Korlátolt finanszírozás – korlátlan felelősség !

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ne kelljen más ruháját viselni A szakmai kártérítési felelősség áthárítása.
Advertisements

TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
A jog Önt védi. Mi az Ön jogait.
Közérdekből közkedvelt közreműködést Avagy közreműködői szerződés és szakmai felelősség.
Biztosítás. Mi jelent a biztosítás? •A biztosítás a nyugalom megvásárlásának egy formája •Ha valamilyen szerencsétlen előre nem látható veszteséget szenvedsz.
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Az artista sem ugrik védőháló nélkül avagy miben segíthet a jog ?
Biztosítók. Bevezetés  Biztonság  A biztosítások célja, hogy előre nem látható, esetleg- vagy biztosan bekövetkező, anyagi következményekkel is járó.
Munkajog és társadalombiztosítás II.
Polgári jog Biztosítási szerződés PTK XLV. fejezet a biztosítás
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
Egészségügyi Jog I.
Szavatosság, jótállás, termékfelelősség
Szállítmányozási és fuvarozási szerződés
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
2005. március 23. Vezérigazgatóság 3. divízió/Felelősség- és agrárbiztosítási osztály Az egészségügyi szolgáltatók felelősségbiztosításának értékelése.
Szolgálatból szolgáltatás avagy változó egészségügy, bővülő betegjogok, szélesedő kártérítési felelősség.
Szakmai kártérítési felelősség magán- egészségügyi sajátosságai A felelősség bárkit levetkőztet.
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Felelősséggel a vállalkozókért! Vezető tisztségviselő felelősségbiztosítása, mint megoldás. Hány vezető beosztású embert kell bebiztosítani? Megnövekedett.
Biztosításgazdaságtan 9. téma
TŰZ ÉS MUNKAVÉDELMI MEGBÍZOTTAK ÉVI TOVÁBBKÉPZÉSE A Debreceni Egyetem GF Munkabiztonsági Önálló Osztály (MBO) Szervezésében.
Baleset, munkabaleset. Munkabalesetek kivizsgálása.
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Felelősség, termékfelelősség
A vezető tisztségviselők felelőssége fizetésképtelenség esetén
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Mit ér a forint az egészségügyben ?
A BETEGEK BIZTONSÁGA ELKERÜLHETŐK-E A HIBÁK?
Kártérítési felelősség
Az egyes egészségügyi tárgyú törvények módosításáról.
Az egészségügyi szakmai felelősségről
Mellesleg a jogról Az emlő helyreállító és esztétikai műtétei során felmerülő medico- legalis problémák.
A felelősség bárkit levetkőztet Szakmai kártérítési felelősség magán-egészségügyi sajátosságai.
Kórházi eredetű fertőzések-kártérítési felelősség
Mediátor képzés Kártérítés.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
ÖNKOMRÁNYZATI PÉNZÜGYI INNOVÁCIÓK május 30. hétfő U D V A R H E L Y I ü g y v é d e k PPP KONSTRUKCIÓK: A VÁLLALKOZÓI TŐKE, AZ ÖNKORMÁNYZATI.

Eötvös Loránd tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Kar
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
II. Az egészségügyi dolgozók jogai és kötelezettségei
Balesetbiztosítás. Milliós segítség Választható csomagok, fix díjtételek Nem kell tarifálni! Nincs egészségügyi kockázatelbírálás!
A köztisztviselők jogállásáról…
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
A kémiai biztonságról közérthetően
GP Consulting Pénzügyi Tanácsadó Kft.
A Bit módosítása évi LXXXVI. tv június január január 1.
HATÁRON ÁTNYÚLÓ ELLÁTÁSOK NÓGRÁD MEGYÉBEN A ÉVBEN Debrecen, április 23.
UNIÓS BETEGEK ELLÁTÁSA KÖZFINANSZÍROZOTT KAPACITÁSON
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
Jótállás. Kisajátítás Építési jog április 3. Készítette: Dr. Pintér Szilvia.
Családtámogató ellátások
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
VÁLLALKOZÁSOK MUNKÁLTATÓI FELELŐSSÉGBIZTOSÍTÁSA. Jogi szabályozás (Ptk. szerint) A kártérítésről: „Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni”
 6:142. § Felelősség szerződésszegéssel okozott károkért  Aki a szerződés megszegésével a másik félnek kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül.
Hogyan biztosítsuk vállalkozásunkat? Vagyonbiztosítások Győr, október 12. Németh Attila.
A múlt alacsony társadalmi mobilitás kis távolságú utazások helyváltoztatási eszközök alacsony kapacitása a nem saját használatú eszközök értékesítési.
A Polgári törvénykönyv vállalkozásokat érintő legfontosabb változásai Előadó: Dr. Halmos András ügyvéd 3300 Eger, Széchenyi u. 2.
Nyugat-dunántúli Igazgatóság A VÁLLALKOZÁSOK FELELŐSSÉGI VISZONYAI, EZEK BIZTOSÍTHATÓSÁGA Csala László október 12.
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Kötelező Tervezői - kivitelezői felelősségbiztosítás tájékoztató
Utazási Irodák Speciális Felelősségbiztosítás 2017
A minőségi és hatékony gyógyszerrendelés ösztönzéséről szóló kormányrendelet (B-súly rendelet) módosításának aktualitásai Komáromi Tamás (Healthware.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A közbeszerzés és a biztosítás kérdései
Építés- szerelési biztosítások
Előadás másolata:

