Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Marketing mix Holt (1995).
Advertisements

Készítette: Fülöp Szabina Veres Anita
Teszt Eladási hely.
Eladásösztönzés (Sales promotion)
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Jogi és menedzsment ismeretek 6.
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árpolitika a turizmusban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
Értékesítési csatornák
Alapfogalmak.
Marketingkommunikáció
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
Vásárlásösztönzés (sales promotion)
Közönségkapcsolat (public relations)
Kommunikációs politika
Közönségkapcsolatok (PR)
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
19. Tétel Tevékenységünk alapja a kommunikáció
III. A logisztika jövője
A TERMÉKSTRATÉGIA LEGFONTOSABB ELEMEI
Reklámozás, Public Relations
A KOMMUNIKÁCIÓS MIX-STRATÉGIA ALAPJAI
A marketing kialakulása, fogalma, fejlődése
A marketingkommunikáció
Marketing mix.
A marketing piac tartalma
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
A reklám alapjai és formái 11. szeminárium
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
Stratégia célrendszer
8. Az eladásösztönzés.
A marketingkörnyezet elemzése
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Marketing alapok Kopcsay László.
A MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ VONAL ALATTI ESZKÖZEI
Az árképzés szempontjai
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
Kisvállalati marketing III.
Vállalkozásmenedzsment I.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
A PIACBEFOLYÁSOLÁS TERVEZÉSE 2. A célkitűzés. 2. A reklámcélok megtervezése.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Reklámterv Hanzl Bence „A reklám annak művészete, hogy a fejet célozzuk meg, és a pénztárcát találjuk el.” Vance Oakley Packard.
Az üzletek operatív működtetése
Marketing I. 7. előadás Árpolitika
A TERMÉK- ÉS A MARKETINGKONCEPCIÓ KIFEJLESZTÉSE
2/18/2018 Marketingterv Név.
Kérdések a második zh-hoz
Vállalati terv bemutató
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
ÁRPOLITIKA.
Előadás másolata:

Árpolitika, értékesítési politika, kommunikációs politika Marketing

Marketing a vállalat egészére kiterjedő filozófia, szemléletmód, amelynek megvalósítása a vállalati felső vezetés feladata, oly módon, hogy a vállalati résztevékenységek integrációjában a marketing szempontok domináljanak.

Marketing-mix Termékpolitika Árpolitika Értékesítési politika Kommunikációs politika

II. Árpolitika A vállalat által kínálta termékek árainak meghatározás és a piaci áreseményekre való reagálás elvei és módszerei

Árpolitikai stratégia készítésének lépései Árpolitikai célok kiválasztása A kereslet meghatározása A költségek becslése A versenytársak magatartásának elemzése Az árképzés módszerének kiválasztása A végső ár meghatározása

Árpolitikai célok kiválasztása (sokféle lehet) Profit maximalizálása (ez az elsődleges) Árbevétel maximalizálása (ha jól tudja becsülni a keresleti függvényt) Befektetés arányos nyereség (előre meghatározott normaszint elérése) Forgalomnövekedés (ha a piac kereslet árrugalmas) Piaci részesedés növekedése (erőteljes piaci verseny) Piaci verseny túlélése (akár a költség alatti ár kialakítása) A piac lefölözése Helyzetfenntartó árazás (stabil árak) Vezető termékminőség fenntartása (tartósan magas árak) Vásárlói árérzékenység csökkentése Belépők elbátortalanítása Vállalati jó hírnév megerősítése Vásárlói hűség kialakítása

A vállalatoknak el kell dönteni, hogy pozícionálja termékeit az ár és a minőség szempontjából! Termékmi- nőség magas közepes alacsony Jó Felár stratégia Nagyon kedvező ajánlati stratégia Hihetetlenül kedvező ajánlati stratégia Átlagos Túlértékelő stratégia Átlagos stratégia Kedvező stratégia rossz Átvágós stratégia Hamis spórolási stratégia Takarékos stratégia

A kereslet meghatározása Kereslet és ár kapcsolata (becslési módszerek) A fogyasztó árérzékenysége (árrugalmasság) Az árérzékenységet befolyásoló tényezők: Az egyediség értéke Tájékozottság a helyettesíthetőségről Az összehasonlítás nehézsége Költekezés mértéke Költségmegosztás hatása (költségek egy részét más viseli) Az ember megy a pénze után Ár-minőség hatás Raktározási hatás (ha a fogyasztó nem tudja raktározni)

