Szociális munka csoportokkal

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV):
Advertisements

Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
Komplex Instrukciós Program
FÉSZEKRAKÓ és GÓLYAVÁRÓ CSOPORT
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A deviancia összetett fogalma
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
Közösségfejlesztés és közösségi munka
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az utógondozás szerepe és fontossága az Igazságügyi Szolgálatnál Dr. Kunfalvi Zoltán, KIMISZ Főigazgató 3 szervezet metszéspontjában A szociális munka.
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A tanulók társas helyzete az iskolában
A munka világával kapcsolatos tudás
A CSOPORT MEGHATÁROZÁSA
Szociális csoportmunka (összeállította: Pattyán László)
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
A csoportok Vezetési Ismeretek Előadások III. Mi a csoport? A csoport olyan egyének közössége, – akiknek közösen kialakított normarendszerük van – akik.
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
Vezetés – Vezetési Stílusok
Egyéni döntések a szervezetben
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Nevelési módszerek.
Csoport, szervezet, hálózatok
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A szervezeti felépítés definíciója
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Kommunikáció a szervezetben
EEM. 12. Változásmenedzselés kultúraváltás
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Szociálpolitikai keretek
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
Készségfejlesztő és viselkedésmódosító csoportok tervezési modellje I. I. A csoporttagok fejlődésének tervezése 1.Mérd fel, hogy milyen deficitekkel és/vagy.
Struktúrált gyakorlatok I. Yalom Alkalmazásuk célja: a csoport céljától és a csoportfolyamatoktól függ Funkcióik:  kezdeti társas rituálék időszakának.
Csoportműködést segítő vezetési módszerekgyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas) Csoportműködést segítő vezetési módszerek gyógykezelő csoportokban (Toseland-Rivas)
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
A csoportfejlődés modelljei
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK 1.A MENEDZSMENTRŐL ÁLTALÁBAN - KÖZÉPPONTBAN: AZ EMBER 2.A CSOPORTOK MŰKÖDÉSE 3. KOMMUNIKÁCIÓ 4.MOTIVÁCIÓ 5.VEZETÉSI.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A deviancia értelmezési kerete
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI A SZERVEZETBEN
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Kognitív újrastrukturálás Kognitív ön-instrukció Gondolat-stop
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Dr. Rozgonyi Tiborné Debrecen 2010.
fogalma, módszerei – vezetési elméletek
Előadás másolata:

Szociális munka csoportokkal Miskolc, 2012/2013. tanév 1. félév

1. A szociális csoportmunka fogalmi és szemléletbeli keretei, szándékai, előnyei, értékei. Esetmunka – csoportmunka – közösségi munka összefüggései

A csoportmunka meghatározása A szociális munka céljainak érvényesülése a csoportmunka eszközeivel. Célok: Korrekció Megelőzés Az általános emberi fejlődés elősegítése Személyes előre haladás támogatása Állampolgári felelősség és részvétel támogatása Szemléleti alap: egyén a környezetben

A csoportmunka előnyei az esetkezeléssel szemben A problémák általában nem egyediek Az igénybevevőknek általában egyik problémája, hogy nincsen vagy hiányos a társas támogató rendszerük A szociális munkás egyedül van, és nem tud akkora forrásokat mozgósítani, mint egy csoport A csoport mindig erősebb, hatékonyabb A csoportmunka olcsóbb: több klienssel lehet foglalkozni egy időben, egy helyen

A csoportmunka hátrányai az esetkezeléssel szemben Nem jó, ha a személyes problémák megjelennek a csoportban A kapcsolatok lehetnek rombolóak A csoport kizsákmányolhatja az egyént A csoport mindig erősebb („elszabadulhat”) A csoport drága: személyi és tárgyi feltételek

2. A szociális csoportmunka fő modelljei, a szociális munkában használt csoportok típusai

A csoportmunka modelljei Társadalmi akció modell (a környezetnek a csoport érdekeinek megfelelő befolyásolása, érdekérvényesítés) Terápiás segítségnyújtás (személyes problémában nyújt segítséget) Kölcsönös segítségnyújtás és védelem (önsegítő és érdekvédelmi csoportok) Fejlődésmodell (a három modell integrációja)

Csoportok típusai a szociális munka gyakorlatában Rekreációs csoportok Rekreációs készségfejlesztő csoportok Oktató csoportok Problémamegoldó és döntéshozó csoportok Önsegítő csoportok Szocializációs csoportok Terápiás csoportok

Tagsági és vonatkoztatási csoport A csoportfejlődés szakaszai: 6. A csoport működésének belső világa, dinamikája, versengés együttműködés, stílusok, hatalom, stb. Tagsági és vonatkoztatási csoport A csoportfejlődés szakaszai: Ismerkedés Hatalom és kontroll Intimitás Differenciálódás Lezárás Feladatra és fenntartásra irányuló szerepek

