A sikeres hodászi romák és a Görög Katolikus Cigány Egyházközség kapcsolata XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem Szociológia és szociálpolitika Tanszék Szociális munka, III. évfolyam Témavezető: Dr. Czibere Ibolya
Témaválasztás indoklása Integráció Előítélet Sztereotípia Oktatásban résztvevők aránya magas Pozitív példa ismertetése Hodász képében
Hodász nagyközség jellemzője Sz. – Sz. – B. megyében található A lakosság kb. 55% roma Oláh cigányok és romungrók A szegregált részen élők aránya alacsony Oláh cigányok képzettebbek Erős kötődés az Egyházhoz
Görög Katolikus Cigány Egyházközösség Alapkövei: Sója Miklós Mosolygó Béla Gelsei Gábor Emberek segítésére fókuszál Integrált intézményként működik Egyház által finanszírozott intézményrendszer A romák életében fontos szerepet tölt be
Görög Katolikus Cigány Egyházközösség Intézményrendszere Szent Illés Szeretetotthon és Menedékház Idősek napközi Otthona Családok átmeneti otthona Angyalkerti óvoda Közösségi ház
Hipotéziseim Befolyásolja az iskolázottsági szint növekedését Elősegíti társadalmi integrációt Befolyásolja a Munkaerő piaci részvételt Példaértékű együttélés, elfogadás
Kutatási módszer ismertetése Interjú Adatbázis Iskolázottsági szint Érettségivel rendelkezők, főiskolára járók Hólabda módszer Tartalomelemzés Nem reprezentatív
1. Család, családi háttér, gyerekkori jellemzők Kutatási eredményeim 1. Család, családi háttér, gyerekkori jellemzők Szegregált település rész – „Kolerás” Átlagos/jó vagy Szűkös/rossz anyagi körülmények Meleg, érzelem gazdag családi légkör „Bármilyen szegénységben is nőttünk fel, nagyon nagy volt a szeretet, az összetartás, a békesség. Nem volt luxus, mégis boldogak voltunk.”
2. Iskolai karrierpálya, iskolai életút, kapcsolati háló Egyéni életútrajz Első- vagy, másodgenerációs értelmiség Cigány óvoda/”Magyar” óvoda Általános iskola,Középiskola, Felsőoktatás
Szülői motiválás Kapcsolati háló Cél: kitörni akarás, példamutatás, romákon való segítés „Elmennék iskolákba, elmondanám, hogy tanulni kell, hogy ők is elérhetik ezt, amit én. ”
3. Siker és kudarc Vallás szerepe Életszakasz Kapcsolati háló Bölcsőde, Óvoda Felnőttkor Kamaszkor Gyerekkor Csecsemőkor Általános iskola Érettségi Felsőoktatás Szülők Középiskola Életesemény Harmadéves szociálpedagógia hallgató Cigány Egyházközség munkatársai Szakmák elsajátítása Intézményrendszer Cigány nyelvet tanult Siker Kudarc, Törés Középiskolai tanárok Egyetemi tanárok 5. interjú
„Nem mondhatom, hogy voltak kudarcaim, mert ha valaki valamit el akar érni, akkor azt eléri.” Siker életükben: Érettségi Kitörés felsőfokú tanulmányaik
Sikernek tartják, Sikeresnek tartják… Család Példamutatás Közösség formáló Saját cél kitűzése és elérése
Eredményeim Befolyásolja az iskolázottsági szint növekedését Elősegítik társadalmi integrációt Munkaerő piaci részvétel Példaértékű együttélés, elfogadás
Útravalóul „Nem válthatod meg mindenki életét. Nem élhetsz mások helyett, nem lehetsz ott mindenhol, nem hordhatsz minden keresztet, és nem viselhetsz el minden ütést. Mindenki helyett mindent. Nem lehet.” () … DE!!! ... … Ha már egy embernek segítesz, az is siker!
Köszönöm a figyelmet!