Költségek becslése Minimális értékesítési mennyiség: bevétel fedezze a költségeket – fedezeti pont meghatározása Költségek kapcsolata a termelés mennyiségével Költségfüggvények Tanulás hatása - költségcsökkentés

Versenytársak ármagatartásának elemzése Piackutatás feladata Segít elhelyezni az árat a kereslet megszabta maximum és a költség megszabta minimum között Várakozások Kereszt – árrugalmasság vizsgálata

Árképzési módszerek Költségalapú (haszonkulcsos árképzés, tervezett hozam) - hátránya: nem veszi figyelembe a piaci folyamatokat Keresletalapú (hogyan reagálnának a vevők a különböző árszintekre – árrugalmasság) - hibája: nem számol a versenytársakkal Versenytársalapú (igazodó árképzés- adott termékkörben szokásos ár)

Haszonkulcs elve szerinti árképzés A termék költségeire standard árrést tesznek a vállalkozások. Például egy kenyérpirítót gyártó cég egységnyi változó költsége 10 USD/db, állandó költsége 300000 USD, várható értékesítése 50000 egység. Egységköltség= változóköltség+állandó költség/értékesítendő mennyiség= 10+300000/50000=16 A gyártó 25%-os haszonnal számol, ekkor a haszonkulcs szerinti ár= egységköltség*(1+ elérni kívánt forgalomarányos hozam)=16*1,25=20 Vagyis a gyártónak egységenként 4 dollár haszna lesz.

Végső ár meghatározása A marketing-mix egyéb elemeinek hatása az árra Lélektani árképzés (ár-minőség, árvégződések) Egymással összefüggő termékek árazása (átfogó árpolitika, árukapcsolás) Versenytársak várható reakcióit beépítő árazás

Az árazás során figyelembe kell venni Árképzési célokat Költségeket (előállítási, logisztikai, értékesítési stb.) Keresletet Termékélet-görbe mely szakaszában vagyunk Piaci versenyhelyzetet Jogi előírásokat Más termékekre gyakorolt hatást, más termékek saját termékre gyakorolt hatását (versenytársak árai)

Egyéb árbefolyásoló tényezők Árdiszkrimináció Készpénzfizetési kedvezmény (sconto) Mennyiségi kedvezmény (rabbat) Szezonális kedvezmény Árbeszámítás (pl. csere) Két ill. több termék együttes értékesítése (árukapcsolás)

Árleszállítások- és engedmények Készpénzfizetési engedmény (Skontó): árcsökkentés azoknak a vevőknek akik számlájukat azonnal kiegyenlítik. Ha az árut harminc napon belül kell kifizetni, de a vevő tíz napon belül kifizeti, 2% kedvezményt kap. Javítja az eladó fizetőképességét, csökkenti a követelések behajtásának költségét és a kétes kint levőségek nagyságát.

Árleszállítások- és engedmények Mennyiségi engedmény (Rabatt): nagy tételben vásárlónak járó kedvezmény. Lehet halmozatlan illetve halmozott. Halmozatlan a feladott rendelések nagysága számít, halmozott egy adott időszakban megrendelt egységek számát összegzik. Előnye, hogy a vevőt arra ösztönzi, hogy adott eladótól vásároljon.

Promóciós árképzés Reklámár: a kereskedők leszállítják egy-egy jól ismert márkájú árucikk árát, hogy forgalmukat növeljék. Rombolhatja a márkáról kialakított képet. Alkalmi ár: az év bizonyos szakaszaiban alkalmazzák a kereskedők, hogy több vásárlót vonzanak. Pénzvisszatérítés: a gyártó, ha az adott időszakon belül akarja vételre bírni a vásárlóit, visszatérítést ajánl nekik. Alacsony vagy nulla százalékos kamatú részletfizetés Hosszabb törlesztési időszak Jótállási vagy javítási szerződés Lélektati érengedmény: a terméket először mesterségesen túlárazzák, majd jelentős engedményt adnak.

A termékmix árazása A termékvonal árazás: cipő, férfi öltöny. Itt az árugrásokra kell figyelni. Fontos, hogy az árkülönbségek nagyobbak legyenek, mint a költségkülönbségek. Kiegészítő ármegállapítás: például autóvásárlásnál az extrák Segédtermékek árazása: kötött rendeltetésű vagy felhasználású termékre van szükség, például borotva-borotvapenge, fényképezőgép-film. A gyártók gyakran olcsó árat állapítanak meg a főtermékre, és nagy haszonkulcsot tesznek a segédtermékre.