Korlátolt finanszírozás – korlátlan felelősség ! dr. Horányi János Magyar Orvosi Kamara Semmelweis Egyetem I. Sebészeti Klinika, Budapest

MOK fő javaslatai 1999 óta: A „legnagyobb” szó törlése az eü-törvényből A kártérítések és „sikerdíjak” maximálása Profitérdekelt biztosítók nélkül, az OEP keretén belül kielégíteni a jogos kárigényeket

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről – 2003-tól módosult: 77.§ (3) Minden beteget - az ellátás igénybevételének jogcímére tekintet nélkül - az ellátásában részt vevőktől elvárható legnagyobb gondossággal, valamint a szakmai és etikai szabályok, illetve irányelvek betartásával kell ellátni.

1997. évi CLIV. tv az egészségügyről – irreális, sosem érvényesített előírása: 108.§ (2) A működési engedély csak abban az esetben adható ki, ha a kérelmezőnek az egészségügyi szolgáltatás során okozott kár megtérítésére van felelősségbiztosítása. A felelősségbiztosítási szerződés megszűnése esetén a biztosító ennek tényét haladéktalanul köteles bejelenteni az engedélyező szervnek, amely a működési engedélyt visszavonja, amennyiben az egészségügyi szolgáltató nem rendezik más biztosítónál felelősségbiztosítással.

A működési engedély visszavonása 96/2003. (VII. 15.) Korm. rendelet az egészségügyi szolgáltatás gyakorlásának általános feltételeiről, valamint a működési engedélyezési eljárásról A működési engedély visszavonása 19. § (1) Az egészségügyi hatóság a működési engedélyt visszavonja, ha i) az egészségügyi szolgáltató nem rendelkezik érvényes felelősségbiztosítási szerződéssel

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 1997: 247. § … (2) Felhatalmazást kap az egészségügyi miniszter, hogy… g) az egészségügyi szolgáltatás megkezdésére és gyakorlására, valamint az egészségügyi szolgáltatók felelősségbiztosítására vonatkozó részletes szakmai szabályokat, továbbá az egészségügyi szolgáltatás folytatásához szükséges tárgyi feltételeket 2003 (2002.évi 58.tv): 247. § (1) Felhatalmazást kap a Kormány, hogy f) az egészségügyi szolgáltatók felelősségbiztosítására vonatkozó részletes szabályokat rendeletben megállapítsa.

Néhány evidencia: A betegség a betegnek kárt okoz A betegséget (ritka kivétellel) nem az egészségügy okozza A gyógyítás eredményessége optimális esetben sem garantálható Eljárás-felelősség van, eredmény-felelősség nem várható el A betegség okozta károkért az egészségügy nem tehető felelőssé akkor sem, ha a gyógyítás során hiba történt

Felelősség a betegnek okozott kárért 2003. évi LXXXIV. törvény az egészségügyi tevékenység végzésének egyes kérdéseiről Felelősség a betegnek okozott kárért 19/A. § A beteg, illetve hozzátartozója az egészségügyi szolgáltatás során vagy az azzal összefüggésben keletkezett kára megtérítésére vonatkozó igényét közvetlenül a közszolgáltatást nyújtó egészségügyi szolgáltatóval szemben érvényesítheti, függetlenül attól, hogy az egészségügyi közszolgáltató milyen jogviszonyban foglalkoztatta a kárt okozó egészségügyi dolgozót.

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről 164. § (1) Amennyiben a szakmai szabályoknak, valamint a kutatási tervnek megfelelően végzett kutatás során a kutatás alanya kárt szenved vagy meghal, őt, illetve az általa eltartott hozzátartozóját az állam kártalanítja. (2) A kutatást végző egészségügyi szolgáltatónak a kártérítés fedezetére a kutatási tevékenység megkezdését megelőzően a kutatásokra vonatkozó, a kockázatoknak megfelelő felelősségbiztosítási szerződéssel kell rendelkeznie.

Esélyegyenlőség ?? Az eredményes gyógyítás által megnyert életidő, el nem maradt haszon, stb. „sikerdíja” a valódi költségeket sem fedező fix összeg. A felperes ügyvédek százalékosan részesednek az elvesztett életidő, elmaradt haszon, nem vagyoni kár, stb. miatt maximális szinten megítélt összegből …

Fő problémák: A biztosítók csak részben (limitek, kizárások) vállalnak felelősséget „A biztosító kockázatviselése a biztosítási szerződés hatálya alatt okozott és a szerződés hatálya alatt bekövetkezett, de legkésőbb a szerződés megszűnésének napjától számított harminc napon belül a biztosítónak bejelentett károkra terjed ki” - pedig az igények jelentős része később kerül bejelentésre, gyakran az 5 éves elévülési határ előtt közvetlenül. Biztosítási díj fizetés ellenére biztosítatlan időszakok vannak! A kártérítésnek nincs felső határa

A biztosítással nem fedezett károk (kizárt kockázatok) 30 pontja közül 4: vérátömlesztéssel, vérkészítmények alkalmazásával összefüggésben keletkezett, valamint a HIV-fertőzéssel, AIDS betegséggel kapcsolatos károkra, a kizárólag pszichikai/lelki sérülés miatt előterjesztett kárigényekre, a tájékoztatási kötelezettség elmulasztásából, a tájékoztatás hiányosságából vagy más okból nem megfelelő tájékoztatásból származó károkra, az elmaradt vagyoni előny jogcímén előterjesztett kárigényekre, kivéve a magánszemély rendszeres jövedelmét

100 milliós megítélt kártérítési rekord - 1 milliárd Ft feletti kárigény! Csecsemőkori károsodás miatt magyar állampolgár szülő 1,2 Md Ft-ot kér: egyik szülő teljes, másik részleges jövedelme, leendő nyugdíjuk fedezete úszómedencés zöldövezeti ház egyedi tervezéssel, ahol a rehabilitáción kívül a jövőben bővülő család méltó elhelyezése is biztosított felső kategóriás autó, 2 évente cserélve stb-stb.

A kártérítés maximálása nem alkotmányellenes ! Az alkotmány megengedi az egészségügyi költségvetés gazdasági feltételek szerinti megállapítását. Ez közvetett módon az egészség pénzben kifejezett értékének jogi definíciója. Ez a filozófia érvényesül a rokkantsági nyugdíjak és egyéb térítések megállapításakor. Magától értetődő, hogy ugyanez a joggyakorlat az alkotmány sérelme nélkül alkalmazható polgári peres eljárásokban is. A szóban forgó perek ugyanis a közfinanszírozott ellátások területét érintik, azaz nem szabadpiaciak, tehát nem csupán a polgári jog, hanem az állami költségvetési rendszer függvényei.

Egyenlő elbíráláson alapuló („alkotmányos”) megoldások: A társadalom által elvárt (maximális) szintű eü- szolgáltatás értékén finanszírozva Korlátlan felelősség az okozott károkért A társadalom által korlátolt (maximált) szinten finanszírozott színvonalú eü-szolgáltatás (~ 50000 Ft/fő/év) Maximált felelősség az okozott károkért

Gépjármű felelősségbiztosítás: A biztosító, illetve a Kártalanítási Számla kezelője egy biztosítási esemény vonatkozásában dologi károk esetén káreseményenként 500 millió Ft összeghatárig, személyi sérülés miatti károk esetén káreseményenként legfeljebb 1250 millió Ft összeghatárig köteles a szerződés alapján helytállni, függetlenül a károsultak számától. A fenti összegek magukban foglalják a káresemény kapcsán bármilyen jogcímen érvényesíthető követeléseket, az igényérvényesítés költségeit valamint a kamatokat is.

Javaslat Az OEP által finanszírozott ellátásból eredő felelősségi károk biztosítója maga az OEP legyen!! Nem kell a kassza pénzét üzleti biztosító(k) finanszírozására fordítani. Az Egészségügyi Alap költségvetésének kb. 0,5%-át kellene egy elkülönített alapban („Kártalanítási Alap”) kezelni, és a megítélt károkat ebből fedezni.

Indoklás I. Az eü. szolgáltató felelősségbiztosítási kötelezett-ségét a törvény a beteg biztonsága érdekében írja elő, tehát végső soron nem a szolgáltató, hanem a beteg javát szolgálja. A biztonság fedezete is a járulékfizetés, amiből az OEP a szolgáltatást megvásárolja, ebbe bele kell(ene) kalkulálni vagy a tényleges felelősség-biztosítás vagy a várható kártérítések összegét is. Az üzleti biztosítók – természetesen - a károk (részleges!) fedezetén kívül saját költségeiket, nyereségüket is garantáló díjat szednek. Az OEP ugyanezt lényeges megtakarítással tehetné meg! Az átlagost meghaladó károkozókkal szemben megfelelő szankcionálási rendszert kell bevezetni.

Indoklás II. Biztosító bevonásának célja, hogy kellően nagy kockázatközösség jöjjön létre a károk fedezetére. Amennyiben a kockázatközösség e nélkül is megfelelő méretű – az OEP-be járulékot fizető lakosság ilyen, - akkor a biztosítás kötése felesleges költség – pl. az állami vagyonra korábban tilos volt ilyet kötni, ma sem ésszerű.

Kártérítés(i igény)ek megelőzése Szakmai hibák elkerülése: - jól képzett, pihent, fegyelmezett személyzet, - korszerű, karbantartott technika - ezek hozzáférhetősége A betegek jogos elvárásainak kielégítése: - megfelelő hangnem - elegendő idő - átgondolt, kellően részletes tájékoztatás Hibátlan adminisztráció