8. Vezetéselmélet Vezetői jellem elmélete A karizmatikus vezető Machiavellizmus Vezetési stílus (autokrata, demokrata, laissez-faire) Az elosztott funkciók a csoportban A hatalom alapjai a csoportban (jutalmazás-büntetés, legitimitás, referencia személy, szakértő) Személyes célok és csoportcélok

8. Vezetéselmélet (folyt.) 8. Konformitás 9. Versengő és együttműködő csoportok 10. Konfliktus és kreativitás 11. Nyerés-vesztés vagy problémamegoldó megközelítés 12. A rendbontó viselkedés kezelése 13. Csoportnagyság

Csoportvezetés A hatalom forrásai: 2. A csoportvezetés elméletei Kapcsolati (fontos emberek jóindulatának és rosszindulatának, erőforrásoknak, helyzeteknek a felhasználása) Szakértői (tudás, készségek) Információs Legitim (pozícióból fakadó) Vonatkoztatási Jutalmazó és kényszerítő 2. A csoportvezetés elméletei Stílusok: Laissez-faire, demokratikus, autokrata Hogy melyik a hatékony, az függ: A csoport elvárásaitól a vezetővel szemben A vezetés kialakulásának módja Van-e rivalitás a hivatalos és a nem hivatalos vezető között A csoport szükségeletei, feladatai, céljai A tagoknak a feladatokkal összefüggő szocioemocionális készségei A tekintély természete a csoporton belül és kívül A csoporttal és a vezetőjével kapcsolatos környezeti elvárások

2. A csoportvezetés elméletei (folyt.) Modellek: Társadalmi cél modell Gyógyító modell Kölcsönhatás modell A vezetést meghatározó tényezők: A kölcsönhatás modell jellemzői: A vezetés a vezető és a környezet kölcsönhatásából származik. A vezetői funkció megoszlik a csoportban. Hat szempontot kell figyelembe venni a csoport vezetésénél: A csoport célja (a tagok szükségletei) A probléma típusa, amelyen dolgoznak (vannak esetek, amikor nem a csoport a megoldás, a probléma esetleg nem érint minden tagot, a vezetői befolyás és kompetencia határai) Környezet (fizikai és intézményi, a szociális munkás pozíciója, külső) A csoport mint egész (mérete, időhatára, dinamika, fejlettsége) Csoporttagok (tulajdonságai, motivációja, elköteleződése, stb.) A vezető (hatalom forrásai, készségei, személyisége, technológiája)

3. A csoport vezetéséhez szükséges készségek A csoportfolyamatokat elősegítő készségek: Odafigyelés (pl. szemkontaktus, testtartás, empátia, stb.) Kifejező/expresszív készségek Válaszadási (reagálási) készségek Fókuszálás A csoport interakcióinak irányítása A csoporttagok bevonása a munkába 2. Az adatgyűjtés és felmérés készségei: Felismerő és leíró készségek Információszerzés, kikérdezés és próba Összefoglalás és részekre bontás Elemző készségek

3. A cselekvéshez szükséges készségek Irányítás (célok tisztázása,tagok bevonása, vita vezetés, informálás, stb.) Szintetizálás (verbális és nonverbális kommunikáció jelentéseinek nyilvánvalóvá tétele, rejtett jelentések) Csoporttagok támogatása (atmoszféra teremtés, ventilláció és támogatás) Áthangolás és átértelmezés Konfliktusmegoldás (pl. részvételi szabályok, mediációs készségek) Tanács, javaslat, instrukció Konfrontációs készségek Erőforrások biztosítása Modellálás, szerepjáték, kipróbálás és felkészítés (coaching) A csoportvezetői készségek elsajátítása képzésben és mester melletti tanulás formájában történik.

Csoportdinamika 1. Interakciós és kommunikációs minták Befolyásolják: Az interakcióra vonatkozó jelzések és megerősítések Az érzelmi kötelékek a csoporttagok között Alcsoportok A csoport mérete és elrendeződése A csoporton belüli hatalmi és státusz viszonyok

1. Interakciós és kommunikációs minták (folyt.) Az intervenciót megalapozó elvek: A csoport tagjai folyamatosan kommunikálnak. Ha kommunikálnak, más céljuk is lehet az információközlésen túl. Minden közlés valamilyen jelentést tartalmaz. Az üzenetet a vevő gyakran szelektíven észleli. Az üzenetek eltorzulhatnak az átvitel közben. A visszacsatolással biztosíthatjuk a félreértés elkerülését. A nyílt, csoport-centrikus minták a legkedveltebbek, de nem mindig. A kommunikációs minták megváltoztathatók az interakciós minták megváltoztatásával.

