Az informatikatanár képzés helyzete Informatika szakokat oktató intézmények képviselőinek találkozója, Szeged 2009, október Dr. Kovács Emőd dékánhelyettes
Matematikai és Informatikai Intézet -
Kérdések •Felvételi tapasztalatok •Ha volt végzős hallgató, akkor a záróvizsgával kapcsolatos tapasztalatok, adatok. •Vannak-e problémák esetleg jól működő receptek, amelyek a képzés jó részét kitevő nem szakmai tanegységek (Pepszi) meghirdetésével kapcsolatos. •Milyen az együttműködés a képzésben résztvevő társ karral. •Okoz-e gondot, ha a másik karon hirdetik meg a képzést •Megjegyzések, további tervek.
Statisztikák Általános eljárás 2009Jelentkezők Ebből áll.fin.Felvettek Ebből áll.fin. Összes MSC/MA Összes tanár MSC/MA Összes info tanár MSC/MA Pótfelvételi 2009Jelentkezők Ebből áll.fin.Felvettek Ebből áll.fin. Összes MSC/MA Összes tanár MSC/MA Összes info tanár MSC/MA410280
• Zsakó László 2008: 38 fő csak levelező,mind 2 féléves, 32 fő végzett a szakdolgozat nagyon hiányzott problémás együttműködés, lassú információáramlás a másik karral, igen, körülményes adminisztráció, félretájékoztatás felvételi beszélgetés, mindenkit felvettünk. 2009: 5 nappali, 49 levelező, nappali mind 5 féléves, levelező egy 3 féléves, a többi 2 féléves
Felvételi tapasztalatok: Lipovits Ágnes, Hartung Ferenc Az akkreditáció elhúzódása miatt csak pótfelvételit tudtunk meghirdetni. Kb. 16-an jelentkeztek, de közülük csak 7-en voltak felvehetőek a belépési feltételek miatt. Részképzés keretében többen elkezdték a hiányzó kreditek gyűjtését, közülük kb. 4-et 2009-ben fel tudtunk venni a szakra. Néhány régióbeli, aki a rendes felvételi eljárás során más intézménybe bekerült, szeretett volna átjelentkezni, de erre csak legalább egy félév befejezése után lett volna lehetőség.
Záróvizsga: Mind a 7 hallgatónk sikeresen befejezte a képzést. A szakmai zárószigorlat 3 komponensének teljesítése mérte, hogy rendelkeznek-e a hallgatók megfelelő szakmai ismeretekkel és kompetenciákkal az informatikatanári pályához. Szakmailag a korábbi levelezős képzéseinkhez képest jelentős visszaesés tapasztalható, amit a képzési idő drasztikus csökkentése okoz. A záróvizsgát a Tanárképző Központ szervezte, és a tanári pályára való alkalmasságra helyezte a hangsúlyt. Tapasztalat: „A vidék előnye”
•„idén volt először felvételi; még nincs tapasztalatom a társkarral való együttműködéssel kapcsolatban, végzős hallgató sincs. Ami változott, az az, hogy a fenti képzés megnyitotta a Programtervező Informatikus BSc tanári szakiránya előtt az utat. A hallgatók, ha ezt választják, akkor a fenti képzésbe tovább tudnak menni. „ Levelezőn a létszám: 8 fő Jenei Sándor
•2008: mind 2 féléves 2009: van 5 féléves Horváth Gyula Szakmai zárószigorlatot sikeresen teljesített hallgatok száma: 25 Szóbeli záróvizsga nem volt! A szakgazda Neveléstudományi Intézet csak az összefüggő közoktatási szakmai gyakorlathoz készített portfóliót követelte meg a hallgatóktól (ami egy hetes volt).Szakdolgozatnak elfogadta a hallgató korábbi tanár szakos szakdolgozatát.
