1 Megjegyzések az NKKR kidolgozásának jelenlegi állapotáról Csehországban Budapest, –10. Milada Stalker, Miroslav Kadlec
2 A felsőoktatási eredmények ellenőrzéséről és elismeréséről szóló törvény 2007 augusztusában lépett hatályba Nyilvános közlemények készültek A Nemzeti Képesítési Tanács már elkezdte munkáját Jóváhagyták a képesítési és értékelési szabványok első készleteit Megkezdődött az engedélyezési folyamat Működik a tanácsadási rendszer
Konference NSK, Praha3 A MUNKAERŐPIAC KÖVETELMÉNYEI KÉPESÍTÉSEK ALAPOKTATÁS FELSŐOKTATÁS Vizsgák DÍLČÍ KVALIFIKACE Standard állás Iskolai oktatási programok Standard állás Standard állás Tanfolyamok Foglalkozás Nemzeti tanterv (FEP) TELJES KÉPESÍTÉSEK Munkatapasztalat D Í L ČÍ KVALIFIKACE RÉSZLEGES KÉPESÍTÉSEK Nemzeti Képesítési Keretrendszer – híd a munka és az oktatás világa között
4 NSK-projekt (NKKR)– az NKKR kidolgozása ösztönzi az alapoktatás és a szakmai továbbképzés kapcsolatát UNIV-projekt – a nem formális és az informális tanulás elismerése Az NKKR kidolgozásának közvetlen támogatása az Oktatási Minisztérium (MŠMT) projektjeivel
5 1. szakasz – képesítési és értékelési szabványtervezetek létrehozása a Nemzeti Műszaki és Szakoktatási Intézet (NUOV) és a Trexima magánvállalat által koordinált szakértői csoportok részéről. Eddig 80 teljes és 290 részleges képesítés készült el. A Nemzeti Képesítési Keretrendszer létrehozása Az ISCED 3C és az ISCED 2 szint tekintetében 2008 márciusáig folyamatban van egy ESF-projekt keretében 2. szakasz – a képesítési és értékelési szabványok megvitatása, értékelése és kiigazítása az ágazati tanácsokban. Eddig 24 teljes és 110 részleges képesítést vitattak meg. 3. szakasz – a képesítési és értékelési szabványok értékelése és jóváhagyása az Oktatási, Ifjúsági és Sportminisztérium és egyéb érintett minisztréiumok részéről. Eddig 5 teljes és 37 részleges képesítést hagytak jóvá. Már létrehozták az NKKR módszertanát és információs rendszerét.
NSK-PROJEKT KÉPESÍTÉSI SZABVÁNYOKÉRTÉKELÉSI SZABVÁNYOK TELJES KÉPESÍTÉSEK RÉSZLEGES KÉPESÍTÉSEK Összhangban a felsőoktatási eredmények ellenőrzéséről és értékeléséről szóló 179/2006 Coll. Sz. törvénnyel Összhangban az alapvető tanulás elismerésére vonatkozó közös európai elvekkel Külföldi tapasztalatok LdV EPANIL projekt FELKÉSZÜLÉS AZ ELISMERÉSRE Eddig 7 tanulmányi területen (pincér, cukrász, fodrász, konyhafőnök, pék, eladó, mezőgazdasági gépszerelő) a részleges képesítések közül 100-at próbáltak ki.
