ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN II. Kántor András vezető tanácsadó szakképzési szakértő
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN FELNŐTTKÉPZÉSRE HATÓ SZEREPLŐK: -állam, államot képviselő szervezetek -önkormányzatok -civil szféra -versenyszféra -lakosság -határon átnyúló szervezetek -EU és intézményei
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Az állam, államot képviselő szervezetek: - az állam három szerepe emelhető ki: - jogalkotó és szabályzó - tulajdonos, fenntartó, finanszírozó, támogató - kapcsolattartó EU és intézményei, nemzetközi szervezetek - késnek a törvények végrehajtási szabályai, folyamatos a határidő csúszás a szabályok módosítása pl. az OKJ esetében. törekvés az egyszerűbb bürokráciával és adminisztrációval járó képzési rendszerek átalakítására, újabb szereplők bevonása az az eljárásokba - szűkülő költségvetési források mellett magasabb színvonalú és költség igényesebb képzési rendszer kialakítása, lényegesen hosszabb idő tartamú képzési időkkel. -
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Az önkormányzatok szerepe: (települési önkormányzatok) -a jelenlegi centralizációs folyamatok szerint csökkenő szerepvállalás –vegyes hatáskörök -csökkenő finanszírozási lehetőségek -differenciált különbségek a gazdasági területeken -esetleg egy-egy akció támogatása
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN A civil szféra és szereplői: -alapítványok, egyesületek, társadalmi szervezetek, egyházak, köztestületi és szakmai kamarák, munkáltatói- és munkavállalói érdekvédelmi szervezetek, MTA, egyéb civil szervezetek -nonprofit gazdasági szervezetek, társaságok közhasznú intézmények -törekvés – lobbyzás – nagyobb befolyás gyakorlása a politika, az állam felé – „együttműködés” -saját oktatási és képzési bázisok megtartása és stabilizálása – állami források – támogatások szerzése – fundraising. -„testre szabott” programok, szakmák elismertetése
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Verseny szféra szereplői: - profit orientált gazdasági szervezetek -társas, szövetkezeti és egyéni vállalkozók -nemzetközi vállalkozások – joint venture -iskolarendszerű üzleti képző intézmények -a felnőttképzések generálója és finanszírozója, -saját és kifelé irányuló képzési tevékenységek szervezői - profit szerzés és növelés-érdekérvényesítés -példaszerű együttműködés iskolarendszerű intézményekkel – gyakorlati képzőhelyek -szakképzési hozzájárulás befizetői, kivételes esetekben igénybevevői ÁFA – fizetők !
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Lakosság, fogyasztók, háztartások: -felnőttképzés lehetséges természetes alanyai -demográfiailag és területileg differenciált célcsoportok – eltérő szerkezetek ! -nagyszámú munkanélküli, alulképzett, alacsony kompetencia szint, korosztályi problémák -mobilitás hiány, szociológiai aránytalanságok -a megszerzett jövedelem ésszerűtlen elköltése -nem megfelelő szakmák iránti érdeklődés
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Intézmények és jellemzőik: -korábbi minisztériumi háttér intézmények – privatizációk után alapított nonprofit és profit cégek -külföldi tulajdonú, finanszírozású intézmények -iskolai működés melletti felnőttképzés -főiskolák, egyetemek keretein belül működő képzések -magánúton történő privát képzés – fekete piac -szervezetek által szervezett belső, vegyes és külső képzések
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Munkaerő piaci hatások: -csökkenő felsőoktatási keretszámok hatásai -növekvő külföldi munkavállalás hatásai -munkahelyteremtő beruházások állapota -gyakorlati képzőhelyek kialakítása-finanszírozás -torzulások a szakmai összetételben-fizikai szakmák -vállalkozások anyagi helyzete – támogatási feltételek -érdektelenség a közösségi optimumok irányába -kooperációs hajlandóság hiánya, koordináció hiány -fekete-szürke foglalkoztatás
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Összefoglalás: -a felvetődő kérdések egyik oka, hogy az érintett partnerek a kívánt változásokat csak rövid távon tudták, tudják megfogalmazni különböző szempontjaik szerint, de ezek sem kiérlelt megoldások több esetben. -A második ok, az egyeztetési és döntési mechanizmus, illetve a rászánt idő, amelynek következménye a csúszás és módosítás. -a harmadik ok, ha egyidejűleg számos területen történik változás, változtatás az érinttetek jelentős része nem tudja nyomon követni azokat. kérdések – vita – válaszok !
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Felhasznált és ajánlott szakirodalom: Tanár-továbbképzési füzetek: Sorozat szerkesztő Dr. Zachár László Ph.D. IV. A felnőttképzés módszertani kérdései NSZFI Bp.2008 Szak- és felnőttképzés sz sz Nemzeti Munkaügyi Hivatal Bp. folyóiratai. A szak- és felnőttképzés szervezésének gyakorlata Szakmai szerkesztő Dr. Henczi Lajos – gyűrűskönyv Raabe Tanácsadó és Kiadó Kft Bp
ELLENTMONDÁSOK A FELNŐTTKÉPZÉSBEN Köszönöm a türelmüket ! 06 –