A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe 2002. 09. 12 A Pannon Autóipari Klaszter integrációs szerepe Klaszter – a kis- és közép vállaltok integrációs technikája A beszállítás logisztikai háttere Logitech – Szakmai napok 2002. Szeptember 11-13 Logitech 2002
A Klaszterek kialakuláshoz vezető tényezők 2002. 09. 12 A Klaszterek kialakuláshoz vezető tényezők Glokalizáció – Párhuzamos folyamatok Globális telephely választás, Globális beszerzési stratégiák Képességek térbeli koncentrációja A verseny változó jellege Jellemző válaszok Nemzeti vállalatok, helyi piacokon Globális vállalatok, globális beszállítói hálózattal, globális piacokon 1920 1940 1960 1980 2000 Clusters are results of ongoing processes in the changing ecomomy Összeolvadások, Felvásárlások, Stratégiai szövetségek Hálózatosodás, Klaszter-szerveződés KKV-k Globális vállalatok VERSENYKÉPESSÉG, KÖLTSÉGCSÖKKENTÉS Logitech 2002
Az első Klaszter kezdeményezés a volt szocialista országok területén
A PANAC – egy lehetséges válasz A magyar autóipar jellemzői Ágazat kettőssége Magas technológiai szint, jelentős erőforrások, magas termelési érték Külföldi tulajdon; Végtermékgyártók, Első szintű beszállítók Hagyományos kapacitások, csekély erőforrások, alacsony termelési érték Szétszórt erőforrások, alacsony komplexitású termékek, K+F alacsony szintje, a kooperáció alacsony szintje Jelentős export orientáció – magas külföldi tartalom Alacsony magyar hozzáadott érték A kettősség oldása az által, hogy a feleket egy közös iparági hálózatba tömörítjük - Hídképzés
Hálózati integráció szerepe 2002. 09. 12 Hálózati integráció szerepe Célja új üzleti lehetőségek teremtése együttműködés által Új piaci szegmensek Beszállítói készség fokozása Piaci erő fokozása a beszállítói láncban Képességek Erőforrások Piacismeret Igények közös megjelenítésének lehetősége Anyag és eszközök Iparági sajátosságokból adódó speciális szolgáltatások Humán erőforrás, képzettség Kooperációs projektek Összeadódásának lehetősége (!) A+A > 2A Költséghatékony megoldások B+B < 2B Logitech 2002
A PANAC mint hálózat A PANAC teljes innovációs hálózat 2002. 09. 12 A PANAC mint hálózat A PANAC teljes innovációs hálózat Iparág számára releváns résztvevők Versenytársak (CO) és Vevők (US) Részegység, alkatrész szállítók (CM) Eszköz beszállítók, Szolgáltatók (ES) Kormányzat, laboratóriumok, egyetemek (GU) A megoldási lehetőségek a hálózaton belül Gyorsabb reagáló képesség Az igényekkel kapcsolatosan pontosabb információk Egymásra utaltság Kialakított kommunikációs csatornák A beszállító fejlesztés a potenciális vevők részvételével és szakmai támogatásával történhet meg Platform amelyen valamennyi érdekelt képviselteti magát. Valódi érdekegyeztetési hely vs. Érdekképviselet. Logitech 2002
2002. 09. 12 A PANAC mint hálózat A PANAC több sűrűsödési ponttal rendelkező hálózat Több végtermékgyártó Párhuzamosan megjelenő követelményrendszerek Általános autóipari szemléletmód kialakításának lehetősége Több területi központ Szolgáltatások helyi szinten nyújthatók A lokális erősségek összeadódhatnak Logitech 2002
PANAC a közös platform PANAC Iparági követelmények tisztázása Aktuális Menedzsment technikák megismerése Vezető technológiák megismerése Személyes ismeretségek (bizalom) PANAC A lehetséges beszállítók körének bővülése Személyes ismeretségek (bizalom)
53 PANAC tagi adatok Alapítva: 2000. december PANAC Klaszter-mag tagok (8+3) Tagsági procedúra folyamatban (3) 53 PANAC Partner tagok (37) PANAC Regisztrált szolgáltatók (5) Eger 2002.09.02 Debrecen Budapest Győr Veszprém Kecskemét Békéscsaba Zalaegerszeg Kaposvár Szeged Alapítva: 2000. december ------ PANAC - magterület
PANAC Beszállító Fejlesztés Iparágspecifikus ismeretek terjesztése A PANAC szerepe ott kezdődik, ahol az egyedi vevők szerepe véget ér Széles körű ismertség – Nagyszámú lehetséges vállalat elérése A beszállítói készség általános szintjének fokozása Eszközök és tevékenységek Iparági hírek és információk nyújtása Tréningek, szakmai programok szervezése Egyedi vállalatfelmérések lefolytatása A vállalatközi tanulás elősegítése Iparági szintű Benchmarking tevékenység vezetése
PANAC Beszállító fejlesztés fókuszterületei Stratégiai megbízhatóság Pénzügyi Logisztikai megbízhatóság Gyártási Beszállítói Bizalmi Piramis
Logisztikai megbízhatóság A logisztika alatt sokan még mindig a szállítmányozást értik Nem ismertek az ebben rejlő lehetőségek, nem épül bele a stratégiába Innovatív, költségcsökkentést lehetővé tevő megoldások nem jutnak el a vállalakozásokhoz JIT/JIS üzemeltetéséhez nincsen meg a kellő ismeret, ill. rendszerek Nincsenek meg a rendszer(ek) működéshez szükséges feltételek (Képzés, hardver, szoftver) On-line kapcsolat a vevővel nem megoldott A kialakítás költségvonzata a KKV-k számára elfogadhatatlan Egyedi érdekek figyelembevételével születnek a döntések A beszállítói lánc hatékonyságának vizsgálata nem általános
Megoldási lehetőségek Beszállítók lokális koncentrációja Érdekharmonizáció Versenypozíciók tisztázása Kooperációs kapcsolatok kiépítése - projektmenedzsment Eszközök összehangolása A közös nyelv megteremtése Magas színvonalú szolgáltatások, költséghatékony formában megvalósítva Outsourcing a KKV-knél Speciális megoldásokat követel meg a szolgáltatóktól „Megoldás-bróker” jellegű tanácsadás Képzés-oktatás – a lehetőségek megismertetése céljából