Egy tudós álláspontja (1998): A becslés célja –mint ahogy általában az adóellenőrzéseké – nem önmagában az adóhiányok „termelése”, hanem az a terelő hatás,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szerkesztők és a törvény A források védelme és a hatóság eljárása.
Advertisements

TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
Az ún. tételes Áfa-bevallás bevezetése január 1-jétől [2012. évi LXIX. tv. módosította a évi CLVI. törvényt, amely következtében az Art. 31/B.
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Kis- és középvállalkozások energiaköltségeinek csökkentése
Energetikai gazdaságtan
Az egyszerűsített vállalkozói adóról szóló évi XLIII. törvény
A január 1-től életbe lépett adó- és járulék változások. Az alkalmi munkavállalás április 1-től életbe lépő változásai március 29. Készítette:
Szolgáltató adóhatóság 2009’ Bevallások egyszerűsítése Elektronikus szolgáltatások bővítése TEÁOR és szakmakód konverzió Sajtótájékoztató február.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
A HELYI IPARŰZÉSI ADÓVAL KAPCSOLATOS ELJÁRÁSI SZABÁLYOK JANUÁR 1. NAPJÁT KÖVETŐ VÁLTOZÁSAI.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Magánszemélyek vagyongyarapodási vizsgálata Dr. Juhász István szakmai elnökhelyettes, APEH.
2007. szeptember % Idén több mint 14 milliárd forintot ajánlottak fel az adófizetők.
Sajtótájékoztató július 25. Dr. Szikora János elnök, APEH.
Tájékoztató a évről szóló személyi jövedelemadó bevallás és elszámolás lehetőségeiről (2007. január 16.)
1 Elvégzett vagyonosodási vizsgálatok év vizsgálatok száma megállapítással zárult vizsgálatok megállapított nettó adókülönbözet átlagos megállapítás db.
1 SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ AZ APEH TEVÉKENYSÉGÉRŐL BUDAPEST, JANUÁR 30.
Sulinet Expressz, Sulinet Generáció Sulinet Generáció 1998: valamennyi középiskola bekötése az Internet hálózatba a Sulinet Program keretében.
Sajtótájékoztató Az APEH I. - VIII. havi ellenőrzési tevékenységéről szeptember.
Az illetékekről szóló évi XCIII. törvény változásai
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
HOGYAN KÉSZÜLJÜNK FEL ÉS MIRE FIGYELJÜNK AZ ADÓHATÓSÁGI VIZSGÁLAT ALATT Mazars – Piac és profit Titre de la présentation 1.
A becslési eljárás módszerei az ellenőrzési gyakorlatban
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
ADÓZÁS © A LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSOK 2008-TÓL dr. Laáb Ágnes BME Pénzügyek Tanszék egyetemi docens elérhetőség: telefon: ,
Az önkormányzati gazdálkodás szabályai Debrecen,
Hogyan segíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal a vállalkozások gazdálkodását Dr. Varga Árpád Elnökhelyettes, NAV szeptember 30.
A transzferár ellenőrzés adóhatósági tapasztalatai
MINŐSÉGELLENŐRZÉS A GYAKORLATBAN
Adórendszer és feketegazdaság – évi intézkedések december 5-6. Karácsony Imréné szakállamtitkár Pénzügyminisztérium.
Eredménykimutatás 8. feladat (479. o.)
Adóamnesztia ig.
Vagyon-, vagyoni értékű jog átruházásából származó jövedelem Mezőgazdasági tevékenység adózása az Szja-ban.
Béren kívüli juttatások Adókedvezmények Adóelőleg Ingatlan.
Bevezető a könyvvizsgáló-jelöltek részére december 04.
A vagyonosodási vizsgálatok és a büntetőjog
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Az államilag támogatott lakáshitel-rendszer ( )
Őstermelők adózása - SZJA - Kompenzációs felár - TB
Budapesti Ügyvédi Kamara
A fizetési meghagyásos eljárás DE-ÁJK Polgári Eljárásjogi Tanszék
„Csak az nem hibázik, aki nem dolgozik.”
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Szakképzési hozzájárulás legfontosabb szabályainak változása, az éves elszámolással kapcsolatos tudnivalók 2014.
Közösségi ügyletek és számlakorrekciók NAV Észak-magyarországi Regionális Adó Főigazgatóság Jogi, Tájékoztatási és Törvényességi Főosztály Tájékoztatási.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Ellenőrzések számvitele. Ellenőrzés célja az általa képviselt érdekek alapján: - k ülső ellenőrzés (adóhatósági, hitelezők..) - belső ellenőrzés - önellenőrzés.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az első házasok kedvezménye
A közigazgatási eljárás II.
(A Szerződéskötési Szabályzat tükrében)
Elektronikus aláírás és iratkezelés
E-ügyintézés az adózásban 2006.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
2016. december 2., EU ETS szakmai konzultációs nap
Közbeszerzési Döntőbizottság
Fontosabb illetékekkel kapcsolatos részletszabályok
VESZPRÉM MEGYEI JOGÚ VÁROS
Előadás másolata:

Egy tudós álláspontja (1998): A becslés célja –mint ahogy általában az adóellenőrzéseké – nem önmagában az adóhiányok „termelése”, hanem az a terelő hatás, amelyet a becslés az adófizető társadalom egészére, közvetve a bevallott adóalapokra kifejt, s ami a büntetőjogi generális prevencióhoz hasonló mechanizmussal működik. Az adóalapok becsléssel történő megállapítása többéves munka nyomán hozhat eredményeket…” (Dr. Földes Gábor, Adóvilág 1998/5 – idézi dr. Szabó Tibor ügyvéd) 6/30/20141

Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Réti László március 10. 6/30/20142 Vagyonbecslési vizsgálatok ügyvédi szemmel

A világ ügyvédtársadalmai a jog uralmáért küzdenek A jelszavak:  „rule of law”  „Zugang zur Recht” Mi lesz a következő évtized magyar terminológiája? Milyen lesz a következő évtized Magyarországa? 6/30/20143

Az utóbbi években számos intézkedés született az adózatlan gazdaság visszaszorítása érdekében.  vagyonosodási vizsgálatok  elvárt tb-alap,  munkaügyi szabályok szigorodása  járuléki ellenőrzések szigorodása ( esetben ellenőrizték 19,1 milliárd forintnyi megállapítása feltárt nettó járulék különbözet 40%-kal magasabb a korábbinál)  „a rend kormánybiztosa” elképzelése: az ingatlan, az autó és más nagy értékű ingóság vásárlása esetén a kereskedő az ügyfelekről tájékoztatja az adóhatóságot. 6/30/20144

Jogbiztonsági kritikai észrevételek  rossz az eljárásjogi szemlélet (megszorító szemlélet kiterjesztő értelmezése az adózó terhére),  a normavilágosság hiánya (mi az „életszerű?”, a „vagyon”?)  ellentmondás az Art-on belül: 5 évet előíró iratmegőrzési, elévülési és az adózói bizonyítást előíró szabályok között,  az elévülési idő előtti időre korlátozottak a bizonyítási eszközök (közokirat, bevallások, bankszlakivonatok), ugyanilyen korlátok az adóhatóság számára nincsenek 6/30/20145

Ügyvédek általános kritikai észrevételei  túlzott volt a cél ( vizsgálat), kapkodás jellemzi a folyamatot  hiányos kiindulási alap (nincs korrekt viszonyítási bázis)  rossz a szakmai szemlélet (mérleg szemlélet vs pénzforgalmi szemlélet)  „lerohanásos” jelleggel büntető eljárásokat is kezdeményeznek. Ez befolyásolja vagy befolyásolhatja a többi hatóságot a közigazgatási vagy polgári jogi kérdések elbírálásában. 6/30/20146

Jogbiztonsági kritikai észrevételek  kevés a felkészülési idő,  teljes családokat egyszerre érintő vizsgálatok,  a halmozott forrás elismerésével szemben időszaki likviditásvizsgálat,  a KSH létminimum-számítási statisztikái: megdönthetetlen vélelmek az adózói nyilatkozattal szemben,  az adózói „teljességi nyilatkozat”, mint az APEH titkos fegyvere. 6/30/20147

