„… ezek nem célok, következmények.” Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről ………………………………………................ Fábry Béla 2011. november 12. Pedagógusok.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Független iskolák Fenntartó1005  Intézményi telephely 2995  Munkavállalók  Pedagógus fő  Egyéb dolgozó 3800 fő  Tanuló/pedagógus 14,35.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
„Ezt egy életen át kell játszani”
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
2013/2014-es tanév változásai az új NAT és kerettanterv tükrében
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Értékelés a pedagógiában
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Semmi nem állíthatja meg a forradalmat! a XXI. század Szocializmusa felé Úton.
A tételek eljuttatása az iskolákba
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Az intézményes nevelés: szervezet, a „rejtett tanterv”,
1. előadás.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Comenius Comenius programokról általában Az egész életen át tartó tanulás Európai Uniós program egyik pályázati egysége: 1.Iskolai Együttműködések.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
Német nyelvtanárok a pedagógiai minősítés küszöbén;
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A háború és a modern fegyveres erő
A kerettantervek fejlesztése
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Regionális Civil Egyeztetések (RECE) Program Helyzetelemzés tapasztalatai Oprics Judit Társadalmi egyeztetés támogatása program vezetője október.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Változások a közoktatásban és szakképzésben Setényi János 2011 Naszály-Galga TISZK, Vác.
Bevezetés a tanítás és tanulás társadalmi összefüggéseibe Baráth Tibor SZTE Neveléstudományi Tanszék Közoktatási Vezetőképző Intézet Baráth Tibor SZTE.
Közoktatás- köznevelés 1985 – ……………………………………………………….
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
Ajánlás a nevelés és az oktatás újjáépítésére 2010.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
A Varga Tamás Általános Iskola és az SZTE Neveléstudományi Intézet együttműködése a TAMOP pályázat keretében Fejes József Balázs
A középiskolai oktatás szabályzatai
Aktív és felelős állampolgárság – demokrácia – szabadság Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe a felsőoktatási állampolgári nevelésben Kocsis Mihály.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Az Ökoiskola hálózat helyzete és tervei
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet AZ ÖKOISKOLA HÁLÓZAT HELYZETE ÉS TERVEI Varga Attila
TÁMOP A-14/ „Komplex intézményi mozgásprogramok és kapcsolódó egészségfejlesztési alprogramok megvalósítása az általános iskolákban, többcélú.
Rendszerváltás Diktatórikus államberendezkedés demokráciává alakul Magyarországon ezt a folyamatot rendszerváltásnak nevezzük. Magántulajdon Hosszú,
Egy nyílt levél elő- és utóélete
Barcsák Marianna KPSZTI
4. Az Alkotmány.
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Differenciált tanulásszervezés TKM1016L
Előadás másolata:

„… ezek nem célok, következmények.” Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről ……………………………………… Fábry Béla november 12. Pedagógusok Szakszervezete szakmai konferenciája a Nemzeti Köznevelési Törvényről és várható következményeiről

Fábry Béla, november 12.2 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… A köznevelési törvény illeszkedik az ország „újjászervezésének” folyamatába. vö: kötcsei program (2009) - törvényalkotás folyamata - Alaptörvény - Alkotmánybíróság -16%-os adó, eva-kivezetése, egyéb adók - független intézmények nem független vezetői - média-törvény - választási törvény (előkészületben) - önkormányzati törvény (előkészületben) - Munka Törvénykönyve (előkészületben)

Fábry Béla, november 12.3 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → a többpárti parlamenti demokráciát, a szociális piacgazdaságot, a szolidaritást a mindennapokban érvé- nyesítő társadalmi gyakorlatot felváltja egy tekintélyelvű, monopolizált politikai helyzetével visszaélő hatalom, visszatér a gazdagok gazdagodjanak, a szegények szegényedjenek kapitalizmusa, egy „dö- göljön meg a szomszéd tehene is” tár- sadalmi gyakorlat. Magyarország visszatér Nyugat-Európa XIX. sz. második felének világába.

Fábry Béla, november 12.4 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Az Orbán-Hoffmann köznevelési törvény egyik eszköze e szép, új világ kiépítésé- nek. Az oktatási rendszer ebben az össze- függésben nem a társadalmi moder- nizáció egyik legfontosabb tényezője, a társadalom, az egyes ember boldogu- lását biztosító intézmény- és tevékeny- ségrendszer, hanem egyszerű hatalom- technikai eszköz.

