A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Magyarországi jármű- és járműalkatrész-ipar, ezek szerveződései
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
Szemléletformálás és minőség kulcsa: a K É P Z É S Móri TDM Konferencia november 10.
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
Business Process Outsourcing © Arthur Andersen 2001 Szolgáltató központok a harmadik évezredben Várnai Éva partner Andersen, Vezetési tanácsadás.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
Versenyelemzés 8.fejezet.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
Horváth Miklós Magyar Logisztikai Klaszter
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
A posztfordista termelési rendszer
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
1 Prof. emeritus Dr. Knoll Imre egyetemi tanár, MTA doktor Új törekvések a logisztikai közreműködésben Heller Farkas Főiskola Logisztika Szakirány II.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
III. A logisztika jövője
Határon átnyúló vállalkozásfejlesztési kapcsolatok.
Összehasonlító gazdaságtan A globalizáció hatása a gazdasági rendszerek változására.
Szilvási Mihály TM Magyarország Kft.
A Magyar Távmunka Szövetség céljai, törekvései Dr. Horváth Elek elnök III. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Új agrárlogisztikai trendek és a bővített ellátási lánc
Logisztikai alapfogalmak
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Alsó-Ausztria Gazdasági Stratégiája RECOM hálózati találkozó – gazdaság/ innováció - Győr, Mag. Florian Riess, MBA, M.E.S.
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
März 2004 Herbert Rupp Az Európai Uniós csatlakozás hatása a magyar járműiparra.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
MENTOR Nemzeti Beszállítói Program (előkészítés alatt)
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Workshop VI. - Bevált gyakorlatok a mediációban - A Közép Európai Mediációs Intézet bemutatása.
Fetter István Kereskedelemfinanszírozás és EU Szolgáltatások vezető CIB Bank Zrt. EU támogatások finanszírozása és ezen túlmutató pénzügyi szolgáltatások.
AZ ITD HUNGARY ZRT. ÉS AZ ENTERPRISE EUROPE NETWORK VÁLLALKOZÁSOKAT TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEI Pólus Program Információs Napok 2009.
A gazdaságfejlesztés finanszírozási lehetőségei Dr. Szegvári Péter Stratégiai Igazgató.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
Az innovációs folyamatok rendszere, és a decentralizált pályázati források Brunda Gusztáv innovációs menedzser szakközgazdász
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
Az autóipar lokalizációi a gazdasági térben Savanya Péter PhD hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Biztonságvédelmi és autóipari klaszterek együttműködésének lehetőségei hazai és nemzetközi téren.
Az ENIN Környezetipari Klaszter bemutatása Lenkey Péter innovációs igazgató Észak-Magyarországi Gyáriparosok Szövetsége.
Megjelentek az infokommunikációs pályázatok
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
OUTSOURCING Lehetőségek a vállalat építésben
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Előadás másolata:

A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe 2002. 09. 12 A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe Klaszter – a kis- és közép vállaltok integrációs technikája A beszállítás logisztikai háttere Logitech – Szakmai napok 2002. Szeptember 11-13 Logitech 2002

A Klaszterek kialakuláshoz vezető tényezők 2002. 09. 12 A Klaszterek kialakuláshoz vezető tényezők Glokalizáció – Párhuzamos folyamatok Globális telephely választás, Globális beszerzési stratégiák Képességek térbeli koncentrációja A verseny változó jellege Jellemző válaszok Nemzeti vállalatok, helyi piacokon Globális vállalatok, globális beszállítói hálózattal, globális piacokon 1920 1940 1960 1980 2000 Clusters are results of ongoing processes in the changing ecomomy Összeolvadások, Felvásárlások, Stratégiai szövetségek Hálózatosodás, Klaszter-szerveződés KKV-k Globális vállalatok VERSENYKÉPESSÉG, KÖLTSÉGCSÖKKENTÉS Logitech 2002

Az első Klaszter kezdeményezés a volt szocialista országok területén

A PANAC – egy lehetséges válasz A magyar autóipar jellemzői Ágazat kettőssége Magas technológiai szint, jelentős erőforrások, magas termelési érték Külföldi tulajdon; Végtermékgyártók, Első szintű beszállítók Hagyományos kapacitások, csekély erőforrások, alacsony termelési érték Szétszórt erőforrások, alacsony komplexitású termékek, K+F alacsony szintje, a kooperáció alacsony szintje Jelentős export orientáció – magas külföldi tartalom Alacsony magyar hozzáadott érték A kettősség oldása az által, hogy a feleket egy közös iparági hálózatba tömörítjük - Hídképzés

Hálózati integráció szerepe 2002. 09. 12 Hálózati integráció szerepe Célja új üzleti lehetőségek teremtése együttműködés által Új piaci szegmensek Beszállítói készség fokozása Piaci erő fokozása a beszállítói láncban Képességek Erőforrások Piacismeret Igények közös megjelenítésének lehetősége Anyag és eszközök Iparági sajátosságokból adódó speciális szolgáltatások Humán erőforrás, képzettség Kooperációs projektek Összeadódásának lehetősége (!) A+A > 2A Költséghatékony megoldások B+B < 2B Logitech 2002

A PANAC mint hálózat A PANAC teljes innovációs hálózat 2002. 09. 12 A PANAC mint hálózat A PANAC teljes innovációs hálózat Iparág számára releváns résztvevők Versenytársak (CO) és Vevők (US) Részegység, alkatrész szállítók (CM) Eszköz beszállítók, Szolgáltatók (ES) Kormányzat, laboratóriumok, egyetemek (GU) A megoldási lehetőségek a hálózaton belül Gyorsabb reagáló képesség Az igényekkel kapcsolatosan pontosabb információk Egymásra utaltság Kialakított kommunikációs csatornák A beszállító fejlesztés a potenciális vevők részvételével és szakmai támogatásával történhet meg Platform amelyen valamennyi érdekelt képviselteti magát. Valódi érdekegyeztetési hely vs. Érdekképviselet. Logitech 2002

2002. 09. 12 A PANAC mint hálózat A PANAC több sűrűsödési ponttal rendelkező hálózat Több végtermékgyártó Párhuzamosan megjelenő követelményrendszerek Általános autóipari szemléletmód kialakításának lehetősége Több területi központ Szolgáltatások helyi szinten nyújthatók A lokális erősségek összeadódhatnak Logitech 2002

PANAC a közös platform PANAC Iparági követelmények tisztázása Aktuális Menedzsment technikák megismerése Vezető technológiák megismerése Személyes ismeretségek (bizalom) PANAC A lehetséges beszállítók körének bővülése Személyes ismeretségek (bizalom)

53 PANAC tagi adatok Alapítva: 2000. december PANAC Klaszter-mag tagok (8+3) Tagsági procedúra folyamatban (3) 53 PANAC Partner tagok (37) PANAC Regisztrált szolgáltatók (5) Eger 2002.09.02 Debrecen Budapest Győr Veszprém Kecskemét Békéscsaba Zalaegerszeg Kaposvár Szeged Alapítva: 2000. december ------ PANAC - magterület

PANAC Beszállító Fejlesztés Iparágspecifikus ismeretek terjesztése A PANAC szerepe ott kezdődik, ahol az egyedi vevők szerepe véget ér Széles körű ismertség – Nagyszámú lehetséges vállalat elérése A beszállítói készség általános szintjének fokozása Eszközök és tevékenységek Iparági hírek és információk nyújtása Tréningek, szakmai programok szervezése Egyedi vállalatfelmérések lefolytatása A vállalatközi tanulás elősegítése Iparági szintű Benchmarking tevékenység vezetése

PANAC Beszállító fejlesztés fókuszterületei Stratégiai megbízhatóság Pénzügyi Logisztikai megbízhatóság Gyártási Beszállítói Bizalmi Piramis

Logisztikai megbízhatóság A logisztika alatt sokan még mindig a szállítmányozást értik Nem ismertek az ebben rejlő lehetőségek, nem épül bele a stratégiába Innovatív, költségcsökkentést lehetővé tevő megoldások nem jutnak el a vállalakozásokhoz JIT/JIS üzemeltetéséhez nincsen meg a kellő ismeret, ill. rendszerek Nincsenek meg a rendszer(ek) működéshez szükséges feltételek (Képzés, hardver, szoftver) On-line kapcsolat a vevővel nem megoldott A kialakítás költségvonzata a KKV-k számára elfogadhatatlan Egyedi érdekek figyelembevételével születnek a döntések A beszállítói lánc hatékonyságának vizsgálata nem általános

Megoldási lehetőségek Beszállítók lokális koncentrációja Érdekharmonizáció Versenypozíciók tisztázása Kooperációs kapcsolatok kiépítése - projektmenedzsment Eszközök összehangolása A közös nyelv megteremtése Magas színvonalú szolgáltatások, költséghatékony formában megvalósítva Outsourcing a KKV-knél Speciális megoldásokat követel meg a szolgáltatóktól „Megoldás-bróker” jellegű tanácsadás Képzés-oktatás – a lehetőségek megismertetése céljából