ZÁRÓKONFERENCIA „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” című, TÁMOP /2-C projekt megvalósításának tapasztalatai Gyurokné dr. Bódi Csilla - szakmai igazgató Dél-Dunántúli Regionális Forrásközpont Nonprofit Kft. Pécs, Civil Közösségek Háza
A projekt hosszú távú céljai A szociális szakember reflexív modelljének hazai környezetben történő megvalósítása, az oktatás és a szakma gyakorlatának közelítése. A szociális képzések kompetencia-alapú irányultságának megerősítése. Az interprofesszionális együttműködés kompetenciáinak elterjedése, európai és nemzetközi elemek erősödése A képzési rendszer elemei közötti munkamegosztás továbbfejlesztése, az elemek közötti továbblépés megkönnyítése. A képzési rendszer fejlesztésében a hallgatók, illetve a leendő munkáltatók szerepének erősítése.
A projekt rövid távú céljai A kiválasztott képzési elemek továbbfejlesztése, új képzési elemek létrehozása, azokban korszerű tanulásirányítási módszerek, valamint adekvát készségfejlesztő módszerek alkalmazása. Idegen nyelvű képzési modulok, szakirányú továbbképzések kidolgozása és meghirdetése külföldi partnerek támogatásával.
DDRFK tevékenységei A képzésfejlesztésben résztvevő szakemberek képzésmetodikai továbbképzése, ill. a tanterv (kurrikulum)- és képzésfejlesztésre történő felkészítése (közös tevékenység a PTE-vel) Szociális szakemberek szakmai továbbképzési programjai Modulrendszerű szociális szakképzés – Középfokú OKJ-s szakképzés – Felsőfokú szakképesítést nyújtó OKJ-s képzési programok Tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő-piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe
Szociális szakemberek szakmai továbbképzési programjai Megtörtént a képzések tananyagának és módszereinek kifejlesztése. 21 db programot nyújtottunk be akkreditálásra, melyből 19 kapott minősítést. A szociális szakmai továbbképzési rendszerben benyújtott és engedélyt kapott tematikák listáját és a kredit pontokat a következő két dia tartalmazza.
CímKépzés típusaEngedélyszámPontszám „Financial Education - A pénzügyi írástudatlanság felszámolása, a lakosság eladósodásának megelőzése, kezelése a szociális munkások képzésével„ c. szakmai műhely MűhelyM / „Szociális munka speciális csoportokkal” c. szakmai műhelyMűhelyM / „Szervezeti hatékonyságfejlesztés a szociális szférában„ c. szakmai műhely MűhelyM / „Szociális munka aktuális módszerei” című szakmai műhelyMűhelyM / Demens ellátottak a tartós bentlakást nyújtó szociális intézményekben tanfolyamT / Komplex rehabilitációs mentortanfolyamT / Pszichiátriai és szenvedélybetegek testi - lelki segítése professzionális módon tanfolyamT / Szociális munka fogyatékossággal élő személyekkeltanfolyamT / „ A kliens, a segítő… és még sokan mások” – rendszer- kompetencia fókuszú esetmegbeszélő-csoport szociális segítő szakemberek számára szakmai személyiség- fejlesztő foglalkozás S / Kommunikációs tréning szakmai személyiség- fejlesztő foglalkozás S / V. Regionális konferencia Konferencia - tanácskozás K /20115 Pszicho szociális tanácsadás és szolgáltatásokMűhelyM /201118
Alternatív módszerek a segítő tevékenységben Tréning (szakmai személyiség- fejlesztő foglalkozás) S / Személyiségfejlesztés/Szakmai kompetencia- fejlesztés - A személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátás intézményeiben, szolgáltatásaiban dolgozó szakemberek számára, különös tekintettel a gyermekjóléti szolgáltatásokban dolgozó szakemberek számára Tréning (szakmai személyiség- fejlesztő foglalkozás) S / SzocioNet Alapszolgáltatási Műhely MűhelyM SzocioNet Fogyatékos ügyi Műhely: az életminőség javításának lehetőségei a fogyatékkal élők intézményi ellátása során MűhelyM A lét peremén - család központú komplex szociális munka mélyszegénységben élőkkel Konferencia - tanácskozás K /20117 A lét peremén - család központú komplex szociális munka mélyszegénységben élőkkel MűhelyM /201120
Középfokú OKJ-s szakképzés Az OKJ szociális szakmacsoportjába tartozó szakképesítések követelménymoduljainak elemzése (pl. átfedések keresése) és összehangolása a szociális munka BA és MA szak moduljainak a tartalmával.
MODULSZAKKÉPESÍTÉS Gyermekellátási alapfeladatok Házi időszakos gyermekgondozó (részszakképesítés) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (részszakképesítés) Kisgyermekgondozó, -nevelő (elágazás) Gyermekotthoni asszisztens (elágazás) Nevelőszülő (alap-szakképesítés) Csecsemő-és gyermeknevelő-gondozó (alap-szakképesítés) Házi időszakos gyermek-felügyeleti feladatok Házi időszakos gyermekgondozó (részszakképesítés) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (részszakképesítés) Kisgyermekgondozó, -nevelő (elágazás) Gyermekotthoni asszisztens (elágazás) Gyermekfelügyelői feladatok Házi időszakos gyermekgondozó (részszakképesítés) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (részszakképesítés) Kisgyermekgondozó, -nevelő (elágazás) Gyermek-felügyeleti dokumentációs feladatok Házi időszakos gyermekgondozó (részszakképesítés) Gyermek- és ifjúsági felügyelő (részszakképesítés) Kisgyermekgondozó, -nevelő (elágazás) Gondozási-ápolási alapfeladatok Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) Szenvedélybeteg-gondozó(elágazás) Szociális gondozó, szervező (elágazás) Fogyatékossággal élők gondozója (elágazás) Szociális gondozó és ápoló (elágazás) A szükségletek és erőforrások felmérésének feladatai a szociális szakgondozásban Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) Szenvedélybeteg-gondozó (elágazás) Szociális gondozó, szervező (elágazás)
Személyes gondoskodási feladatok az alap- és szakosított ellátások területén Gerontológiai gondozó (elágazás) Pszichiátriai gondozó (elágazás) Szenvedélybeteg-gondozó (elágazás) Szociális gondozó, szervező (elágazás) A szociális segítés alapfeladatai Rehabilitációs nevelő, segítő (elágazás) Szociális asszisztens (elágazás) Szociális, gyermek- és ifjúságvédelmi ügyintéző (elágazás) Ifjúságsegítő (alap-szakképesítés) Részfeladatok a szociális problémamegoldásban Rehabilitációs nevelő, segítő (elágazás) Szociális asszisztens (elágazás) Önálló szociális segítő feladatok Rehabilitációs nevelő, segítő (elágazás) Szociális asszisztens (elágazás) Elsősegélynyújtási feladatok Rehabilitációs nevelő, segítő (elágazás) Szociális asszisztens (elágazás) Bevezetés a jelnyelvi tolmácsolásba Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Relé jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Általános feladatok a jelnyelvi tolmácsolásban Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Relé jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Orális tolmácsolás hallássérültek részére Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) A társalgási tolmácsolás módszereinek alkalmazása a halló és a hallássérült igénybevevők elvárásai alapján Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) Jelnyelvi tolmácsolás halló és hallássérült igénybe vevőknek Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés) A jelnyelvi tolmácsoláshoz szükséges folyamatos szakmai fejlődés feladatai Jelnyelvi tolmács (alap-szakképesítés) Társalgási jelnyelvi tolmács (részszakképesítés)
Középfokú OKJ-s szakképzés A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló évi III. törvény és A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló évi XXXI. törvény alapján megvizsgáltuk, hogy az egyes szakképesítések mely munkakör/-ök betöltésre jogosítanak fel. Összehasonlítottuk egymással az ágazati törvényben foglalt szakmai standardokat és munkaköri elvárásokat, a konkrét szolgáltatói munkaköri leírás tartalmakat és az OKJ-ban szereplő szociális szakmacsoportba tatozó szakképesítések ún. Szakmai és Vizsgakövetelményeit.
Középfokú OKJ-s szakképzés Az elemzés tartalmazza még a középfokú OKJ-s képzések és a szociális munka BA képzések moduljainak összehangolásához, modulrendszerbe történő rendezéséhez szükséges legfontosabb kompetencia megállapításokat. Fő cél: a szociális szakemberek karrierpálya-modelljének és a modulösszhang-vizsgálat (középfokú OKJ – szociális munka BA) elkészítéséhez értékelő megállapítások megfogalmazása, kompetencia fókusszal.
Felsőfokú szakképesítést nyújtó OKJ-s képzési programok A szociális szakemberek körében végzett szükséglet- és igényfelmérés alapján a felsőfokú szakképzések során kialakítandó és fejlesztendő kompetenciák meghatározása és definiálása. Indokoltság esetén a képzések tananyagának, módszereinek a kidolgozása.
