A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI: A BEMENETI KOMPETENCIÁK MÉRÉSE ÉS AZ ELŐZETES TUDÁS BESZÁMÍTÁSA BORSI ÁRPÁD főtitkár, FVSZ PhD hallgató, ELTE Budapest, 2010. október 12.
A FELNŐTTEK TANULÁSA MIÉRT? HOGYAN? HOL? KI SEGÍT?
AZ EGYÉNI TANULÁSI UTAK MIÉRT? HOGYAN? HOL? KI SEGÍT?
KITEKINTÉS, AVAGY MI TÖRTÉNT A VILÁGBAN? AZ EU AZ OECD KÜLFÖLDI JÓ PÉLDÁK
ÁTTEKINTÉS, AVAGY MI TÖRTÉNT HAZÁNKBAN? ELHATÁROZÁSOK JOGSZABÁLYOK PROJEKTEK
NÉHÁNY HATÁLYOS JOGSZABÁLY 2003. évi LXXVI. tv (Szakképzési tv.) 2001. évi CI. tv. Felnőttképzési tv. 2009. évi XCVIII. Tv (Fktv. módosítása) 133/2010. (IV.22) korm.r. (Az OKJ) 20/2007 (V.21) SZMM r. (VIZSGA) 21/ 2007.(V.21.) SZMM r. (SZVK) 22/2004. (II.16.) korm. Akkreditáció 24/2004 (VI.22.) SZMM r. Akkreditáció 13/2010 (IV.22) SZMM r. Digitális írástudás
NÉHÁNY PROJEKT NFI Pályázat (2003) OECD RNFIL magyar részvétel HEFOP 3.2.1. Szakképzés HEFOP 3.5.1. Felnőttképzés TÁMOP 2.2.1. Szakképzés + Felnőttképzés
TÜKÖRBE TEKINTÉS: AZAZ A MINDENNAPOK GYAKORLATA ALAPPROBLÉMÁK Szereplők (.) Érdekeltek (?) Pénzügyek (!) Segítség (!!)
A SZEREPLŐK AZ EGYÉN AZ ÁLLAM KÖLTSÉG? MUNKÁLTATÓ A KÉPZŐINTÉZMÉNY
? ? = = KÉPZÉSI FOLYAMAT HOL MÉRÜNK? Modulzáró vizsga Szakmai vizsga Munka Iskola Bemenet ? ? = = KÉPZÉSI FOLYAMAT
BEMENETI KOMPETENCIÁK MÉRÉSE… Szintkód Szint Bemenet 21 alap - 31 közép Bemeneti kompetencia vagy 8. évfolyam 33 Bemeneti kompetencia vagy 10. évfolyam 51 Bemeneti kompetencia, szakmai előképzettség vagy 12. évfolyam 52 Bemeneti kompetencia, szakmai előképzettség vagy érettségi 54 emelt 55 felső Érettségi 61 Felsőfokú végzettség
AZ ELSŐ FEJLESZTÉS: HEFOP 3.2.1
EGY PÉLDA: A BOLTI ELADÓ
ELÁGAZÁS: ÉLELMISZER ÉS VEGYIÁRU ELADÓ
A BOLTI ELADÓ BEMENETI KOMPETENCIÁI ALAPKOMPETENCIÁK INFO-KOMMUNIKÁCIÓS KOMPETENCIÁK SZAKMAI KOMPETENCIÁK
ALAPKOMPETENCIÁK – BOLTI ELADÓ Olvashatóan ír Mondatokat alkot Rövid szöveget alkot Érthetően olvas Tagoltan olvas Szöveghűen olvas Megérti az olvasottakat Használja a négy számtani alapműveletet Tömeget mér Hosszúságot mér Százalékot számít Felismeri az alapvető összefüggéseket
INFO-KOMMUNIKÁCIÓS KOMPETENCIÁK Tisztán, érthetően beszél Megérti a kapott információkat Kérdéseket tesz fel Válaszokat ad Megfogalmazza a véleményét Megérti mások kommunikációját
SZAKMAI KOMPETENCIÁK Tömeget becsül Hosszúságot becsül Űrtartalmat mér Nyír, vág, darabol, aprít előírt méretre Tömeget becsül Hosszúságot becsül Űrtartalmat mér Űrtartalmat becsül Fejben számol Betartja az alapvető viselkedési normákat
A FELADATKÉSZÍTÉS ÁLTALÁNOS MENETE FELADATMEGHATÁROZÁS A FELADAT PARAMÉTEREZÉSE ÉRTÉKELÉSI SZEMPONTOK KIALAKÍTÁSA AZ ÉRTÉKELÉS MEGHATÁROZÁSÁNAK MÓDJA A FELADAT KIPRÓBÁLÁSA
EREDMÉNYEK A GYAKORLATBAN A FELNŐTTKÉPZŐK DILEMMÁI MÓDSZERTAN SZEMÉLYI FELTÉTELEK GAZDASÁGI KERETEK FELELŐSSÉG
A MUNKA FOLYTATÁSA A TÁMOP 2.2.1 -08 A KÉPZÉS INNOVÁCIÓJA A PROGRAMRÓL ESZKÖZFEJLESZTÉS
AZ ESZKÖZÖK LOGIKÁJA A KÉPESÍTÉSEK SZINTJEI EGYSÉG ÉS CSOMAG ÁLTALÁNOS SZAKMAI KONTAKTÓRA ELMÉLET ÉS MUNKAHELYI GYAKORLAT TÁVOKTATÁS MEGFIGYELHETŐ KOMPETENCIÁK ÉRTÉKELÉS
TOVÁBBI FELADATOK AUDITÁLÁS KIPRÓBÁLÁS KOMMUNIKÁCIÓ MÓDSZERTANI SEGÍTÉS A DILEMMÁK CSÖKKENTÉSE ALKALMAZÁS
BORSI ÁRPÁD borsi@fvsz.hu KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! BORSI ÁRPÁD borsi@fvsz.hu