PEREM-KÖZÉRZET ÉS CSALÁDMODELlEK A KORTÁRS VAJDASÁGI MAGYAR NOVELLÁKBAN Sz. Móra Regina 2008.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Automataváltás - hanggal!!!
Advertisements

Hajdúböszörményi Bocskai István Általános Iskola.
ÖRÖK ÉRTÉKEK Életünk döntések sorozata: Mózes példája; Zsid.11,24-26; „Hit által tiltakozott Mózes, amikor felnőtt, hogy a fáraó leánya fiának mondják.
Ezért senki se kérkedjék az emberekkel. Hisz minden a tietek: Pál, Apolló, Kéfás, a világ, az élet, a halál, a jelenvalók, az eljövendők: minden a tietek.
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Hogyan illeszkedik be Mészöly munkássága a második világháború utáni magyar irodalomba?
Arany János Ősszel.
„Előttem az utódom, mögöttem az elődöm”
Történet a boldogságról. Milyen értéke van egy évnek, kérdi a tanuló aki nem ment át a vizsgán. Milyen értéke van egy hónapnak, kérdi az anya, aki hamarább.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Húsvét az élet ünnepe.
Albert Einstein idézetek.
A mi Szigetünk!!! Egy hely, mely általunk, de Érted van!
Kosztolányi Dezső: Esti Kornél
Mikor még semmi nem létezett..
Isten ajándéka embertől emberig
A NYUGAT
Erich Fromm humanisztikus pszichoanalízise
A KOZMIKUS SZÖVEDÉK TULAJDONSÁGAI:
József Attila Gyöngy.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
Santorini a szigetek legszebbike... ZENE: Santorini-Vangelis, Irene Papas.
A 19. századi líra átalakulása
Jung Károly: Dal a hazáról
Identitás – csomópontok Domonkos István: YU-HU-RAP c. szövegében, különös tekintettel a Kormányeltörésben identitására Szerző: Roginer Oszkár Mentor: Dr.
ANTOINE DE SAINT- EXUPERY Gondolatok „A kis herceg” című könyvből.
1 1 1.
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
Érdemes végignézned e képsort!
Emlékezés, tanulás, felejtés, butulás
A bűnözővé válás okai és ok nélkülisége
Azonosalakúság és többértelműség a nyelvben (hangalak és jelentés kapcsolata) 2.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
A romantika.
Észak-Amerikai indiánok. Eredet Nincs egységes vélemény Nincs egységes vélemény Utolsó jégkorszak után Utolsó jégkorszak után Bering-szoros Bering-szoros.
A JELI ARBORÉTUM A természettel bármikor és szinte bárhol találkozhatunk. De az arborétumban tett séták teljesen mások.
A szimbolizmus.
Megkértem Istent, hogy vegye el a büszkeségemet, de Ő azt mondta: NEM!
Bibliai gondolatok - olasz tájakkal és zenei aláfestéssel
A konstruktív szociális munka Összeállította: Ágoston Magdolna Nigel Parton: Constructive Social Work towards a new practice,
Párbeszédkultúra, a múzeumandragógia egyik lehetősége, az „Egyetemes Művelődéstörténet” útján Nemzeti Múzeum Múzeumandragógiai konferencia Budapest,2011.
A 0-3 évesek rajzfejlődése
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Ő az Úr, Ő az Úr! Meghalt értem a kereszten, Ő az Úr!
Készítette: Jon A. Palmer
Nyárnyitó Tini-nap „Egynek minden nehéz, soknak semmi sem lehetetlen.” Gróf Széchenyi István.
„ Én vagyok az ÚR, aki szeretetet, jogot és igazságot teremtek a földön, mert ezekben telik kedvem – így szól az Úr ! „ Jer a.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A halottak feltámadása és az utolsó ítélet
Gaudium et Spes: Kihívások és kilátások Szeptember 10. Előadó: Dr. Tomka Ferenc.
Kalapos Éva D.A.C..
M A N D A L Á K A mandala szó az ősi indiai szent nyelvből, a szanszkrítből származik. Jelentése: kör, ív, körszelet, korong. A mandala egy kör alakú.
Eger, AgriaMédia Könyvtárak az elektronikus tanulás szolgálatában Moldován István OSZK
Legjobb kívánságok 2008-ra
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A fények és színek hatása ....
A ROMANTIKA életérzése, világszemlélete stílusirányzata A XIX. század
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Milyen szép a világ Készítette: Süni.
VáltozatokVáltozatok. A Tudós, Művész, Orvos, Tanító, Ezermester, Edző, Építész vezeti a manók városának építési munkáit.
Kaszás Attila:{A Padlás}Fényév Távolság
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
Irodalom a figyelemfelkeltés kultúrájában
Az életvezetés etikája 1.
Koreai sámánizmus A gwishinek
MANIPULÁCIÓ A REKLÁMOKBAN
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
A fények és színek hatása ....
"A fényképen mindig két ember van a fényképész és a néző."
Előadás másolata:

PEREM-KÖZÉRZET ÉS CSALÁDMODELlEK A KORTÁRS VAJDASÁGI MAGYAR NOVELLÁKBAN Sz. Móra Regina 2008

I. BEVEZET Ő A vajdasági magyar irodalom „kentaur irodalom”  „a peremen lévő nyelv tudja, hogy a dolgoknak mindig van egy másik párhuzamos neve” /Orcsik Roland/ • „kentaurság”=felemásság • „kentaurok”=sehova sem tartozók • centrum—perem • vajdasági magyar irodalom= peremirodalom=„kentaur-irodalom”

ii. A peremlakók létformái A gondolkodásmód analógiája • „az emberi tudat hasonló állapotai” /Sőtér István/ • a Peremen

A perem-közérzet metaforái • Sziget és perem • „A lustaság mint a vidék zárt világának munkája” /R. Konstantinović/ • A hajó motívuma • Zsákutcában

Sziget és perem  „a vidék világa csak a szellemben létezik… eszményi zártságot óhajt” /R. Konstantinović/ • A végeli sziget-motívum kettősége: 1)zártság, kirekesztettség, magány, elszigeteltség, kényszerűség 2)vágyott hely, szabadság, kreativitás, az önmegvalósítás szabadsága

„A lustaság mint a vidék zárt világának munkája” /R. Konstantinović/ • zárt világ • lustaság=lázadás • munka „A munka beavatás a zárt világba… a munka elleni munka” /R.Konstantinović/ wittgensteini mintha cselekedet • boldogság

A hajó motívuma • a hajó szó „fehér folt”-ja telítődik meg a másodlagos jelentéssel /Faragó Kornélia/ • érzékelhető kép(hajó) megnyílik elvont jelentés /Paul Ricoeur/ • szilárd talaj, sziget tenger, hajó • Végel-novellákban: távlat • Szathmári-prózában: hajótöröttek

Zsákutcában • bezártság, kilátástalanság • be és ki ugyanazon úton • változás a zsákutcában/vakutcában • „ez:az” /P. Ricoeur/ a vajdasági peremvidék=zsákutca

A falusi miliő • A helyi színek ironikus megmozgatása • A provinciális szellem kiszolgálása

A helyi színek ironikus megmozgatása • „helyi színek” /Szenteleky K./ • irónia (tartalom, forma)  Létezik: a róla szóló dialógusban, a jelenség tagadásával

A provinciális szellem kiszolgálása • „a vidék szelleme a közösségi akarat szelleme” /R. Konstantinović/ • „…vidéki vagyok …” /R. Konstantinović/ • a vidék zártsága tisztaság–piszok megfelelés nem megfelelés

III. Konklúziók A visszaemlékezők A vidék halálfilozófiája

A visszaemlékezők • Gion N.-novellák: a festő-elbeszélő, az író-elbeszélő emlékezik; nyomozás • Bence E.-novellák: az emlékek lezárása • Szathmári I.-novellák: az emlékek éltetik és temetik • Végel L.-novellák: a megfeledkezés pillanatai • A. Blumm-novellák: a tudatmódosító szerek segítsége

A vidék halálfilozófiája • halál, végjátszma, leszámolás, lezárás • a vidék szelleme nem fogadja el az abszolút halált (R. Konstantinović)

Végszó • perem-közérzet • „kentaurság” • családmodell • újrateremtett múlt • a vidék halálfilozófiája  Eredmény: nem „tiszta nemzeti irodalom”, hanem vajdasági magyar irodalom, peremirodalom, „kentaur-irodalom” /Orcsik Roland/