F oglalkoztatásba Á gyazott K épzés Az Országos Foglalkoztatási Alap (OFA) és az Országos Közoktatási Intézet (OKI) Iskolafejlesztési és Integrációs Központja (IIK) közös, OM támogatású programja Programvezető: Mayer József Egy előadás könnyen vitára ösztönözheti a hallgatóságot. A PowerPoint bemutatók használatával azonban megfelelő mederbe terelheti a hozzászólásokat. •Vetítés közben nyomja le a jobb oldali egérgombot •Válassza a Jegyzőkönyvvezetőt •Válassza a Műveletek lapot •Gépelje be a hozzászólásokat az elhangzás sorrendjében •Az OK gombbal a panel kikapcsolható A vetítés végén önműködően létrejön egy Műveletek című kocka, ami a beírt hozzászólásokat tartalmazza.
Singer Péter OKI IIK2 A problémák - közismertek A hátrányos helyzetű térségek munkaerő- piaci helyzete A kistelepülések munkaerő-piaci, szociális helyzete A roma lakosság alulképzettsége (alacsony iskolai végezettség, korszerűtlen szakmai végzettség) A fiatal felnőtt romák alulképzettsége Munkaerő-piaci igények és a képzettség/képzetlenség közti diszharmónia
Singer Péter OKI IIK3 Egy program a problémák kezelésére Az OFA és az OKI pályázata (2003) Előzmény: az ún. „pedellus program” Időtartam a képzéstől függően 1, 3, 4 vagy 5 év Cél: javítani a roma fiatalok elhelyezkedési esélyeit képzettségük emelésével Mód: a közoktatási intézmények roma munkanélkülieket foglalkoztatnak, akik egyidejűleg képzésben részesülnek, majd érettségi vizsgát tesznek és OKJ-s szakképesítést szereznek.
Singer Péter OKI IIK4 Egy program a problémák kezelésére A programban sikeresen pályázó oktatási intézményekkel az OFA támogatási szerződést kötött a foglalkoztatás támogatására A tanulás függvénye a foglalkoztatás 42 intézmény – 60 tanuló – 84 mentor/tanár
Singer Péter OKI IIK5 A résztvevők OFA – OKI (a program létrehozói és működtetői) A tanuló-munkavállaló Közoktatási intézmény mint foglalkoztató és képző hely A mentorok-tanárok Vizsgaközpontok, vizsgáztatók
Singer Péter OKI IIK6 A tanuló-munkavállaló 1. Feltétel: befejezett 8 általános iskolai osztály (46 fő többsége 8 általános, néhányan szakmunkás végzettséggel rendelkeznek) A közoktatási intézmény és a tanuló- munkavállaló együttműködési képessége (az intézmény választása - közös pályázás) 60 főből 14 fő érettségizett (12 fő pedagógiai asszisztens, 2 fő gyermek- és ifjúsági felügyelő OKJ-s szakmára készül)
Singer Péter OKI IIK7 A tanuló-munkavállaló 2. „Az alacsony iskolázottság felnőttkori kezelhetőségének korlátai vannak, amelyek legalább annyira pszichikus eredetűek, mint társadalmiak vagy gazdaságiak.” (Laki László, 1991 ) Motiváció? – kulcskérdés! Szociális biztonság – hosszú távú foglalkoztatás Karrier – család, környezet
Singer Péter OKI IIK8 A tanuló-munkavállaló 3. Hiányok: kompetenciák, ismeretek A tanulást gátló, hátráltató tényezők: - Időhiány (házi, ház körüli munkák; gyermeknevelés, munka) - korábbi tanulási kudarcok - több esetben a tanulási gyakorlat hiánya
Singer Péter OKI IIK9 A tanuló-munkavállaló 4. Egyéni tanulási útvonalak kialakítása (az egyéni hiányosságok felmérése után a vizsgára felkészülés menet- rendjének kidolgozása) „Tanulóbarát”-környezet Mentális felkészítés, egyéni és csoportos foglalkozások, tréningek Tanulást segítő útmutató
Singer Péter OKI IIK10 A tanuló-munkavállaló 5. Tevékenységük: nem pedellusi! Romakoordinátor Munkaköri leírást kaptak Minimálbér
Singer Péter OKI IIK11 Közoktatási intézmény mint foglalkoztató és képző hely 1. 42 intézmény (Alsózsolca, Báta, Bogád- mindszent, Bonyhád, Borsodbóta, Bőcs, Bu- ják, Csobánka, Darány, Dencsháza, Dor- mánd, Gyulaj, Hangony, Kajdacs, Kálló, Kázs- márk, Kiskőrös, Körösszakál, Mátraderecske, Miskolc, Nyírbogdány, Ózd, Ozora, Parád, Pécs, Pocsaj, Poroszló, Rudabánya, Sáta, Sátoraljaújhely, Szemere, Szendrőlád, Tereske, Tiszabecs, Tiszabura, Verpelét) Tanulóik jelentős része roma tanuló (több romatöbbségű ált. isk.) Mindennapi kapcsolatban a roma közösséggel
Singer Péter OKI IIK12 Közoktatási intézmény mint foglalkoztató és képző hely 2. Érdekeltsége: hosszú távra fizetett (számára bérköltséggel nem terhelt) munkavállaló, aki egy kényesnek mondható területen tevékenykedik Szakmai segítség: a tanítók munkáját segítik Innováció
Singer Péter OKI IIK13 Mentorok-tanárok 1. A mentor fogalmának tisztázása, tevékenységének leírása (nem tanítás!) A tanárok felkészítése a mentorpedagógiai módszerek használatára Iskolánként 2 mentor: egy a humán és egy a reál tárgyak mentorálására Hetente 2 óra mentori foglalkozás, konzultáció, de nem tanóra! (nem csak időtartamában, hanem tartalmában és módszereiben sem)
Singer Péter OKI IIK14 Mentorok-tanárok 2. Az önálló tanulás segítése Az innovációra való nyitottság A tanárok új szerepbe kerülnek, újfajta tevékenységre „kényszerülnek” Folyamatos kommunikáció szakmai kérdésekben (vizsgaközpont, OKI)
Singer Péter OKI IIK15 Mentorok-tanárok 3. Külön kihívás a felnőttekkel való foglalkozás A felnőttoktatási kerettantervek tartalmaival, követelményeivel való megismerkedés A tanítási szünetekben való mentorálási munka (kapcsolattartás) A képzéseken való aktív részvétel Segédlet: Útmutató a mentorálás pedagógiai gyakorlatához
Singer Péter OKI IIK16 Tantárgyak A hangsúly az érettségi tárgyakon van De cél a munkaerőpiacon közvetlenül értékesíthető tudás megszerzése is (idegen nyelv, informatika) Kihívás az új, kétszintű érettségire való felkészülés
Singer Péter OKI IIK17 Vizsgaközpontok, vizsgáztatók Budapest – Than Károly Gim.; Debrecen – Magiszter Felnőttoktatási Alapítványi Gim.; Miskolc – Hermann Ottó Gim.; Pécs – Gandhi Közalapítványi Gim. Kiválasztási szempontok: megközelítési lehetőség, gyakorlat a felnőttoktatásban, a program iránti fogadókészség, innovációs „hajlam” A vizsgák előtt kötelező konzultációt tartanak a vizsgaközpontok minden vizsgatárgyból
Singer Péter OKI IIK18 Kezdeti nehézségek, „gyerekbetegségek” A program kezdetének csúszása (kb. félév) Adminisztrációs nehézségek (pénzügyi, jogi) Kommunikációs, infrastrukturális problémák (Internet, posta) Előre nem várt anyagi jellegű problémák (tankönyvbeszerzés, útiköltség, helyettesítési költségek stb.) Helyi szakmai kérdések, személyi problémák
Singer Péter OKI IIK19 Eddig tapasztalatok, tanulságok 2. A tanulók és az iskola kapcsolata folyamatosan erősödik Az iskolák fontosnak, hasznosnak és szükségesnek tartják tanulóik- munkavállalóik tevékenységét A tanulók motivációja és önbizalma folyamatos támogatásra szorul A mentorok tevékenysége, eredményessége igen széles skálán mozog, de folyamatos szakmai fejlődés Szükséges a mentorok és a vizsgáztatók kapcsolatának erősítése (követelmények, elvárások összehangolása)
Singer Péter OKI IIK20 Eddig tapasztalatok, tanulságok 2. Szükségesnek látszik a vizsgáztatók felkészítése A középiskolai tankönyvek beszerzésében való segítség A követelmények teljesen egyértelművé tétele Az útiköltségek központi keretből való finanszírozása
Singer Péter OKI IIK21 Sikerkritériumaink A programból való kimaradás minimalizálása A program hosszú távú finanszírozhatósága (OFA, OM) A program modellszerűsége, másolhatósága, terjeszthetősége A mentorpedagógia módszertani leírása A program dokumentálása (az első két kötet: a program leírása, a mentorálásra való felkészítés, interjúk a tanulókkal stb., a 3. kötet nyomdában)
Singer Péter OKI IIK22 KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET!