1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok új feladatairól, kihívásairól, céljairól Seszták Oszkár, a Sz-Sz-B Megyei Közgyűlés Elnöke március 29.
2 I. ELŐZMÉNYEK évi CLIV. tv. a megyei önkormányzatok konszolidációjáról… 258/2011. (XII.7.) Kormányrendelet (MIK) évi XXI. tv. a területfejlesztésről és területrendezésről a törvény módosítása értelmében: megszűntek az RFT-k, MFT-k a feladatok a megyei önkormányzatokhoz kerültek RFÜ-k állami tulajdonba kerültek
3 II. A MEGYEI ÖNKORMÁNYZATOK LEGFONTOSABB FELADATAI I. Tftv. megyei szintű területfejlesztés területrendezés → 2012-től a megyei önkormányzatok vették át a megszűnt RFT-k és a MFT-k területrendezéssel összefüggő feladatait is. II. Ötv. 27.§ Területfejlesztés Vidékfejlesztés Területrendezés Koordinációs feladatok
4 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA 1. Tervezés elkészíti a megye területfejlesztési koncepcióját részt vehet operatív programok tervezésében részt vesz a területfejlesztési programok végrehajtásának nyomon követésében és értékelésében előzetesen véleményezi a térségi területfejlesztési koncepciókat, programokat véleményezi az államigazgatási szervek megyét érintő fejlesztési elképzeléseit és pályázatait együttműködik más megyei önkormányzatokkal tervezési feladatokban elkészíti a megye területrendezési tervét (melyet el is fogadott)
5 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA 2. Területfejlesztés A. Döntés elfogadja a megye területfejlesztési koncepcióját és programját dönt térségi fejlesztési tanács létrehozásáról, abban való részvételről együttműködik az önkormányzatokkal, területi államigazgatási szervekkel, társadalmi és szakmai szervezetekkel, gazdasági szereplőkkel
6 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA B. Hazai programokkal kapcsolatos feladatok A térségre jellemző hazai programok koordinációjának felvállalása (területfejlesztési és/vagy vidékfejlesztési) C. Nemzetközi programokkal kapcsolatos feladatok pályázatok előkészítése nemzetközi pályázati felhívásokra kapcsolattartás nemzetközi szervezetekkel külföldi régiókkal való együttműködés, nemzetközi programokban való részvétel testvérmegye és eddigi együttműködések
7 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA D. Pályázatkezeléssel kapcsolatos feladatok december 31-ig az MFT-tól átvett pályázati dokumentáció kezelése, lezárása 2014-től az új – készülő – fejlesztési törvény szerint: a döntésben való előkészítés lehetősége…
8 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA E. Koordináció segíti a területfejlesztési önkormányzati társulások szerveződését, és a területfejlesztési önkormányzati társulások és térségi fejlesztési tanácsok munkáját (tervezés, döntés előkészítés) válsághelyzetek kezelése gondoskodik a partnerség elvének érvényesítéséről (civil szervezetek, vállalkozások feltérképezése, együttműködés hazai és határon túli partnerekkel, kapcsolatok építése, javítása)
9 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA 3. Területrendezés elfogadta a megye területrendezési tervét területrendezési tervek előzetes véleményezése, összehangolása (megyei jogú városok és érintett települések) a településrendezési terv és a megyei területrendezési terv közti összhang megteremtése 4. Vidékfejlesztés Helyi vidékfejlesztési stratégia kidolgozása……
10 III. A FELADATOK ÖT FŐ CSOPORTJA 5. „Egyéb” megyei és regionális területfejlesztési konzultációs fórum titkársági feladatainak ellátása (megegyezés szerint) közreműködik a Területi Információs Rendszer működtetésében együttműködik adatgyűjtésekben (pl. KSH) együttműködés az Új Széchenyi Terv eredményeinek egységes kommunikációjában (projektindítás, beruházások átadása)
11 IV. A FELADATOK ELVÉGZÉSÉNEK STRUKTÚRÁJA A megyei önkormányzat képviselő-testülete: a KÖZGYŰLÉS A megyei területfejlesztéssel kapcsolatos döntések meghozatala az eddigi megyei közgyűlési rendszerben történik. A megyei önkormányzat bizottságai: - Jogi, Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság - Terület- és Vidékfejlesztési Bizottság Az említett konzultációs fórumokon elfogadottakat a megyei KGY-nek meg kell erősítenie.
12 V. A FELADATOK ELVÉGZÉSÉNEK LEHETSÉGES FORRÁSAI a megyei önkormányzatok feladatainak ellátásához fedezetet főként a központi költségvetésből, saját bevételből és uniós forrásokból találnak a megyei önkormányzatokhoz delegált új feladatok függvényében még hatékonyabban kell fókuszálni a rendelkezésre álló uniós forrásokra és más, határon átnyúló együttműködéseket segítő lehetőségekre a megyék közvetlen brüsszeli érdekképviseletét a KIM a H-4 Iroda létrehozásával kívánja megoldani, mely a közvetlen brüsszeli forrásokról közvetít információkat
13 VI PROGRAMOZÁSI IDŐSZAK Az Európai Bizottság javaslata a as időszakra: 376,02 milliárd EUR-t irányoznak elő strukturális és kohéziós alapokra, milliárdot VIDÉKFEJLESZTÉSRE. Magyarország több, mint 20,20 milliárd EUR területfejlesztési forrásra számíthat.
VI PROGRAMOZÁSI IDŐSZAK Hogyan érint minket a 7 éves költségvetés? Vidéken élők, vidéki életformát folytatók továbbra is számíthatnak közvetlen agrártámogatást A helyi vidékfejlesztési projektekre támogatást nyújt az EU (Megye vagy LEADER???), tehát érdemes elkezdeni egy hosszabb távú tervezést annak érdekében, hogy akár 4-5 év múlva saját vállalkozást építsünk fel Vállalkozásfejlesztésre, szociális infrastruktúrára, tovább-, át, felnőttképzésre, kutatásra, utakra is jut forrás 14
VI PROGRAMOZÁSI IDŐSZAK Továbbra is magas lesz az agrártámogatások aránya (legfőbb EU-s költségvetési tétel marad) a vidéki vállalkozóknak érdemes továbbra is a helyi fejlesztésekben gondolkodni még akkor is, ha csak 2013 után fognak neki a projekteknek. érdemes középtávon gondolkodni, terveket készíteni. Pályázati hullám érkezik!!! a vállalkozóknak, civil szféráknak is érdemes fejlesztési projektekben gondolkozni 15
VII. TOVÁBBI LÉPÉSEK, TEENDŐK FONTOS!!! A „tanuljunk meg kicsik lenni” gondolkodással szemben: Magyarország egy EU-s tagállam, amely erős érdekérvényesítést képvisel. 16
VII. TOVÁBBI LÉPÉSEK, TEENDŐK Fő cél: Megyei Fejlesztési Stratégia kidolgozása Kell egy olyan program, amit az országos politika komolyan tud venni! Ezt megalapozó eszközök: fórumok fejlesztési ötletek és gondolatok gyűjtése források felderítése (pénzbeli, humán és környezeti erőforrások felmérése) 17
VII. TOVÁBBI LÉPÉSEK, TEENDŐK Információgyűjtés!!! kérdőív formájában, adatgyűjtő ekkel fogjuk megkeresni a településeket. adatbázis létrehozása projektötletek kidolgozása civil szektor erősítése minden település részéről kapcsolattartó megjelölését (név, , telefon) kérjük!!! 18
VII. TOVÁBBI LÉPÉSEK, TEENDŐK A megyei önkormányzat és az ott dolgozó szakemberek lesznek a megyei területfejlesztés legfőbb ismerői és szakmai „totum factum”-ai, akik mindenben segítenek, szolgáltatnak, és az Önök „know how”-jait beépítik a Megyei Fejlesztési Stratégiába. 19
VII. TOVÁBBI LÉPÉSEK, TEENDŐK Kérdésekkel, észrevételekkel, ötletekkel keressék bizalommal dr. Kondra Laura munkatársamat! Elérhetősége: Telefon:
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Seszták Oszkár a Közgyűlés Elnöke 21