Parkolóhelyek hiánya – hiánygazdaság a piacgazdaságban?
•Miért van hiány parkolóhelyekből? •Normál-állapot-e a hiány piacgazdaságban? •Miből van még hiány? •Hasonlít-e ez a hiánygazdaságban tapasztalható hiányhoz?
Elméletileg: •a szocialista tervgazdaságot a hiány (túlkereslet) jellemezte (lakás, autó, telefon, nyugati deviza, munkaerő, stb.) •a piacgazdaságot a többlet (túlkínálat) jellemzi: lakás, autó, telefon, nyugati deviza, munkaerő, stb.
Szocialista tervgazdaság •a hiány okai: –a vállalatok puha „költségvetési” korlátai (a vállalat nem mehetett tönkre) → túlköltekezés → túlkereslet –de mivel az árak kötöttek voltak → HIÁNY –mindezek mögött ideológiai korlátok álltak: •a termelési eszközök állami tulajdona •a magánvállalkozások tilalma •a külföldi működőtőke bejövetelének tilalma
Piacgazdaság •A piacgazdaság normál állapota a többlet (túlkínálat): –Jánossy Ferenc hasonlata: mintha egy kútból megállíthatatlanul ömlene a víz; a feladat az, hogy megfelelő edényeket, tartályokat kell előteremteni, hogy felfogjuk a vizet –azaz: a keresletet mesterségesen fenn kell tartani •A hiány nem normál állapot: –a szűkös kínálatot az ármechanizmusnak kell egyensúlyban tartania a kereslettel –hiányt okozhatnak: •a monopolizált piacok (pl. az OPEC szűkíti a kínálatot) •az állam nem állítja elő megfelelő mennyiségben a közjavakat (egészségügy, oktatás, közbiztonság, stb.)
Miért van hiány parkolóhelyekből? (miközben lakásból, telefonból, autóból, munkaerőből, stb. többlet van) •ha a parkolóhelyek magántulajdonban lennének, a tulajdonos piaci árakat szabna meg, melyek kiegyenlítenék a keresletet és a kínálatot •de a parkolóhelyek önkormányzati tulajdonban vannak; –az önkormányzatok a parkolhatóságot közszolgáltatásnak tekintik –olyan árakat szabnak meg, melyek a piaci-egyensúlyi árak alatt vannak → túlkereslet keletkezik → HIÁNY •a parkolóhelyek jelentős része a bevásárlóközpontok tulajdonában van: –a vevők vonzása miatt a parkolás ingyenes, vagy nagyon alacsony árú → túlkereslet → HIÁNY
Közjószág-e a parkolás? •Okoz-e pozitív externáliát a parkolás? •az egyén kényelme, az elérhetőség javulása pozitív internália, mely nem indokol állami beavatkozást •ha a parkolásból harmadik személyeknek (üzletek, áruházak) kerekedik haszna, az a pozitív internália átcsordulása; ezt a piaci mechanizmus képes kezelni, tehát nincs szükség állami beavatkozásra → A PARKOLÁS NEM KÖZJÓSZÁG, TEHÁT NEM KELL TÁMOGATNI
A többlet-forgalom okozta környezeti károsodás •Az egyensúlyi ár alatti parkolási díjak nem csak többlet-forgalmat okoznak, •jelentős környezetszennyezést is •tehát: az alacsony parkolási díjakkal a környezetszennyezést támogatják