Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze"— Előadás másolata:

1 A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

2 Kulcsfogalmak: Tapasztalati tanulás Szabadtéri tanulás Kalandpedagógia
Kalandterápia Élménypedagógia

3 Tapasztalati tanulás „tapasztalati társadalom”
Tapasztalat: olyan élmény, ami különbözik a hétköznapi élményektől és túlmutat azon +milyen hatással van az ember belső világára Tapasztalati tanulás: jól kiegészíti a hagyományos oktatási módszereket, a modern kor hiányosságait

4 Tapasztalati tanulás Kolb: a tanulás olyan folyamat, amely által a tapasztalat átformálásán keresztül tudás jön létre. „tapasztalatból tanulunk” 4 szakasz: I. Cselekvés és tapasztalat (élményszint) II. Megfigyelés és reflexió III. Absztrakció és általánosítás (tudástranszfer) IV. Tanultak tesztelése (új tudás alkalmazása)

5 Gwin J. Kolb ( )

6 Tapasztalati tanulás köre - KOLB

7 Tapasztalati tanulás köre - KOLB
I. Cselekvés és tapasztalat II. Megfigyelés és reakció III. Tudás- transzfer IV. Tanultak tesztelése

8 Szabadtéri tanulás Szabadtéri tanulás: olyan folyamat, ami tapasztalatokon keresztül és szabadtéren zajlik Szabadtéri oktatás: a tapasztalati tanulási folyamatra épülő, közvetlen észlelésből eredő, elsősorban (ám nem kizárólag) a természeti környezetben zajló módszer. Hangsúly: emberek és természeti források viszonyai

9 Szabadtéri nevelés ágazatai:
Kalandpedagógia Környezeti nevelés

10 Eredet: Kurt Hahn (1886-1974): Salem Schule

11 Kalandpedagógia: adventure education
a tapasztalaton keresztül történõ tanulás Kurt Hahn, német származású pedagógus, az Outward Bound alapítója alkotta 1942-ben, nevelési módszerének leírására. Outward Bound egy nagy kaland, mely szoktalan, de életszerű szituációkat teremt, és ezáltal számos lehetõséget nyújt a leghatékonyabb tanulási formára, azaz arra, hogy a saját tapasztalatainkból tanuljunk.

12 Kalandpedagógia A kaland: egy eszköz, mely hozzásegít bennünket szokatlan helyzetek átéléséhez, és ezen keresztül hasznos tanulságok levonásához. Ezek a tapasztalatok hozzájárulnak: az egyén személyiségének és mentális képességeinek fejlõdéséhez, mások jobb megismeréséhez, a csapatmunka hatékonyságának növeléséhez.

13 Kalandpedagógia Az osztályterem helyett a természetbe viszi tanulni résztvevõit, és kiszakítja õket a hétköznapok egyhangúságából. A tevékenységtípusok: problémamegoldó feladatok, kalandos, mozgást igénylõ feladatok (sziklamászás - ereszkedés, barlangászat, tutajépítés, tájékozódás), kreativitást és csapatmunkát igénylõ feladatok.

14 Élménypedagógia: Erlebnispedagogik, Experiential education
A közvetlen tapasztaláson és a tanuló aktív cselekvésén keresztül fejleszti az önismeretet, önértékelést, az egyéni felelősségvállalást és a szociális kompenteciákat. Pszichoterápiás formája a kalandterápia. Elsődleges közege: a Természet Mai formája: Kurt Hahn német reformpedagógus munkásságából fejlődött ki.

