Szolgáltatás menedzsment 1. előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
Advertisements

Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A turizmus rendszer környezete
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
A szolgáltatásmarketing sajátosságai
IVSZ IT piaci felmérés, 2006 Sajtótájékoztató december 6.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
Budapest, 2008 Február 22. Helyi Vidékfejlesztési Stratégia – Hajt-A Csapat csoport Ad hoc térségi státuszjelentés A dokumentumban szereplő összes szellemi.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
A gazdasági fejlettség mutatói
A nemzetközi üzleti élet etikája
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Projektmenedzsment Költségtervezés.
Az ipar.
Felhasznált irodalom Chikán A. – Demeter K. (szerk.): Az értékteremtő folyamatok menedzsmentje. Aula Kiadó, Ajánlott irodalom, válogatott fejezetek.
A vállalkozások környezete
Alapfogalmak.
A kurzus programja Dátum Témakör december Piaci elégtelenségek
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Termelés és szolgáltatás 8.előadás. Termelés Termelés: a rendelkezésre álló erőforrások egy részének felhasználása arra, hogy más erőforrásokon tartós.
A külső környezet elemzése
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
KÖRNYEZETI KÁROK, KÖLTSÉGEK, KOCKÁZATOK
Előnyök és alkalmazási területek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
III. A logisztika jövője
Nemzeti Egészségügyi Számlák
Marketing alapismeret
Nemzeti fejlődés és versenyképesség a mai világgazdaságban
Elméleti közgazdaságtan
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
A marketing piac tartalma
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Tudásszervezetek értékteremtésének anomáliái
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A marketingkörnyezet elemzése
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Az innováció forrásai.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
A felnőttképzés Hajdú- Bihar megyében Dr. Erdei Gábor Dr. Teperics Károly
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
Gazdasági szervezetek működési jellemzői
Gazdasági ismeretek A gazdasági fejlettség mérőszámai.
Kovács István BME – Menedzsment és Vállalatgazdaságtan Tanszék Szolgáltatásmarketing.
362 fő Terület 804 Ha 1 CKÖ 1 Mozgókönyvtár, e-Magyarország pont 1 Óvoda 1 Falugondnoki Szolgálat 4 legnagyobb foglalkoztató Csák Istvánné (kereskedelem)
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A külső környezet elemzése
Gazdasági szervezetek működési jellemzői
Szolgáltatásmarketing
379 fő Belterület: 65 Ha Külterület: 1235 Ha 1 Körjegyzőség Alsómocsolád Köblény Gerényes Kisvaszar Szalatnak 1 Teleház- 1 Művelődési Ház 1 Mozgókönyvtár.
Operatív menedzsment és versenyképesség
Termék-piacfejlesztési stratégiák (Ansoff-mátrix)
Vállalkozások – versenyképesség – monopóliumok A magyar valóság
Bördős Katalin, Major Klára november 24.
A GAZDÁLKODÁS Készíítette: Czeglédi László. A GAZDÁLKODÁS KÖRNYEZETE Fogalma: céltudatos tevékenység, melynek keretében a rendelkezésre álló erőforrásokat.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A székesfehérvári járás munkaerő-piaci helyzete
Napjaink legfontosabb ipari ágazata, az elektronika
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Szolgáltatás menedzsment 1. előadás

Miért? A fejlett országok GDP-jének kétharmadát, a fejlődőkének felét adják a szolgáltatások. (Aharoni, 1993) Az Egyesült Királyságban 1998-ban a munkahelyek 76%-át a szolgáltató szféra adta, míg a 17.5%-át a termelő.

A szolgáltató szektor gazdasághoz való hozzájárulása: 1. Az emberek a szolgáltatásokat legalább annyira értékelik, mint a termékeket. A szolgáltatások nem olyasmik, amelyek után akkor néz a fogyasztó, ha a termék iránti igényei már kielégítésre kerültek. 2. A szolgáltató cégek érték hozzáadása könnyen mérhető a termelő vállalatokéhoz, sőt meg is haladja azokét. 3. A szolgáltató szektor is legalább annyira tőkeigényes, mint a termelő és sok szolgáltató iparág bír nagy technológiai hatással. 4. A szolgáltató vállalatok, csakúgy, mint a termelők nagyon koncentráltak és méretük megfelelően nagy ahhoz, hogy fontos és fejlett vásárlók legyenek. 5. A szolgáltató iparágak olyan termelékenység növekedést érnek el, amely megfelelően nagy ahhoz, hogy biztosítsa a folyamatos növekedést az egy főre jutó bevételekben. (Quinn&Gagnon, 1986, pp.95-96)

I. Szolgáltatás menedzsment alapok Okok: változó életstílus növekvő jólét több szabadidő női munkavállalók változó világ bonyolultabb élet várható élettartam növekedése ökológiai és erőforrás probléma változó technológiák rengeteg új termék komplexebb termékek

2.) Szolgáltatás fogalma A termék, szolgáltatás a marketingfelfogás szerint olyan fizikai esztétikai és szimbolikus tulajdonságok összessége, amely a fogyasztó igényeit hivatott kielégíteni. A szolgáltatás emberek által, technikai erőfeszítések révén létrejött eredmény, amely csoportokra, személyekre, tárgyakra irányul, magába foglal egy cselekvési, teljesítési folyamatot. Az eredmény megfoghatatlan dolog és birtokbavehetetlen (fizikailag), a teljesítés ténye maga az eredmény.

