Igazságügyi Hivatal Pártfogó Felügyelői Szolgálata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

A gyermek- és fiatalkori bűnözés kérdései ügyészi szemmel
„Lépés-váltás”-TAMOP A.-11/ Dr. Hatvani Erzsébet
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
„Útközben” – nyitókonferencia Budapest – szeptember 24. Új módszerek alkalmazási tapasztalatai esetismertetésen keresztül TÁMOP /
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
A motiváció fenntartása
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium június A közérdekű munka büntetés végrehajtásának tapasztalatai Békés megyében Békés Megyei Kormányhivatal.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
az áldozatokért és a tettesekért
Utógondozás szabadulás előtt és után Utógondozás területi koordinátor
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
dr. Juhász Péter Fogyatékosságügyi és Rehabilitációs Főosztály
A csoportos technikák alkalmazási gyakorlatának lehetőségei, a pártfogó felügyelői esetkezelés módszereinek és a külön magatartási szabályok előírási.
Törvényi változások a gyermekvédelemben (T/9318)
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Társadalmi tényezők szerepe a párválasztásban és a családi életben Herczog Mária Budapest, novenber 9.
Velünk egy jobb világért! II. Országos Módszertani Konferencia Szükség szerinti teljes körű ellátás, és a Térítési díj dilemmái.
(Igazságügyi Hivatal, főigazgató)
A fiatalkori bűnelkövetés kezelésének speciális színtere – a közösségi foglalkoztató fejlesztése alprojekt TÁMOP Siófok, december
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
A PÁRTFOGÓ FELÜGYELŐI SZOLGÁLAT
ÚJ MÓDSZEREK A PÁRTFOGÓI TEVÉKENYSÉGBEN ART szociális készségfejlesztő, agressziókezelő csoportos módszer szeptember 04.
Büntetés-végrehajtási
A pártfogó felügyelet speciális magatartási szabályai
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Családi napközi.
Mikor kivel, hogyan működhetünk együtt hatékonyan?
PEST MEGYEI KORMÁNYHIVATAL IGAZSÁGÜGYI SZOLGÁLAT
Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium
Nemzeti stratégia a bűnmegelőzésről összeállította: Finszter Géza
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
Modellértékű programok a szenvedélybetegek ellátása területén.
Prezentáció címsor A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Iskolapszichológia a Nevelési tanácsadóban
gyermek- és ifjúságvédelmi koordinátor
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
A kurzus céljai:  A szociális és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés fejlesztése.  Pedagógusok és foglalkozatási szakemberek közötti együttműködés.
Fogyatékossággal élő hallgatók a Nyíregyházi Főiskolán Göncziné dr. Szabó Terézia „Egyenlő esélyek biztosítása a felsőoktatásban” november 26.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Speciális gyermekvédelem
Gyermek- és ifjúságvédelmi alapismeretek
a gyermekvédelem rendszerében Megelőző pártfogás szakmai nap
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
Konfliktuskezelő eljárások és módszerek a Pártfogó Felügyelői Szolgálat tevékenységében Biró Balázs pártfogó felügyelő, mentor közvetítő.
A mediáció szerepe a büntető igazságszolgáltatásban
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Csókay László KPSZTI április 13.
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Igazságügyi Hivatal Pártfogó Felügyelői Szolgálata A fiatalkorúak pártfogó felügyelete végrehajtásának sajátosságai, figyelemmel az értelmi, erkölcsi, szellemi érettségre Kóta Tünde mb. igazgató Igazságügyi Hivatal Pártfogó Felügyelői Szolgálata Pártfogás Napja 2007. szeptember 6.

I. Hogyan reagál a felnőtt társadalom a I. Hogyan reagál a felnőtt társadalom a gyermekkorúak és a fiatalkorúak bűnelkövetésére? ● Tradicionálisan jelen van ● Zavar, bizonytalanság, aggodalom, csalódottság ● Az „ártatlan gyermek” kép sérül ► Csökken a gondoskodás, felelősségvállalás érzése ● A nevelés kudarca ► Agresszió ● Sérül a jövőbeni biztonság érzete ► Generációk közötti szembenállás ● Lelkiismeret-furdalás ► Megsegítés, megmentés, átnevelés

II. Növekvő arány, súlyosabb cselekmények, okok ● Belső tényezők (életkori sajátosságok) - Hormon alapú reakciók túlsúlya (kalandvágy, impulzivitás, meggondolatlanság, igazságkeresés, fogékonyság, érzékenység) - Szereptudat kialakulatlansága (lázadás, generációs problémák, beilleszkedési nehézségek) - Speciális élethelyzet (viszonylag sok ellenőrizetlenül töltött idő, a másodlagos szocializációs tér és a kortársi közösség dominanciája) ● Külső tényezők - Norma és értékválság - Pozitív és követhető modell hiánya - Szegénység, kilátástalanság, az iskolarendszer válsága - Család gyengülő szerepe

III. Hatályos anyagi és eljárásjogi szabályozás ● 1961. évi V. tv. - Büntethetőség (beszámítási képesség) 14. életévtől - Gyermekkorúak a gyermekvédelem körében - A kódexben speciális szabályok ● 1978. évi IV. tv. - A szankció célja a helyes irányú fejlődés - Intézkedések prioritása ● 1998. évi XIX. tv. - Törvényes képviselő - Ügyészi részvétel - Védő részvétele - Pártfogó felügyelő által készített környezettanulmány - Egyik ülnök pedagógus

IV. A Pártfogó Felügyelői Szolgálat ügycsoporti feladatai ● Környezettanulmányok készítése 2006-ban összesen: 14.450 db, ebből fk: 13.415 db ● Pártfogó felügyelői vélemények készítése 2006-ban összesen: 2.617 db, ebből fk: 1.141 db ● Közérdekű munka szervezése és ellenőrzése 2006-ban összesen: 14.858 db, ebből fk: 506 db ● Pártfogó felügyelet végrehajtása 2006-ban összesen: 43.319 db, ebből fk: 19.115 db ● Utógondozás 2006-ban összesen: 2.489 db, ebből fk: 302 db 2006-ban összesen: 77.743 ügy

V/a. A végrehajtásra vonatkozó hatályos szabályozás ● 17/2003. (VI. 24.) IM rendelet - 33. § ~ fiatalkorúak ügyeinek ellátására specializálódott pártfogó felügyelő hajtja végre (fiatalkorú pártfogó felügyeletét, akkor is, ha betölti 18. életévét, annak a felnőtt korúnak is, aki más ügyében fiatalkorúként pártfogó felügyelet alatt áll) - 34. § Együttműködés a gyermekvédelem intézményeivel (GYJSZ és koordinátor) - Tájékozódási kötelezettség - Esetmegbeszélések (részvétel, kezdeményezés) - Új ellátási formák kezdeményezése - Gyermekvédelmi intézkedés kezdeményezése (jelzőrendszer)

V/b. A végrehajtásra vonatkozó hatályos szabályozás ● 17/2003. (VI. 24.) IM rendelet - 35. § Törvényes képviselő tájékoztatása, jegyzőkönyv átadása - Gyermekvédelem intézményeinek tájékoztatása (jelzőrendszer) - Munkavégzési kötelezettség alól mentesül a nappali tagozaton, foglalkoztatást elősegítő képzésben részt vevő tanuló, ha eltartása családon belül, vagy otthont nyújtó ellátás keretében biztosított.

VI. Az életkori sajátosságokon alapuló más VI. Az életkori sajátosságokon alapuló más elbánás garanciái a pártfogó felügyelet végrehajtása során ● Történeti előzmények, hagyományok ● Szervezeti ● Irányítás ● Létszám (175 felnőtt korúak ügyeit ellátó, 196 fiatalkorúak ügyeit ellátó pártfogó felügyelő) ● Ügyszám - 18/2003. (VI. 24. IM rendelet 29. §-a 65 fn. 45 fk. – Felnőtt korúak 77, fiatalkorúak 53 ügy egy adott időpontban ● Sztenderdek (ügyviteli és szakmai) ● Képzés, továbbképzés, önképzés (2006-ban 1217 képzési óra) ● Egyéni esetkezelés és csoportos technikák alkalmazása, közösségi foglalkoztatók

VII. A pártfogó felügyelő. módszere és eszköze (figyelemmel az VII. A pártfogó felügyelő módszere és eszköze (figyelemmel az értelmi, erkölcsi, szociális érettség szintjére) Módszer ● Kontroll ● Segítés Eszköz ● Egyéni esetkezelés ● Csoportos technikák (Az egyik leghatékonyabb beavatkozási módnak számítanak a kognitív magatartás alakítás módszerei . Indulatkezelés, problémamegoldó technikák, a társadalmi életben való jártasság növelését szolgáló tréningek. Az Európa Tanács 20/2003. sz. Ajánlásának Kommentárja a fiatalkorúak igazságszolgáltatási rendszeréről)

VIII. A csoportos technika előnye ● előkészítettség, tervszerűség, költség- és időbeni hatékonyság ● szociális térbe integrált problémakezelés (kitaszítottság, marginalitás) ● közösségi jellegű, többsíkú kapcsolat (szerepváltás, empátia, kompetencia élmény, saját erőforrás, összetartozás, csoportkohézió, szociális biztonság, támogatás elfogadása) ● mellérendelt kapcsolatok modellálása ● verbális és a nonverbális kommunikáció ● csoport dinamika, hitelesség, kortárs referencia csoport, csoportkontroll ● normakövetés ● probléma érzékenység, kommunikációs készség, probléma megoldás közösségi lehetőségei, szereptartás

Köszönöm a figyelmet