A tanári munka értékelése (Hazai és nemzetközi kutatási eredmények tanulságai) Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet VII. Nevelésügyi kongresszus Budapest, 2008. augusztus 25-28
Tények és célok Tények: Fontos az iskolai végzettség: ez határozza meg az egyén társadalmi státuszát, lehetőségeit Fontos a tudás: A gyorsan változó világban a folyamatosan megújuló, kompetencia-alapú a e nélkül kihullhat az ember nemcsak a munkaerőpiacról, de a társadalmi életből is Fontos, hogy az egyének a képességeik, ambíciójuk és szorgalmuk révén tudjanak boldogulni: Esélyegyenlőség és igazságosság általános elvei Ne „pazaroljuk el” az egyénekben rejlő lehetőségeket Leggyengébb láncszem elve A cél tehát: MINŐSÉGI pedagógiai szolgáltatásokat kell biztosítani MINDEN gyerek számára!
Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? A család szerepe a legfontosabb Az iskolarendszer fontos (PISA eredmények) Az iskolán belüli drága megoldások (csoportbontás, felszerelés, stb.) nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB!
Mitől függ a tanári munka minősége? A rekrutációtól: A tanári pályára jelentkezők képességeitől, ambícióitól A tanárjelöltek kiválasztásától (szűrés) A tanárképzés minőségétől A pályakezdők „betanításától”: Mentori rendszer Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya: (Nem csak, és nem elsősorban fizetéstől függ!!!) A fizetés számít, de leginkább a pályakezdőknél (egyéni döntések) A későbbiekben a tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet Iskolai környezet (Iskola és település, gazdaság, szülők partnersége) Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszere. Jó gyakorlatok kifejlesztése és átadása Megfelelő attitűdök meghatározása, és átadása Olyan iskola vezetési modellek kidolgozása és bevezetése, amelyek elősegítik az eredményes és hatékony (tehát minőségi) oktatási munkát Beleértve a tanári munka minőségének értékelési,, visszacsatolási és jutalmazási/támogatási rendszerét A tanári munka minőségének értékelése, ezek visszacsatolása, ezek alapján megfelelő jutalmazási és támogatási rendszer kiépítése
A tanári munka minőségének értékelése, visszacsatolása, ezek alapján jutalmazási és támogatási rendszer kiépítése és alkalmazása ÉRTÉKELÉS Mi a „jó”, mi a „rossz”? A tanulói (iskolai) eredményességre alapozott minőségi mutatók meghatározása. Nem mindegy, mit nevezünk tanulói eredményességnek!!! Hogyan mérjük? Megbízható mérési módszerek és objektivitás? Ki mérje (kik mérjék)? VISSZACSATOLÁS Formális - nem formális Hierarchikus – partneri – kollegiális Szóbeli-írásbeli, maradandó – „elszálló” JUTALMAZÁS Nem csak pénz!!! Szakmai előrejutási lehetőség, nagyobb szabadság és önállóság, nagyobb, érdekesebb feladatok, választási lehetőség feladattípusok közül (melyik osztályt, milyen fakultációt szeretné tanítani, milyen egyéb feladatot szeretne, stb.) TÁMOGATÁS A szakmai fejlődés elősegítése - nem büntetni, hanem segíteni kell a gyengébben teljesítőket! (továbbképzés, mentorálás, személyre-problématípusokra orientált szakmai segítség)
Egyedül nem megy!
OECD Nemzetközi Tanár Kutatás (TALIS) A kutatás célja: A nemzeti oktatáspolitikai döntéseket segítő nemzetközi kutatás a következő területeken: Átfogó mérési, értékelési, minőségfejlesztési és minőségbiztosítási standardok kidolgozása, amelyek segítségével értékelni lehet a tanári munka eredményességét és hatékonyságát, pályán lehet tartani a sikeres és eredményes pedagógusokat 2. Hatékony tanítási gyakorlatok, tanári attitűdök feltérképezése, és olyan oktatáspolitikai irányelvek meghatározása, amelyek növelik a tanári munka hatékonyságát 3. Olyan iskolai vezetési típusok, módszerek feltárása, amelyek segítik a hatékony iskolai munkát, beleértve a vezetés hatását a tanári munka értékelésére és jutalmazására, a tanárok tanítási gyakorlatára, tanítással kapcsolatos attitűdjeire, hivatásbeli fejlődésükre, és az iskola légkörére. 24 résztvevő ország, közöttük Magyarország is 2008 évi kérdőíves adatfelvétel A nemzetközi összehasonlító eredmények alapján megbízhatóan tudhatjuk többek között, hogy a tanári munka értékelésének, visszacsatolásának, jutalmazásának és támogatásának mely módjai vezetnek eredményre – tehát melyeket érdemes bevezetni a minőpség javítása érdekében Első hivatalos nemzetközi eredmények: 2009. júniusában
Köszönjük a figyelmet! Kérdések?