A humán erőforrás jövőbeni kihívásai
Általános tendenciák, változások a világban: A 21.-ik század közoktatással szemben támasztott követelmények alapvetően új kihívások elé állítják az iskolarendszert. *az iskolában megszerzett ismeretek elavulnak *a tanulás tanítása kerülnek az oktatás fókuszában
Változások a munkahelyeken, és munkaszervezésben: Jelenleg még mindig a hagyományos képzési rendszerekből kikerült munkaerő van többségben a munkahelyeken. Jellemzői: *Szűk, specializált, feladatorientált munkavégzés, merev alkalmazotti keret, *A munka végzése legfőképpen ügyességet, begyakorlottságot és tapasztalatot igényel *Nagyrészt a nehéz fizikai munka jellemző, *A fizetés elsősorban a mennyiséggel ás az elvégzett munkával arányos,
Cél a jövőre vetítve: *rugalmas és változó alkalmazási feltétel kereteket kell kidolgozni *csoportmunka kihangsúlyozása *a gondolkodás és végrehajtás kombinációja fontos szerephez jut *csökken az elvégzett fizikai munka *átgondolt humán erőforrás politika
Diszkrimináció a jövőben: *Rejtett diszkrimináció Pl.: állást kínáló újsághirdetésekben *Bújtatott megkülönböztetés Pl.: előfeltétel 170cm a minimális testmagasság, testsúly pedig 70kg minimálisan *Közvetlen diszkrimináció *Felvétel előtti tilalmak *A jó döntéshozó „vak” *Egyenlőség-különbözőség *Megkülönböztetés *Előítéletek *Tilos a terhességi teszt *Megengedett megkülönböztetés *Diszkrimináció jog következményei
Motiváció alkalmazása a jövőre nézve: McClelland teljesítményszükséglet elmélete *Kapcsolatmotiváció : elfogadottság, szeretettség iránti vágy, kölcsönös megértésre, együttműködésre törekvés *Teljesítménymotiváció : belső hajtóerő a sikerre, a kitűzött célok elérésére, meghaladására, nem a siker, hanem a nagyobb hatékonyság hajtja *Hatalmi motiváció : vágy, hogy hatással, befolyással legyünk másokra, kontrolláljunk másokat, fontosabb a státusz, az elismertség, a tisztelet, mint a teljesítmény
Motiváció alkalmazása a jövőre nézve *Értelmes munkavégzés *Jó vezető *Csoportos és szervezeti kultúra *Nyílt kommunikáció *Folyamatos elismerés *Tiszta jövőkép
Alkalmazottak feszültségével kapcsolatos igények, változások: *egyszerű képzés, *csak a részletekbe tanítják be a dolgozót *kommunikációs igénye minimális *nem csak a piac és a technika változásához való alkalmazkodás,
Cél a jövőre vetítve: *sokoldalú képzés *a jártasság gyors elavulása *jó kommunikációs készség *nyitott személyiség *emberismeret
Az alkalmazottak felkészültsége: kompetenciák *jó kommunikációs készség *probléma felismerő és megoldó készség *tanulási készség és jó memória *információ feldolgozási képesség *elkötelezettség és igény a minőségi munkára
Hogyan lehet változtatni? *vezetés legyen felkészült a kiemelt fontosságú stratégiai területeken *ismertesse világosan az elérendő célt és feladatokat *kiemelten fontos a jó információs rendszer
Hagyományos személyzeti tevékenység emberi erőforrás-gazdálkodás: Egy-egy intézmény, vállalat, cég sorsa attól függ, hogy az emberi erőforrást a kezdetektől tudja-e frontális szerepben alkalmazni,így az a cég sikeres, amelyik felismeri, hogy a szervezet legfontosabb tőkéje az emberállomány
Hagyományos menedzsment jellemzői: *munkaügyi kapcsolatokban kollektív és bizalmatlan *értékelésében a központi szerepet a munkaköltségek minimalizálása jelenti
Az emberi erőforrás menedzsment jellemzői: *munkaügyi kapcsolataiban kooperatív és bizalomra épülő *szervezetét tekintve organikus *szerepeket nézve lebontott és rugalmas
Karrierfejlesztés és elhelyezés: Amennyiben folyamatában szemléljük a munkavállaló működését a következő ábrát, látjuk: Felvétel a munkahelyre – új lehetőségek fejlesztése- nyugdíjazás
Élethosszig tartó tanulás és minőségbiztosítás szerepe a munkahely megtartó ereje: *ki kell, dolgozni a nem formális tanulási tapasztalatok hivatalos elismerésének módszerét *kiemelt szerepet kell biztosítani a nyitott, és on-line képzése