Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

„Ezt egy életen át kell játszani”
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Megértési értelmezési folyamatok
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Ábramagyarázat az Országos Kompetenciamérés iskolajelentéséhez
Szülői értekezlet és 5. évfolyam. Téma Hogyan halad iskolánkban a „Korszerű oktatást Mándokon” című projekt megvalósítása? (beszámoló,
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Új tudás – új kompetenciák az érettségi vizsgán dr Drexlerné Solymos Mária.
E-PORTFÓLIÓ.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az e-portfólió használati köre
Gazdasági ismeretek.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Keretrendszer az egész napos iskola nevelési-oktatási programjának fejlesztéséhez.
A mérhető és a mérhetetlen Kompetenciafejlesztés az Ikerkönyvekkel.
Hasznos információk a kétszintű kémia érettségiről
A feladatok szerepe Kaposi József.
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Gyermekvilág régen és ma
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
A közoktatás és az OKKR Dr. Horváth Zsuzsanna és Ütőné Dr. Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Az országos mérések megújult rendszere
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
A felmérés időpontja: május 28.. MÉRT TERÜLETEK:  matematikai eszköztudás  szövegértési képességek  háttérkérdőív kitöltése (szülők, tanulók)
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
MÉCS CSEPELI VENDÉGLÁTÓIPAR SZAKKÖZÉPISKOLA ÉS SZAKISKOLA 1212 BUDAPEST PETŐFI TÉR 1. telefon/fax:
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Kompetenciamérés – Salgótarján
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
Varró István Szakiskola, Szakközépiskola és Kollégium
SZFP II Kompetenciamérés
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Pedagógus kompetenciák mérése és mérőeszközök kidolgozása
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Országos Kompetencia Mérés 2011
Kompetencia alapú szakoktatás
„Kutatónak lenni azt is jelenti, hogy te vagy az első, aki megért valamit. Ez egy fantasztikus érzés, amit ha soha nem éreztél, nehéz megérteni.” (Forrás:
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc A KOMPETENCIÁK FEJLETTSÉGÉNEK MÉRÉSE, A KOMPETENCIAFEJLESZTÉST SEGÍTŐ ÉRTÉKELÉSI MÓDSZEREK ÉS ESZKÖZÖK Dr. Ficsór Józsefné igazgató Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc

Pedagógiai elvárások az értékeléssel szemben Pontos információ a tanulók tudásáról és/ vagy képességeiről Minősítési lehetőség, a tanulók esetenkénti osztályozása Motiválás/szankcionálás, a tanulók önérté-kelésének alakítása Hatékony információ a tanítás és a fejlesztés tervezéséhez Összehasonlítási lehetőség tanulócsoportok, életkori csoportok között

A kísérleti programok tapasztalatai Az innovációt segítő értékelés csak megfelelő eszközökkel és módszerekkel működtethető sikeresen A fejlesztő értékelés eszközei és módszerei sokfélék, hatékony alkalmazásukhoz célzott felkészítés szükséges Az iskolai gyakorlatba beépülő mérőeszközök jelentősen elősegíthetik az értékelési kultúra fejlődését

Következtetések A hatékonyan szabályozó értékelésben fontos szerepet töltenek be a számítógépes feladat- és tesztbankok A rendszer kiépítése és gondozása állandó intézményi hátteret, ezen belül folyamatos fejlesztéseket, kutatásokat igényel A szabályozó értékelés iskolai gyakorlatának kialakítása érdekében továbbképzési rendszer működtetése szükséges

Kompetencia Röviden: hozzáértőnek, képesnek bizonyulni valamire Kompetencia Röviden: hozzáértőnek, képesnek bizonyulni valamire. Valamit jól ismerni és cselekedni tudni. Adjon kihívás jellegű feladatokat Szükség esetén nyújtson segítséget Szorgalmazza a gyerekek együttműködését csoportmunkával is A gyerekekkel közösen alkosson szabályokat Adjon megerősítéseket a gyerekeknek Használja a diákok előismereteit Adjon lehetőséget, hogy a gyerekek beleszóljanak az óraszervezésbe Reális elvárásokat fogalmazzon meg Érezzék a gyerekek, hogy bízik bennük Aktivizáló attitűddel dolgozzon

SZÖVEGTÍPUSOK A tesztekben három alapvető szövegtípus szerepel: elbeszélő, magyarázó és dokumentum típusú szöveg. Elbeszélő típusúnak nevezzük azokat a folyamatos, összefüggő írásos szövegeket, melyek célja egy történet, egy esemény leírása. E szövegtípus jellemzői: az olvasóra gyakorolt érzelmi hatás, a személyes hangvétel, az emberi kapcsolatok, cselekedetek, érzelmek hatásos megformálása stb. A magyarázó szövegek elsősorban tudományos, illetve ismeretterjesztő jellegűek, és céljuk az információközlés: egy jelenség elmagyarázása, egy esemény bemutatása objektív szempontok alapján A dokumentum típusú szövegek formailag nem folyamatosak. Olyan írásos információhordozók tartoznak ide, mint a grafikonok, menetrendek, táblázatok, térképek, ábrák, használati utasítások, különböző nyomtatványok, kérdőívek, szabályzatok, amelyekkel a tanuló a társadalmi élet különböző színterein (például az iskolában, otthon, a postán, utazás közben) találkozik. Itt nem a műfajnak vagy a témának van meghatározó szerepe, hanem a szöveg formájának, elrendezésének.

- Információ-visszakeresés MŰVELETEK - Információ-visszakeresés • a szöveg céljával kapcsolatos információk azonosítása; • szavak, kifejezések visszakeresése; • a történet körülményeinek (idő, helyszín stb.) azonosítása; • a szöveg fő gondolatának vagy kulcsmondatának (tételmondatainak) visszakeresése (amikor az explicit módon van jelen a szövegben).

- Kapcsolatok, összefüggések felismerése • következtetés egyik eseményből egy másik eseményre; • érvek és ellenérvek sorozatából a legfőbb gondolat kibővítése; • egy személyre vonatkozó állítások azonosítása; • általánosítások felismerése a szövegben; • két szereplő közötti leírás.

Értelmezés • a szöveg legfőbb üzenetének vagy témájának azonosítása, megfogalmazása; • egy alternatíva értelmezése a szereplő cselekedeteinek tükrében; • a szöveg információinak összehasonlítása és szembeállítása; • egy szöveg hangulatának, hangnemének jellemzése; • a szöveg információinak értelmezése a való élet viszonylatában.

A szövegtípusok és a műveletek százalékos aránya a 10 A szövegtípusok és a műveletek százalékos aránya a 10. évfolyam tesztjében Műveletek Szövegtípusok Információ- visszakeresés Kapcsolatok, összefüggések felismerése Értelmezés Összesen Elbeszélő 10 30 Magyarázó 13 33 Dokumentum 12 37 32 35 100

A feladattípusok százalékos megoszlása (szövegértés, 10. évfolyam) Feleletválasztó feladatok 50 Nyílt végű feladatok Rövid választ igénylő feladatok 25 Hosszabb kifejtést igénylő feladatok

Képességszint A tanulók ezen a szinten egy vagy több egymástól független információ azonosítására képesek egy szempont alapján. Az információkat explicit formában tartalmazza a szöveg. A tanulók felismerik a szövegbeli információk közötti egyszerű kapcsolatokat, valamint azonosítani tudják a szöveg főbb témáját és a szerző szándékát ismert téma esetében. Háttértudásukra támaszkodva képesek a szöveg egy jellemzőjének értékelésére.