NSP-projekt (közbeszerzés) A cél a Foglalkozások Nemzeti Rendszerének létrehozása és továbbfejlesztése (Národní soustava povolání - NSP) óta működik Kulcsfontosságú szervezetek bevonása, pl.: cseh Kereskedelmi Kamara cseh Ipari és Közlekedési Szövetség Ágazati tanácsok kialakítása Az NKKR kidolgozásának közvetett támogatása a Munkaügyi Minisztérium (MPSV) projektjeivel
8 Létező ágazati tanácsok Építésügyi ágazati tanács Energiaügyi ágazati tanács Autóipari ágazati tanács Bányászati és nyersanyagok előkészítésével foglalkozó ágazati tanács Mezőgazdasági ágazati tanács Élelmiszeripari és takarmányipari ágazati tanács Vízgazdálkodási ágazati tanács Bútoripari ágazati tanács Erdészeti ágazati tanács Nyomdai ágazati tanács textil- és ruhaipari ágazati tanács Keresztmetszeti ágazati tanács Vegyipari ágazati tanács Kohászati és öntödei ágazati tanács Gépészeti ágazati tanács …három további ágazati tanács előkészítése folyik
Konference NSK, Praha9 KÉPESÍTÉSEK LABOUR MARKET A MUNKA VILÁGÁNAK KÖVETELMÉNYEI ENGEDÉLYEZŐ SZERV ENGEDÉLYEZŐ SZERVEGYÜTTMŰKÖDÉS KÉPESÍTÉSI ÉS ÉRTÉKELÉSISZABVÁNYOKlétrehozása FOGLALKOZÁS OK NEMZETI RENDSZERE ÁGAZATI TANÁCS NEMZETI KÉPESÍTÉSI KERET- RENDSZER NÚOV OKTATÁSI MINISZTÉRIUM OKTATÁSI MINISZTÉRIUM ÁGAZATI TANÁCS VÉLEMÉNY VÉLEMÉNY NEMZETI KÉPESÍTÉSI TANÁCS NEMZETI KÉPESÍTÉSI TANÁCSENGEDÉLYEZÉS JAVASLATO KAT KÉSZÍT A FOGLALKOZÁSOK/STAN DARD ÁLLÁS TEVÉKENYSÉGEI ÉS IGÉNYELT KOMPETENCIÁI IGÉNYELT RÉSZLEGES KÉPESÍTÉSEK
10 Az NKKR befolyása a szakoktatásra és szakképzésre Csehországban: A szakmai alapképzés viszonylag magas színvonala Komplex programokon alapul Csak a népesség kis hányada nem rendelkezik semmilyen képesítéssel A képesítések meghatározása (profilkészítés) és az oktatási rendszer korlátozott rugalmassága Az oktatás atomizálásának veszélye – különösen a szakmai alapképzésben (IVET) Az NKKR – egy újabb oktatási szabályozó? A lehetséges problémák forrásai és akadályok I.
11 Az NKKR létrehozásának pénzügyi és szervezeti követelményei Sok partner együttműködése Valódi együttműködés (szinergia) – verseny Magas pénzügyi és szervezeti követelmények A világos célokkal, tartalommal, partnerekkel, időrenddel és pénzügyi kerettel rendelkező projektekben végzett munka megoldás lehet (egy másik előny a társadalom politikai változásaitól való viszonylagos függetlenség). A lehetséges problémák forrásai és akadályok II.
12 A szociális partnerek bevonása A szociális partnerek, különösen a munkaadók és a szakoktatási és szakképzési szolgáltatók módszeres együttműködése kritikus jelentőségű Partnerség projektekben – különböző szintek Az állandó partnerségek együttműködése a projektek befejeződése után is folytatódik Az ágazati tanácsok újonnan létrehozott ágazati orientációjú struktúrák. Tagjaik a munkaadóik és szervezetiek által a központi hatóságokkal szoros együttműködésben kinevezett szakértők. A lehetséges problémák forrásai és akadályok III.
13 A nyilvánosság tájékoztatása és elterjesztés A projektekre és céljaikra vonatkozó információk nyújtása Tájékoztatás a köztes eredményekről Tájékoztatás a lehetőségekről és hírekről Tájékoztatás a folyamatokról PR-stratégia Az Internet által biztosított lehetőségek Viták és konferenciák szükségessége A lehetséges problémák forrásai és akadályok IV.
14 Köszönjük figyelmüket!