Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter
A mesterszakok létesítésének rendje az ELTE-n az ELTE BB meghatározta a mesterszakok típusait: diszciplináris (tradícionális) interdiszciplináris multidiszciplináris (innovatív) a karok megneveztek mintegy 100 mesterszakot a BB ebből és támogatott 36-ot Szenátus támogatott 32-t 20 már a MAB-hoz véleményezésre be van adva várhatóan az első kettő: informatika és szociológia
Az MA szak létesítését megalapozó körülmények a felsőoktatási intézmények vezetése: szakma oktatáspolitikai cél: az akadémiai vezetői és a menedzser szerepkör elválasztása még szisztematikus felsőoktatási vezető-képzés sincs pedig: pl SOTE Egészségügyi Menedzserképző Központ… a felsőoktatási intézmények vezetését, ügyeik menedzselését a legkülönbözőbb végzettségű emberek végzik specializáció <> komplexitás
A szóba jöhető célcsoportok Alapképzésben részt vevő hallgatók BA/BSc fokozattal rendelkezők Főiskolai végzettséggel rendelkezők Akármilyen felsőfokú végzettséggel rendelkezők A HÖK-ben dolgozik Egy modul vagy egy szakirány Oktató akar lenni MA szak (pedagógia szakirány) Intézményveze tésben akar elhelyezkedni / dolgozik MA szak (menedzsment szakirány) Szakirányú tk A felsőoktatási „iparban” akar dolgozni Ma szak (marketing szakirány) Szakirányú tk
Az MA szak és a tervezett szakirányok Felsőoktatási menedzser felsőoktatás-vezetés szakirányon felsőoktatás-pedagógia szakirányon hallgatói szolgáltatások szakirányon felsőoktatás-marketing szakirányon hol van rá szükség? az ágazati irányítás szervezeteiben a felsőoktatási intézmények vezetésében a felsőoktatási intézmények adminisztrációjában a felsőoktatás háttérintézményeiben a felhasználói szférában
Képzési szerkezet Törzsanyag (kötelező ismeretkörök)70 kredit Elméleti alapozás20 kredit Szakmai törzsanyag50 kredit Differenciált szakmai anyag40 kredit Kötelezően választható szakirányú modul(ok)/szakirány(ok) 34 kredit Szabadon választható ismeretek6 kredit Szakdolgozat / diplomamunka10 kredit összesen120 kredit
Képzés tartalom Elméleti alapozás: felsőoktatás-történet,felsőoktatás- poiltika, felsőoktatási pedagógia, felsőoktatási jog és igazgatás, a felsőoktatás szociológiája, a humán tőke elméletei, Európa felsőoktatási folyamatai (20 kredit) Szakmai törzsanyag: intézményfejlesztés, felsőoktatás fejlesztési projektek lebonyolítása, a stratégiai tervezés alapjai, üzleti terv készítés, intézményfejlesztési tervek, beruházási tervek, teljesítmény indikátorok, minőségbiztosítás, vezető informatikai rendszerek, szervezetfejlesztés… (50 kredit) differenciált szakmai ismeretek: szakirányonként eltérő (40 kredit)
A felsőoktatás marketing szakirány marketing, üzleti marketing és non-profit marketing célcsoport-elemzés médiaszociológia elégedettség-mérések jelentkezési motivációk info-kommunikációs eszközrendszer fogyasztóvédelem nemzetközi kapcsolatok információs szolgáltatások összesen 34 kötelező + 6 fakultatív kredit + 10 kredit diplomamunka
Milyen lesz a tipikus lineáris képzési modell? vagy ilyen:
Miben lesz más a felsőoktatási pedagógia és menedzsment szak modellje?
Mi lenne a „termék”? olyan szakember, aki ismeri a terméket tud valamit annak az értékéről (áráról) van elképzelése az értékesítési folyamatról biztosan bánik a promóció technikáival ő érdekes lehet a felsőoktatási intézmények a potenciális fenntartók (alapítók, tulajdonosok) az üzleti szereplők számára „korszak váltás”?