2. A csoportkohézió A csoport vonzerejét meghatározó tényezők: Vágy az emberi kapcsolatokra, elismerésre és biztonságra A csoportban rejlő lehetőségek és ösztönzők, pl. a tagok presztizse, a csoport célja, a programtevékenységek, a működés stílusa A tagok szubjektív elvárásai a csoport előnyös és hátrányos hatásait illetően A csoport összehasonlítása más csoporttapasztalatokkal. Befolyásolási lehetőségek – a vonzó csoportban: Sok a tagok közötti interakció Sikeresen elérik céljaikat Együttműködőek és nem versengőek A csoportközi viszonyok viszont kompetitivek Elég kicsik, így mindenki befolyásolhatja a folyamatokat/döntéseket Kielégítik a tagok elvárásait, szükségleteit Fokozzák tagságuk presztizsét és relatív státuszát Olyan erőforrásokhoz juttatják tagjaikat, melyek egyénileg nem elérhetőek.

3. Szociális kontroll = A szociális kontroll olyan folyamatokra vonatkozik, melyek révén a csoport eléri a megfelelő működéshez szükséges engedelmeskedést, konformitást. Az egymással kölcsönhatásban lévő tényezők, amelyekből a szociális kontroll származik: NORMÁK: hitek, elvárások arra vonatkozóan, hogy mit tekintünk megfelelő és elvárható cselekvési módnak. Utánzás alapján sajátítják el a tagok, bizonyos viselkedésekért jutalmakat, míg másokért büntetéseket kapnak. Lehetnek kötöttek vagy rugalmasak. Stabilizálják és szabályozzák a csoportbeli viselkedést. SZEREPEK: elvárások a különböző funkciókat betöltő egyénekkel szemben, lehetővé teszik a munkamegosztást, a hatalom megfelelő gyakorlását, a vitális funkciók ellátását a csoportban. STÁTUSZ: a csoport hierarchiában elfoglalt hely, melyet befolyásolják az egyes tagok szakértelme, külső presztizse, csoportbeli cselekvése.

3. Szociális kontroll (folyt.) A konformitást meghatározó tényezők: A csoport vonzereje, a csoportcél elfogadottsága, a csoportnyomás, a normaszegés szankciói, a jutalmak, a normák rugalmassága (szabadságfoka) A deviáns viselkedés kezelése Az újítás először mindig deviancia! A szerepek megváltoztatása: megbeszéléssel A normák megváltoztatásának 3 fázisa: 1. „felolvadás”, melyet krízis okoz, ami kiváltja a megvitatást, 2. új egyensúlyi helyezet kidolgozása, melyhez új normák tartoznak, 3. „újrafagyás” – az egyensúlyi helyzet stabilizálódása

4. Csoportkultúra = jellemző értékítéletek, nézetek, szokások és hagyományok A pozitív csoportkultúra kidolgozásának elősegítése: Megvizsgálják a saját maguk által a csoportba hozott értékítéleteket, és összehasonlítják őket a többiekével. Megismerik a környezet (intézmény, lakóközösség és társadalom) értékeit. Igyekeznek megszabadulni a sztereotípiáktól, melyek gátolják őket a többi csoporttaggal való interakcióban. Kielégítik a saját szocioemocionális szükségleteiket, valamint azokat is, amelyek egyéni céljaik és a csoportcélok eléréséhez kötődnek.

Egyén a csoportban A szerep = a külső én Formális és informális szerepek Pozitív és negatív szerepek Bűnbak A deviáns tag A deviáns viselkedés kommunikációs forma A deviáns csoporttagnak funkcionális szerepe van a csoportban A belső vezető A kapuőr A defenzív tag A hallgatag tag

III. Csoportvezetés Tervezés A csoport célja? A mód, ahogy a célt el tudjuk érni? A tagok jellemzői? Vannak-e az egyes tagoknak sajátos céljai vagy szükségletei? Milyen forrásokra van szükségre a tagoknak a cél eléréséhez? Az első találkozás programja Hogyan fogjuk elérni a tagok közreműködését? „Jégtörő gyakorlatok”, üdítő, ropi, a székek elrendezése, atmoszféra? Találkozó helye? Miért téged választottak vezetőnek? Mit várnak a tagok tőled?

II. Csoportvezetés (folyt.) 2. A találkozások tervezése Releváns téma kiválasztása Sok példát mutass be! A téma bemutatása logikus rendben Idő tervezése Készülj fel a rugalmasságra! Váltogasd a módszereket! Mozogjanak! Tisztázd a szerepedet! Tisztázd, hogy mi miért történik! Az elején tisztázd a napirendet!

II. Csoportvezetés (folyt.) 3. A csoport zárása A sikeres csoport lezárása A sikertelen csoport lezárása Egy csoporttag kiválása Egy csoporttag bevonása A csoportvezető távozása

Köszönöm a figyelmeteket.