élménypedagógiai módszerek alkalmazási lehetőségei a tanitásban 2010 november 3 Szatmárnémeti
Élménypedagógia jellemzői A tapasztalati tanulást alkalmazza, mely jól kiegészíti a hagyományos oktatási módszereket Mindenkinek magának kell kivennie a tapasztalatot a folyamatból, nem illő elvárni, hogy készen tálalják a tudást. Kiértékeljük a tevékenységeket Következtetéseket vonunk le, melyek alkalmazhatóak más tevékenységeken, valamint a mindennapi életben
A tapasztalati tanulás Kolb (1973) szerint „A tanulás olyan folyamat, amely által a tapasztalat átformálásán keresztül tudás jön létre” A tanulási ciklus állomásai: Cselekvés és tapasztalat Megfigyelés és reflexió Absztrakció és általánosítás Tanultak tesztelése A tapasztalat mit sem ér, ha nem gondolkodunk el a történteken, és ezt az elmélkedést adott esetben nem visszük át a gyakorlatba.
A játék tulajdonságai Nem kiszámítható kimenet Meghatározott szabályok vannak Örömteli Önkéntes Céltalan A dolgoknak több jelentése lehet Drámaiság Jelenidejűség, azaz az itt és mostban játszódik
A játék pozitív hatásai Mély személyiségfejlesztő hatása van A részvevők fizikai és érzelmi világát is megérinti Új tapasztalatokkal gazdagítják a résztvevőket Támogatják a kommunikációt és az együttműködést A játékosok jobban megismerik saját határaikat Megfelelő teret nyújtanak szociális kapcsolatok fejlesztésére Bizalmat keltenek
Szempontok, amiket figyelembe kell vennünk Biztonság Megfelelő körülmények Pozitív élmények Szabályok felállítása, betartása Önkéntesség A szabályok pontos ismertetése A résztvevők elvárásainak figyelembe vétele
Pedagógiai célok Együttműködés gyakorlása Kommunikáció fejlesztése Ráhangolódás Tapasztalat szerzése Készségek és képességek kialakítása Egymásra való odafigyelés Közösség építése stb.
A játékok típusai Együttműködési és problémamegoldó játékok Kommunikációs játékok Jégtörő játékok Bemelegítő, energizáló, ismerkedési játékok Versengő, kihívást jelentő feladatok Bizalomjátékok Készség és képességfejlesztő játékok
Elszállnak a repülők
Kártyakirakós
Együttműködési játék
A játék tervezése Minimális idő A résztvevők létszáma Eszközök A játék lépéseinek kidolgozása Szabályok, utasítások A játék testre szabása A játék bonyolítása, változatai A megbeszélés során felmerülő kérdések
Könyvészet Több mint játék, Természetjáró Fiatalok Szövetsége, Budapest Szabadidő Kalauz, Raabe Kiadó, Budapest Gary Kroehnert, 103 játékos tréninggyakorlat,Z- Press Kiadó, 2004 Steve Sugar-George Takacs, Csapatépítő gyakorlatok, CC92 Press, Budapest, 2003 Peter Durrschmidt, Trénerek kézikönyve, Z-Press Kiadó, 2008 Kispéter Andrea, Sövényházy Edit, Élménypedagógia , Csapatépítő játékok, Bába Kiadó, Szeged, 2008