Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
Advertisements

RENDELÉS, VEVŐKISZOLGÁLÁS, E - BUSINESS
Építési beruházás.
Mennyire projekt érett a mai magyar társadalom? 1022 Budapest, Bimbó út 3. Telefon/fax:
7. A PR (Public Relations) tevékenység (Propaganda / Nyilvánosság)
Értékpapírok értékelése és főkönyvi könyvelése
Az üzleti terv.
Erőállóképesség mérése Találjanak teszteket az irodalomban
• országos program vállalatok és intézmények energiahatékonyságának növelésére • védnökök, műszaki tudományos partnerek, gazdasági-társadalmi partnerek.
Erőrrásbevonás számvitele
10. Tétel Sikeresen működő üzletét az igényeknek megfelelően bővíteni szeretné. Ehhez szüksége van egy üzleti terv elkészítésére. Foglalja össze, hogy.
Eredménytervezés Fedezeti összeg számítás: Értékesítés árbevétele
Franchise. Franchise: polgárjogi szerződéssel létesített vállalkozási forma, amelyet független vállalkozók hoznak létre. Szereplők: Franchise átadó: piacképes.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
EREDMÉNYKIMUTATÁS.
Humánkineziológia szak
JVSZ EU Bizottság február 09. „A gazdaságfejlesztési pályázatok módosuló feltételrendszere és a gazdasági válság: könnyítések és kockázatok”
MFG-Pro váll-ir. rendszer bemutatása
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás
tételsor 2. tétel A kistérség a korábbi együttműködési lehetőségek alapján megtartotta a soron következő ülését. Az ülés célja a logisztikai.
Kereskedelmi vállalkozások költségeinek elemzése.
1 Turisztikai vállalkozások szervezése. 2 Mi a szervezés? Az emberi munkának és a vállalkozási eszközöknek a szolgáltatások előállításához való tervszerű.
Önkormányzati vagyongazdálkodás Kundi Viktória PhD hallgató november 19.
Szállodavezetés és gazdálkodás I. „Szállodák tevékenységei”
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan
Az átalakulási formák felé mutató döntések célszerűsége a gazdálkodás, befektetés, működtetés, vagyoni érték szempontjából.
Előadó: LAVOTHA ILDIKÓ High-Care Cosmetics Kft. cégvezetője április 24.
JÓÜZLETAFRANCHISE Magyar Franchise Szövetség szakmai előadás
III. A logisztika jövője
Projektfinanszírozás
Önkormányzatok turisztikai feladatai
szakmérnök hallgatók számára
Vállalatok pénzügyi folyamatai
Kérdések a második zh-hoz
Termelésmenedzsment Production Management
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Dr.Béza Dániel1 A kisvállalkozások alapításának és indításának finanszírozási sajátosságai, és lehetőségei Magyarországon. Szakszeminárium
Munkavédelem és controlling
A számvitel szerepe az adójogban
Nyereség, fedezetei pont fedezeti hozzájárulás
IV. Terjeszkedés.
IV. Terjeszkedés 2..
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Zsembery Levente vezérigazgató
A termelés költségei.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Válság Kényszer és lehetőség. A magyar gazdaság örökölt hátrányai.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
A tervezési munka előkészítése és folyamata
1. 2 a gyártók & fogyasztók igényeinek összehangolása a hatékonyság növelése az elérhetőség javítása szakértői szolgáltatás biztosítása vásárlói igények.
Hogyan, és miért gondolkozzunk vállalkozóként rendszerben az üzleti tervezés során és a gyakorlatban? „Ötletből pénzt”
A termelés költségei.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Master of Arts International Hotel Management „ Management” :01 1 Dr. Juhász László PhD.
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Mindent a Mikro-, kis- és középvállalkozások versenyképességének növelése célú Hitelprogramról Beruházás, eszközbeszerzés, haszongépjármű vásárlás 0%-os.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Gazellák Magyarországon A KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK SZEREPE A FOGLALKOZTATÁSBAN Műhelykonferencia.
