Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
Művelődési tevékenységek / szolgáltatások a településeken
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
ÓVODÁK MŰKÖDÉSE 2013.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
„VIVANT PROFESSORES” 2010/2011 NEMZETI ERŐFORRÁS MINISZTÉRIUM Közoktatásért Felelős Helyettes Államtitkár.
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
A kormányhivatal közoktatási feladatai és az új oktatási koncepció
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Somogy Megyei Intézményfenntartó Központ
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Az Oktatási Főosztály és a köznevelési intézmények feladatai a
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az oktatási intézmények önkormányzati működésével kapcsolatos felvetések ( egy jegyző gondolatai, értelmezései és esetleges válaszai) Készítette: Molnárné.
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Kormányhivatal
A 2012/2013. tanév aktuális feladatai
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
Munkahelyi egészség és biztonság
Vereckei Judit Tatabánya, június 29.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Emberi Erőforrások Minisztériuma Oktatásért Felelős Államtitkárság
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Oktatási szakigazgatás
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
Szakképzési változások
Információs nap szeptember 8..
BEVEZETŐ.
Az intézményfenntartással és működtetéssel kapcsolatos kérdések
Tájékoztató egyházi és magánintézmények fenntartóinak
Fejér Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
KLIK az állami fenntartó Török Szabolcs tankerületi igazgató
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
A szakképzés jelene és jövője a KLIK-ben. Jogszabályi háttér: A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A szakképzésről szóló évi CLXXXVII.
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Ellenőrzések a köznevelési intézményekben Fejér Megyei Kormányhivatal.
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
Az NPK működése és céljai a kerekasztal tárgyalásokon Habár fölül a gálya… Sonkád,
A Nemzeti Pedagógus Kar Célok, eredmények, választás –
Önkormányzat és állam.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Tankönyvellátás és iskolai könyvtár
Közoktatási alapismeretek
Szakértés/szaktanácsadás módszertana
Horváth Cz. János Személyes adatok kezelése az intézményben
Közalkalmazottak besorolása, illetménye, pedagógusokra vonatkozó új munkajogi szabályok, előmeneteli rendszer.
Előadás másolata:

Az oktatásügy aktuális kérdései, jogszabályi változások Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztály Dr. Ilosvai István

Törvényi háttér 1993. évi LXXIX. tv. – a közoktatásról 2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről 2012. évi CXXIV. tv. – a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény módosításáról

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről A törvény Magyar Közlöny 2011. évi 162. számában jelent meg. A törvény hatályba lépése fokozatosan történik 2012. szeptember 1. 2013. január 1. 2013. szeptember 1. 2014. szeptember 1. A törvény hatálybalépéseivel fokozatosan kerül hatályon kívül helyezésre a közoktatási törvény rendelkezései www.magyarorszag.hu/jogszabalykereso

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről 2012. szeptember 1. a törvény rendelkezéseinek általános hatálybalépésnek időpontja pedagógiai program felülvizsgálata SZMSZ felülvizsgálata (tíznél több szakmai munkaközösség esetén az intézmény alapító okiratának felülvizsgálata (legitimációra vonatkozó rendelkezések megváltozása) Fenntartói egyetértés csak többletkötelezettség vállalása esetén szükséges

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről 2013. január 1. Fenntartói jogok és működtetői kötelezettségekre vonatkozó rendelkezések hatályba lépése Nkt. 74. § (1) Az állam gondoskodik – az óvodai nevelés, a nemzetiséghez tartozók óvodai nevelése, a többi gyermekkel, tanulóval együtt nevelhető, oktatható sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése kivételével – a köznevelési alapfeladatok ellátásáról. Kik vehetnek még részt a feladat ellátásban? Települési önkormányzatok Egyházi intézmények fenntartói Magánintézmények fenntartói

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről Fenntartói jogok gyakorlója Állam (Klebelsberg Intézményfenntartó Központ útján) Működtető Települési önkormányzat

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről Állami fenntartás = szakmai irányítás a pedagógusok és a nevelő oktató munkát közvetlenül segítők fölötti munkáltatói jogok gyakorlása és a foglalkoztatásukkal kapcsolatos bérfinanszírozás lebonyolítása az intézményvezetők kinevezésre vonatkozó jogok gyakorlása (2012. szeptember 1. és 2012. december 31-e között a települési önkormányzati fenntartású köznevelési intézmény vezetőjének megbízására, valamint a megbízás visszavonására vonatkozó jogot a fenntartó gyakorolja.)

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről Működtetés a köznevelési közfeladat-ellátás céljait szolgáló ingatlant az e törvény keretei között kötött szerződésben foglalt módon és feltételekkel az ingatlan rendeltetésének megfelelő, hatályos köznevelési, tűzvédelmi, munkavédelmi és egészségügyi előírások szerint üzemeltetése, karbantartása a működtetéssel kapcsolatos közterhek, költségek, díjak viselése, az ingatlan vagyonvédelméről való gondoskodás, továbbá minden olyan feladat ellátása, amely ahhoz szükséges, hogy az ingatlanban a köznevelési feladatokat megfelelő színvonalon és biztonságosan láthassák el. Köznevelési intézmények működéséhez szükséges eszközök, taneszközök, anyagok, áruk, szolgáltatások megrendelése, átadás-átvétele, raktározása, készletek pótlása. a köznevelési intézmény alapító okiratában foglalt feladat ellátásához szükséges technikai berendezések működtetése, karbantartása, a tulajdonában lévő taneszközök javítása, karbantartás, a köznevelési közfeladat-ellátáshoz szükséges eszközök beszerezése

