Lobbizás az egészségügyben Kurucz Beáta
Rossz szakmai image oka I) A hír természete: Médiákból már csak a botrányos ügyekről értesülünk A jól elvégzett, korrekt szakmai munka nem bír hír értékkel
Rossz szakmai image oka II) Lobbizás szintjei: „Kéz-kezet-mos” szint ≠ nem szakmai munka Szakmai munka (pl. első NFT esete az egészségüggyel)
Mi a lobbizás? Legitim érdekérvényesítés
El nem ismertség oka Önerőből történő megoldás keresés hagyománya
Lobbizás is szakma Valamely szakterület alapos ismerete (pl. egészségügy, környezetvédelem, informatika…) Döntéshozatali intézmény rendszer ismerete Közhatalmi intézmény rendszer ismerete Jogi ismeretek Pszichológiai készségek Kommunikáció, PR
Lobbizás és kommunikáció PR és kommunikációs szakterületen is adódik olyan feladat, amikor a döntéshozót kell meggyőzni Lobbizás eszköztára alkalmazza a korszerű PR és kommunikációs eszközöket is
A közös cél A képviselt érdek érvényre juttatása Meggyőzés
Lobbizás célterületei Közkapcsolatok Kormányzati kapcsolatok Vállalati kapcsolatok Közösségi kapcsolatok Külkapcsolatok
A lobbizás célcsoportjai Parlamenti képviselő (hazai és EU Parlament) Kormányzati emberek Kormányzati szervek tisztviselői Végrehajtó szervek tisztségviselői Önkormányzatok Képviselő Tisztviselő Üzleti szféra emberei (befektetők, pénzügyi szféra…) Tudományos intézetek vezetői, szakemberei Érdekképviseletek vezetői Lobbista kollégák
Célszemély megválasztása Alapszabály: minden ügy sérti valakinek az érdekét Nem feltétlenül kell magas pozíciójú személynél indítani az ügyet Alsóbb szinten kevesebb és/vagy kisebb érdeket sértünk Az alsóbb szintek a felsőbb szintek kiszolgálói Az alulról indított ügy beépülhet egy szakmai logikai láncba
Célszemély érdeklődése Döntéshozóknak és döntés befolyásolóknak is fontos a hiteles információ a valós világról Minél túlterheltebbek a döntésben érintettek, annál szűkebbek az információs csatornáik Hiteles, korrekt, megbízható információ
A lobbi üzenet jellemzői A lobbi cél elérését erősítse Célcsoportra szabott Célcsoport érdekeivel egyező, azt hangoztató Egyértelmű
Egyértelműség Alapvető követelmény Akinél lobbizok, nem fogja kitalálni helyettem, hogy mit akarok A lobbizás művészete: akinél lobbizok magáénak érzi az ügyet
Alapvetések Kormányzati és végrehajtási szféra: Önkormányzati szféra: Egyéni ügyből közügy Önkormányzati szféra: Sokféle hátterű ember (jog, tanár, újságíró…) Rendkívül erős politikai kötődés
Motiváció Motiválni nehéz: közvetlen személyes előnyök Saját szakmai sikereként kommunikálja Választások után munka lehetőség … Nem csak anyagi előny
Lobbi fázisok Téma szakmai elemezése Célcsoport és célszemély elemzés Téma életciklus elemzés Akció terv Időtáv meghatározása (hosszú)
Lobbizni szabályozás-érzékeny területen érdemes Élelmiszer ipar Gyógyszeripar Környezetvédelem Energetika Informatika Dohányipar …
Szabályozás érzékeny terület az egészségügy Aktuális aspektusok: Parlamenti választások EU 2007-2013-as költségvetési időszak Egyéb alapok
EU és egészségügy 2007-2013-as időszakra: 657,55 miárd Ft
„Egy jellemzően nem etikus környezetben nagyon nehéz etikusnak maradni”
Köszönöm a figyelmüket!