15 A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze

16 Játék tulajdonságai Nem kiszámítható kimenet Meghatározott szabályok
Komolyság Öröm Önkéntesség Céltalan Drámaiság Jelenidejűség Illúzió

17 Játéktípusok 1. Együttműködési és problémamegoldó játékok
2. Kommunikációs játékok 3. Környezeti nevelést szolgáló játékok 4. Jégtörő játékok 5. Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok 6. Versengő, kihívást jelentő feladatok 7. Bizalomjátékok 8. Készség-és képességfejlesztő játékok

18 1. Együttműködési és problémamegoldó játékok
A csoportnak közösen kell megoldást találnia egy problémára Feladatmegoldás: párban, kisebb vagy csoportban, DE minden játékosra szükség van Több megoldási mód Elképzelések ütköztetése után kiválasztani a legjobban működőt

19 Együttműködési és problémamegoldó játékok
Tervezésre és előkészítésre mindig elegendő időt adni HA: első terv nem válik be, új megoldás keresése Vezető: külső szemlélő, nem segít feledatmegoldásban, nem is sugalmaz összegyűjti a feladat megoldása közben felmerült ötleteket a kiértékeléshez

20 Együttműködési és problémamegoldó játékok
Max. 3-4 problémamegoldó játék egymás után Feladtok sorrendjében: fokozatosság elve

21 Például Egy lepedőnyi kéz Labdaszállítás Világháborús gránát Szörny
Sziget Közlekedési dugó Biztonságot adó fa Billentyűzet Tevekaraván Útkereső Egy közös ebéd Varázsszőnyeg Tengerészcsomó Vízhordó Vak négyzet Pókháló Atombomba Mocsárjárás

22 2. Kommunikációs játékok
Minden érzékszerv bevonáasa: látás, hallás, tapintás Odafigyelés a társakra Együttműködés, kreativitás, bizalom Nem versenyjellegű Fizikai erőnlét nem számít

23 Például TestABC Mérnökök, gyártásvezetők, munkások Kódolt üzenet
Pásztor elveszett báránykái

24 3. Környezeti nevelést szolgáló játékok
Közelebb viszik a játékost a természethez Körülvevő világ felfedezése Tapasztalatszerzés a körülvevő világról Vezető: Tudás és tapasztalat a helyszín kiválasztása szempontjából Tudás és tapasztalat a játék levezetése szempontjából Játékosok siettetése, helytelen módszerek alkalmazása sokat ronthat!

25 Például Erdőszennyezés Természetvadász Állati nagy Show Ökomemory
Mezítlábas séta Faxilofon Találtam egy fát neked!

26 4. Jégtörő játékok Egy program első és dinamikus része
Cél: névtanulás, feloldódás, pozitív légkör kialakítása Játékok jellemzői: rövidek, kreatívak, viccesek, könnyű szabályokkal, nem eszközigényesek Vezető: hasznos, ha ő is részt vesz a játékokban Később is beiktatható felpezsdítés céljából

27 Például Humán bingó Ki az, aki hiányzik? Címer

28 5. Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok
Általában a jégtörő játékokat követik DE lehet nyitó játékként is alkalmazni Jellemzők: könnyű, egyszerű szabályok Haszna: Fizikai bemelegítés Csoport további ismerkedése Komoly munk közbeni mentális felfrissülés

29 Bemelegítő, energetizáló, ismerkedési játékok
Célja: Csoport jó hangulatának megteremtése közös élményekkel Résztvevők mozgásba lendítése Gátlások feloldása Bizalmi légkör megteremtése Vezető: Megteremtheti az alapvető bizalmi kapcsolatot Nevetésre, jó közérzetre fektetni a hangsúlyt Lehetőséget adni élmények,tapasztalatok megosztására

30 Például Vírus Evolúció Éléskamra Szalagok Posta Majom a vagonon
Képernyővédő Mozgólépcső Noé bárkája Vakon HU-TU-TU Molekulák Hernyó Százlábú Alagút Ragadós röhögés

31 6. Versengő, kihívást jelentő feladatok
Bizonyos készségek felmérést szolgálják Akrobatikus feladványok, trükkök, szórakoztató játékok Felhasználhatóság: Szünetek kitöltése Két komolyabb gyakorlat között

32 Például Kakasviadal Birodalmi képek Vakond alagút
Mókusok, ki a házból! Kígyófutam Célpontok Tüzelőgyűjtés Menekülés a héjától Feneket fel! Csoportos fekvőtámasz Szöcske Sziámi ikrek Kötélhajtás Ugró béka Gyagya futam Rákjárás Létra-szlalom Talicska

33 Kakasviadal Helyszín: egy tisztás vagy nyílt terep
Életkor: 6 éves kortól Létszám: 2-16 fő Időtartam: 10 perc A játék célja: ügyesség Kellékek: 15 méternyi kötél

34 A játék eredettörténete
Sok állat élt a faluban, ahol minden reggel nagy kakasviadalokat tartottak. A kakasok tudni akarták, hogy melyikük a legjobb. A viadalok nagyon kemények voltak, és sokszor nem is a legerősebb nyert, mert nemcsak erősnek, hanem gyorsnak és ügyesnek is kellett lennie a legjobbnak. Minden kakas megpróbálta fejleszteni az ügyességét. Természetesen a viadaloknak mindig sok nézője akadt, mert senki sem akarta elmulasztani az eseményt.

35 A játék menete Jelöljünk ki egy 3-5 méternyi átmérőjű kört. 2 hasonló fizikai adottságú játékos álljon a kör közepére. A játékosok egy lábon állnak, mindkét kezükkel megfogják a felemelt lábukat. Megpróbálják a testükkel kilökdösni a másikat a körből, vagy kibillenteni az egyensúlyából (a másik essen el, vagy tegye le a lábát).

36 A játék lehetséges variációi
• A játékosok fonják össze a karjukat a mellkasuk előtt, a kezüket pedig tegyék be a hónuk alá. • Jelöljünk ki egy nagyobb játékteret (8-12 méteres átmérőjű kör), és 2 (4-8 főből álló) csapat játsszon egymás ellen. Aki leteszi mind a két lábát, annak el kell hagynia a kört. Az a csapat nyer, amelyikben több játékos marad állva egy adott időn belül. A játék folyamán az általános biztonsági szabályok érvényesek!

37 7. Bizalomjátékok Cél: bízni társkban, csoportban, vezetőben
Jellemzők: egyszerű gyakorlatok felelősség, bátorság, döntéshozatal és önbizalom fejlesztése Résztvevők: önkéntesség, semmi kényszer !megbeszélés

38 Például TérdElő Humánlétra Lebegés Inga Bizalomfolyosó Bialomhinta
Bizalomfutás

39 8. Készség-és képességfejlesztő játékok
Könnyen alkalmazhatók iskolai, tanórai körülmények között is Készségek, képességek fejlesztése: emlékezet, térbeli tájékozódás Többszöri eljátszás jártasság szerzése

40 Például Merre van az út? Memória Ösvény Egyiptomi hieroglifák
Rejtett képek Az erdő rejtett szörnye Kincskereső Tekeredik a kígyó Zenekar Titkos üzenet

41 Tudnivalók játékvezetéshez
Rendelkezünk-e megfelelő tudással és készséggel a játékvezetéshez? Tudunk-e gondoskodni a résztvevők fizikai és érzelmi biztonságáról? Célcsoport Cél Rendelkezésre álló hely és idő Eszközök

42 Élménypedagógiai művek
Lovász Károly(2005): Élménypedagógia. A teljességre nevelés művészete.Lectum kiadó.

43 Élménypedagógiai művek
Kispéter Andrea – Sövényházi Edit (2008): Élménypedagógia. Csapatépítő játékok. Bába és Társai Kiadó.

44 Élménypedagógiai művek
Mathew Liddle (2008): Tanítani a taníthatatlant: Élménypedagógiai Kézikönyv. Pressley Ridge.

45 Élménypedagógiai művek
Lovász Cecilia – Sőregi Viktor (szerk., é.n.): Több mint játék. Szabadtéri játékok gyermekeknek és fiataloknak. Természetjáró fiatalok szövetsége, Budapest.


Letölteni ppt "A játék, mint a kalandpedagógia/ élménypedagógia eszköze"

Hasonló előadás


Google Hirdetések