2011/2012 gyermek-és ifjúság- védelem HUMÁN TISZK Koordinációs Iroda.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A jelzőrendszer működésének tapasztalatai
Advertisements

MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
 A pedagógiai munkát segítő feladatok jogszabályi környezetének ambivalenciája: • A nevelési és oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. MKM rendelet.
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Jóvá Tett Hely Közösségi Foglalkoztató
Az iskolai szociálismunka
GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Ifjúságvédelem és szabadidő - szervezés pedagógiai vonatkozásai
Pedagógiai problémák-pártfogói programok A pártfogó felügyelet lehetséges válaszai a szakmai problémafelvetésre Budapest, 2009.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Beszámoló a fenntarthatósági időszakban végzett feladatokról TÁMOP – 2.2.3–07/1–2F–2008–0008 „Mércénk az ember” Bókay János Humán Szakközépiskola.
V. Kollégiumi Konferencia március 26. A Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Intézet és a Deák Ferenc Középiskolai Kollégium rendezvénye.
„EZERARCÚ CSALÁD” A fiatalokkal való kapcsolatfelvétel és sikeres bizalmi kapcsolat kialakításának egyik lehetősége Pistyur Gabriella Sóti Beáta Törzsökné.
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Szociális és gyermekjóléti területhez kapcsolódó lehetséges szolgáltatások.
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
Fővárosi Pedagógiai és Pályaválasztási Tanácsadó Intézet
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Az osztály és az iskolapszichológus együttműködési lehetőségei Iskolapszichológusok Módszertani Bázisa Budapest, november 27.
A pártfogó felügyelő szerepe és feladata a jelzőrendszerben Budapest, március 28.
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
A szociálpedagógus feladatai a Deák Ferenc Középiskolai Kollégiumban
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
MENTORI MEGSEGÍTÉS A GÖLLESZ VIKTOR SPECIÁLIS SZAKISKOLÁBAN.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
„Mércénk az ember” Fodor Információk átadása, tájékoztatás  folyamatos kapcsolattartás a HUMÁN TISZK iskolái között – igazgatói értekezletek 
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Kortárs-segítés, egészségfejlesztés, prevenció
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
II. Kerületi Védőnői Szolgálat gyermekvédelmi tevékenysége
TÁMOP /1 Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért Hartal Katalin Marcali Kistérségi Többcélú Társulás.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok 2. N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta március 22.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
PARTNERSÉG AZ OKTATÁSBAN… HAJDÚSZOVÁT MÁJUS 17.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat 1 Főegyházmegyei Karitász Központ RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat R emény É let V áltozás.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Járási jelzőrendszeri tanácsadó feladatai és tapasztalatai 2016
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
Tervezési folyamat.
főosztályvezető-helyettes
ÉVES GYERMEKVÉDELMI TANÁCSKOZÁS
„Út a munkához” program „Jó gyakorlatok” 2009
Csókay László KPSZTI április 13.
Töréspont Stratégiai Alapítvány
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

2011/2012 gyermek-és ifjúság- védelem HUMÁN TISZK Koordinációs Iroda

A gyermek és ifjúságvédelmi felelős státusza 1. számú melléklet az évi LXXIX. törvényhez, a nevelési oktatási intézményekben foglalkoztatott vezető és alkalmazottak létszáma (a félállású gyermekvédelmi felelős alkalmazásának kötelezettsége) – 1998-tól kötelező érvényű, ám jelenleg csak lehetőség – megvonási kísérlet • Tervezet: kötelező iskolai szociális munkás státusz; a szociális munkás vagy szociálpedagógus, aki speciális szolgáltatásokkal tudja segíteni és támogatni a diákokat a tanulás és a szocializáció folyamatában. •Az intézményi feladatellátás fenntartói támogatása a koordinációs irodák felállításával történt szeptember 1-től.