2. képességszint Ezen a szinten a tanulók több szempont alapján egy vagy több információt képesek azonosítani, és átlátják a szövegben a szembetűnő, hasonló információkat. Képesek egyszerű szövegbeli kapcsolatok felismerésére, egyszerű kategóriák kialakítására és alkalmazására, illetve alacsonyabb szintű következtetések levonására a szöveg egy vagy több részéből. Felismerik a szöveg legfőbb gondolatát, tudja értelmezni a szöveg egy meghatározott részét, és – ismert téma esetében – képesek a szöveg főbb témájának és a szerző szándékának azonosítására. Háttértudásukra támaszkodva értékelik a szöveg egy jellemzőjét.

3. képességszint A tanulók ezen a szinten képesek az információk közötti kapcsolat megtalálására több szempont figyelembevételével. Átlátják a szövegben a szembetűnő, hasonló információkat, képesek a kért információ azonosítására, valamint annak kikövetkeztetésére, hogy mely információ tartozik relevánsan a feladathoz. Képesek összefüggéseket felismerni és megérteni a szöveg egy részletére vagy egészére vonatkozóan, következtetéseket tudnak levonni a szöveg egy vagy több részéből, és a szövegrészeket egységbe tudják rendezni. Háttértudásuk segítségével képesek egy szó, kifejezés vagy mondat értelmezésére, valamint a szöveg egészének vagy részletének értelmezésére egy kevésbé hétköznapi ismeretanyag vonatkozásában. Képesek a szöveg egy jellemző tartalmi vagy formai jegyének értékelésére. Tudnak reflektálni a szövegre saját tudásuk, tapasztalatuk és gondolataik alapján.

4. képességszint A tanulók képesek a szövegbe mélyen beágyazott információk azonosítására és elrendezésére, amelyek közül némelyik nem szó szerint szerepel a szövegben. Képesek olyan információk visszakeresésére, amelyek több kritériumnak felelnek meg; ki tudják következtetni, hogy mely információ tartozik relevánsan a feladathoz, és képesek a hasonló jellegű információk közül a megfelelő kiválasztására, azonosítására. Képesek bonyolult összefüggések feltárására egy számukra ismeretlen szövegben, képesek a szövegrész és a szöveg egésze közötti kapcsolatok felismerésére, azonosítására; következtetések levonására a szöveg egy vagy több részéből, illetve a következtetések magas szintű értelmezésére. Tudják értelmezni a teljes szöveget, egy adott szövegrészt a szöveg egészének tükrében, a két- vagy többértelmű szövegrészeket, a várttal ellentétes elgondolásokat egy hosszabb és bonyolultabb szövegben. Háttértudásukra támaszkodva képesek egy összetett szöveg tartalmi és formai jegyeinek kritikai jellegű megítélésére, a nyelvi árnyalatok értelmezésére, a szöveg egészének vagy részletének kritikai szempontú értékelésére, a szöveggel kapcsolatos hipotézisek felállítására.

-1, azaz 1 szórásnyival az évfolyam átlag alatt A HÉI nagysága -1, azaz 1 szórásnyival az évfolyam átlag alatt 0, azaz az évfolyam átlagos hátterű diákja 1, azaz 1 szórásnyival az évfolyam átlag felett 10. osztály Édesapja érettségivel, édesanyja szakmunkásképzővel rendelkezik, 1 polcra való könyv van otthon, a diáknak vannak saját könyvei, de se autójuk, se számítógépük nincsen. Érettségizett szülők gyermeke, 2-3 polcra való könyvük, autójuk és számítógépük van otthon, továbbá a diáknak is vannak saját könyvei. Diplomás szülők gyermeke, 2 könyvszekrényre való könyvvel, van számítógépük, autójuk és a diáknak is vannak saját könyvei. Édesanyja érettségivel, édesapja szakmunkásképzővel rendelkezik, van számítógép és autó, de nincsen a diáknak saját könyve. Édesapja érettségivel, édesanyja diplomával rendelkezik, 5-6 polcra való könyvük van, de se autó, se számítógép nincs, és a diáknak sincsen saját könyve. Szülei diplomások, 1000-nél több könyvvel, van a diáknak saját könyve, de nincsen se számítógép, se autó otthon.

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!