Árleszállítások- és engedmények Funkcionális engedmény (viszonteladói engedmény): a gyártók kínálják a kereskedelmi lánc részeseinek, ha azok elvállalnak bizonyos feladatokat, például értékesítés, raktározás. Időszaki (Szezonális) engedmény: azon vevőknek jár, akik csúcsidőszakon kívül vásárolnak. Jóváírás: csereakció, ösztönző jóváírás. A csereakciónál árkedvezményt adnak, ha egy új termék vásárlásánál beadja a régit. Ösztönző jóváírás címén fizetnek vagy adnak árcsökkentést a kiskereskedőknek, amikor részt vesz a reklám- és értékesítési kampányokban.

III. Értékesítési politika Értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelmi formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása

Célja: Az értékesítési csatorna kiválasztására és alkalmazására vonatkozó elvek és módszerek meghatározása Lépései: a) a lehetséges értékesítési csatornák elemzése és tervezése b) értékelés és kiválasztása Feladata : meghatározza az áruszállítás módját, útját, kialakítja az értékesítési hálózatot és optimális szinten tartja a készleteket.

Főbb értékesítési csatornák: közvetlen értékesítés (direkt marketing; pl. csomagküldés, telemarketing, direkt-mail,tévémarketing, online marketing,multi level marketing) értékesítés közvetítőkön keresztül nagy- és kiskereskedői hálózat (kereskedők) bizományosok (az üzlet kockázatát nem maguk viselik) Ügynökök közvetítésével

Az értékesítést meghatározó főbb tényezők az értékesítési út hossza (pl. szállítás, raktározás) az értékesítés intenzitása - intenzív értékesítés (minden üzletben, ahol a potenciális vevők megfordulhatnak) - szelektív értékesítés (csak kiválasztott értékesítők révén) a)forgalmazás kiválasztott üzletekben b)hálózatos értékesítés (Multi Level Marketing, pl. Amway, Avon, Oriflame) c)megbízott termékforgalmazói (franchise) hálózat (pl. McDonald's, Fornetti)

IV. Kommunikációs politika A vállalat és a fogyasztók közötti információáramlás elveit és módszereit foglalja össze Lényege, hogy a vállalatoknak kommunikálniuk kell a leendő fogyasztóikkal, hogy megismertesse őket új termékeikkel, vagy ösztönözze őket a meglévő termékeik vásárlására. Négy eleme: a) reklám b) személyes eladás c) eladásösztönzés d) PR

Négy eleme: Reklámozás (promóciós elképzelések nem személyes bemutatása) Értékesítés ösztönzés (termék vagy szolgáltatás megvételére történő rövid távú ösztönzés) Propaganda, Public Relations (termék, szolgáltatás vagy vállalat népszerűsítése nem személyes módon, fontos hírek közzétételével vagy a vállalat kedvező bemutatásával, PR) Személyes eladás (egy vagy több vevővel folytatott társalgás közbeni szóbeli bemutatás eladási szándékkal)

Reklám fogalma Olyan nem személyes kommunikációs tevékenység, amelynek célja a kiválasztott célcsoport befolyásolása, attitűdjeik megváltoztatása.

Reklám alapvető jellemzői : személytelenség (mindenkihez szól) tömegszerűség (nagy tömegeket ér el egyszerre) azonosíthatóság ( az üzenet kibocsátóját jól meg tudjuk különböztetni) egyirányúság (a befogadók közvetlenül nem jeleznek vissza)

Reklám Alaptípusok: márkareklám Lehetséges reklámcélok (sorrend): cégreklám termékcsalád reklám Lehetséges reklámcélok (sorrend): tájékoztatás (vevőnek meg kell ismernie a terméket, vagy annak valamilyen kibővített jellemzőjét) befolyásolás (fogyasztóban pozitív képet kell kialakítani a termékről) emlékeztetés (a reklám a rendszeres megjelenéssel a felejtés ellen küzd) megerősítés (a vásárlást követő bizonytalanságok enyhítése)

Eladásösztönzés Olyan módszerek alkalmazása az értékesítésben, a vevők kiszolgálásában, amelyek a vevőt további vásárlásra serkentik. Többnyire rövidtávú hatásokra törekszik. Manapság a leggyorsabban terjedő kommunikációs eszköz. Reklámmal együtt alkalmazzák. Az eladásösztönzés részaránya marketingkommunikáción belül egyre nagyobb mértékben nő a reklám rovására. Eszközei: kupon, mintaküldés, fogyasztói visszatérítések, bolti bemutatók, ingyenes házhozszállítás, ajándék akciók, stb.

Az eladásösztönzés : segíthet eladni segíthet megtartani a jelenlegi fogyasztókat növelheti az eladás gyakoriságát növelheti az egy kontraktusra jutó eladott mennyiséget segítheti az értékesítési csatorna támogatását DE! nem tud változtatni a fogyasztók attitűdjein nem tud hanyatló eladási trendeket megváltoztatni.

Kereskedői eladásösztönzés : célja a termelő termékeinek kereskedők általi vásárlásának ösztönzése, vagy segítése. Eszközei lehetnek : tájékoztató kiadványok kereskedők részére szervezett találkozók, konferenciák, továbbképzések információs szolgálat árubemutatók eladástér kialakításában nyújtott segítségek eladási akciók (kereskedői pontgyűjtő akciók)

Fogyasztók ösztönzése a kereskedő által összeállítással, kínálással és használattal való árubemutatás árengedmények eladás közbeni szolgáltatások

Fogyasztók ösztönzése a termelő által árukapcsolás mintaküldemény ajándék, ingyenes csomag, jutalom vásárlási utalvány, kupon fogyasztói versenyek, nyereményjáték, sorsolás + Eladószemélyzet ösztönzése (ügynökök támogatása)

Közönségkapcsolatok PR olyan interaktív kommunikációs tevékenység melynek célja a vállalkozás és környezete közötti bizalom kiépítése és folyamatos ápolása. A vállalatról alkotott kedvező kép kialakítását célzó magatartás, illetve az ezt céltudatosan segítő módszerek alkalmazása = az imázs alakítása

A PR a célcsoportok tekintetében két alapvető területre terjed ki : a vállalkozás belső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység a vállalkozás külső kapcsolatrendszerével kapcsolatos PR tevékenység.

Külső PR : funkcionális kapcsolatok fogyasztók (felhasználók) szállítók egyéb partnerek pénzintézetek iparági és szakmai irányítás érdekképviseletek közönségkapcsolatok helyi és országos környezet helyi önkormányzatok tömegkommunikációs médiumok képviselői társadalmi szervezetek

Belső PR : alanyai lehetnek a vállalat belső érintettjei, dolgozók, családtagjaik, tulajdonosok, tanácsadók és mindazok akik a belső érdekkapcsolatok szféráját képezik.

Céljai maga az adott szervezet és tevékenységének megismertetése a "közönséggel" megváltoztatni a célcsoportoknak a szervezetről alkotott képét (a szervezet szempontjából) kedvezőbb irányba esetleges későbbi vásárlási szándék felkeltése érdekek képviselete

Eszközei sajtókapcsolatok nyomtatványok filmek konferenciák vendéglátás szponzorálás üzemlátogatás kiállítások ajándékok

Személyes eladás és meggyőzés - Personal Selling (PS) A piacbefolyásolás kommunikatív eleme. A fogyasztó befolyásolása ebben az esetben közvetlenül, személyes kommunikáció útján valósul meg, a kommunikátor és a befogadó között közvetlen kapcsolat alakul ki.

A személyes eladás előnyei : részletes és pontos információk szerezhetők a fogyasztói igényekről tájékozódni lehet a partnerek piaci intézkedéseiről, üzleti reakcióikról speciális piackutatási munkák is elvégezhetők azonnali reakciói és válaszreakció is lehetséges

A személyes eladás hátrányai nagyon magas az egységnyi eladásra jutó költség a rendszer kiépítése nehézkes A személyes eladás ott nagyobb a jelentősége, ahol fontosabb az információk azonnali közlése, az azonnali reagálás a vevő kérdéseire, vagyis a nagykereskedelem és az iparcikkek terén.

Termékpolitika (product) : terméktervezés, fejlesztés, pozicionálás, termékek bevezetése és kivonása, formatervezés, csomagolás, kutatás Árpolitika (price) : költségvizsgálatok, fogyasztói árelfogadás vizsgálata, árpolitika meghatározása, költségtérítések, engedmények, árérzékenység vizsgálata Értékesítési politika (place distribution) : értékesítési út és politika meghatározása, logisztika, kereskedelmi formák alkalmazása, kereskedelmi partnerek kiválasztása, kereskedelmi szervezet kialakítása Kommunikációs politika (promotion) : kommunikációs elvek és startégiák meghatározása, reklám és PR tevékenység koordinálása, eladás ösztönzés, reklámhatás elemzés.