III./A.SZENTLŐRINC SZERVEZETI MEGOLDÁSOK BEVEZETÉSE A LAKOSSÁG NAPRAKÉSZ ÉS FOLYAMATOS TÁJÉKOZTATÁSÁNAK JAVÍTÁSÁRA, A DÖNTÉSEK NYILVÁNOSSÁ TÉTELÉRE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Amberger Árpád Vezérigazgató. SMART TV alkalmazásÖTV média-portál.
FELHASZNÁLÓI TARTALMAK A HELYI NYILVÁNOSSÁGBAN 2012, Gödöllő.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
TÁMOP Mozgáskorlátozottak interaktív honlapja.
Hirdetésfeladás, vásárlás az interneten, aukciós oldalak.
•online kommunikáció •branding, márkaépítés •kommunikációs stratégiák kitalálása, felépítése •Közösségi marketing •Szociális érzékenység, non-profit partnerek.
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
2007 szeptember 13. helyi nyilvánosság, helyi közélet helyi média.
TÁMOP projekt szakmai feladatai és eredményei Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Topár Gábor szakmai projektvezető Minőségügyi Konferencia ZMNE.
A Fővárosi Önkormányzat civil stratégiája
A pénzügyi felügyelés fő irányai a biztosítási szektorban. A jövő szabályozási kérdései és irányai Dr. Banyár József Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
Önkormányzati kommunikáció és a helyi nyilvánosság
Az adminisztratív adatbázisok állományainak hozzáférhetősége.
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
DPR kommunikáció alapelvei
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Magyarország sokáig lemaradt az elektronikus közigazgatás alkalmazásában, de ma már minden hatósági eljárást el lehet intézni az interneten. A hatóság.
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Lorem ipsum Széchenyi Programirodák bemutatása ELTE Innovációs Nap február 23.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Távoli online adatbázisok használata és FTP
Adatvédelmi fogalmak.
Közösségi portálok használata
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közösségi oldalak használata
A fejlesztések hasznosulása az ágazati tervezésben október 18.
Az iWiW platform Szabó Márton Origo Zrt.. Az iWiW számokban 4,3 millió regisztrált felhasználó Napi 1,2 millió egyedi felhasználó Az összes regisztrált.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Lakosságriasztás a médiaszolgáltatók közreműködésével
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
KOMMUNIKÁCIÓS DILEMMÁK ÉS MEGOLDÁSOK A Sopron Régió Csatornázási és Szennyvíztisztítási Program tapasztalatai alapján március 17.
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
A fogyasztóvédelmi társadalmi szervezetek működésének tapasztalatai Dr. Eitmann Norbert, elnök Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület június.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Egyeztetési folyamat A Társadalmi Egyeztetés Eljárási Normarendszere kötet és a RECE programban készült helyzetelemzés.
Europe Direct Hálózat Magyarország Vedd ki a részed! március 18. Vizsnyiczai Márta Békés Megyei EIP.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A Palló információs rendszer bemutatása
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
A múlt megismerhetősége, mint a közérdekű és személyes adatok kapcsolódási pontjai C SINK L ÓRÁNT főosztályvezető (KIM) egyetemi adjunktus (KRE)
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
A Magyar Mérnöki Kamara belső eljárásrendje az Országos Építésügyi és Településrendezési Tanács (OÉTT) munkájához kapcsolódóan Budapest, július 13.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
MIT TUDUNK AZ IFJÚSÁGPOLITIKÁRÓL? Kvíz. ISTEN HOZOTT BENNETEKET EGY RÖVID KVÍZBEN, MELY SOK MINDENRE VONATKOZIK, AMI A FIATALOKAT ÉRINTI...
©2011 Hewlett-Packard Development Company, L.P. The information contained herein is subject to change without notice ©2011 Hewlett-Packard Development.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
Az adatvédelem szabályozása
A NYILVÁNOSSÁG HOGYAN ERŐSÍTI A TELEPÜLÉSEK KULTURÁLIS ÉLETÉT ? Molnár Aranka, március 25. Halmaj.
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Dr. Földy Ferenc Európa-jogi szakjogász III. EURES állásbörze október 11. EUvonal EU Tájékoztató Szolgálat.
„Az Áldozatvédelmi Szakmai Együttműködési Rendszer egységes fővárosi szintű megvalósítására”
Az önkormányzati ASP rendszer jegyzői szemmel Dr. Vincze Ferenc címzetes főjegyző Hajdúszoboszló Város Önkormányzata Pajna Sándor vezérigazgató eKÖZIG.
A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai
Önkormányzat és állam.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
EU Tájékoztató Szolgálat
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

