Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Területfejlesztési Koncepció és a Területfejlesztési Stratégiai Program megújítása Szolnok, február 2. Jász-Nagykun-Szolnok.
Szektorok közötti együttműködés tapasztalatai a kerékpáros érdekképviseletben Csikai Mária Nyíregyháza, május 27. A program.
Tájékoztató a települési túraútvonalak létrehozásával kapcsolatos tapasztalatokról Márta Attila.
SZIE Enyedi György Regionális Tudományok Doktori Iskola
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Budaörs Kistérség Többcélú Társulása Bemutatkozik: HERCEGHALOM Január 26.
Mezőföldi Híd Térségfejlesztő Egyesület
Helyi Vidékfejlesztési Stratégia Felülvizsgálata 2011.
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
Ajkai Kistérség Idegenforgalmának jellemzői
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
Mikro és kisvállalkozások szerepe a rövid ellátási láncban Gyaraky Zoltán főosztályvezető Élelmiszer-feldolgozási Főosztály.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Teleházak pályázati lehetőségei. TIOP 3-as prioritás A munkaerő-piaci részvételt és a társadalmi befogadást támogató infrastruktúra fejlesztése
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
„Sombereki Caritas Központ kialakítása” elnevezésű ROP mintaprojekt zárókonferenciája Somberek, június 12. Marketing szemlélet nonprofit szervezeteknél.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A befektetőbarát önkormányzat 2011 szeptember 23. Lunk Tamás.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Az idegenforgalom lehetőségei a határmenti régióban Dobis Ildikó, Győr,
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Falusi és agroturizmus jelene – jövője
Foglalkoztatás-politika
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Gazdaságfejlesztési lehetőségek a Területi Operatív Programban ban Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Tourism4C project bemutatása Nagy András Ügyvezető igazgató ZMVA Kick-off találkozó Zalaegerszeg, május
A PAKSI BŐVÍTÉS LEHETSÉGES HATÁSAI TOLNA MEGYÉRE: KAPCSOLÓDÁSI PONTOK, EGYÜTTMŰKÖDÉSEK A TELLER-LÉVAI PROJEKTEKHEZ NASZVADI BALÁZS TERÜLETFEJLESZTÉSI OSZTÁLYVEZETŐ.
Bodrogolaszi község turizmusfejlesztése Kérdőív a fejlesztés koncepciójának összeállításához értékelés.
Leader program és helyi termék a turisztikában. Helyi termék 76/2011 VM rendelet alapján: – LEADER Helyi Akciócsoport illetékességi területén megtermelt,
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
A kulturális örökség gazdasági-társadalmi hatásának feltárása A siroki vár felújításának tanulságai helyi szemmel Soós Gábor, Bodorkós Barbara, Lazányi.
A Pécsváradi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 26. Baranya Megyei Önkormányzat.
Desztináció-marketing
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Gerje-Körút „A közös program”
A határtérség.
Előadás másolata:

Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva

Sztereotípiák  A turizmus (egyetlen) kitörési pont.  Meglévő adottság vagy csak egy ötlet alapján fejleszthető bevételi forrás.  A szomszédos, hasonló adottságú települések versenytársak.  Bárki érthet hozzá.

Tények  Erőforrás igényes – anyagi, humán.  Nem kötelező – nem finanszírozott - önkormányzati feladat,  A klasszikus önkormányzati idegenforgalmi feladatok (pozíciók) ellátatlanok.

Tények  A térségi/települési összefogás kezdetleges.  Az idegenforgalom üzleti vállalkozás és szakma.

Miért fontos az idegenforgalom egy település számára?  Kihívást jelent a helyi és területi infrastrukturális rendszerek számára.  Természeti és környezeti irányultsága miatt a természeti és környezeti feltételek megóvására, fejlesztésére ösztönöz.  Összefogja az általa érintett települések, térségek gazdasági ágazatait.

 Integráló jellege révén kapcsolatokat teremt és erősít a területfejlesztés helyi, térségi és regionális szereplői között  A gazdaságfejlesztés és a vállalkozások ösztönzője  A megfelelő adottságokkal rendelkező területek számára az elsődleges esélyt kínálja a megjelenésre, az ismertté és elismertté válásra. Miért fontos az idegenforgalom egy település számára?

Adottság  Termék  Termékcsomag  Célpiac (vevők)  Marketing, promóció  Disztribúció. Adottság - termék?

A siker kulcsa: a megfelelő terméket, a megfelelő vásárlónak, a megfelelő áron, a megfelelő helyen, a megfelelő áron eladni.

Forrás: Szemelvények a nemzetközi idegenforgalmi szaksajtóból,2006/1. A trend Új turizmusRégi turizmus SzállásVendégház, fizetővendég- szoba, fogadó Szálloda láncokhoz tartozó szálloda VendéglátásKisvendéglő, helyi ételek, specialitások Nemzetközi stílusú uniformizált éttermek AjándéktárgyakKézműves termékek Tömegtermékek KözlekedésKisbusz, egyéb tradicionális Légkondicionált busz, bérelt autó

Az idegenforgalom fejlesztésének élén az önkormányzatnak kell állnia  Településfejlesztési és fenntartási érdekek  Lakossági érdekek  Környezetvédelmi érdekek  Gazdasági érdekek

Önkormányzati szerepvállalás  Kezdeményez  Támogat, hátteret biztosít  Integráló személyek („kovász” emberek) felkutatása  Civil kezdeményezések  Arculat formálás

Önkormányzati szerepvállalás  Vagyonhasznosítás (fejlesztés)  Idegenforgalmi célokat szolgáló beruházás  Közösségi infrastruktúra megteremtése  Egyéb infrastruktúra  Közösségszervezés fejlesztésre  Érdekeltek összekapcsolása, érdekegyeztetés

Önkormányzati szerepvállalás  Jövőtervezés  Célkitűzések  Koncepció, stratégia, operatív terv  Rendezvények, helyi ünnepségek szervezése

Önkormányzati szerepvállalás  Helyi termékek értékesítése  Élelmiszerek,  Kézműipari termékek  Örökség ápolása, hasznosítása  Hagyományok, gyűjtemények  Térségi tematikus kapcsolatok létrehozása

Önkormányzati szerepvállalás  Marketing, információszolgáltatás  Információs pontok, Tourinform  Kiadványok  Honlap(ok)  Promóciós megjelenések

Önkormányzati feladatok  Koncepció, stratégia készítése  Szabályozás (jogi, adó)  Településmarketing, promóció  Részvétel a fejlesztésben, beruházásban

Koncepció, stratégia  Sok szereplős munka  önkormányzatok és intézmények  üzleti szereplők (nemcsak turisztikai)  szakértők  lakosság  civil szervezetek

Koncepció, stratégia  Célok  Meglévő értékek, erőforrások hasznosítása  Környezetvédelem  Hagyományőrzés, kulturális örökségvédelem  Foglalkoztatás bővítése  Mezőgazdasági termelés ösztönzése  Tekintély növelése  Önbecsülés növelése

 Idegenforgalmi stratégia és koncepció nélkül az idegenforgalom káros hatásai kerülhetnek előtérbe  Környezet túlterhelése  Lakossági ellenérzés  Egyensúly felbomlása  Nem fenntartható turizmus Koncepció, stratégia

 A kínálat számbavétele  attrakciók, adottságok számbavétele  elérhetőségük  minőségük stb  fizikai környezet minősége  fontos már ismert, még ismeretlen turisztikai célpontok közelsége Koncepció, stratégia

 megközelíthetőség  a lakosság hozzáállása  szükséges humán erőforrás rendelkezésre állása stb Koncepció, stratégia

 A meglévő infrastruktúra, szolgáltatások, eszközök számbavétele  mennyiség  minőség Koncepció, stratégia

 Pozicionálás  Mire alkalmas a település, a térség  Mire van kereslet  Mihez, melyik település/ek adottságaihoz, termékeihez kapcsolhatók a települési adottságok, termékek  Mi az, ami megvalósítható Koncepció, stratégia

 Fejlesztési irányok meghatározása  Teherbíró képesség felmérés  Fejlesztési igények felmérése  Önkormányzati:  közösségi infrastruktúra (Közösségi, közművelődési terek, közlekedés, parkolók, nyilvános WC-k, pihenő parkok, pihenőhelyek stb)  Vendéglátó infrastruktúra: szálláshely,  Vállalkozói szféra:  Lakosság: falusi turizmus Koncepció, stratégia

Szabályozás  Településfejlesztési terv  Helyi adópolitika  Közterület használat  Közösségi terek, intézmények bérleti díjai

Település marketing, promóció  Arculat kialakítás  Település imázs kialakítása

Beruházás  Elsősorban infrastruktúrális  Turizmus típusa  Célközönség szokásai  Vállalkozási célú  Szállás  Vendéglátás  Parkolás

Vagyis  Alapos helyzetfelmérés és elemzés  Következmények őszinte feltárása  Körültekintő tervezés  Kitartó részvétel  Optimizmus és kudarc tűrés  Motiválás

Turizmus nem lehet önkormányzat nélkül. Önkormányzat lehet turizmus nélkül, de Fejér megyében ne legyen!