•az együttműködés nem zökkenőmentes. az SZTE-n a Neveléstudományi Intézet (BTK) a tanárképzés gazdája, nem készült fel időben a jelentkező feladatokra. Ezért az első évben a képzés nem volt teljesen szabályos. (Pl. az összefüggő szakmai gyakorlatot nem előzte meg a szakmai záró szigorlat). A hallgatók panaszkodnak, hogy létszámkorlátok miatt nem tudnak felvenni pepszi kurzusokat. Nem szerencsés, hogy nem kapunk hivatalos értesítést arról, hogy más karok (BTK, JGYPK) kiket vettek fel, akiknek a minor szakja informatika hálóterv módosítás!
2009: 9+2 fő nappali, 7 fő 2 féléves 74 fő levelező, 71 fő 2 féléves 14 fő részismeretes
Tanárképzés mester szinten •A felsőoktatásról szóló törvény szerint tanári szakképzettség csak mesterképzésben szerezhető. A felsőoktatási alap- és mesterképzésről, valamint a szakindítás eljárási rendjéről szóló 289/2005. (XII.22.) Korm. rendelet szerint a tanári mesterszakra való belépés feltétele olyan alapképzési szak eredményes elvégzése, amelyen •az alapképzési szakon szerezhető szakképzettséghez az általánosan kötelező és a szakspecifikus ismeretkörökből legalább 110 kreditet kellett összegyűjteni, •a jelölt a tanári felkészítést megalapozó, pályaorientációt segítő pedagógiai, pszichológiai jellegű tantárgyak követelményeinek teljesítésével legalább 10 kreditet szerzett. •A mesterszintű tanár szakon az iskolai nevelés-oktatás 5-12., illetve 13. évfolyamain a tantárgyak, tantárgyi modulok oktatására és speciális pedagógiai jellegű feladatok ellátására felkészítő két szakképzettség szerezhető. Az első tanári szakképzettség minden esetben az alapszakra épül. Amennyiben a hallgató két közismereti tanári szakképzettség megszerzését tervezi, szükséges, hogy az alapképzés során a második szak 50 kredites modulját elvégezze, előkészülve a második tanári szakképzettség megszerzésére. Ennek kiválasztására az első tanév végén van lehetőség. Második tanári szakképzettség megszerzésére : •Az első tanári szakképzettség idegen nyelven történő oktatására való felkészítés, •Az első tanári szakképzettség vagy az alapképzési szakon szerzett szakképzettség szakterületi ismereteihez illeszkedő, a Nemzeti Alaptanterv szerinti műveltségterület oktatására felkészítő szakterületi ismeret, •A közoktatás - szakrendszerű oktatásán túli - speciális, pedagógiai jellegű feladatira felkészítő szakterületi ismeret. •A fentiek alapján pl. a történelem BA képzést követően, tanári MA képzésre felvételt nyert hallgató az alábbiak szerint szerezhet tanári szakképzettséget: •Történelem-magyar (vagy matematika, vagy angol, vagy testnevelés stb.) tanár, •Történelemtanár és történelmet angolul (németül, franciául stb.) tanító tanár, •Történelemtanár és hon- és népismeret-tanár, •Történelemtanár és család- és gyermekvédő tanár (vagy kollégiumi nevelőtanár, stb )
-Felvételi tájékoztató -„Fordító tábla” A tanári mesterszakra vonatkozó 15/2006. OM rendelet alapján szerezhető mester oklevél kredit követelményei
Matematikai és Informatikai Intézet - Egri tapasztalatok •ELTE, DE Támogatása •Összefogás NYF •„Képzők képzése” program •Jó volt szóban felvételiztetni (MA) •2. tanári szakok •Kredit „háború” ( ) •Részismeret, tanári modul •Kormány rendelet, „fordítás” •gyakorlótanítás problémája •Régi egyetemi szak és az MA viszonya a közoktatásban •Érettségi •Finanszírozás •minőség támogatása ( vendégelőadók)
Matematikai és Informatikai Intézet - Köszönöm a figyelmet Dr. Kovács Emőd ICAI th International Conference on Applied Informatics Eger, Hungary January 27-30, 2010