Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Érzelmek és kultúra összefüggései
Advertisements

„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Etológia.
Társismeret.
A deviancia összetett fogalma
Tanulás Elemi Kondicionálás Utánzás, modellkövetés Belátásos tanulás
A tanulás idegrendszeri alapjai
TANULÁS.
Tanulási elméletek, modellek elveinek alkalmazása az oktatásban
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Bizalom a szervezetekben
A „közbülső változók” bevezetése
Behaviorizmus (előzmények)
Kognitív megközelítések
Szociális tanuláselmélet
Bevezetés a pszichológiába
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Állatok játéka.
Altbacker Vilmos Miklósi Ádám Topál József ELTE TTK Etológia Tanszék
A lehetséges énképek.
NEVELÉSI MÓDSZEREK Forrás: Czike Bernadett (szerk.): Bevezetés a pedagógiába. Szöveggyűjtemény. Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1996.
Bevezetés a pszichológiába
KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Kultúra és Szocializáció
Pavlov kísérlet.
Pavlov kutyakísérlete
A tanult reflexek Feltételes reflexek.
Kölcsönhatások.
A pánikbetegség kezelése
Aszexuális, szimpatrikus speciáció
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
A szomatikus marker feltevés
Krízis.
Etológia.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Tanulás.
A pszichológia mint tudomány
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
 1.Interakcióban jön létre!  2.A megoldás is csak interakcióban  lehetséges, melynek eszköze a  kommunikáció  (speciális kommunikáció)  Kommunikációm.
Idegrendszeri plaszticitás
Adatleírás.
Az emberi agresszió.
IKT az oktatásban március 18. Körmendy Zsolt
A PYGMALION EFFEKTUS, A TANÁRI ELVÁRÁSOK HATÁSA A TANULÓKRA.
2. Döntéselméleti irányzatok
A tanulás pszichológiája
A személyiség biológiai alapjai
Kutatásmódszertani dilemmák
Behaviorizmus Szociális tanuláselméletek
WP-Dyna: tervezés és megerősítéses tanulás jól tervezhető környezetekben Szita István és Takács Bálint ELTE TTK témavezető: dr. Lőrincz András Információs.
Önmenedzselés Előadó: Selmeci József Csongor. Változó külső és belső világunk A körülöttünk folyó változások egyik legfontosabbika az, hogy megnőtt a.
Kognitív személyiségelméletek
A kommunikáció értelmezése
Feltételes és Feltétlen Reflex
Tanulási technikák Általános bevezető. Mi a tanulás és miért is kell tanulnunk? a tanulás viszonylag tartós viselkedésváltozás, mely nem mindig nyilvánul.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
TANULÓK ÉS A STRESSZ. „A különbség a között, amit megteszünk és amire képesek lennénk, megváltoztathatná a világot.” (Mahatma Gandhi) TÁMOP /
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
VISELKEDÉSSZABÁLYOZÁS DIMENZIÓI I.
Stressz, stresszreakciók, stresszkezelés
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Mesterséges intelligencia
Kognitív és emotív jelentés
Tanulás és emlékezet 5. előadás.
Előadás másolata:

Tanulás A viselkedés viszonylag tartós, az egyén tapasztalatainak következtében létrejövő viselkedésváltozás Lehet: nem asszociatív asszociatív együtt járásokon alapuló a viselkedés következményein alapuló obszervációs komplex

Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat. A form of non-associative learning, it involves only one stimulus. repetitions. The response to a repeated stimulus will decline across The simplest form of learning. Nem-asszociatív tanulás a legegyszerűbb változat. habituáció egyre gyengül az ismétlődő ingerre adott válasz szenzitizáció az ingerre adott válasz átmenetileg erősödik.

Klasszikus kondicionálás felfedezése Ivan Pavlov (1849-1936) nevéhez kapcsolódik (jó kérdést fogalmazott meg) Két, időben és térben egymáshoz közel álló inger között kapcsolat alakul ki Pavlov szerint az érintett agyi területek között képződik automatikusan kapcsolat

A kutya nyálelválasztásának vizsgálata

feltétlen válasz (UCR) feltétlen inger (UCS) biológiailag releváns (mindenképpen kivált valamilyen választ) feltétlen válasz (UCR) önkéntelen, mindenképpen megjelenő válasz (reflex) feltételes inger (CS) bármilyen, amely tanult választ vált ki feltételes válasz (CR) bármely ingerre adott tanult, esetleg irreleváns válasz

Pavlov kísérlete kondicionálás előtt kondicionálás alatt kondicionálás után Az eredetileg semleges inger (a hangvilla) asszociáción keresztül feltételes ingerré válik

Milyen tartós? kioltás A tanult válasz a nem-kondicionált inger elhagyása után elmarad spontán kiújulás Átmeneti szünet után a kondicionált válasz magától, vagy valamely sajátos inger hatására ismét megjelenhet

generalizáció és diszkrimináció válaszgeneralizáció az eredeti ingerhez hasonlóak is kiválthatják ugyanazt a tanult választ nagysága az új ingernek az eredetihez való hasonlóságától függ ingerdiszkrimináció két, egymáshoz hasonló inger megkülönböztetése

generalizáció (válaszgeneralizáció) .... minél inkább hasonlít egy új inger a korábbi feltételes ingerhez, annál inkább kiváltja a feltételes választ .....

diszkrimináció ingerdiszkrimináció .... az ingerek közötti különbségek észlelése, amely válaszgátlást eredményezhet ....

Hétköznapi példák Tanult undor – megmérgezett étel (US) íze (CS) hányingert okoz (UR) – később az íz már önmagában is undort keltő lesz (CR) Biológiai korlátok

Patkányok az ízre érzékenyek Madarak a látványra

drogtolerancia – környezethez kötött (hálószoba, fürdőszoba) & ismeretlen környezetben kisebb a tolerancia

fóbiák Ha egy veszélyes vagy félelemkeltő inger egy semleges ingerhez kapcsolódik, az utóbbi is félelmet fog kiváltani

kicsi Albert

Másodlagos kondicionálás fény+élelem – nyálzás fény - nyálzás hang+fény – nyálzás hang - nyálzás Bejósolhatóság - A feltételes ingernek valódi bejósló értékkel kell bírnia Blokkolás fény – áramütés fény+hang – áramütés hang - nincs feltételes válasz Bejósolhatóság és érzelmek

Instrumentális vagy operáns kondicionálás - Az inger motivációs jelentőséggel bír A kiváltott viselkedés következményeinek függvénye a viselkedés megismétlődése Jóval rugalmasabb a klasszikusnál Új válaszokat is lehetővé tesz Próba-szerencse tanulás B. F. Skinner

Skinner-box

próba-szerencse tanulás

Megvárják, amíg a kutya magától rátalál a pedálra .

a klasszikus kondicionálásnál az elvárások fontosak (érkezik táplálék/veszély – nem érkezik) az operáns kondicionálásnál a következmények fontosak (viselkedés sikeres – nem sikeres)

Thorndike effektus törvénye: A jutalmazott viselkedés megismétlődik – sikeres viselkedés – ismételd meg! – sikertelen viselkedés – ne tedd többé Büntetés kevésbé eredményes

Megerősítési tervek A megerősítés jellege is befolyásolja a válaszokat Folyamatos megerősítés – a kívánt válasz minden alkalommal megerősítést nyer (gyors tanulás, gyors kioltás) Részleges megerősítés – a kívánt válasz csak időnként nyer megerősítést – (a tanulás lassúbb, de kioltani is nehezebb)

Részleges megerősítés

Rögzített arány a jutalom egy előzetesen meghatározott válasz után jelenik meg (darabbér)

Változó arány a jutalom bejósolhatatlan számú válasz után jelenik meg (félkarú rablók)

Részleges megerősítés

Időbeli tervek Rögzített idő a jutalom egy bizonyos idő után jelenik meg (havi fizetés, postai levél)

Időbeli tervek Változó idő a jutalom rapszodikusan jelenik meg (újrahívás-gomb, ha foglalt a vonal) (e-mailen érkező levelek)

jutalmazás & büntetés viselkedés előfordulása növekszik viselkedés előfordulása csökken inger alkalmazása Pozitív jutalmazás büntetés inger megvonása Negatív

Büntetés • A kellemetlen következmények csökkentik egy adott viselkedés előfordulásának valószínűségét Pozitív büntetés Negatív büntetés

A büntetés hátrányai A büntetett viselkedés nem szűnik meg örökre, csak gátlás alá kerül – a fenyegetés megszűnése után visszatér A testi büntetés agressziót vált ki – azt sugallja, hogy a konliktusokat agresszíven kell megoldani Félelmet kelt, ami nemkívánt viselkedéshez vezethet, lásd iskolától való félelem, tanult tehetetenség, depresszió Nem segíti elő a kívánt viselkedést – jutalmazásnál egyértelmű, hogy melyik viselkedés vált be, - A büntetésnél nem

Még mindig operáns kondicionálás Formálás A viselkedést apró lépésekkel alakítjuk ki A megerősítés egy bonyolult viselkedés kialakításának irányába hat

Menekülő tanulás A veszélyes ingerrel való találkozás váltja ki

Elkerülő tanulás A veszély lehetősége váltja ki. Óvakodj a fóbiáktól!

Kognitív megközelítés Obszervációs tanulás Albert Bandura. Keljfeljancsi kísérlet investigated by Albert Bandura. Bobo Doll Study Viselkedésünket mások (modellek) viselkedésének megfigyelése alakítja

Kognitív tanuláselméletek

Kognitív-szociális elmélet Kognitív térképek (Edward Tolman, 1948) mentális reprezentációk mentális képek patkánynál és embernél

Látens tanulás Csak később derül ki, hogy végbement

Kognitív-szociális tanulás Tanult tehetetlenség (Seligman, 1975) Ha reménytelennek látjuk a menekülést (érdekeink érvényesítését), meg sem fogjuk próbálni

Emberi depresszió

Belátásos tanulás Köhler klasszikus kísérlete Egy éhes csimpánzzal (Szultán) és néhány ravaszul elhelyezett banánnal

A próbálkozások

Okos hollók

vége