szakértői tevékenység hatósági munka jogi szabályozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zaj és rezgés elleni védelem
Advertisements

Szakértői állásfoglalás a hatásterület és háttérterhelés meghatározásáról MÁRKUS MIKLÓS zaj- és rezgésvédelmi szakértő.
A közlekedési igazgatás aktuális jogszabályváltozásai május 17.
Útépítéshez kapcsolódó zajvédelmi előírások és követelmények
Tatabánya, EHÖSZ konferencia október 24.
Az új épületenergetikai szabályozás
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
KSZGYSZ Konferencia Budapest, április 20.
Tervfázisok és munkarészei és tartalmi követelményei
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Önkormányzat építésügyi feladatai 1.településfejlesztés 2.Településrendezés (területek felhasználásának meghatározása és módja) 3.Helyi építészeti értékvédelem.
A környezetvédelem intézményrendszere
A 314/2005. (XII. 25.) Korm. rendelet változásai Nyíregyháza, október 2.
Egyes eljárásfajták: elvi engedélyezési eljárások, telekalakítás,
1 A ZAJKIBOCSÁTÁSI HATÁRÉRTÉKEK MEGÁLLAPÍTÁSÁNAK, VALAMINT A ZAJ- ÉS REZGÉSKIBOCSÁTÁS ELLENŐRZÉSÉNEK MÓDJÁRÓL SZÓLÓ 93/2007. ( XII. 18.) KvVM rendelet.
A környezeti hatástanulmányok készítése vállalkozói szemmel
A Környezettani Hatásvizsgálat hazai gyakorlata Dr. Kárász Imre Környezettudományi Tanszék.
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
A környezetirányítás jogszabályi háttere
Bite Pálné dr. VIBROCOMP Kft
Dobogókő, január Az előzetes vizsgálati eljárás (Kvt. 67. §, R §) Dancsokné Fóris Edina.
Környezetvédelmi vizsgálatok a KÖZOP beruházások vonatkozásában A környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárásról.
A magyar csomagolási hulladék kezelési modellje
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
Levegőtisztaság-védelem 10. előadás Engedélyezési eljárások, eljáró hatóságok, eljárások menete, engedélykérelmek tartalmi követelményei.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
A települési önkormányzat jegyzőjének közreműködése a komplex környezetvédelmi hatósági eljárásokban Dél-dunántúli Környezetvédelmi, Természetvédelmi és.
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
Átalakítások körében mértékében – Vonatkozó tűzvédelmi jogszabályok előadó: Csuba Bendegúz tű. ezredes II. Rockwool Építészeti Tűzvédelmi Konferencia 2011.
Az OTSZ új követelményei
tűzvédelmi tapasztalatai
Környezeti hatásvizsgálati eljárás Kvt §, R §
1 Hirdetmények Dobogókő, január Laczikné Szatmári Csenge KvVM Hatásvizsgálati Osztály.
A települések polgári védelmi sorolásának szabályai Jogszabályi háttér § §114/1995. (IX. 27.) Korm. rendelet a települések polgári védelmi besorolásának.
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
A környezeti zaj és rezgés elleni védelem egyes szabályairól 284/2007
Némethy Tímea igazgató ATI-KTVF
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Kővári János országgyűlési képviselő,
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
Gyakorlati alkalmazás Kockázatcsökkentési technológiák.
A pályáztatási eljárás általános bemutatása, kiemelt projektek Tóbiás Zoltán Osztályvezető KvVM FI 2007.április 26.
Márkus Miklós szakértő
Pannónia Kincse LEADER Egyesület EMVA VIDÉKFEJLESZTÉSI JOGCÍMEK HELYSZÍNI ELLENŐRZÉSSEL KAPCSOLATOS FONTOSABB TUDNIVALÓK.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Eljárás fajták a környezeti hatásvizsgálati és az egységes környezethasználati engedélyezési eljárás alá tartozó tevékenységek szerint.
AZ ÁNTSZ HATÓSÁGI FELADATMEGOSZTÁSÁNAK ÉS MŰKÖDÉSI RENDSZERÉNEK VÁLTOZÁSAI
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
4. hét 2007.október 9.. Üzemi zajkibocsátás vizsgálata MSZ Fogalmak:  zajkibocsátási hangnyomásszint L AE : a mérőfelület egy pontjára vonatkozó.
Immisszió Térképezés- Zaj 3. Előadás:
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Levegőtisztaság-védelem 1. előadás
TÁMOP /1-2F Méréstechnika gyakorlat II/14. évfolyam A környezetterhelés következményei.
TÁMOP /1-2F Környezetvédelmi gyakorlatok 11. évfolyam Környezeti hatástanulmány készítése egy gyakorlati példán keresztül Fürchtné Mayer.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
LAKÁSÉPÍTÉS-LAKÁSPIAC2016 Az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység bevezetésre vonatkozó jogszabályok kérdésköre e.a.: Révi Zsolt főépítész.
A kapacitás fenntartási program a nukleáris biztonsági hatóság szemszögéből Hullán Szabolcs GTTSZ konferencia „atomenergia=ellátásbiztonság” november.
GEOTERMIKUS ENERGIA KINYERÉS JOGI HÁTTERE, HATÓSÁGI FELTÉTELEI Készítette : Hojdákné Kovács Eleonóra Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi.
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A közigazgatási eljárás II.
Építészek felelőssége az építmények tűzvédelmében
Előadás másolata:

szakértői tevékenység hatósági munka jogi szabályozás VITAINDÍTÓ ELŐADÁS Márkus Miklós FONOR Tóbiás Krisztián KDTKTVF Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

A probléma felvetése adott egy régóta üzemelő zajforrás (100 éves üzem) a telekhatártól 20-80 méterre egy lakópark létesül a lakópark megépül, a lakók beköltöznek lakossági panaszok az üzem és az Önkormányzat felé szakértőt kérnek fel az eset kivizsgálására (az üzem) a szakértő megállapítja a lakóépületek védendő homlokzata előtt 10-20 dB túllépés mérhető ki nappali és éjjeli időszakban a lakópark épületei az üzem zajvédelmi hatásterületén belül épültek meg Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Megjegyzések az üzemnek nem volt tudomása a beruházásról az üzem tehetetlen a kialakult helyzettel szemben a lakók saját felelősségükre költöztek az üzem mellé a zajterhelés miatt a lakások vételára is mérsékeltebb a lakók részéről a zajpanasz nem teljesen elfogadható de jogilag ettől függetlenül a lakók panaszt emelhetnek a kialakult helyzet mindenkinek problémát okoz! ? Kérdés, hogyan épülhettek meg a jelentős mértékű zajjal terhelt lakóházak közvetlenül az üzem mellé? A beruházó, a szakértő, vagy a hatóság hibája? Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Engedélyezési eljárás - előzmények Feltételezések a beruházóval kapcsolatban: a tervezett beruházás 3 ha területfoglalás feletti nem ismeri a 314/2005 (XII. 25.) Korm. rendeletet elkészült az építési engedélyezési tervdokumentáció a 45/1997. (XII. 29.) KTM rendelet szerint Első lépések: építési engedély kérelem > építésügyi hatóság az építésügyi hatóság megindítja az eljárást Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Engedélyezési eljárás - ÜZEM Az engedélyezési eljárás az üzem oldaláról: az eljáró hatóság bevonja a szomszédokat > üzem az üzem szakértőt kér fel a helyzet elemzésére megállapítást nyer, hogy a tervezett lakóépületek az üzem zajvédelmi hatásterületén belül létesülnének, a védendő homlokzatok jelentős mértékű zajjal terheltek Az üzem nem adja hozzájárulását az építkezéshez! csak a határértékek teljesülése mellett zajcsökkentési megoldások megvalósítása Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Engedélyezési eljárás - KTVF Az engedélyezési eljárás a Felügyelőség oldaláról: az eljáró hatóság bevonhatja a szakhatóságokat a Felügyelőségnek nem áll módjában szakhatósági állásfoglalást adni, mivel a 314/2005 rendelet 3. melléklet 140. pontja alapján előzetes vizsgálati eljárást kell lefolytatni > beruházó a beruházó előzetes vizsgálati eljárást kezdeményez, ehhez bead egy 314/2005 rendelet 4. melléklete szerinti előzetes vizsgálati dokumentációt > KTVF Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Előzetes vizsgálati eljárás - KTVF a Felügyelőség dönt a hatásvizsgálat elvégzéséről részletes, vagy részleges hatástanulmány 2006 előtt 20/2001. (II. 14.) Korm. rendelet a Felügyelőség hatásvizsgálati eljárásba utalja, mivel a tervezett létesítmény zajjal terhelt lesz > beruházó részletes, vagy részleges hatástanulmány > KTVF megállapítást nyer, hogy a tervezett lakóépületek az üzem zajvédelmi hatásterületén belül létesülnének Amennyiben a beruházó nem tudja biztosítani a zajterhelési határértékek teljesülését a Felügyelőség elutasíthatja az engedély kérelmet! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

3 hektárnál kisebb beruházás esete az építésügyi hatóság a 46/1997 (XII. 29.) KTM rendelet szerint nem köteles bevonni szakhatóságot az eljárásba, mivel a lakókert nem minősül zajforrásnak a 45/1997 (XII. 29.) KTM rendelet szerint az eng. tervdokumentációnak igazoló műszaki számításokat kell tartalmaznia a határérték feletti környezeti zajjal terhelt építményeknél az akusztikai megoldásokról az előzetes környezeti állapotfelmérés alapján a tervezett akusztikai megoldásokkal teljesülnie kell az előírt zajterhelési határértékeknek! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