Indítás „Zöld mezős” vállalkozással 0-ról indított vállalkozás Előnyei: – Vállalkozó elképzelései szerint alakítható Hátrány: – Időigényes – Nehéz hitelezőt,
Projektfinanszírozás
Fejlessze vállalkozását pályázati források segítségével!
Beszerzések hatékonyság növelése
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
Projektfinanszírozás
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Vállalkozások pénz és költséggazdálkodása
A VÁLLALKOZÁS 7. előadás.
Előadás másolata:

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Szállodák és vendéglátó egységek üzemeltetési formái

Független - szervezeti Független, kis és középvállalkozások Szervezeti Kooperáció, szállodavállalat, szállodakonszern, szállodalánc, konszernszálloda 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Független szállodák Tipikusan kis és középüzemek Családi üzlet (a család az üzemben aktívan közreműködik és vezeti azt) A tulajdonosi és a vezetői funkció nem válik el Kimeríti a klasszikus vállalkozó fogalmát 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Mit tudnak elérni a független szállodák? A vendég jól érezze magát. Személyre szabott szolgáltatások 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A független szállodák és a marketing „családi üzem koncepció” ?=? „marketingszemlélet” gazdasági összefüggések ismeretének hiánya döntések üzemgazdasági módszerek nélkül a család túlterheltsége koncentrálás a „főzésre, felszolgálásra, törődésre” világos vállalati célkitűzések vállalkozóként való megfogalmazása hiányzik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A független szállodák sorsa Generációról generációra továbbadják Tönkremegy, okok: Nem versenyképes, mint ingatlant más célra eladják. Az utódlás nem oldható meg. Hiányzik a vezetési hajlandóság. Egzisztenciakockázat. Önállóvá válásra való hajlandóság hiánya. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A „magán-szállodaipar” jövőbeni pozitív fejlődésének feltétele: ÖNÁLLÓSÁG KOCKÁZATVÁLLALÁS Ha az ingatlan a generációváltások során a „szakmában” marad, felújítással és/vagy bővítéssel versenyképes állapotban kell tartani! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Konkurencia: szállodaláncok Esély: sajátos arculat kialakítása A családnak az üzlet iránti személyes elkötelezettsége és érdeklődése. Személyes kapcsolat a vendégekkel. Egyedi kiszolgálás (személyre szabott szerviz) Egyedi jegyek (a kivitelezésben, dekorációban, ízlésességben /szoba, étterem, stb./). „know-how” megújulási képesség. Választékelemek minőségi fejlesztése. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Fő probléma Csökkenő, stagnáló kihasználtság Alacsony forgalom Költségek emelkedése Kiegyenlítési lehetőség az árakon keresztül nehezen kivitelezhető Csökkenő, stagnáló kereslet kapacitás-többlet Árlenyomó hatás Költség-növekedés áremelés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Megoldás: profilírozás Piaci rés megteremtése sajátosságok (pl. gyermek-, családbarát szolgáltatás) Minőségteremtés Márkateremtés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Kooperáció Kínálati piac Költség-csökkentő ésszerűsítések Minőség-biztosításra való törekvés Aktív piaci lépések kooperáció 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A kooperációban való részvétel előnyei Gazdasági és jogi önállóság megőrzése (?) Közös akciók szervezése, területei: Beszerzés Termelés Értékesítés Marketing Horizontális együttműködés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A kooperáció szintjei Az irányítószerv jogi elkülönítése Irányítószerv létrehozása („rendszerfej”) Több vállalati funkció elkülönítése (beszerzés, értékesítés, marketing, képzés) Egy-egy vállalati funkció elkülönítése (pl. beszerzési kooperáció) Információk közös gyűjtése, kiértékelése Információ, tapasztalatcsere 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Az együttműködés intenzitásának foka függ a kitűzött kooperációs céloktól! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A kooperációk fajtái Egyetlen szolgáltatásra kiterjedő Utell: CRS Prognos: beszerzés Részleges szolgáltatásra kiterjedő „Leading Hotels of the World” Átfogó szolgáltatású kooperáció Ring Hotels, Best Western 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Az együttműködés előnyei Beszerzés Megtakarítások Visszatérítések Megrendelések támogatása Fizetési kondíciók Könyvelés egységesítése Diszázsió csökkentése Marketing A kooperáció neve, mint márka, márkajel Reklám PR-intézkedések Értékesítés Disztribúció Tájékoztatás Továbbképzés 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A szállodavállalat Szállodakonszern Konszernszálloda A konszernszálloda olyan szállodákat foglal magában, amelyek egy szállodakonszernhez tartoznak, és amelyek gazdasági önállósága a szállodatársaság céljainak megfelelően részben vagy egészében korlátozott. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Elsődleges cél A házak jövedelmezőségének hosszú távú biztosítása A gazdaságosság növelése Racionalizálás (költségcsökkentés) Versenyképesség mutatása a hitelezők felé Márkanév Vevők Szállítók 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Minőségi jellemzők – skálahatás Központi számvitel, kontrolling, költségvetés racionalizálási előnyök, hatékony vezetés Termelékenységnormák operatív költségelőnyök (konyha, housekeeping) Mennyiségtől függő beszerzési előnyök nagy tárgyalási erő Központi marketingtevékenység reklám, árpolitika, értékesítés, saját foglalási rendszer, GDS Fejlődés Üzemek száma nő Piaci név bevezetése Multiplikátorok száma nő Az egységesítés mértéke azonosság, a márka elterjedésének hatékonysága Normák egységesítése (szobanagyság, berendezés, éttermi kiszolgálás, stb.) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Piaci előnyök a helyszín megszerzése piaci erő, márkanév, beszerzési lehetőségek személyzet felvétele hírnév, képzés, továbbképzés lehetősége finanszírozási források megszerzése tőke-hozam garanciák, forgalom- költségelőnyök kihasználtság növelése számítógépes foglalási rendszerek használata 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A tulajdonosi- és üzemeltetési funkció szétválásának formái saját ház saját menedzsmenttel idegen tulajdonban lévő ház saját menedzsmenttel saját ház idegen menedzsmenttel franchise-ba adott üzemi koncepció 1980-as évek óta domináns 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A szálloda-beruházások szereplői Ingatlanfejlesztő cégek Tulajdonostársaságok Üzemeltető (menedzsment) társaságok 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Az ingatlanfejlesztő feladata alkalmas ingatlant találjon ingatlan parcellázása, összevonása az ingatlan biztosítása (opció-kamat) építési koncepció készítése építési terv készítése építési engedély megszerzése a befektető és az üzemeltető megkeresése 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A tulajdonostársaságok Gyakori befektetők: bankok ingatlanalapok biztosítótársaságok nyugdíjpénztárak Miben érdekeltek? befektetett tőke kockázattal arányos kamatozása anyagi növekedés (jövőbeni érték!) szinergiahatások (beruházók ösztönzése, pl. Lufthansa) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Üzemeltetői koncepciók szállodavezetési know-how = Az üzemeltető tőkéje szakmai tekintély márkanév ismertsége marketing- és értékesítési szervezet Formái: Fióküzem-rendszer Menedzsmentszerződés Haszonbérleti szerződés Franchise rendszer 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Fióküzem-rendszer összeredményre törekvő politika veszteségkiegyenlítés pénzügyi technikája adózás leírások, veszteség-kimutatás új piacok feltárása saját szolgáltatáskínálat teljessé tétele 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Menedzsmentszerződés Ügyviteli szerződés 20-25 év futamidő + hosszabbítási lehetőség Kik között jön létre? tulajdonos (befektető, építtető, tulajdonos társaság) menedzsmenttársaság (működtető, üzemeltető-üzemvezető társaság) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Menedzsmentszerződés a M.T. a tulajdonos számlájára tárgyal a M.T. a szállodát saját nevében vezeti a nyereség/veszteség a tulajdonos kockázata a M.T. image-kockázata: a szerződést idő előtt felbontják 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A menedzsment díj a M.T. a tevékenységéért menedzsmentdíjat kap, ennek részei: forgalomtól függő rész (GR, Gross Revenues) 3-5 % eredménytől függő rész (GOP, Gross Operating Profit) 8-20 %, de kb. 10 % A menedzsmentdíj fedezi központi reklámköltségek számítógépes foglalási rendszer (CRS, GDS) know-how (tervezés, ellenőrzés, igazgatás) a személyzet potenciálja (képzettségi szint, képzés, továbbképzés) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A tulajdonos szerepe biztosítja a felelősségi körébe tartozó vagyoni költségeket „leírások” külső tőke kamatai és törlesztése ingatlanadó épületbiztosítás pótberuházások A menedzsment-társaságok elterjedése és versenye A tulajdonos befolyása erősödik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

A tulajdonos befolyása a M.T. kölcsönnel, saját tőkével részesedik a szerződés futamideje csökken a menedzsmentdíjak méretre szabottak operatív üzleti tevékenység befolyásolása üzletpolitikai irányelvek költségvetés elfogadása igazgatói, részlegvezetői posztok információhoz való jog 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Haszonbérleti szerződés Befektető és üzemetető között jön létre Futamidő: 20 év (rendszerint) Az üzemeltető a saját nevében és saját kockázatára vezeti a szállodát. Az üzemeltető az épület átadásáért és használatáért bérleti díjat fizet. 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Haszonbérleti szerződés kockázata A befektető anyagi kockázata: karbantartási kötelezettség be nem tartása A befektető image-kockázata: rossz gazdálkodás  színvonal romlik 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás A bérleti díj A bérleti díj számítása: a befektetett tőke utáni kamat-igény alapján A bérleti díj felépítése: fix (az alaptőke ? %-a) változó (a forgalom ? %-a) kombinált bérleti szerződés: „lease & profit sharing” 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Franchise-rendszer Szerviz kooperáció (franchisor – franchise) A rendszer sikerének feltétele: a rendszergazda termékének sikeresélyeit a gyakorlatban is be tudja mutatni. Franchise partnerek megnyerése Franchise rendszer indítása Fióküzletek létrehozása 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Franchise - Licence  franchise-rendszer licenc-rendszer termelési eljárások meghatározása teljes munkarendszer 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Franchise gazda szolgáltatás-tényezői Anyagi jellegű tervezés, építés, berendezés (elvégzés vagy segítségnyújtás) áruk, berendezési és felszerelési tárgyak szállítása, szállítók listájának átadása üzemgazdasági know-how (számvitel, kontrolling, helyszínelemzés, piackutatás, reklám, SP, munkaerő-toborzás, -tervezés, -képzés) Immateriális „használati utasítás” (üzemi kézikönyv) termék-, cég- és márkajel engedélyezés, kötelezővé tétel marketing koncepciók kialakítása rendszerpartnerek ösztönzése 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Franchise bérlő szolgáltatás-tényezői Anyagi jellegű a program és üzlet (berendezés) átvétele, kifizetése belépési díj, folyamatos szolgáltatási díjak fizetése Immateriális vállalkozói kezdeményezés személyes elkötelezettség tőkebefektetés kockázatának vállalása kötelező forgalmazás minőségi szint tartása ellenőrzés, felügyelet tűrése képzések, továbbképzések rendszeres jelentések (adatok, eredmények) a „jó hírnév” ápolása 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Franchise fajták 1. Szolgáltatáscsomag A bérlő építi fel a szállodát; segítséget kap: tervezés, finanszírozás építés, kialakítási normák operatív tevékenység (marketing, képzések) 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Franchise fajták 2. Korlátozott forma A rendszergazda tervezi, építi, finanszírozza a szállodát. a franchise-bérlőnek az ingatlant eladja csak az operatív tevékenységben kap segítséget 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Franchise fajták 3. Csökkentett forma Támogatás az operatív üzlet bizonyos funkcióiban Név franchising CRS rendelkezésre bocsátás 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás fix, ill. szoba-számtól függő, egyszeri Franchise díjak licencdíj Belépési díj foglalási rendszer díja marketing- díj forgalomtól függő, rendszeres 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás

Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás Köszönöm megtisztelő figyelmüket, viszontlátásra! 3. előadás Vendéglátás és szállodaszervezés, gazdálkodás