Szolgáltatás fogalma „Szolgáltatás-tevékenységek, elõnyök és szükséglet kielégítések, amelyeket eladásra kínálnak, vagy a termékek eladása kapcsán nyújtanak. (Amerikai Marketing Szövetség, 1960, p.21) „A szolgáltatás olyan eladásra kínált tevékenység, mely elõnyökkel és megelégedettséggel jár, anélkül, hogy fizikai változás állna be termék formájában.” (Blois, 1974, p.157)

Szolgáltatás fogalma „Szolgáltatás bármi olyan tevékenység vagy elõny, amelyet az egyik fél ajánlhat fel a másiknak, amely lényegileg kézzel nem fogható és nem eredményezi semminek a birtoklását. Elõállítása egy fizikai termékhez vagy kapcsolódik vagy nem.” (Kotler&Bloom 1984, p.147)

Szolgáltatás fogalma „A szolgáltatás olyan tevékenység vagy teljesítés melyet egyik fél ajánl a másiknak. Bár a tevékenység lehet fizikai termékhez kötött, a teljesítés alapvetõen kézzel nem fogható és általában nem jár az elõállítás semmilyen tényezõjének a birtoklásával. A szolgáltatások továbbá olyan gazdasági tevékenységek, amelyek értéket teremtenek és elõnyt nyújtanak a fogyasztónak adott helyen és idõben, azáltal, hogy bekövetkezik az általa óhajtott változás.” (Lovelock és Wright, 2001, p.6)

3.) Szolgáltatások csoportosítása a.) Németh-Papp alapján (2) marketing szemléletű osztályozás: fogadott szolgáltatások szakmai szolgáltatások műszaki szolgáltatások birtokbavételi szolgáltatások (1)szektor szerint: (a) kitermelés (b) feldolgozás (c) elosztó szolgáltatások (d) termelői szolgáltatások (e) társadalmi szolgáltatások (f) személyi szolgáltatások

(3) statisztikai csoportosítás: mezőgazdasági, vadgazdasági, erdőgazdálkodási szolgáltatások halászati szolgáltatások bányászati szolgáltatások feldolgozóipari szolgáltatások villamosenergia-, gáz-, hő- és vízellátás építőipari szolgáltatások kereskedelem, (közúti jármű és közszükségleti cikk javítása, karbantartása) szálláshely-szolgáltatások, vendéglátás szállítás, raktározás, posta és távközlés ingatlanügyletek, bérbeadás pénzügyi szolgáltatások és kiegészítő szolgáltatásai számítástechnika-alkalmazási szolg.-ok kísérlet, kísérleti fejlesztés gazdasági tevékenységet segítő szolgáltatások közigazgatás, kötelező TB oktatás egészségügy és szociális ellátás egyéb közösségi, társadalmi és személyi szolgáltatások szórakoztató, kulturális és sport szolgáltatások egyéb szolgáltatások

(4) a társadalmi, gazdasági újratermelési folyamatban elfoglalt hely szerinti csoportosítás: orientációs szolgáltatások termelő szolgáltatások transzformációs szolgáltatások fenntartó szolgáltatások regeneráló szolgáltatások ellátó szolgáltatások egyéb szolgáltatások

b.) Lovelock alapján Tárgyakra irányul Emberekre irányul Kézzel fogható tevékenység Az emberi testre irányuló szolgáltatások Termékekre és egyéb fizikai javakra irányuló szolgáltatások Nem kézzel fogható tevékenység Nem kézzelfogható vagyontárgyakra irányuló szolgáltatások Az emberi szellemre irányuló szolgáltatások

c.) kapcsolat jellege szerint

4.) Szolgáltatások jellemzői fizikai javakat tartalmazó szolgáltatás tiszta szolgáltatás A szolgáltatástermék fizikai tartalma: 1. Egy tranzakcióban elfogyasztott fizikai tartalom 2. Szolgáltatás tárgyi környezete 3. Az igénybevevő által a szolgáltatás folyamatába bevitt fizikai tartalom HIPI elv: Heterogenity – változékonyság Intangibility – nem fizikai természet Perishability – nem tárolható jelleg Inseparability – elválaszthatatlanság

A szolgáltatások jellemzőiből adódó marketingproblémák

„A szolgáltatások olyasmik, amelyeket venni és eladni lehet, de nem ejthetõk a lábunkra”… (Gummesson, 1987b, p.22; ismeretlenre hivatkozva)