Az „Alapok” mellé épült ház Az EU regionális támogatások intézményrendszere Magyarországon készítette: dr. Perger Éva készítette: dr. Perger Éva Területfejlesztők.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Advertisements

Területi államigazgatási szervek
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
A Nemzeti Fejlesztési Terv regionális egyeztetésének folyamata, eredményei Dönsz Teodóra, Magyar Természetvédők Szövetsége Civilek az NFT Nyilvánosságáért,
Az ÉARFÜ NONPROFIT KFT - szerkezete, felépítése, a színes mozaik.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
2008. december 08. A KEOP szennyvízelvezetési és –tisztítási konstrukciójának pályáztatási tapasztalatai, és a es akcióterv bemutatása Balla.
Városrehabilitációs konferencia Mosonyi Balázs – ROP Irányító Hatóság április 29.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Bevezetés, akciótervek, pályázatok, végrehajtás, intézményrendszer Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Kiss Pál /04/05 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság
A FOLYAMATBA ÉPÍTETT ELLENŐRZÉS JELLEMZŐI
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
ÁROP-EKOP Monitoring Bizottság ülése június 6.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Czégér Zsuzsanna főosztályvezető KvVM FI KEOP KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZET Székesfehérvár 2007.április.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Az ÚMVP intézményrendszere
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Pályáztatás Országos Széchényi Könyvtár november 14.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Régiók alulnézetből: merre tartanak a hálózatok? Dr. Kaiser Tamás Egyetemi docens Pannon Egyetem, Veszprém.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Az EU támogatások és a közbeszerzés kapcsolata Kullmann Ádám Nemzeti Fejlesztési Ügynökség november.
ÚMFT első éves tapasztalatai, az uniós pénzek felhasználásának várható üteme Közbeszerzés.
Az NFT társadalmi egyeztetése civil szemszögből Civilek a Nemzeti Fejlesztési Terv Nyilvánosságáért - CNNy Pécs, március 23.
MTA Regionális Kutatások Központja Regionális fejlesztéspolitika régiók nélkül? Pálné Kovács Ilona MTA RKK MTA Regionális Kutatások Központja.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Innovatív Magyarország
2007. évi célkitűzéseink. I as uniós pénzügyi-tervezési időszakra való felkészülés átfogó regionális területfejlesztési program elékszítése,
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Az államháztartásról szóló törvény
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A strukturális alapok (ROP) menedzsmentjének tapasztalatai ( ) Molnár Beáta PhD hallgató, PTE-KTK BGF KKFK
Kormányszóvivői tájékoztató. A fejlesztéspolitika új intézményrendszere Bajnai Gordon fejlesztéspolitikai kormánybiztos július 7.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI Zalai Mihály elnök Békés Megyei Önkormányzat Települési Önkormányzatok.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Minisztériumok, központi közigazgatás
Előadás másolata:

Az „Alapok” mellé épült ház Az EU regionális támogatások intézményrendszere Magyarországon készítette: dr. Perger Éva készítette: dr. Perger Éva Területfejlesztők napja Balatonkenese, október 8-9.

Közelítő becslés a fejlesztési forrásokról EU reg. fejl-i forrás hazai fejl-i forrás n.a. ROP-ok forrása ROP tisztított Decentr. fejlesztési forrás 5 5 n.a ?? [1][1] NFT+KA, ÁSZ 2008-as adatai alapján, NSRK forrás re a 2010-re szóló Kv.- tv. tervezet alapján. [2][2] Fejlesztési jellegű állami kiadások az ÁSZ 2008-as adatai és becslése alapján, módosítva a 2009, 2010-re várt GDP adatok hatásával. [3][3] ROP a 2005-re szóló kv-tv., önálló ROP-ok a 2010.re szóló Kv-i tv. tervezet alapján [4][4] A KMOP ágazati típusú forrásait levonva [5][5] Az adott év költségvetési tv. melléklete alapján Milliárd Ft

Az intézményrendszer szabályozása Hazai területfejlesztés EU regionális támogatások EU -  EU Tanács és Parlament (alapelvek, kötelező és nevesített intézmények feladatai, alapeljárások)  Bizottság (eljárási szab.-ok, „elvárások”) Országgyűlés Intézményrendszer, alapvető feladatok és hatáskörök, szabályozási felhatalmazások - Kormány Központi szervek részletes feladat és hatáskörei, egyes eljárási szabályok (pl. alapvető pü-i, pályáztatási szabályok, előirányzat felhasználás, tervek egyeztetése és elfogadása) Hazai intézmények kijelölése, feladat és hatáskörök (néha korm. határozatban), a működés alapvető szabályai Miniszterek  felelős miniszter: egyes eljárási szabályok (pl. adatközlés), egyébként csak szakmai irányítási jogkörök  más miniszterek: saját előirányzatra eljárási szabályok A felelős miniszter a pénzügyminiszterrel közösen, illetve egyetértésben általános eljárási szabályok és KSZ-ek kijelölése (korábban kijelölt miniszterek közösen) Egyéb - NFÜ – működési kézikönyv IH – eljárásrendek (KSZ feladatok korábban miniszteri rendeletek, jelenleg szolgáltatási szerződés)

A kormányzati irányítás jellemzői Hazai területfejlesztés Hazai területfejlesztés • Gyenge kormányzati koordináció • Közvetlen kormányzati döntések (kiemelt térségek, kiemelt területfejl-i programok) Kormánydöntések előkészítése: OTT OTT felelős miniszterek felelős miniszterek (2006-ig MTRF - orsz. hatáskörű szerv) (2006-ig MTRF - orsz. hatáskörű szerv) EU regionális politika EU regionális politika • Erős stratégiai irányítás és koordináció • Stratégiai döntések (OP elfogadása, módosítása, nagyprojektek) • Végrehajtásra vonatkozó operatív döntések (korábban PKD, központi program, most akcióterv, komplex program; kiemelt projekt, más „nagyobb” projekt, kétfordulós eljárás) Kormánydöntések előkészítése: 2006-ig: fejl. pol kabinet, EU ügyekért felelős t. n. miniszter, kijelölt miniszterek, NFH (orsz. hatáskörű szerv) 2006-ig: fejl. pol kabinet, EU ügyekért felelős t. n. miniszter, kijelölt miniszterek, NFH (orsz. hatáskörű szerv) : FIT, NFT, kormánybiztos, NFÜ (központi hivatal) : FIT, NFT, kormánybiztos, NFÜ (központi hivatal) 2008 után: fejl.pol-i kabinet, felelős miniszter, NFÜ 2008 után: fejl.pol-i kabinet, felelős miniszter, NFÜ

A felelős miniszter Hazai területfejlesztés 2004 okt-ig: EU ügyekért felelős t. n. miniszter MEH politikai államtitkár útján jún-ig: reg.fejl és felzárk. fel. t. n. miniszter máj-ig: ÖTM miniszter máj-tól: NFGM miniszter EU regionális politika EU regionális politika okt.-ig: EU ügyekért felelős t. n. miniszter MEH politikai államtitkár útján jún-ig: EU ügyekért felelős t. n. miniszter jún-ig: EU ügyekért felelős t. n. miniszter júl-ig: formálisan a MEH miniszter a valóságban a kormánybiztos júl-ig: formálisan a MEH miniszter a valóságban a kormánybiztos máj-ig: ÖTM miniszter máj-ig: ÖTM miniszter máj-tól: NFGM miniszter máj-tól: NFGM miniszter

Az intézményrendszer fontosabb központi szereplői ( ) Hazai területfejlesztés Hazai területfejlesztés • OTT – javaslattevő, véleményező, koordináló testület • MTRFH - orsz. hatáskörű szerv, döntés- előkészítés (jogszabály-előkészítés is), kp-i koordináció, végrehajtás • VÁTI – MTRFH által átadott egyes feladatok EU regionális támogatások EU regionális támogatások • NFH - orsz. hatáskörű szerv, központi koordináció, KTK IH, KA IH) • IH - kijelölt minisztériumok szerv-i egységei (ROP IH – MTRFH), OP irányítás és végrehajtás (esetenként felállítják az egyéb egyeztetési és projekt-kiválasztási testületeket) • MB – koordinációs és döntéshozó (PKD, kritériumok, jelentések) partnerségi testületek • Kifizető Hatóság - PM • KSZ – minisztériumi osztályok, költségvetési szervek, Kht-k (ROP – VÁTI és RFÜ), IH által delegált végrehajtási feladatok

Az intézményrendszer fontosabb központi szereplői ( ) Hazai területfejlesztés Hazai területfejlesztés • OTT – csökkenő jelentőség • ÖTM, majd NFGM minisztérium főosztálya – minden központi területfejlesztési feladat • VÁTI – a minisztérium által átadott egyes feladatok EU regionális támogatások EU regionális támogatások • májusig FIT – minden fejlesztési előterjesztést megvitató tanácsadó testület • NFT – kormányfő által vezetett tanácsadó partnerségi testület • NFÜ – központi hivatal, központi koordináció + valamennyi OP IH feladat • Igazoló Hatóság – PM • Ellenőrzési Hatóság - KEHI • MB – koordinációs, véleményező partnerségi testületek (döntést már csak a kiválasztási kritériumokról hoz) • KSZ – IH által átruházott végrehajtási feladatok (minisztériumi költségvetési szervek, kht-ék, állami RT-ék, ROP-ok esetén RFÜ-k és a VÁTI)

A területfejlesztési intézményrendszer EU támogatásokhoz kapcsolódó feladatai RFT RFT - Terveket megalapozó koncepciók, stratégiák elfog. - Az előkészítés során partneri részvétel OTT, és FKTB - ben - Részvétel a monitoring bizottságok munkájában - ROP-ok és akcióterveik elfogadása, véleményezése - Kiemelt projektjavaslatok elfogadása, véleményezése - Pályázati kiírások véleményezése - Partneri részvétel az OTT, az NFT és valamennyi OP MB munkájában RFÜ RFÜ - Tervezés kettős szorításban - Projektgenerálás, tanácsadás - Néhány intézkedés pályázatkezelői KSZ feladatai - Önálló ROP-ok tervezetének kidolgozása - Egyes prioritások teljes jogú KSZ-e, ennek kapcsán PEMCS és ROP monitoring albizottság működtetése Egyéb szintek intézm-i Egyéb szintek intézm-i Partneri részvétel a tervezésben, tanácsadás, projektgenerálás Ua. (Többcélú kistérségi társulás munkaszervezete készíti el az LHH projektcsomagot)

Az uniós támogatások intézményrendszerének jellemzői (I. NFT)  Szervezeti értelemben integrált modell. A menedzsment - követve a hagyományos közigazgatási struktúrát – lényegében ágazati logikát követ.  Az eljárások azonban különböznek a hazai fejlesztések eljárásaitól  A területfejlesztési intézményrendszer korlátozott szerepe. Párhuzamos struktúrák.  Területi értelemben alapvetően centralizált modell, a regionális intézmények csupán fontos „partnerek”.  Szétaprózott intézményi struktúra (pl. túl sok KSZ), gyenge koordinációs mechanizmusok, túlbürokratizált és nem összehangolt eljárások  Gyakori változások az intézményrendszer, az eljárások szabályozásában és a személyi feltételekben.  A szereplők felé kitűzött kormányzati cél az abszorpció és a szabályosság

Az intézményi megoldásokból fakadó problémák (I. NFT) • Programmenedzsment hagyományos igazgatási szervezeti keretek között - keverednek a szervezeti funkciók, a szervezeti megoldások, munkamódszerek, valamint az irányítás és vezetés különböző eszközei. • Túlterhelt és ellentmondásos követelmények között dolgozó munkatársak • Hiányzó stratégiai irányítás és koordináció • A felelősség nem azonosítható (gyakori változások, IH vezetők ágazati vezetőkre, ágazati vezetők IH -ra mutogatnak), a szereplőket rövid távú célok mozgatják • Döntések elhúzódnak, „felcsúsznak”, kormányzati szinten operatív, sőt ad-hoc egyedi döntések születnek • Megtorpan a regionális szintű intézmények kiépítésének lendülete, a területi szinteken jelentős a kiábrándultság. • Nem csupán a decentralizációt, hanem a valós partnerségi építkezés is hátrányt szenved.

Az uniós támogatások intézményrendszerének jellemzői (ÚMFT)  A fejlesztési intézményrendszer „leválasztása” a hagyományos közigazgatásról (ügynökségi típusú szervezetek, kiszervezés, ágazati minisztériumok még KSZ feladatot sem kapnak)  A területfejlesztési intézményrendszer korlátozott szerepe, párhuzamos struktúrák mind a központi irányításban, mind a területi szinteken (lásd „Pólus program” speciális intézményei)  Mind területi, mind szervezeti értelemben erőteljes központosítás (A „nagy” országok közül Magyarország az egyetlen, ahol minden ROP IH egyetlen központi szervezetbe összpontosul) (A „nagy” országok közül Magyarország az egyetlen, ahol minden ROP IH egyetlen központi szervezetbe összpontosul)  Projektszintig elérő közvetlen kormánydöntések (nem csak „nagyprojektek”, hanem kiemelt projektek néha pár 100 milliós, sőt kisebb értékben, egyéb 5, illetve 1 milliárdos projektek)  A szereplők felé kitűzött célok főleg abszorpcióra koncentrálnak, teljesítményét rövid távú jól kommunikálható mennyiségi mutatók mérik.  Erőteljesen megjelennek a napi politikai beavatkozást lehetővé tévő szabályozási és szervezeti megoldások  Felülről generált, politikailag motivált, formális partnerségi együttműködés

Az intézményi megoldásokból fakadó problémák (ÚMFT)  Sem a hagyományos bürokratikus hierarchia, sem a „partnerségi” egyeztetési és koordinációs mechanizmusok nem érvényesülnek igazán. A tartalmi és intézményi koordinációt többnyire politikai mechanizmusok biztosítják. (Még NFÜ-n belül is IH elkülönülés)  Akadályozza szakmai szempontok sokoldalú mérlegelését, és gyakorlatilag ellehetetlenítheti hosszú távú szakpolitikák érvényesítését is (miniszteri felelősség, fejlesztési eszközök nélkül.)  A helyi-területi sajátosságok érvényesítése, a különböző programok beavatkozásainak területi szintű koordinációja még mindig korlátozott  Olyan ellentmondások, melyek szükségszerűen jellemzik a túlzottan centralizált struktúrákat (pl. elhúzódó és politikai szintre csúszó döntések, a puha költségvetési korlát mechanizmusára emlékeztető folyamatok, „harc a fejlesztési forrásokért”)  Az abszorpció és a kommunikációs célok túlhajszolása, a rövid távú napi politikai beavatkozások ma már a szabályosságot, így közvetve az abszorpciót is fenyegetik

Az intézményrendszer működésének eredményei  Más KKE országokhoz viszonyítva egyelőre viszonylag jó abszorpciós mutatók, bár a tervektől elmaradó forráslehívás  Bár kevés az idő, de a forrás-felhasználás a makrogazdasági mutatók fényében nagy valószínűséggel nem volt sem hatékony, sem eredményes  Több értékelés szerint az uniós források felhasználása éppen növelte az országon belüli területi különbségeket.  A várakozásokkal ellentétben a centralizációt erősítette.