Társas kapcsolatok és az iskolai szociális munka jelentősége a szociometria szemszögéből Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Szociális munka III. évfolyam
A kutatás témája Iskolai szociális munka Kapcsolati háló föltérképezése A szociometria mint vizsgálati módszer Centrális elhelyezkedés Perifériális elhelyezkedés Megváltozott osztályszerkezet Beavatkozási lehetőségek
Iskolai szociális munka Törvényi szabályozás Tevékenységének területei Jelenlegi helyzet Gyermek- és ifjúságvédelem
A szociális munkás feladatai → szociális helyzet feltérképezése →Marginalizálódott gyermekek visszaintegrálása →Segíti a pedagógus munkáját →Iskolai erőszak visszaszorítása →Iskolai lemorzsolódás elleni védelem →Teljesítményromlás megakadályozása →Közösségi tevékenységek szervezése →Preventív tevékenység
Szociometria A csoport szerkezetének vizsgálata Kapcsolati hálók föltárása Szociometriai teszt Az elemzés területei: Kölcsönösségi táblázat Gyakorisági táblázat Szociogram Szerkezeti mutatók
A kutatás hipotézisei A szociometria alkalmas egy közösség mélyreható vizsgálatára Van marginalizálódott gyermek Ugyanazok marginalizálódnak Szükséges a szociális szakember megjelenése
Érdekes mérési tapasztalatok Mérési eredmények Vizsgálat időpontok Érdekes mérési tapasztalatok Centrumban elhelyezkedő személyek Periférián elhelyezkedő egyének Klikkesedés folyamata A távozó személyek problémája Új beavatkozást igénylő esetek
A centrális elhelyezkedés a centrumban elhelyezkedők aránya 54% (13 fő); 50% (10 fő)→ átlagos arány 20% Közös tulajdonság Kiemelkednek társaik közül Népszerű egyének a centrumban helyet foglalók összetétele megváltozott
A periférián elhelyezkedők A periférián elhelyezkedők aránya 8% (2 fő) és 5% (1 fő) → az átlag 30% Nincs kapcsolatuk a közösség többi tagjával Marginalizálódottak személye Társak befolyásoló jelenléte különneműek barátsága A centrumból a perifériára
A klikkesedés 3 klikk Nem jó képződmény Szoros kapcsolat a tagok között→ új tagnak kisebb esélye van a csatlakozásra Közös tulajdonság, teljesítmény kapcsolja össze Nincs közvélemény az osztályban Valószínűsíthető kiváltó ok→ a távozó tagok A szociális munkás közösségfejlesztő tevékenysége
A távozó személyek problémája szociális szakember hiánya→ a gyerek csak tünethordozó Kezdettől problémás gyerekek A pedagógus jelzése hatástalan Rossz probléma megoldási forma→átmeneti megoldás Szociális munkás megjelenése
A szociometria jelentősége több szakember munkáját segíti A módszer időigényes, de rendkívül hasznos A negatív irányba történő változás azonnal észlelhető Reális képet ad a közösségről Sok esetben csak egy ilyen felmérés alkalmával derül ki, hogy a gyermek milyen problémával küzd
A hipotézisek igazolása A szociometria alkalmas egy osztályközösség mélyreható vizsgálatára Mindkét mérés alkalmával volt marginalizálódott személy, de a marginalizálódottak személye változott Szükség van szociális szakember jelenlétére
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!