A közművelődéssel kapcsolatos lakossági elvárások és szabadidős szokások változása az elmúlt 3 évben falun Longitudinális vizsgálat 5 településen Magyar.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az internetezők véleménye a magyarországi vállalatok ügyfélkezeléséről. Az Infoteka Kft. – a Sugar CRM partnerje - magyarországi képviseletének megbízásából.
Advertisements

A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Bodor Ákos – Grünhut Zoltán MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 PÜSPÖKSZILÁGYI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
1 A fiatalok művelődési szokásai. 2 A vizsgált korosztály korévenként, 2000-ben és 2004-ben (fő)
A tanári munka értékelése
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A felnőttképzési tevékenység, és annak az alakulása egy Kulturális és Szabadidő Központban Konzulens tanár:Készítette: Simándi SzilviaPalla Melinda TanársegédIII.andragógia.
Kölyökkuckó Napközi Mekényes
A TELEPÜLÉSI KÖZMŰVELŐDÉSI FELADATELLÁTÁS MINIMUM KÖVETELMÉNYEI
Milyen tanulsággal szolgálhat a szabadidő-elmélet a pedagógus számára?
Emberi Erőforrások Minisztere alapította,
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
2009 Merényi Zsuzsanna Közoktatási szakértő-középiskolai tanár
Szabadidős tevékenységek /Felmérés készült egy vidéki gimnáziumban, 2006 februárjában/ Civitas Polgár az Európai Demokráciában Csapat: Tetrarchia.
A LEADER és a közigazgatás Készítette: Dr. Tóth Andrea.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Büntetés-végrehajtási
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Ápolásetika.
A gondozás,nevelés egysége
Az iskolai könyvtár és a gyermek könyvtár együttműködésének lehetőségei.
Nyíregyházi Főiskola március 6. Dr. Kokovay Ágnes Kompetenciaalapú képzés és a távoktatás.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
Művelődés és szórakozás
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Munkaerő mobilitás Magyarországon
Kerekasztalok tervezésének munkafolyamata Mikor lehet rá szükség? Mikor lehet rá szükség? 1. Ha egy adott település vagy klienscsoport szolgáltatásai forráshiányosak.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
KÖZVÉLEMÉNYKUTATÁS 2011 BÁTAAPÁTI TÉRSÉG NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC. TETT.
TETT KUTATÁS NOGUCHI & PETERS CENTRAL-EUROPE COMMUNICATIONS INC.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Munkaerő-piaci helyzetkép Borsod-Abaúj-Zemplén megyében
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A gazdasági növekedés társadalmi feltételei: értékek, intézmények, kizáródás, tudás, egészség - Panelbeszélgetés.
TÁRSADALMI VERSENYKÉPESSÉG ÉS SIKER A MAGYARORSZÁGI NAGYVÁROSI TÉRSÉGEKBEN BARÁTH GABRIELLA PHD TUDOMÁNYOS MUNKATÁRS KODOLÁNYI JÁNOS FŐISKOLA A MAGYAR.
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Mentálhigiénés team működése kórházunkban
TÖBBCÉLÚ KÖZÖSSÉGI TEREK FEJLESZTÉSE AZ IKSZT-KUTATÁS ELSŐ EREDMÉNYEI II. SZAKMAI MŰHELY KŐVÁGÓSZŐLŐS, 2015 MÁJUS 21.
Munkatársak alkalmasságának vizsgálata „Szolgálni, mint a fény”
1 Egészség, biztosítás... Hidvégi Áron közvélemény- és piackutatási igazgató.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
ÉRTÉKELÉSI GYAKORLAT A SZAKISKOLÁKBAN konferencia előadás október 4. Dr. Ranschburg Ágnes
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Lakosok véleménye a Magyar Honvédségről
A helyettes szülői ellátás működése
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
LEADER, Identitás, Sport
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
TOP SF Munkaerő-piaci és foglalkoztatási helyzetkép Székesfehérváron Mahler Balázs Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat.
Kompetencia alapú szakoktatás
A kutatás a Nemzeti Együttműködési Alap támogatásával,
Előadás másolata:

A közművelődéssel kapcsolatos lakossági elvárások és szabadidős szokások változása az elmúlt 3 évben falun Longitudinális vizsgálat 5 településen Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus – MTA Szociológiai Kutatóintézet

•Az adatfelvétel időpontja: 2004 és 2007 •A települések: Alsóvadász ( Borsod-Abaúj-Zemplén megye) Bugyi ( Pest megye) Becsvölgye (Zala megye) Jászszentlászló (Bács-Kiskun megye) Nemesnádudvar (Bács-Kiskun megye ) •A települések kiválasztása : közművelődési feladat ellátási tipológia alapján