Koordinációs Iroda Budapest Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatal Oktatási, Gyermek-és Ifjúságvédelmi Főosztály Oktatási Osztály

Gyermek-és ifj.védelmi felelős iskola család tanuló Az iskolai szociális munka összeköt

Gyermek- és ifjúságvédelmi feladatok Felmérések • Statisztikai adatok begyűjtése, a feldolgozott összegzés továbbítása a fenntartó, illetve a társiskola felé; kérdőívek, szociometriai felmérések Gondozás • Az igazolatlan hiányzások kezelése a társiskola által megküldött jelzés alapján; • figyelemmel kísérni a hivatalos eljárásba illetve gondozásba került tanulók esetkezelését a társiskola által megküldött jelzés alapján; • szükség és igény esetén szakmai segítségnyújtás a társiskola részére, illetve konzultáció kezdeményezése külső szakértők bevonásával;

Prevenció • Szakmai adatbázis készítés a különféle prevenciós tevékenységet folytató szervezetekről (különösen a pályaorientáció, önismeret- és személyiségfejlesztés, munkavállalói kompetenciák, szenvedélybetegségek, szexualitás, életközi krízis-helyzetek kezelése terén) Gyermekvédelmi kalauz 2012 • igény és szükség esetén a megfelelő szakmai szereplők felkutatása és a társiskolákba irányítása

Prevenciós programok hatékonysága • Interaktív program– hatékonyságnövelő, olcsó • Az integratív programok esetén a gyermekvédelmi felelős/ szociális munkás/ pszichológus/ tanár nemcsak „tanít”, hanem „nevel” és maga is szerep-modellé válik. • Az ismert eljárások közül a készségfejlesztés a legeredményesebb: problémamegoldás döntéshozás stresszkezelés nemet mondás kommunikáció pozitív önértékelés kialakítása társas és média hatásoknak történő ellenállás

Kapcsolattartás/Fórumok • aktív részvétel a fenntartói intézményhálózatban működő koordinációs irodák részére szervezett, rendszeres szupervíziókon; • tematikus szakmai fórumokat szervez az egyes társiskolákban kijelölt, gyermek-és ifjúságvédelmi feladatokkal megbízott munkatársak részére; • kapcsolatot tart a fenntartó kijelölt munkatársával, és folyamatos tájékoztatást nyújt részére az aktuális feladatokról, intézkedésekről, eseményekről; • kapcsolatot tart és tájékoztatást nyújt az egyes társiskolákban kijelölt, gyermek-és ifjúságvédelmi feladatokkal megbízott munkatárs részére az aktuális feladatokról, intézkedésekről;

Tudásbázis/Protokoll • Figyeli a gyermek-és ifjúságvédelmi jogszabály változásait, és ezekről naprakész tájékoztatást nyújt a társiskolák részére; • részt vesz szakmai konferenciákon és fórumokon; • tudásbázist dolgoz ki: szakterületén azonnali, pontos és naprakész információt nyújt a társiskolák részére; • adott eljárások tekintetében egységes, protokoll folyamatokat dolgoz ki a társiskolák részére.

SZOCIOKULTÚRÁLIS TÉNYEZŐK HÁTRÁNYOS és veszélyeztetett HELYZETŰ tanulók GAZDASÁGI TÉNYEZŐK MENTÁLIS és FIZIKAI ÁLLAPOT Szociális ellátórendszer (jövedelem pótló ellátások) Aktív dolgozó Állás- kereső Családi környezet Életvitel Nevelés oktatás Egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás Életmód, táplálkozás -függőség -szokások Higiénia várható élettartam tudáskészségképesség szociális ellátórendszer (alap- és szakellátásokhoz való hozzájárulás) kultúra,hagyományok, szokások

A veszélyeztetett, hátrányos –és halmozottan hátrányos tanulók száma

Az igazolatlan hiányzások száma

A megtett intézkedések, eljárások száma, típusa szülőijegyzőifegyelmi értesítés tárgyalás A1672 B38240 C D2130 E12660 F60220 összesen

Munkaformák A legtöbb segítségre szoruló gyermek esetében a probléma gyökere a családban ered. Ezért törekszünk arra, hogy a probléma megoldásába bevonjuk az érintett gyermekek szüleit, s közösen készítsünk megoldási terveket. Jellegzetes szolgáltatások a problémák kezelésére: • négyszemközti -, csoportos segítőbeszélgetés, konzultáció • konkrét orvosi, jogi, pszichológiai és családgondozói irányítása a szülőknek • családdal,családtaggal való találkozás • szociális és mentális tanácsadás, információnyújtás • szakvélemény, környezettanulmány, jellemzés készítése • esetmegbeszélő a jelzőrendszer tagjaival • esetkonferencia, szabálysértés, hivatalos ügyekben közreműködés, gyermekintézményben való áthelyezés, elhelyezés • fegyelmi tárgyaláson való részvétel • kapcsolatfelvétel osztályokkal, óralátogatások, szociális adatlapok, kérdőívek • közösségi szociális munka

• Különböző kommunikációs lehetőségek bevezetése, önszerveződés, művészeti csoport diákok számára (diákteázó, TÁNCHÁZ, filmklub) • Programok tervezése és szervezése a tartalmas szabadidő eltöltésére, illetve egymás támogatására- kortárs/sorstárs segítés • Diákönkormányzattal való együttműködés • Szülői fórum • Információs rendezvények megvalósítása tanároknak

Jó gyakorlatok Szemléletváltás - a koordinációs irodák egységes image-e és fellépése - a szakmaiság megjelenése, a szociális munka szemlélet intézményi szintű kialakítása -közösségi tér megteremtése, intézményi kultúra színesítése - valós közösségi igényekhez igazodó program

Együttműködések/ Szakmai támogatások Mérei Ferenc Fővárosi Pedagógiai Intézet • gyermek-és ifjúságvédelmi felelősöknek • iskolapszichológusoknak • szabadidő-szervezőknek ELTE BGGYPK; ELTE PPK Fióka Módszertani Gyermekjóléti Szolgálat Budapest Főváros Kormányhivatala Igazságügyi Szolgálat Bűnmegelőzési és Jóvátételi Osztály Hans Seidel Alapítvány - BRFK INDIT Közalapítvány

Az együttműködés formái • Egyéni és csoportos tanácsadás • Ismeretátadás, tájékoztatás • Tematikus fórumok • Szupervízió, esetmegbeszélések • Érzékenyítés, szükség és igényorientált programok • Képzések keresése, lebonyolítása • Módszertani ajánlások • Kapcsolattartás, ápolás

MŰHELYFOGLALKOZÁSOK esetmegbeszélések IdőpontRészt vevőkTéma főBemutatkozás főEgy nyelvet beszéljünk konzultáció főKontrasztok – áldozatvédelem esetmegbeszélés főJelzőrendszer esetkonferencia főMondj Nemet! – drogmegelőzés konferencia főGyermekvédelem – Pedagógusvédelem műhelyfoglalkozás

Dilemmák I. 1. Ahány ház, annyi szokás - Ki a kapcsolattartóm? A kapcsolattartó és a gyermekvédelmi felelős nem feltétlen azonos személy 2. Egységesítés: adatlap, protokoll, házirend 3. Adatszolgáltatás: napra kész nem tud lenni (október 1.; félév; évvége) 4. Hol vannak a határaink? Más végzettség, más attitűd, más idő és energia befektetés 1 óra/ hét; önkéntes munka, félállás, teljes állás

Dilemmák II. 5. Prevenció - a diákok között minél többet lenni: – Óralátogatások – Osztályfőnöki órák, foglalkozások – Önismereti csoportok 6. Diákszemináriumok szervezése különböző témákban 7. Gyermekvédelmi fogadóóra 8. Reflexió : Kell-e és hogyan lehet a mi teljesítményünket mérni?

2012/2013 ?

Köszönöm a megtisztelő figyelmet! május 31.