Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
E-learning alapú távoktatás tapasztalatai a Széchenyi István Egyetemen
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Komplex Instrukciós Program
Készítette: Galán Anita Debreceni Egyetem Szociálpolitika MA, I. évf.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A hátrányos helyzet kezelésének középiskolai modellkísérletei Vályi Péter Szakképző Iskola és Kollégium Tamási június 4.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
Értékelés a pedagógiában
A partnerközpontú intézmények plusz anyagi forrásai a kompetencia alapú oktatás vonatkozásában Előadó: Danyi Gyula.
11 Az interakció azokat a folyamatokat foglalja magában, amelyekben minden résztvevő kész arra, hogy megváltozzon és ennek a beállítottságnak az alapján.
Iskolai Közösségi Szolgálat Definíció Cél Folyamat Példák Demokratikus Ifjúságért Alapítvány.
Az osztályterem pedagógiája
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
A KISCSOPORT. Megközelítések: Cooley: primerszekunder ( az empirikus valóságban(társadalmi munkamegosztás létező, konkrét alakzat)következménye) Simmel:
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.
A földhasználat és a területi versenyképesség főbb közgazdasági összefüggései Előadó: Kollár Kitti doktorjelölt, tanszéki mérnök Komárno november.
Előítéletmentesen a hajléktalanokkal szembeni előítéletekről
Olaszliszka/rasszizmus/ciganybunozes.hu Az internet manipulatív hatásának jelentőségéről XXX. Jubileumi OTDK Konferencia Szeder Dóra Valéria III. Évfolyam.
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
NYME-AK Neveléstudományi Intézet Gyógypedagógia Intézeti Tanszék Állatasszisztált terápiák a gyógypedagógiai rehabilitációban Témavezető: Taufer Ildikó.
SZAKDOLGOZAT CÍME szakdolgozat
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Növeli-e a középiskolai erőszak esélyét a televízió, a számítógépes játékok használata, valamint a vallásosság hiánya ? A Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
Az IKT-metria mérőeszköz
Szociometria A szociometria szülőatyjának Jacob Lévy Morenót tekintik
Ifjúsági munkanélküliség Magyarországon
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Nyugat-magyarországi Egyetem Benedek Elek Pedagógiai Kar
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Új technológiák elterjedésének modellezése
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
A jogszabályi változások megvalósulása és hatása intézményi szinten Fővárosi helyszín Készítette: Kállai Gabriella ONK, Budapest november 4.
Készítette: Zelei Kitti. „Ha hajót akarsz építeni, ne azzal kezd, hogy a munkásokkal fát gyűjtetsz és szó nélkül kiosztod közöttük a szerszámokat, és.
Köszöntöm Önöket! Szabó Gábor általános igazgatóhelyettes Budapest, június 3.
P EDAGÓGIAI SZAKSZOLGÁLAT RÉGEN ÉS MOST Készítette: Szabó Katalin Konzulens: Dr. Simonics István egyetemi docens 2016.
TÁMOP A-14/ „TIE”-KUTATÁSOK DECEMBER ZALAEGERSZEG.
A pszichológiai mérés alapjai
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A gyermekjóléti szolgáltatás és a Szécsényi Gyerekesély Program kapcsolata Varsány községben Nagyné Mákos Izolda Családgondozó, Varsány.
Változó szakma-változó értékek?
Miért kell kistérségi kiterjesztés; hol tart Szécsény
Regionális konferencia
  Mit jelent a kompetencia alapú óvodai programcsomag használata a gyerekek számára?
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program RSZTOP-3 Tájékoztatás a Kísérő Intézkedések részprogram Adatszolgáltatási folyamatairól Hajléktalanokért.
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
KINCSKERESŐ TEHETSÉGKUTATÓ PROGRAM
Dobos C. József Vendéglátóipari Szakképző Iskola Budapest
Család – és Gyermekjóléti Központ
Esély a szülőknek, lehetőség
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Társas kapcsolatok és az iskolai szociális munka jelentősége a szociometria szemszögéből Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Szociális munka III. évfolyam

A kutatás témája Iskolai szociális munka Kapcsolati háló föltérképezése A szociometria mint vizsgálati módszer Centrális elhelyezkedés Perifériális elhelyezkedés Megváltozott osztályszerkezet Beavatkozási lehetőségek

Iskolai szociális munka Törvényi szabályozás Tevékenységének területei Jelenlegi helyzet Gyermek- és ifjúságvédelem

A szociális munkás feladatai → szociális helyzet feltérképezése →Marginalizálódott gyermekek visszaintegrálása →Segíti a pedagógus munkáját →Iskolai erőszak visszaszorítása →Iskolai lemorzsolódás elleni védelem →Teljesítményromlás megakadályozása →Közösségi tevékenységek szervezése →Preventív tevékenység

Szociometria A csoport szerkezetének vizsgálata Kapcsolati hálók föltárása Szociometriai teszt Az elemzés területei: Kölcsönösségi táblázat Gyakorisági táblázat Szociogram Szerkezeti mutatók

A kutatás hipotézisei A szociometria alkalmas egy közösség mélyreható vizsgálatára Van marginalizálódott gyermek Ugyanazok marginalizálódnak Szükséges a szociális szakember megjelenése

Érdekes mérési tapasztalatok Mérési eredmények Vizsgálat időpontok Érdekes mérési tapasztalatok Centrumban elhelyezkedő személyek Periférián elhelyezkedő egyének Klikkesedés folyamata A távozó személyek problémája Új beavatkozást igénylő esetek

A centrális elhelyezkedés a centrumban elhelyezkedők aránya 54% (13 fő); 50% (10 fő)→ átlagos arány 20% Közös tulajdonság Kiemelkednek társaik közül Népszerű egyének a centrumban helyet foglalók összetétele megváltozott

A periférián elhelyezkedők A periférián elhelyezkedők aránya 8% (2 fő) és 5% (1 fő) → az átlag 30% Nincs kapcsolatuk a közösség többi tagjával Marginalizálódottak személye Társak befolyásoló jelenléte különneműek barátsága A centrumból a perifériára

A klikkesedés 3 klikk Nem jó képződmény Szoros kapcsolat a tagok között→ új tagnak kisebb esélye van a csatlakozásra Közös tulajdonság, teljesítmény kapcsolja össze Nincs közvélemény az osztályban Valószínűsíthető kiváltó ok→ a távozó tagok A szociális munkás közösségfejlesztő tevékenysége

A távozó személyek problémája szociális szakember hiánya→ a gyerek csak tünethordozó Kezdettől problémás gyerekek A pedagógus jelzése hatástalan Rossz probléma megoldási forma→átmeneti megoldás Szociális munkás megjelenése

A szociometria jelentősége több szakember munkáját segíti A módszer időigényes, de rendkívül hasznos A negatív irányba történő változás azonnal észlelhető Reális képet ad a közösségről Sok esetben csak egy ilyen felmérés alkalmával derül ki, hogy a gyermek milyen problémával küzd

A hipotézisek igazolása A szociometria alkalmas egy osztályközösség mélyreható vizsgálatára Mindkét mérés alkalmával volt marginalizálódott személy, de a marginalizálódottak személye változott Szükség van szociális szakember jelenlétére

Köszönöm a megtisztelő figyelmet!