•A minta: - korcsoport és nem szerint rétegzett - 15 és 78 év közöttiek - falvanként 200 – 200 fő mindkét esetben ∑ = fő •A módszer: kérdőíves adatfelvétel, 2004-ben kérdezőbiztosokkal, 2007-ben önkitöltős. •A kutatás jellege : trendvizsgálat (ugyanazt a problémát, ugyanolyan mintán, de nem azonos személyekkel)

•A vizsgált probléma: 1.a közművelődéssel kapcsolatos attitűdök és a szabadidős igények összefüggései 2.A települési szabadidős lehetőségek és a lakossági igények összefüggése

A közművelődéssel kapcsolatos attitűdök változása Az elvárokra két területet érintve kérdeztünk rá: 1.az intézményként megfogalmazott és épületben realizálódó közművelődésre; 2.A tágabb, települési szintű, programként felfogott közművelődésre, melyben indifferens a szervezet és a tér

1./A Fontosnak tartják-e, hogy a lakóhelyükön az önkormányzat külön erre a célra szolgáló művelődési házat tartson fenn? A válaszolók aránya 99, ill. 96%-os Fontos-e2004 % 2007 % Nem (0 pont)1,34,3 Kicsit (1-5 pont)11,517,5 Nagyon (6-9 pont)34,629,1 Maximálisan (10 pont)52,649,2

∑ A művelődési ház léte falun közügy, a lakosság •4/5-e számára nagyon fontos, •95%-a számára valamilyen szinten fontos, hogy legyen helyben intézményként működtetett kultúrház.

I/A. a. Mennyire fontos, hogy legyen helyben kultúrház – korcsoport

I/A. b. Mennyire fontos, hogy legyen helyben kultúrház – kulturális mutatók: iskolai végzettség

Mennyire tartja fontosnak, hogy legyen helyben kultúrház – kulturális aktivitás: programokon való részvétel •2004: nincs összefüggés •2007: erős összefüggés a programokon való részvétel csökkenő tendenciájú

Mennyire fontos, hogy legyen helyben kultúrház – helyi programokon való részvétel

Mennyire tartja fontosnak, hogy legyen helyben kultúrház – intézmény látogatás: művház

Mennyire tartja fontosnak – művház látogatás: összehasonlítás

Mennyire tartja fontosnak – Kulturális intézmény látogatás Színház Múzeum

Van-e valamilyen kitüntetett érdeklődési köre: összehasonlítás

Mennyire fontos, hogy legyen helyben kultúrház – érdeklődési kör megléte vagy hiánya

Mennyire fontos, hogy legyen helyben kultúrház – érdeklődési kör megléte vagy hiánya: összehasonlítás

1. B. A művelődési házzal kapcsolatos elvárások Hogy milyennek gondolják a művelődési házat, egy 17 szempontból álló elváráslistával vizsgáltuk. („Kérjük, húzza alá azt az öt szempontot, ami szükséges ahhoz, hogy a művelődési ház az Ön számára vonzó legyen!”)

A művelődési házakkal kapcsolatos elvárás lista logikája I. Hogyan I/A a professzionalizmussal kapcs. I/B a közösségi jelleggel kapcs. A. Professzionalitás B. Közösségi szempontok II/A a programokkal kapcs. II/B a kult. Infrastruktúrával kapcs. II. Mit

I/B. Milyennek gondolják a számukra vonzó művelődési házat I/A A rendezettséggel, professzionalizmussal kapcsolatosak: •Mérjék föl a lakosság érdeklődését és aszerint szervezzenek programokat •Hozzáértő, erre a feladatra képzett szakember irányítsa •Legyen nyitva tartási idő, álljoon a lakosság rendelkezésére akkor is, ha nincs program •Szervezetileg önálló legyen, ne más intézmény része I/B A közösségi szervezeti jelleggel kapcsolatosak: •Legyen lehetőségük az embereknek arra, hogy bemutathassák és másoknak átadhassák a tudásukat •Minél több helyi lakos vegyen részt aktívan a kulturális élet szervezésében •Adjon helyet minden egyéni és közösségi kezdeményezésnek

II/A A programokkal kapcsolatosak: •Segítsen az embereknek a mindennapi problémák megoldásában •Legyenek olyan programok, amelyekből tanulni lehet, amelyek új ismeretek megszerzését segítik •Olyan programokat szervezzenek, amelyek hasznosak és a megélhetést segítik •Legyen benne pezsgő élet, sokféle program, amelyekből választani lehet •Legyenek szórakoztató programok, bálok, mulatságok •Legyenek nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak II/B A kulturális infrastruktúrával kapcsolatosak: •Legyenek mindenki számára hozzáférhetőek olyan technikai eszközök, amelyek nem állnak rendelkezésre otthon •Lehessen kötetlenül összejönni, beszélgetni, legyen kulturált társasági hely •Segítsen az embereknek a szabadidejük megszervezésében, informáljon más településeken lévő programokról •A megjelenése és a berendezése legyen kulturált, esztétius

Az átrendeződés nem nagy, de lényegkiemelően mutatja a kutatás egésze által jelzett trendet: Az elvárások a közösségi intézményi jellegtől a megbízható szolgáltatást nyújtó professzionális intézmény irányába mozdulnak el.

Elvárások a művelődési házzal szemben Két alapvető elváráscsoport látszik kikristályosodni: 1.Legyen képes a művelődési ház az egyre jobban kibontakozó és színesedő egyéni érdeklődést kielégíteni és inspirálni (érdeklődés felmérés, a változások nyomon követése és pozitív irányú elő-mozdítása). Ez a trend 2.Segítsen az embereknek a mindennapi problémák megoldásában ∑ a két elvárt alapfunkció: •az érdeklődés alapú művelődés és •az élet megkönnyítése kulturális eszközökkel, mely lakossági elképzelések szerint (is) szakembert és szakszerű intézményi működést igényel.

A művelődési házzal kapcsolatos elvárás alakzatok •2004: inkoherens, sokszor egymásnak ellentmondó választások nincsenek elkülöníthető profilok •2007: koherensebbek, tisztábbak az elvárások, differenciáltabbak az igények

Elvárásalakzatok I.Professzionalitás : szakember igény, érdeklődés-felmérés II.Hasznosság: technika, mindennapi problémákra való reagálás. megélhetés segítése, tanulás III.Kötetlen társasági tér és ünnepi alkalmak tere: nagyrendezvények, emlékezetes ünnepi alkalmak, kötetlenül együtt lenni IV. Társasági- és szórakozóhely: bál, pezsgő élet, kulturált berendezés, közösségi és egyéni kezdeményezések nyitva tartási idő V.Kulturális központ: szervezeti önállóság, amatőr művészeti tevékenységek, aktív lakossági kulturális részvétel, szabadidő-szervezés

A művelődési házzal kapcsolatos elvárások: sokdimenziós skálázás, 2007

A művelődési házzal kapcsolatos elvárásalakzatok %-os megoszlása, 2007

Elvárásalakzatok korcsoportonként és iskolai végzettségekként I. Professzionális

II. Hasznos – korcsoport és iskolai végzettség

Kötetlen és ünnepi tér – korcsoport és iskolai végzettség

Társasági- és szórakozóhely – korcsoport és iskolai végzettség

Kulturális központ – korcsoport és iskolai végzettség

2. A tágabb, települési szintű, programként felfogott közművelődéshez való viszony 17 szempontból álló motívum lista („Az alábbi szempontok milyen mértékben játszanak szerepet abban, ha a lakóhelyén nem vesz részt egy programon”)

A motívum lista logikája I.A program kínálatra és a tárgyi körülményekre vonatkozók: •Nem felel meg az érdeklődésének •Nem tartja elég komolynak •Nem tartja elég színvonalasnak •Nem elég kulturált, esztétikus a környezet •Kényelmetlenek a körülmények II.A társadalmi/társas környezetre vonatkozók: •Nem hívják személyre szólóan •A számára fontos emberek nem mennek el •Nem megfelelő szociális klíma •Megszólnák érte

III. a) A belső motiváltság hiányára vonatkozó okok: •Nem szeret ilyen helyekre járni •Idegenül érezné magát •Nehezen mozdul ki •Fáradtság, lustaság b) Kényszer jellegű motívumok: •Betegség •Nincs rá ideje •Költségesnek artja

A programlátogatási motívumcsoportortok megoszlása

A helyi programokon való részvételre vonatkozó attitűdcsoportok megoszlása

Összegzés •A művelődési ház léte falun közügy, a lakosság 4/5-e számára nagyon fontos, hogy legyen. •A program alapú közművelődés képzetéhez kevésbé tapadnak érzelmek, mint az épületben megfogalmazódó, intézményként megjelenő közművelődéshez. •Az elvárások a közösségi intézmény jellegtől a megbízható szolgáltatást nyújtó professzionális kulturális intézmény irányába mozdulnak el.

•A közművelődési igények tendenciájukban egyre inkább individuálisan differenciáltan és a szakszerűséget értékelő módon jelennek meg. •Az érdeklődés és a minőség iránti igény növekvő szerepet kap. Köszönöm a figyelmet