„SZOCIÁLIS SZAKKÉPZÉS: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÉS A SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS” május 15. A felsőfokú szakképzés dilemmái Dr. Reisz Terézia által bemutatásra került egy az NSZFI megbízásából készült kutatás, mely a hazai felsőfokú szakképzés hatékonyságát vizsgálta. A kutatás mintája: a hazai felsőoktatási intézmények és középfokú intézmények. Az adatközlők: szakvezetők, intézményvezetők, jelenlegi 2. és 4. évfolyamos hallgatók, végzős középiskolai tanulók, valamint korábbi években felsőfokú szakképzésben végzettek, Oktatási Hivatal. A jelenlévő fsz-ben is oktató szakemberek többsége úgy vélte, hogy a fsz-k többsége parkolópályaként funkcionál. Ifjúságsegítő felsőfokú szakképzés: nagyon minimális az elhelyezkedési lehetőség az ifjúságsegítésben, továbbá a munkáltatók nem igen tudnak mit kezdeni ezzel a szakképesítéssel. Miután a munkaerőpiacon nem igen tudják hasznosítani ezt a szakképzetségüket (kivéve ha már rendelkeznek másmilyen végzettséggel / szakképzettséggel és ezt egyfajta kiegészítésként szükséges a munkájához), ezért az oktatók a felsőoktatásba való újra-felvételizést javasolják a tanulóknak.
Tananyagfejlesztés összehangolása a munkaerő- piaci elvárásokkal, munkaerő-piaci szereplők bevonása a tananyagfejlesztésbe (10 db) 9 db szakmai workshop került megrendezésre 1. workshop: - „KOMPETENCIÁK ÉS A MUNKAVÁLLALÁS” Időpont: június 08. 2. workshop: „KOMPETENCIÁK ÉS A HAZAI FELNŐTTOKTATÁSI RENDSZER (A SZOCIÁLIS SZAKMACSOPORTBA TARTOZÓ KÉPZÉSEK) Időpont: október 6. 3. workshop: „KOMPETENCIÁK ÉS A HAZAI FELNŐTTKÉPZÉSI RENDSZER (A SZOCIÁLIS SZAKMACSOPORTBA TARTOZÓ KÉPZÉSEK)” Időpont: november 3. 4. workshop: „TÖRVÉNY ÉS VALÓSÁG” Időpont: december 6. 5.workshop: „A SZOCIÁLIS SZAKEMBEREK KÉPZÉSI SZÜKSÉGLETEI ÉS IGÉNYEI” Időpont: január 19. 6.workshop: „A SZOCIÁLIS SZAKEMBEREK KÉPZÉSI SZÜKSÉGLETEI ÉS IGÉNYEI II.” Időpont: március 13. 7.workshop: „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK MEGOSZTÁSA A MUNKAERŐ-PIAC SZEREPLŐIVEL I.” Időpont: április 19. 8.workshop: „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK MEGOSZTÁSA A MUNKAERŐ-PIAC SZEREPLŐIVEL II.” Időpont: május 03. 9.workshop: „A SZOCIÁLIS SZAKEMBEREK KÉPZÉSI SZÜKSÉGLETEI ÉS IGÉNYEI III.” Időpont: május 31. 10.workshop: „KARRIERPÁLYA A SZOCIÁLIS KÉPZÉSEKBEN ” Időpont: június 13.
A képzésfejlesztésben résztvevő szakemberek képzésmetodikai továbbfejlesztése, ill. a curriculum- és képzésfejlesztésre történő felkészítése (PTE-vel közös tevékenység) A szakképzésben és a felsőoktatási képzésekben oktatók képzésmetodikai továbbképzése és képzésfejlesztési felkészítése megtörtént az alábbi időpontokban és témákban április 12., 26. A reflektív tanulás, ill. annak kapcsolata a terepmunkával - Dr. Szöllősi Gábor Kooperatív tanulás, projekt alapú oktatás - Arató Ferenc A kompetencia alapú tanulás környezete - Dr. Budai István A probléma alapú (problem based) tanulás környezete – Prof. Dr. habil. Baráth Árpád A reflexív praxis a szociális szakmában – Dr. habil Kelemen Gábor E-learning és blended learning lehetőségei a felnőttképzésben - Fodorné Tóth Krisztina A tényalapú (evidence based) tanulás környezete - Kozma Judit
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Elérhetőségek: Gyurokné dr. Bódi Csilla Szatmári Réka Tel.: 72/ ; Fax: 72/ Honlap: