzői Tervezési irányértékek Tervezés Tervezés Tervezési eredmények Tervezési eredmények Gyártás tervezés Gyártás tervezés

1. Lépés – a vevői igények meghatározása Vevő igények 1. 2. 3. 4. Tisztaság Kényelmes székek Finom ételek Megfelelő kiszolgálás

2. Műszaki paraméterek meghatározása 1. 2. 3. 4. 5. A felszolgálók képzése Csempe típusa A padló csempe tisztíthatósága A székek anyaga Standard menü

3. Egymásra hatás meghatározása Műszaki paraméterek 1. Csempe típusa 2. Padló csempe tisztíthatósága 3. Székek anyaga 4. felszolgálók képzése 5.Standard menü 9 – erős kapcsolat 3 – közepes kapcsolat 1 – gyenge kapcsolat Vevő igények 1. Tisztaság 2. Kényelem 3. Finom ételek 4. Kiszolgálás 9  3 1    9  1

4. lépés: a műszaki paraméterek egymásra hatása 9 -3 9 – erős pozitív kapcsolat 3 – pozitív kapcsolat -3 – negatív kapcsolat -9 – erős negatív kapcsolat Műszaki paraméterek 1. Csempe típusa 2. Padló csempe 3. Székek anyaga 4. Felszolgálók képzése 5.Standard menü

5. lépés: konkurencia értékelése Vevői igény 1 2 3 4 5   S  B  A   A  B  S Mind a vevői igények Mind a műszaki paraméterek esetében 1-5 skálán A, B – konkurens vállalat S – saját vállalat Műszaki paraméterek 1 A S 2 B S,B 3  4  5 

6. Lépés: a vevői igények priorizálása Vevői igény súlya (0-10) Cél érték (1-5) Árbevétel hatás (1-2) Abszolút súly – a három előző szorzata súly Célérték Árbev. Hatás Abszolút súly Vevő igények 1. Tisztaság 9 3 1 27 2. Kényelem 6 5 30 3. Finom ételek 8 4 2 64 4. Kiszolgálás 7 56

7. lépés: műszaki paraméterek priorizálása Nehézség (0-10) Célérték (az előzőhöz hasonlóan) Abszolút fontosság (a vevői súly és a koefficiens szorzata) Relatív fontosság (a vevői igény abszolút súlyának és a koefficiensnek a szorzata)

8.lépés: végső értékelés Műszaki paraméterek 1. Csempe 2. Padló csempe 3. Székek anyaga felszolgálók képzése 5.Standard menü súly Cél-érték Árbev Hatás Absz. 9 3 1 27 6 5 30 8 4 2 64 7 56 Vevő igények 1. Tisztaság 2. Kényelem 3. Finom ételek 4. Kiszolgálás 9  3 1    9  1 Abszolút súly Relatív súly 81 81 81 80 93 Σ416 8.lépés: végső értékelés 0,19 0,19 0,19 0,19 0,22 243 243 351 595 744 Σ2176 0,11 0,11 0,16 0,27 0,34 Értékelés: az étteremnek a menü elkészítésére kell konentrálni

FMEA (Failure Mode and Effects Analysis – a lehetséges hibák és összefüggések elemzése)

FMEA

FMEA A módszer a hibákat a becsült kockázatuk alapján rangsorolja Legtöbbször egy termék, folyamat vagy rendszer még be nem következett hibáival foglalkozik. Célja: az összes lehetséges hiba és hatás feltárása, és azok vevőhöz való eljutásának meggátlása. a kritikus komponensek, potenciális gyenge pontok feltárása a hibákból eredő kockázatok becslése, számszerűsítése sorozatgyártásnál a szükséges változtatások minimalizálása valamennyi potenciális hiba feltárása Típusa: konstrukciós FMEA - Célja a konstrukciós megoldásokból és a tervező által készített előírásokból eredő hibák és hibalehetőségek feltárása és megszüntetése. Már gyártásban levő, vagy új konstrukcióra alkalmazható. Folyamat FMEA - Célja a gyártás, előállítás során fennálló hibalehetőségek feltárása és megszüntetése: Anyagbeszerzéstől a csomagoláson keresztül a kiszállításig a technológiai fegyelmezetlenségből, anyag-, gép-, eszközhibából eredő hibalehetőségek feltárása a feladat.

FMEA Lépései munkacsoport létrehozása termék vagy folyamat elemekre bontása, az egyes elemekhez funkciók kapcsolása: hibák feltárása: a funkció hiányos vagy nem teljesülése, következmények megfogalmazása hiba okok feltárása pl halszálka elemzéssel ellenőrző intézkedések számbavétele, a láncolatok jelentőségének értékelése, súlyozása (RPN szám – Risk Priority Number) javaslatok, beavatkozások megtervezése javító intézkedések

fontossági mérőszámok megállapítása (RPN). Hiba előfordulása (RA): 1-10, hiba előfordulásának gyakorisága alapján A hiba következményének jelentősége (RB): 1-10, a vevő szemszögéből pontozva – alig észleli vagy biztonságát veszélyezteti Ellenőrzés hatékonysága (RC): a minőség-ellenőrzés a hibát feltárja, és az nem jut el a vevőhöz RPN=RA * RB * RC

RF (Risk of Failure) a hibák jelentősségének összesítése az i.-dik elem, j-dik hibájára Ez a szám mindazon RPN számok összege, amelyek az adott hibához tartozó alágakon találhatók, mivel egy hibához több okot tárhatunk fel. Ez alapján történik a hibák rangsorolása. Első helyen az a hiba áll, amelynek következménye súlyos, oka gyakori (akár több kisebb gyakoriságú hibaok összesítéséből adódóan), és az ellenőrzés nem képes kiszűrni.

RP (Risk of Parts) – elemek jelentősége Ez a mutató az adott elemhez tartozó valamennyi ág RPN számainak összege. Megmutatja, hogy egy alkatrész vagy művelet milyen mértékű problémát jelent a minőségszabályozás szempontjából. Kiugró értékének jelentése: döntően az adott alkatrésznél jelentkeznek a hibák, és ezek gyakorisága és/vagy jelentősége túl nagy, és/vagy ellenőrzésük nem megfelelő. Ezen elem javítása, fejlesztése első helyen kell szerepeljen.

Taguchi-féle kísérlettervezés

Taguchi minőség megközelítése Robosztus tervezés– a technológia megválasztása Parameter tervezés – azon paraméterek megválasztása, amelyek befolyásolják a minőséget (nem változtatja meg a gyártási költséget) Tolerancia tervezés – a minőség fejlesztésére, ha a paraméter tervezés nem megfelelő eredményű (növeli a gyártási költséget) Negatív minőség definíció

Minőség veszteség függvény (QLF - Quality Loss Function) L=K*V2 K – konstans 2 - szórásnégyzet K=C/T2 C – egy termék javításának költsége T – tolerancia intervallum LSL célérték USL

Feladat - QLF Egy autó esetében a hűtő berendezés javításának költsége $200. Határozza meg a QLF alapján a veszteség értékét a célértéktől való eltérés alapján, ha a specifikáció 6±0,5 mm és a szórásnégyzet (1/6)2. Megoldás: K=200/0,52=800 L=K* 2 =800*(1/6)2=22,22$/db

TAGUCHI kísérletterv 1. probléma meghatározás 2. Brainstorming A faktorok, az értékek és a kapcsolatok meghatározása, Szabályozó faktor Zaj faktor Célok meghatározása Minél kisebb, annál jobb Konkrét célérték Minél nagyobb, annál jobb A kísérlet megtervezése Offline kísérletek (az ismétlések számának meghatározása) Kísérlet lefuttatása Ortogonális tömbök (a faktorok száma és értékeinek függvényében) Eredmények rögzítése A faktorokhoz kapcsolódó átlagos eredmények rögzítése a kedvezőbb érték kiválasztása Elemzés (faktorok értékének megválasztása) A kísérlet megerősítése (az eredmények validálása)

Köszönöm a figyelmet!