Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév
Az oktatási formák kialakulása elsősorban történelmi okokra vezethető vissza Gyökerek, hagyományok => új és új tanulási folyamatokat generál Kezdetek: Tóra, Talmud, diaszpóra
Felgyorsult társadalmi integráció Gazdasági, társadalmi változások Erőszakos és önkényes elválasztás Tradicionális közösségek összetartó ereje meggyengült – Talmud ereje csökken „Világiasodó” iskolarendszerű felekezeti iskolázás Társadalmi integráció => zsidóság rétegződése A II. világháború, mint mérföldkő 60-as évek – kiesett évek pótlása
Holokauszt – „teljes elégetés” – európai zsidó áldozat A zsidók kizárása a civil társadalomból 60-as évek: a szellemi élet a fővárosban koncentrálódott Zsinagógák, rabbik, szemináriumok, előadások Országos Rabbiképző Intézet Oktatási és közösségi intézményhálózat Tanítás, tanulás iránti igény felértékelődik Újra éled a felnőttoktatás!
Az izraeli felnőttoktatás Bevándorlók érkezése az „Ígéret Földjére” Egységes államba való integrálódás Harmóniára törekvés A kultúra legyen mindenki számára elérhető Egész életen át tartó folyamattá kellett válnia „Visszatérés joga” – ulpán – programok Szakképző iskolák szerepe
Izraeli Nyílt Egyetem Közel 400 kurzus – hallgató – átlag 30 éves Tradicionális közösségek összetartó ereje meggyengült – Talmud ereje csökken „Világiasodó” iskolarendszerű felekezeti iskolázás Társadalmi integráció => zsidóság rétegződése A II. világháború, mint mérföldkő 60-as évek – kiesett évek pótlása
Többoldalú oktatás Szabadidő hasznos eltöltése Bibliai, archeológiai, történelmi tárgyú kurzusok Régészet hagyományai Televíziózás terjedése Internet Távoktatás
Hátrányos helyzetűek oktatása Szülők oktatása Második esély lehetőségének megteremtése Politikai és társadalmi események hatásai Technikai és gazdasági fejlődés Munkanélküliek átképzése Új technológiák elterjedése Több jól képzett felnőttoktató
Összegzés Nagy az intézmények felelőssége Évezredes hagyományok megőrzése Új típusú intézményrendszer Egész életen át tartó tanulás Alkalmazkodnunk kell a körülményekhez!!!
Szakirodalom: Zádori Iván: A felnőttoktatás zsidó hagyományai és a mai zsidó felnőttképzés Dr. Blau Lajos és Dr. Klein Miksa: Emlékkönyv a Ferenc József Országos Rabbiképző Intézet ötven éves jubileumára I. kötet. A Rabbiképző első 50 éve. Budapest, oldal
Köszönöm a figyelmet! (Batári Csilla)