Adóvizsgálatok – , 7 md forint nettó adókülönbözet (2006: 302 md) 212 md forint bírság és pótlék Revizorok száma 2007-ben 3500 új kiemelt területek:  értékesítési láncok ellenőrzése (544 darab) 10 milliárd forint,  hulladékkereskedelem (325 darab) 7,5 milliárd forint,  fakitermelésben, illetve -feldolgozásban (314 darab) 825 millió forint,  kapcsolt vállalkozásoknál a transzferárak (609 darab) 4 milliárd forint + a jogelőd nélkül újonnan alakult vállalkozások közülük az APEH kockázatelemzéssel választja ki az adózók 20 százalékát ellenőrzésre. + a jövedelemminimum alatt vallók (forrás: APEH), MTI 6/30/20148

Vagyonosodási vizsgálatok –  2005-ben 610 vizsgálat  2006-ban 866 vizsgálat 2007:  Megindított vizsgálatok:  Befejezett eljárások:  Megállapítás: a lezárt ügyek 68 %-ában  Jogerős megállapítás:  Nettó adókülönbözet: 42, 724 md  Egy vizsgálat átlagosan: 5,67 millió forintnyi adókülönbözet  30 esetben az adóhiány elérte az egymilliárd forintot,  Rekord: 6,5 milliárd egyetlen ügyben  A vizsgálatok 40 %-a a közép-magyarországi térségben (forrás: APEH és VG) 6/30/20149

Vagyonosodási vizsgálatok  2008-ban: 580 ezer revizori nap; 360 ezer a bevallások utólagos ellenőrzésére,  ezen belül a a vagyonosodási vizsgálatokra 38, ezer revizori nap (MTI) 6/30/201410

Konkrét esetek Az ellenőrzés megkezdésének napja  APEH 2005 februárjában értesíti adózót, hogy. A megbízólevelet azonban egy év múlva, 2006 februárjában adják át.  Az ellenőrzés az erről szóló előzetes értesítés kézbesítésétől kezdődik. Ha az adóhatóság az adózó előzetes értesítését mellőzi, az ellenőrzés a megbízólevél egy példányának átadásával vagy az általános megbízólevél bemutatásával kezdődik. Az egyszerűsített ellenőrzésről az adóhatóság az ellenőrzés megkezdésével egyidejűleg a megbízólevél egy példányának megküldésével értesíti az adózót. [Art. 93. § (1) bek.]  „Az ellenőrzés megkezdésétől a vizsgálat alá vont adó és költségvetési támogatás - a vizsgált időszak tekintetében - önellenőrzéssel nem helyesbíthető. Az adóhatóság által utólag megállapított adót, költségvetési támogatást az adózó nem helyesbítheti.” [Art. 49.§ (2) bek.]  Az ellenőrzés megkezdése jelen esetben az értesítés kézbesítésének napja. Az adózó önellenőrzéssel már nem élhet, ugyanakkor a tényleges ellenőrzés megkezdésére csak egy év múlva, a megbízólevél átadásával került sor. 6/30/201411

Kézbesítés  Az adóhatóság a határozatát nem a meghatalmazott képviselőnek, hanem az ügyfélnek kézbesítette. Jogszabályi rendelkezések  „Az iratokat az ügyfél részére, ha pedig törvényes képviselője, ügygondnoka vagy írásban meghatalmazott képviselője van, ezek részére, továbbá a (6) bekezdés szerint kijelölt egyéb képviselő részére kell kézbesíteni; a személyes megjelenésre szóló idézés kézbesítése azonban a megidézett részére történik, képviselőjének egyidejű értesítésével.” [Ket. 40.§ (7) bek.]  Probléma: A Ket. fenti szabályának figyelmen kívül hagyása. 6/30/201412