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről 2013. szeptember 1. Erkölcstanórákra illetve hittanórákra vonatkozó rendelkezés bevezetése Tanításrendjére, tanítási, képzési idő időre vonatkozó szabályok életbe lépése Nevelési-oktatási intézményekben foglalkozott vezetők, pedagógusok, valamint nevelő és oktató munkát közvetlenül segítőkre vonatkozó rendelkezése hatálybalépése Pedagógusok előmeneteli rendszere alkalmazása Garantált illetményre vonatkozó rendelkezések bevezetése Köznevelési finanszírozás rendszer szabályainak bevezetése

2011. évi CXC. tv. – a nemzeti köznevelésről Végrehajtási rendeletek a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló ../2012. (...) EMMI rendelet a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról  …/2012. (….) Korm. Rendelet a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról ../2012 ( . .) Korm. rendelet

a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló ../2012. (...) EMMI rendelet Az Nkt. 2012. szeptember 1-jei hatálybalépése miatt vált indokolttá egy, a nevelési-oktatási intézmények működését újraszabályozó miniszteri rendelet kiadása Az Nkt. fentebb hivatkozott keret jellege miatt a miniszteri rendeleti szintű szabályozás sok olyan elemet tartalmaz, amelyek korábban a Kt-ban kerültek szabályozásra. A rendelet új szabályozási elemeket is tartalmaz. Ezek vagy az Nkt. elfogadásával kerültek be az óvodai ellátás, az alap- és középfokú oktatás rendszerébe, vagy a korábbi rendelethez képest részletesebb szabályozásukra kerül sor (pl. hat és nyolc évfolyammal működő gimnáziumokban folyó nevelés-oktatás indítására vonatkozó, az egész napos iskolai, a két tanítási nyelvű iskolai nevelés-oktatásra vonatkozó részletszabályok, a független vizsgabizottság előtti vizsga részletszabályai, a pedagógiai-szakmai ellenőrzések szabályai, a tanulók fizikai állapotának felméréséhez kötődő iskolai feladatok, a Köznevelési Hídprogramok megszervezése, a vendégtanulói jogállás rendezése, az intézményi tanács működése).

a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról  …/2012. (….) Korm. Rendelet Köznevelés információs rendszerének létrehozása és működtetése (Az intézménytörzs, bejelentkezés a KIR-be, az OM azonosító igénylése, változás-bejelentés, az adatszolgáltatási kötelezettség a köznevelési intézmény átszervezése, átalakulása, megszűnése és más változás esetén, a jogviszonyt igazoló azonosító szám igénylése, kiadása és változás-bejelentés) A köznevelési intézmények fenntartásával kapcsolatos pénzügyi és gazdasági adatok nyilvántartása A pedagógusok állandó helyettesítési rendszere A nem állami, nem helyi önkormányzati közoktatási intézményfenntartókat megillető normatív állami hozzájárulás és támogatással összefüggő eljárásrendnek a helyi önkormányzatok részére meghatározott támogatási eljárásrendhez való közelítése, egységes, összemérhető létszámfelmérési időpontok meghatározása, az igénylések folyamataiban a teljes körű átláthatóság kialakítása, valamint a költségvetési források feletti ellenőrzés erősítése. A köznevelési intézményekben térítésmentesen, valamint térítési díj, tandíj ellenében biztosított köznevelési közfeladatok meghatározása

a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról ../2012 ( . .) Korm. rendelet Az Intézményfenntartó Központ központi szervből és területi szervezeti egységekből áll. A tankerületek az Intézményfenntartó Központ területi szervezeti egységei. Egy tankerület több járást foglal magába. (Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 6 tankerület kialakításra kerül sor.) A Kormány az Intézményfenntartó Központot jelöli ki a) a megyei önkormányzatok konszolidációjáról, a megyei önkormányzati intézmények és a Fővárosi Önkormányzat egyes egészségügyi intézményeinek átvételéről szóló 2011. évi CLIV. törvény (a továbbiakban: konszolidációs törvény), valamint Esztergom Város Önkormányzata egyes intézményeinek átvételéről szóló 2011. évi CLXXXVI. törvény alapján átvett közoktatási intézmények tekintetében a Kormány által intézményfenntartásra és az átvett vagyon tekintetében vagyonkezelői jogok gyakorlására kijelölt szervként, b) az állami köznevelési közfeladat ellátásában fenntartóként részt vevő szervként, ennek keretében az állami fenntartású köznevelési intézmények fenntartói jogai és kötelezettségei gyakorlására.

a Klebelsberg Intézményfenntartó Központról ../2012 ( . .) Korm. rendelet Az Intézményfenntartó Központ feladatai: a) érvényesíti és – módszertani segítséget is nyújtva – érvényesítteti az irányítása alá tartozó intézmények tevékenységében a közfeladatok ellátására vonatkozó követelményeket és az erőforrásokkal (így különösen: az előirányzatokkal, a létszámokkal és a vagyonnal) való szabályszerű és hatékony gazdálkodás követelményeit, b) előkészíti és a miniszternek megküldi a köznevelési intézmény vezetőjének kinevezését vagy megbízását és felmentését vagy a megbízásának visszavonását, c) ellátja az oktatáspolitika kialakításához és a döntés-előkészítéshez szükséges, valamint a támogatási forrásokból megvalósuló fejlesztések lebonyolításával kapcsolatos feladatokat, d) javaslatot tesz az irányítása alá tartozó tankerületek területének módosítására, a tankerületek kapacitásai és ellátási területe felosztásának általa kidolgozott módszertana alkalmazásával, e) elemzi a fenntartásában működő köznevelési intézményekben lefolytatott ellenőrzések eredményeit és ennek alapján javaslatot tesz a miniszternek a köznevelés közép- és hosszú távú fejlesztési terveinek kidolgozásához, f) ellátja a jogszabályban, az alapító okiratában meghatározott további feladatokat.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!