A felelősség kérdésköre Az építésügyi hatóságnak lehetősége van zajos környezetben is engedélyezni lakóházak megépítését!? 12/1983. (V.12.) MT rendelet 4. § (1) bekezdése: „…a zajtól, illetőleg a rezgéstől védendő létesítményeket úgy kell egymáshoz viszonyítva elhelyezni, hogy a zaj és a rezgés ne haladja meg a megengedett zaj-, illetőleg rezgésterhelési határértékeket.” Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

A felelősség kérdésköre Az építésügyi hatóság felelőssége: az akusztikai tervfejezet meglétének ellenőrzése a helyzet tisztázása (zajjal terhelt építmény esetén) külső szakértő bevonása a tervfejezet ellenőrzésére a KTVF bevonása, szakhatósági állásfoglalás kérése az elvárható legnagyobb körültekintéssel eljárni 1995. évi LIII. törvény 12/1983. (V.12.) MT rendelet A tervezett építmény védendő homlokzata előtt is teljesülnie kell a vonatkozó terhelési határértékeknek! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Eljárási hibák Milyen eljárási hibákat véthet az eljáró hatóság: nem vonja be az eljárásba a szomszédokat nem vonja be az eljárásba a szakhatóságokat nem von be külső szakértőt a tényállás tisztázására nem jár el az elvárható legnagyobb körültekintéssel Az építésügyi hatóság eljárási hibát vét, ha tudtával az üzem zajvédelmi hatásterületén belül létesül lakóépület! Ez nem egyedülálló eset! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Következmények nem teljesülnek a zajterhelési határértékek a védendő homlokzatok előtt a Felügyelőség zajcsökkentésre kötelezi a zajterhelést okozó zajforrás üzemeltetőjét nem veheti figyelembe, hogy a lakóépületen belül teljesülnek a terhelési határértékek nem az üzem a felelős a környezet állapotának negatív irányú megváltozásáról a szükséges zajcsökkentés költségeinek átvállalása céljából az üzem beperelheti az Önkormányzatot Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Következmények az Önkormányzat tovább terhelheti a költségeket a beruházó felé, ha körültekintően járt el és előírta a terhelési határértékek betartását az építési engedélyben zajcsökkentés költség-hatékony megoldásokkal munkaszervezési intézkedések (éjszakai műszak) műszaki zajcsökkentés (karbantartás, szabályozás) zajárnyékolás, tokozás, falak technológiai fejlesztés Több milliós kiadás az üzemnek és az Önkormányzatnak! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Helyi zajrendeletek - jogi háttér Alkotmány a helyi Önkormányzat képviselő-testülete feladatkörében rendeletet alkothat az Önkormányzat rendelete nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal 1990. évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról 16. § (1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére… önkormányzati rendeletet alkot. Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Helyi zajrendeletek - jogi háttér 1995. évi LIII. törvény 46. § (1) A települési önkormányzat… a környezetvédelmi feladatok megoldására önkormányzati rendeletet bocsát ki, illetőleg határozatot hoz. 48. § (1) A képviselő-testület… a más jogszabályokban előírtaknál kizárólag nagyobb mértékben korlátozó környezetvédelmi előírásokat határozhat meg. 65. § (1) A környezetvédelmi hatósági feladatokat első fokon az önkormányzati környezetvédelmi hatóság, …a hatáskörébe nem tartozó ügyekben az illetékes felügyelőség látja el. Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Helyi zajrendeletek - jogi problémák 1995. évi LIII. törvény 89. § (3) A határértéket a miniszter rendeletben, vagy rendeletben meghatározott esetekben a környezetvédelmi hatóság állapítja meg. 12/1983. (V.12.) MT rendelet melléklete meghatározza a jegyző hatáskörébe tartozó zaj- és rezgésvédelmi ügyeket, mely tevékenységekből származó zajra állapíthat csak meg határértékeket. Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Helyi zajrendeletek - jogi problémák Következtetések: az Önkormányzat helyi zajrendeletben nem állapíthat meg ipari üzemekre vonatkozó határértékeket az Önkormányzat rendelete nem lehet ellentétes magasabb szintű jogszabállyal a 8/2002 (III. 22.) KöM-EüM együttes rendelet az 1987. évi XI. törvény alapján magasabb szintű a helyi Önkormányzati zajrendeleteknél nem szigoríthatja a más jogszabályban meghatározott határértékeket az előírtaknál nagyobb mértékben Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Helyi zajrendeletek - szakmai problémák megítélési időszakok megváltoztatása (esti időszak) új védendő létesítmények kijelölése (légakna) különböző besorolású területekre azonos határértékek kibocsátási és terhelési határértékek összekeverése pontatlan megfogalmazások (környezetében) Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Konklúzió Az Önkormányzatoknak a helyi zajrendeletek megalkotásánál, illetve a területrendezési és engedélyezési eljárások során zaj-, és rezgésvédelmi szakértő segítségét kellene igénybe venni a vázolt problémák elkerülése végett! „…együttes munkával lehet csak eredményt elérni!” Reis Frigyes 2006, Debrecen Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.

Köszönjük figyelmüket! Zajvédelmi Szeminárium 2006, Debrecen 2006. november 8-10.