Fábry Béla, november 12.5 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 1. A nemzeti köznevelési törvény nem felel meg a modern tudományosság kö- vetelményeinek - nem készültek tudományos elemzések - nem készült tudományosan megalapozott oktatás-fejlesztési stratégia - gyermek fejlődéséről való tudás (vö: 1.§ (1), 45.§ (2), 56.§) - tanulás pszichológiája (vö: tv. 58. § (1)) - tartalmi szabályozás (vö: tv. 5. § (4) és (5)) - szegregáció társadalmi hatásai (vö: tv. 14.§, 45.§ (3) - értékelés szerepe a pedagógiai folyamatokban (vö: tv. 54.§, 58.§, 86.§) - diákjogok modern értelmezése

Fábry Béla, november 12.6 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → A magyar iskolaügy szabályozása és ennek következtében kialakuló működési gyakorlata a tudo- mányos megalapozottság hiányában nem felel meg a XXI. sz.-i követelményeknek. Ennek vélelmezhető eredménye az lesz, hogy a magyar gyerekek tudása, munka- erő-piaci felkészültsége, versenyképes- sége elmarad a társadalmi elvárásoktól, nemzetközi összehasonlításban Magyar- ország elveszíti egyik versenyelőny té- nyezőjét.

Fábry Béla, november 12.7 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 2. A törvény egy anakronisztikus társa- dalomkép alapján egy antidemokratikus iskolarendszert hoz létre ill. szilárdít meg - történelmi előkép: Trianon utáni Magyarország (vö: koncepció 6. old. 6. bek., tv. 1.old. 2. bek.) - preferált társadalmi csoport: nemzeti közép- osztály, cél e társadalmi csoport megerősítése (vö: koncepció 6. old. 2. és 4.bek.) - nemzetközi tendenciák: 9-10 osztályos, egységes alapiskola a kulcskompetenciák kifejlesztése érdekében → az eredmények igazolják ennek a rendszernek a helyességét - az iskolarendszer szelekciós funkciója domináns rendszerelemmé válik

Fábry Béla, november 12.8 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 3. Az iskolarendszer szelekciós funkciója domináns rendszerelemmé válik - 6 és 8 osztályos gimnáziumok (vö: tv. 11. §) - tankötelezettség 16 éves korig (vö: tv: 45. § (3) ) - szakiskola – nem a NAT alapján a közismeret (vö: tv. 5.§ (4) bek.) - Hídprogramok (vö: tv. 14. §) - értékelés minősítő, nem fejlesztő - életen át tartó tanulásra való felkészítés → gimnáziumok kiváltsága (vö: koncepció, 14. old.) - gimnáziumi felvételi rendszer - érettségi – vizsgáztatási díj (vö: tv. 6. § (2))

Fábry Béla, november 12.9 Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Az oktatási kormányzat archaikus, elitista, érvényét vesztett társadalom- kép et közvetít, és rémálom szerű idő- utazásra készül, miközben teljesen el- vesztette a kapcsolatot a valósággal, s nem foglalkozik a rendszerben komoly működészavarokat gerjesztő válságje- lenségekkel. Ezek közül a két legsúlyo- sabb a finanszírozási krízis, és nemzet- közi összehasonlításban is brutális esély- egyenlőtlenség, a hátránykompenzálás teljes hiánya. (Radó Péter)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → Sem az európai tendenciák, sem a tudományos eredmények nem támasztják alá a szelektív rendszerek eredményességét. Az elit-oktatás preferálása és a szegregáció olyan történelmileg igazolt hátrányokkal jár, mint a Dél-Afrikai apartheid: ha az iskolarendszer képtelen in- tegrálni a leszakadó rétegeket, képtelen mobi- litási csatornaként működni, akkor a demog- ráfiai háborúban vesznek el az iskolázás győz- tesei, s végül a magasan képzett elit kénytelen elmenekülni az országból a tanulatlan társa- dalmi közeg elviselhetetlensége miatt. TÁRKI-TUDOK Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. ( 4. old.)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 4. A törvény alapján egy ideológiailag meghatározott, centralizált-uniformizált, többcsatornás felügyeleti-ellenőrzési rendszerrel „minőségbiztosított” intéz- ményi működés jön létre - államosítás - értékmeghatározott NAT, 10 % „önrész” - kötelező kerettanterv - egy tankönyv - tanfelügyelet - működési szabályok fő elemei központilag meghatározottak

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Visszatérés a 70-es évekhez … Sajnos a tervezet nem gyerek- és nem tehetség- párti. (Lannert Judit) A jövőben kibontakozó közoktatási rendszer sokaknak ismerős lesz, hiszen a szocializmus alatt is hasonló, tekin- télyelvű, a szabad véleménynyilvánítást korlátozó modellben tanultak, csak most a gúla csúcsán kicserélték az értékdimenziót. (Loránd Ferenc) Ilyen törvényt a fejlett világban már nem hoznak. (Halász Gábor)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → Az intézményi munka kétarcúvá válik. A pedagógusok meg akarnak felelni saját lelkiismeretüknek, és a jogszabá- lyoknak is. Normakövetés 1. – zárt ajtó mögötti munka, belső elvárásoknak való megfelelés - autonóm norma Normakövetés 2. – vendégek (tanfelügyelők) előtti „szereplés”, külső elvárásnak való meg- felelés - szerep-norma Az adott intézmény nevelési egysége megszű- nik, egyéni kognitív disszonancia redukciós megoldások jelennek meg.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 5. Az Orbán-Hoffmann törvény gyerek- ellenes - elsős gyerekek buktatása - egész napos iskola - tehetséggondozás = elitképzés - korai szelekció - diákjogok korlátozása

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 6. Az Orbán-Hoffmann törvény családellenes - ideológiai indoktrináció – megmondják, mi „A helyes élet” (lásd 8. pont, 17.,18. dia) - szülők, mint iskolahasználók bele- szólási lehetőségeink korlátozása (vö: tv. 73. §) - általános iskolában(!) a munka ig (vö: tv. 46. § (1.a))

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 7. Az Orbán-Hoffmann törvény pedagó- gusellenes - a pedagógus -- szolga - megnövelt munkaidő – csökkenő bér (vö: tv. 62. § (5), (6)) - pedagógiai program kiüresedése – az intézmény munkáját meghatározó leg- fontosabb kérdésekben nincs érdemi beleszólása (vö: tv. 26. §) - szakmai önállósága korlátozott (központi tanterv, egy tankönyv, kötelező rendelkezések az oktatás- szervezés körében) - ellenőrzési rendszer (vö. tv. 86. §)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → A törvénynek nincs meg az a szakmai (és társadalmi!) támoga- tottsága, és – vélelmezhető –, nem lesz meg a bevezetés éveiben sem, ami nélkülözhetetlen a törvény alkalmazásának sikeréhez.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… 8. Az Orbán-Hoffmann törvény fordított szekularizációs logikát követ Szekuláris demokrácia, amely az állam és az egyház elválasztásának, azaz a politikai, ideo- lógiai, világnézeti és vallási pluralizmusnak, valamint az egyén lelkiismereti és vallási sza- badságának az alapját jelenti. Az Orbán-Hoffmann törvény az egyházak befolyásának erősítésére törekvő állami tevékenység egyik megjelenési formája. vö: tv § a működés szabályairól, 88. § (6) bek. a finanszírozásról, 5. § (6) bek. az egyházi kerettantervről, 32. § (1) j.bek. a hitoktatók állami fizetéséről(!)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Hoffmann Rózsa a keresztény civil szer- vezetek negyedik országos fórumán a Parlamentben szerdán azt mondta, hogy etika oktatás mindenütt lesz, és erő- síteni kívánják a hittan oktatását az állami iskolákban is. Ez nem kötelező hittanoktatást jelent, de "arra ügyelni fogunk", hogy erősítsük a hittanoktatást az állami iskolákban is. ( MTI, ) A nevelés alapvető értékrendjének összhangban kell lennie az elfogadott alaptörvénnyel. (Hoffmann Rózsa, Pedagógusok Lapja, old.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → A törvényben megfogalmazott világnézeti semlegesség (3. §. (3)) írott malaszt marad.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvénye …………………………………………………………………………………………………… 9. Az Orbán-Hoffmann törvényt és kommentjeit a kettős beszéd jellemzi A törvényben megtalálhatók azok a fordulatok, melyek alapján az mondható, rendben. A road-show-kon elhangzottak, a kormányzati szereplők sajtóban megje- lenő értelmezései a törvény szövegével nincsenek összhangban. Következmény → Az inkongruencia bizalmatlanságot eredményez.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvénye …………………………………………………………………………………………………… 10. Az Orbán-Hoffmann törvény voluntarista Ezt a törvényt csak egy érv támasztja alá, Magyarországnak a FIDESZ-KDNP álma szerinti átalakítás akarata. A törvény megvalósításának nincs meg a pénzügyi feltétele (vö: „titkos” anyag számai), nincsenek meg a szervezeti feltételei, (kormányhivatal, pedagóguskamara), és nincsenek meg a személyi feltételek sem (pl. tanfelügyelők). A törvény gyakorlati alkalmazásához több tucat jogszabályt kell alkotni, el kell készíteni a NAT törvény-kompatibilis változatát és a kötelező kerettanterveket.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvénye …………………………………………………………………………………………………… Szimbolikus erőszak A hatalmi viszonyok újratermelődése érdekében a domináns pozícióba lévők ráerőltetik saját kulturális és szim- bolikus produktumaikat a társadalom többi részére. (Bourdieau)

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… Következmény → ?

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… ALÁMERÜLÜNK. KIBEKKELJÜK.

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… H A T Hálózat A Tanszabadságért Magyar Pedagógiai Társaság

Fábry Béla, november Az Orbán-kormány köznevelési törvényéről …………………………………………………………………………………………………… … készüljünk fel az újrakezdésre, olyan körülmények, viszonyok, szabályozás létrehozására, hogy az iskolákban „a tanulás ne mártírum, hanem igaz gyönyörűség legyen.” (Comenius)