III./A.SZENTLŐRINC SZERVEZETI MEGOLDÁSOK BEVEZETÉSE A LAKOSSÁG NAPRAKÉSZ ÉS FOLYAMATOS TÁJÉKOZTATÁSÁNAK JAVÍTÁSÁRA, A DÖNTÉSEK NYILVÁNOSSÁ TÉTELÉRE

I. Elemző rész 1.1 Célok meghatározása 1.2 Helyzetelemzés 1.3 Következtetések II. Tanácsadó rész 2.1 Stratégiai tanácsok 2.2 Taktikai tanácsok 2.3 Lehetséges informatikai megoldások TARTALOMJEGYZÉK

1. Elemző rész – 1.1 Célok meghatározása

 Nyilvánosságnak nevezzük azt az intézményesült társadalmi szférát, amelyben a polgárok a közügyekről értesülhetnek, azokat megvitathatják, és kialakíthatják álláspontjukat  A nyilvánosság biztosítja, hogy a polgárok ellenőrzést gyakorolhassanak a közügyek intézése felett A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

 Nem elegendő tehát a tájékoztatás kötelezettségét teljesíteni  Az önkormányzatoknak biztosítaniuk kell azokat a kereteket is, amelyek lehetővé teszik a szabad sajtó, tágabban értelmezve, a korlátozás nélküli nyilvánosság működését A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

 A jól funkcionáló nyilvánosság a hatalom érdeke is, hiszen ez által jobban megismerheti a polgárok problémáit, és erősödhet legitimációja is  Az ideális helyi nyilvánosság oda-vissza jellegű, két-, vagy többirányú kommunikációs folyamatokból tevődik össze A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

 A helyi társadalmak önszerveződésében a helyi nyilvánosság létrejöttének különös jelentősége van abból a szempontból is, hogy a helyi társadalmak önazonosságának keresése és a közösségteremtés ma már elképzelhetetlen a helyi médiumok – újságok, internetes portálok, közösségi televíziók és rádiók – nélkül A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA

 Alkotmány 61. § (1) A Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van a szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze  évi LXIII. törvény a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról Az állami vagy helyi önkormányzati feladatot, valamint jogszabályban meghatározott egyéb közfeladatot ellátó szerv vagy személy (a továbbiakban együtt: szerv) a feladatkörébe tartozó ügyekben JOGSZABÁLYI HÁTTÉR

- így különösen az állami és önkormányzati költségvetésre és annak végrehajtására, az állami és önkormányzati vagyon kezelésére, a közpénzek felhasználására és az erre kötött szerződésekre, a piaci szereplők, a magánszervezetek és -személyek részére különleges vagy kizárólagos jogok biztosítására vonatkozóan - köteles elősegíteni és biztosítani a közvélemény pontos és gyors tájékoztatását JOGSZABÁLYI HÁTTÉR

 Az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az Alkotmány 61. §-ából nemcsak az egyéni véleménynyilvánítási szabadság szubjektív, alanyi joga következik, hanem a demokratikus közvélemény kialakulása feltételeinek és működése fenntartásának biztosítására irányuló állami kötelezettség is. A szabad véleménynyilvánításhoz való jog tehát nem csupán alapvető alanyi jog, hanem e jog objektív, intézményes oldalának elismerése egyben a közvélemény, mint alapvető politikai intézmény garantálását is jelenti. [AB határozat, 36/1994. (VI. 24.)] JOGSZABÁLYI HÁTTÉR

1. Hogyan válhat hatékonyabbá a kétirányú információáramlás a településen? 2. Milyen új eszközök és szervezeti formák segíthetik elő ennek a célnak a megvalósítását? 3. Hogyan növelhető az interaktivitás a helyi nyilvánosságban? 4. Milyen eszközökkel bátoríthatja az önkormányzat a helyi média függetlenebbé válását? AMIRE VÁLASZT KERESÜNK

1. E lemző rész – 1.2 Helyzetelemzés

1. Lőrinci Figyelő  Az újság évente csak ritkán jelenik meg, nagyobb eseményekhez időzítve  A Szentlőrinci Nonprofit Média 99 Kft adja ki a lapot  Az impresszum szerint csupán néhány száz példányban ÖNKORMÁNYZATI MÉDIA

1.2.2 KÁBELTÉVÉ  A kábeltévé finanszírozása szintén a Média 99 Kft-n keresztül történik  A Kft. tavalyi költségvetési támogatása 4 millió 560 ezer volt  Kéthetente készül egy-másfél órás műsor, amit többször leadnak. A köztes időben képújság megy  Saját stúdió működik a Művelődési Házban

 A Fibernet szolgáltató árai folyamatosan drágulnak, ezért a kábeles televíziózásról sokan átálltak műholdasra  Nem volt kutatás a településen arra vonatkozóan, hogy hány embernek van internet elérése, és arról sincs adat, hogy mennyien rendelkeznek kábel előfizetéssel  A TV-műsort a város honlapjáról is le lehet tölteni KÁBELTÉVÉ

 Korábban élő közvetítést adtak a testületi ülésekről, de a szünetek hosszának kalkulálhatatlansága miatt abbahagyták  Most is felveszik, és a szüneteket törölve,néhány nap múlva, vágatlanul leadják a kábeltévében  Nincs adat arról, hogy mennyien nézik az adást KÁBELTÉVÉ

1.2.3 INTERNET -  Az oldal könnyen átlátható, sok információt tartalmaz  Kevés hír található a nyitó lapon, azok egy része sem kötődik a településhez  Jó fejlesztés az interaktív várostérkép  Helyi adóbevalláshoz is felkerült egy útmutató  A civil szervezetek közül mindössze egyetlen, a Harmónia Nőegylet kapott helyet az oldalon

 Rendeletek is vannak, időrendben, de nem lehet keresni a tartalomban  Érdemes lenne az összes rendeletet feltenni a honlapra, ezek közül ugyanis sok hiányzik  Szintén jó gyakorlat, hogy a LőrincTV önálló menüponttal tartalmazza visszamenőleg is a műsorokat  A képviselő testület tagjainak nincsenek fent az elérhetőségeik (sem cím, sem telefonszám) INTERNET -

 A fórum jól látható helyen van, használata egyértelmű  A jegyző gyorsan válaszol az itt felmerülő kérdésekre  Kommenteléshez kötelező az előzetes regisztráció  Kevés a különböző fórumkategóriák száma  A fórum látogatott, sokan szólnak hozzá INTERNET -

 A menüpontok között találjuk az E-önkormányzatot is  Itt a helyi rendeleteken kívül, a letölthető űrlapok is nagyon hasznosak  A ‘Kihez forduljak?’ alpont viszont üres, feltehetően az ügyintézők elérhetőségének kellene itt lenni  Az egyéb alpont alatt egy teljesen irreleváns információ található INTERNET -

1.2.4 INFORMÁCIÓSZABADSÁG  A évi XC. elektronikus információszabadság törvény és a 18/2005. (XII.27.) IHM rendelet alapján  Az önkormányzat honlapján 59 féle adatot kell megjeleníteni  Ebből Szentlőrinc honlapján összesen:  40 kategória megtalálható  19 darab hiányzik

1.2.5 KÖZADATTÁR  A közadattár adatbázisa alapján:  Szentlőrinc egyik intézménye sem szerepel a közadat.hu honlapon, pedig ennek a kormányzat által működtetett internetes felületnek a feltöltése törvényi kötelezettség

 Képviselői és polgármesteri fogadóórák  Lakossági fórumok  Évente többszöri közmeghallgatás, ha fontos közérdekű ügyek akadnak  Hirdetőtáblák és oszlopok  Szórólapokat is használnak, például közmeghallgatás, fórumok, lomtalanítás meghirdetésére A TÁJÉKOZTATÁS EGYÉB ESZKÖZEI

 Nincs önálló sajtós, a kommunikációs feladatokat részben a titkárság, részben a protokoll csoport látja el  A polgármester szinte soha nem szerepel az országos sajtóban  Ritkán kerülnek fel a honlapra új hírek, és azok sem az önkormányzat munkájának bemutatásával foglalkoznak HIÁNYOSSÁGOK

1. Elemző rész – 1.3 Következtetések

 A többféle kommunikációs csatorna alkalmazása mutatja, hogy van törekvés az önkormányzatban a nyitott, átlátható és szolgáltató önkormányzat kiépítésére  Ennek ellenére a lakosság tájékoztatására jórészt csak a hagyományos, „kötelező”-nek tekinthető eszközöket használja  Nem jó, hogy a helyi lap nem jelenik meg legalább havonta. „Természetesen” nem tekinthető függetlennek és kritikus szellemiségűnek az újság. Pedig ez a sajtó létének lényege 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK

 Bár a város honlapjának sok erénye van, nem tükrözi azt, hogy az utóbbi években mennyire felértékelődött az internetes technológia szerepe. A fiatalabb korosztályok kizárólag innen tájékozódnak, ezért muszáj lenne lépést tartani a korral  A kommunikációban kevés az interaktív elem, alig léteznek csatornák arra, hogy a településen élők kifejthessék véleményüket, megfogalmazhassák javaslataikat. A hagyományos lakossági fórumok nyújtotta lehetőségekkel általában csak egy szűk réteg él 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK

 Nincs a hivatalban olyan ember, aki érezné, hogy mi a „hír” a honlap látogatónak  A hivatal és az önkormányzat által felügyelt intézményrendszer működésben nincsenek olyan mechanizmusok, amelyek a tájékoztatás folyamatos javítását szolgálják  Nem érződik az erőfeszítés a lakossággal való kapcsolattartás új eszközeinek felkutatására és alkalmazására 1.3 KÖVETKEZTETÉSEK

2. Tanácsadói rész – 2.1 Stratégiai tanácsok

 Amennyiben a döntéshozók elfogadják az elemzésünkben leírt megállapításokat, és valóban szeretnék korszerűsíteni a tájékoztatás jelenlegi rendszerét, mindenekelőtt a képviselő- testület, a hivatal és az intézményrendszer kulcsszereplőit kell megnyerniük  Objektív információkhoz kell jutniuk arról, hogy a településen élőkhöz milyen csatornákon jutnak el az információk, mennyire elégedettek, milyen hatékonysággal működik a helyi média.  Az általunk felvetett javaslatok alapján stratégiát kell alkotni 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK

 Létre kell hozni egy a kommunikációval foglalkozó team-et  Fontos egy képzett újságíró részvétele a folyamatban, aki egyfajta sajtófőnöki szerepkört is betölthet – akár mellékállásban  Biztosítani kell az internetes technológiák fejlesztésének anyagi és személyi feltételeit. Gondoskodni kell a folyamatos visszacsatolásról – a részeredmények értékeléséről 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK

 Mindenképpen foglalkozni kell a belső kommunikáció javításával, hiszen ez az alapfeltétele a külső kommunikációnak is.  A hivatalban és az intézményekben dolgozóknak, legalább hetente egyszer jelezniük kellene azokat a „témákat”, amelyek a közvéleményre tartoznak  El lehet indulni egyfajta proaktív tájékoztatási modell felé, amely kérés nélkül, személyre és élethelyzetre szabottan nyújt tájékoztatást 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK

 A helyi média a jelenleginél is több bevételt hozhat, ha naprakész, segíti a hétköznapokat, izgalmas, vitára késztető és presztízse van. Nem tabu a honlapon sem hirdetéseket elhelyezni, jól elkülönített helyen  Bátorítani és támogatni kell minden alulról jövő média kezdeményezést, amely nem egyoldalú és nem pártalapú.  Be kell engedni a kritikus hangnemet az önkormányzat által támogatott média-felületekre 2.1 STRATÉGIAI TANÁCSOK

2. Tanácsadói rész – 2.2 Taktikai tanácsok

 Javasolnánk egy közvéleménykutatást, amely megvizsgálná a helyi média használati szokásokat. Felmérné az internetes és kábeltévés lefedettséget. (Ez a vizsgálat összekapcsolható más fontos területek kérdéseivel is, része lehet egy átfogó kutatásnak.)  Ez akár úgy is megoldható, hogy az önkormányzat egy közeli felsőoktatási intézmény szociológia szakával köt megállapodást a munkára – így az olcsó lesz 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

 Rendkívül jók országszerte a tapasztalatok a helyi rádiókkal kapcsolatban, amelyek saját (korlátozott) frekvencián, vagy interneten adhatnak műsort. Ösztönözni kellene fiatalokat, civil szervezeteket, hogy vágjanak bele  Az önkormányzatnak működtetnie kellene egy zöld számot, ahová telefonon lehet ingyenesen bejelentéseket tenni  Nagyon hatékonyak azok a mobil rendszerek is, ahová az észrevételeket SMS-ben lehet beküldeni 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

 Meg kellene találni a módját, hogy a helyi lap legalább havonta megjelenjen. Ehhez jó lenne szponzorokat, hirdetőket keresni  Ugyanígy, nem túl nagy anyagi ráfordítással sűrűbben is jelentkezhetne a kábeltévé új műsorokkal. Be kellene fogadni amatőr tudósításokat is  Érdemes lenne folytatni a testületi ülések élő közvetítését 2.2 TAKTIKAI TANÁCSOK

2. Tanácsadói rész – 2.3 Informatikai megoldások

 A leglátványosabb változtatásokat az informatikai területen lehet elérni  Érdemes is ide koncentrálni az erőket, mert szerepe évről-évre nő  Az internet jelentőségének illusztrálására egy adat  Szentlőrinc, a valamivel több, mint hétezer lakosú város, a legnagyobb közösségi portálon, az iwiw-en 3662 (!) emberrel képviselteti magát  Ennyien regisztráltak be úgy, hogy Szentlőrincet jelölték meg településüknek 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK

 Szentlőrinc honlapján jó alapok vannak arra, hogy némi fejlesztéssel ismét elérje a legmodernebb portálok színvonalát  Már az általunk jelzett hiányosságok pótlása is sokat javítana:  Kereshető rendelettár  Friss, fontos, praktikus helyi hírek  Az információszabadság törvény által megkövetelt adatok jól látható közzététele 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK

 Civil szervezetek megjelenítése a honlapon  Az önkormányzat munkájának, a testületi-ülések témáinak látványosabb és naprakész tálalása  Az e-ügyintézés különböző szintjeinek fokozatos bevezetése, de legalábbis az ügyintézés jelenleginél jóval színvonalasabb és praktikusabb támogatása 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK

 Ezt követhetik az „emeltebb szintű” megoldások  Online hírlevél, amelyet a regisztrált érdeklődőknek küldenek el, minimum havonta  Érdemes az úgynevezett web 2.0-ás megoldásokkal is kísérletezni  Indíthat blogot a polgármester, vagy a jegyző, esetleg egy képviselő, de csak akkor, ha vállalja, hogy legalább hetente frissíti 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK

 Havi rendszerességgel tarthatna online-fogadóórákat a polgármester  Ha olyan üzenete van az önkormányzatnak, amely nem protokolláris, könnyed, érdekes, akkor a youtube-on is megjelentethető klip formájában  Az internetes fejlesztésekbe jó eséllyel lehet bevonni fiatalokat. Érdemes olyan pályázatokat meghirdetni, ami felkelti az érdeklődésüket 2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK