„Tanuljunk egymástól, hogy minél jobban taníthassunk” /Eötvös Lóránd/
Ihász Gábor Általános Iskola 8542 Vaszar, Fő u. 9. Tel.: 89/355-010 E-mail: sulivaszar@ sulivaszar.hu www.sulivaszar.hu
A referencia-intézmény fogalma egyedi, más intézmények számára példaértékű, befogadó, működésében koherens, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szervezeti innovációval rendelkező, publikálni és átadni képes intézmény.
A referencia-intézmények alapfeltételei 1. Befogadó, és az egyéni fejlődést biztosító oktatás-nevelés eljárásait érvényesítő pedagógiai módszereket alkalmaz Pedagógiai munkájában megjelenik a kompetencia alapú nevelés-oktatás tartalmainak és módszereinek alkalmazása Munkakultúráját nyitott oktatási környezet jellemzi Folyamatos önfejlesztésre kész Kidolgozott külső-belső szakmai kapcsolati formákkal rendelkezik
A referencia-intézmények alapfeltételei 2. IKT eszközöket és módszereket alkalmaz A fenntartó biztosítja és támogatja a referencia-intézményi működés lehetőségét Szervezeti kultúrájára, pedagógiai gyakorlatára a team-munka és a pedagógusok közötti aktív együttműködés jellemző Az intézménynek az általa megjelölt referencia-területen legalább két éves tapasztalata van
Referenciaterületünk "A kompetencia alapú nevelési, oktatási, programot átfogóan, mintaadóan alkalmazó intézmény, referenciahely."
Kompetencia fogalma A kompetencia latin eredetű szó, alkalmasságot, ügyességet jelent.
Kompetenciaterületek Anyanyelvi kommunikáció Matematikai kompetencia Természettudományos kompetencia Hatékony, önálló tanulás Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőkészség Idegen nyelvi kommunikáció Szociális és állampolgári kompetencia Digitális kompetencia
Kompetens tantestület 1. Felkészültünk Kompetens tantestület 1. Konfliktuskezelés a pedagógiai gyakorlatban 3 fő Burnout tréning 6 fő Az interaktív tábla használata a gyakorlatban 14 fő Mentálhigiénés alapképzés pedagógusoknak 1 fő Drogprevenció 1 fő Kompetencia alapú oktatás - matematika 5 fő Hatékony együttnevelés az iskolában 12 fő Nem szakrendszerű oktatás - magyar 1 fő Nem szakrendszerű oktatás - matematika 1 fő Etika szakos pedagógus szakvizsgával 1 fő Mozgókép- médiatanár – szakvizsgával 1 fő Fejlesztő pedagógus-szakvizsgával 1+1 fő Érzelmi intelligencia és szociális kompetenciafejlesztés 1 fő
Kompetens tantestület 2. Alsós pedagógusok képességfejlesztő képzése 1 fő Mozgásterápia a tanulási nehézségek megelőzésére 1 fő Tanulásmódszertan 14 fő Néptánc oktató 1 fő Drámafoglalkozást vezető 3 fő Testnevelési játékok 1 fő Fogalmazástanítás problémája 1 fő Zenés-táncos mozgásformák alkalmazása 1 fő Személyiségfejlesztés, beszédtechnika 1 fő Gordon tanári tréning 10 fő Háztartástani ismeretek 1 fő Művészet, mozgóképkultúra 1 fő Iskolai könyvtár a NAT tükrében 1 fő
Kompetens tantestület 3. Vizuális nevelés 1 fő Népi játszóházi foglalkozásvezető 1 fő Matematika az általános iskolában 1 fő Bábcsoportvezető képzése 1 fő Személyközpontú pedagógia 1 fő Ünneprendezés 1 fő Módszertani vándorműhely 1 fő Az egészséges életmódra nevelés 1 fő Pedagógusok intenzív továbbképzése /magyar ill. könyvtár/ 2 fő C kategóriás néptánc oktatói működési engedély 1 fő
„Kompetenciaalapú tantermek”
Partnereinkkel a kompetenciák fejlesztéséért 1. Nevelési Tanácsadó Pápa Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat Hunyadi Tsz Sportkör Kilián Diáksport Egyesület Pannon Egyetem
Partnereinkkel a kompetenciák fejlesztéséért 2. Jókai Mór Művelődési és Szabadidő Központ Magyarpolányi Alapfokú Művészet-oktatási Intézmény DUE Országos Iskolarádió Hálózat Pannonhalmi Főapátság Levéltár
Jó gyakorlataink a kompetenciaterületek ötvözete 1. Elődeink nyomán – hagyományőrző alkotótábor Játékos nyelvművelő verseny
Jó gyakorlataink a kompetencia alapú oktatás ötvözete 2. Természetismereti vetélkedő Interaktív diákönkormányzat
Szolgáltatásaink bemutató tanítások szervezése, megtartása jó gyakorlatok, tapasztalatok átadása mentorálás a választott területen hospitálások biztosítása közös kidolgozó, fejlesztő munkában való részvétel konferenciák, szakmai napok, értekezletek lebonyolításában részvétel /helyszín biztosításával, szakmai segítségnyújtással/
A referencia-intézménnyé válás előnyei A szervezeti és módszertani kultúra folyamatosan fejlődik Az innovációs tapasztalatok hasznosulnak Az intézményközi együttműködés erősödik Nő az iskola kapcsolatrendszere A pozitív visszajelzések új lendületet adnak a pedagógusoknak
Mozaikok a kompetencia alapú oktatásunkból Digitális kompetencia fejlesztése Hatékony, önálló tanulás
IKT eszközökkel az egyéni haladásért nyelvi és más órákon
Fejlesztőfoglalkozáson Sakkal és szorobánnal a logikus gondolkodásért
Van aki barkácsol mások sütnek, főznek Kísérletezve tanulni Van aki barkácsol mások sütnek, főznek
Esztétikai, művészeti nevelés Zenével tánccal bábbal Népművészeti alkotásokkal
„Nem az a tapasztalat, ami az emberrel történik, hanem az, amit kezdeni tud vele.” (A. Huxley)