Külföldön kiállított magánokirat  Magyarul beszélő német állampolgár magyar nyelvű nyilatkozatán a tanúk magyar magánszemélyek voltak.  [A magánokirat az ellenkező bebizonyításáig teljes bizonyítékul szolgál arra, hogy kiállítója az abban foglalt nyilatkozatot megtette…] [Pp. 196.§ (1) bekezdés b) pont]  A 196. és 197. §-ok rendelkezéseit a külföldön kiállított magánokiratokra is alkalmazni kell [Pp. 198.§]  A német jog szerint a kiállító által aláírt dokumentum teljes bizonyító erejűnek minősül. [ZPO 416.§]  Az adóhatóság nem fogadta el teljes bizonyító erejű magánokiratként, mert „nem volt biztos abban, hogy a tanúk kint voltak a nyilatkozat megtételekor”. 6/30/201413

Nászajándék  Az adóhatóság nem fogadta el a tanúkkal igazolt nászajándékba kapott pénzösszeget bevételként, mert nem történt ajándékozási illetékfizetés.  „Az (1) bekezdésben felsorolt ajándékozás csak akkor esik ajándékozási illeték alá, ha arról okiratot állítottak ki, vagy ingó ajándékozása esetén okirat kiállítása ugyan nem történt, de az egy megajándékozottnak jutó ingó forgalmi értéke a forintot meghaladja. Az ilyen ajándékozást az állami adóhatósághoz 30 napon belül be kell jelenteni. A bejelentésre a 91. § (3)-(4) bekezdése az irányadó.” [Itv. 11.§ (2) bek.]  Az egyes személyek ,- Ft alatti összeget adtak nászajándékba, tehát az ügylet nem volt illetékköteles.  Amennyiben illetékköteles lett volna, pusztán az illetékfizetési kötelezettség elmulasztása nem jelenti azt, hogy az illető ne kapott volna nászajándékba pénzt. 6/30/201414

Elévülési időn túli bizonyítás 1.  december hónapban a magánszemély felsőközép kategóriás gépjárművet vásárolt GYES- en lévő feleségének 6.2 millió Ft-ért  Hivatkozott jövedelemforrás: ingatlan adás-vételi szerződések, részben az elévülési időn túlról (1996,1997, 2002) = 9 milló Ft forrás  Az évben kötött adásvételi szerződésből származó jövedelmet az APEH szerint évben a megélhetésére kellett fordítani, az összeg „felélésre került”. 6/30/201415

Gépjármű beszerzés és - értékesítés  Központi gépjámű-nyilvántartás adatai szerint adózó gépjárművet vásárolt, majd eladta.  Az adóhatóság a gépkocsi vételárát beállította a vagyonmérlegbe, de az eladáskor kapott bevételt nem vette figyelembe. 6/30/201416

Házépítés kalákában  A házépítésről nem volt meg valamennyi számla. Az építkezés során ismerősök is besegítettek.  „Szakértőt kell meghallgatni vagy szakértői véleményt kell kérni, ha az eljáró hatóságnak nincs megfelelő szakértelemmel rendelkező dolgozója ésa) az ügyben jelentős tény, egyéb körülmény vagy az alkalmazandó jog megállapításához különleges szakértelem szükséges, vagyb) jogszabály írja elő a szakértő igénybevételét.” [Ket. 58.§ (1) bek.]  Az adóhatóság az építési költségeket a KSH tájékoztatása alapján állapította meg, holott a Ket. fenti rendelkezése alapján szakértő kirendelését kellett volna kérni. 6/30/201417

Néhány szó a mai előadásokról  Előadónk mögött kb 200 vagyonosodás-vizsgálati ügy tapasztalatai állnak  Nem jogerős határozatokat, ítéleteket akarunk vitatni  Az előadók a maguk tapasztalatáról, véleményükről számolnak be, de nem a maguk jogvitáit akarják folytatni  Szándékunk, hogy szembesüljük a szubjektív valósággal – hiszen az adózók szubjektív valóságérzeteinek összessége maga is társadalmi valóság 6/30/201418

Külön köszönet a gyakorlatot elemző ügyvéd kollegáknak: Dr. Boruzs Éva Dr. M. Tóth Zoltán Dr. Nehéz-Posony Márton Dr. Somos Géza Dr. Szabó Iván Dr. Szabó Tibor 6/30/ Köszönöm megtisztelő figyelmüket!