A tanári munka értékelése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Pedagógusok az OECD nemzetközi tanárvizsgálat (TALIS) tükrében
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
Dobbantó program. Kik vesznek benne részt? Országosan 15 iskola Tervezett: 22.
VII. NEVELÉSÜGYI KONGRESSZUS augusztus A pedagógus kollektíva az iskolában, az iskolafejlesztés személyi feltételei dr. Várnai Andrásné.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Anyanyelvi mérések Magyarországon Oktatás és foglalkoztatás – Versenyképes gazdaság Magyarországon a XXI. században Szeged, Molnár Edit Katalin.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Hogyan segítik a tanításkísérő szemináriumok az összefüggő egyéni szakmai gyakorlatot? ELTE PPK N. Kollár Katalin
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Együttműködés a szakmai gyakorlatban Salát Magdolna osztályvezető ELTE PK OTF Tanárképzési Osztály Az ELTE TAMOP /2/B/KMR :Pedagógusképzés.
ELTE TÁMOP /2/B/KMR projekt workshop
A hálózatosodás lehetősége a közoktatásban profil 1.0
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM TÁMOP /2/B KMR PÁLYÁZAT
Gyakorlatvezető mentortanárképzés
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
MÉRÉSI ÉRTÉKELÉSI RENDSZER
Javaslatok a magyar közoktatás megújítására Eltérő álláspont a Zöld könyvről.
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
A közoktatás „dobbantási” esélye Dobbantó Programindító Konferencia Setényi János 2008 Budapest.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
A közművelődés és az egész életen át tartó tanulás Nevelésügyi Kongresszus Budapest, augusztus 26.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Patrónus program és ezzel együtt az IPR bevezetése 2007/ 2008-as tanévtől a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók esélyenlőségének biztosítása céljából.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A pedagógusok szakmai továbbfejlődésének nemzetközi tapasztalatai Sági Matild OFI XI. Országos Neveléstudományi Konferencia ELTE, Budapest november.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
A Calderoni Program helye és szerepe a HEFOP-ban Záró-konferencia március 27. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Telefon:
Pedagógusok egy nemzetközi tanárvizsgálat (OECD TALIS) tükrében
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Az országos mérések megújult rendszere
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Pedagógus értékelési rendszer
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Sári Gusztáv Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola TÁMOP B „Közoktatási intézmények esélyegyenlőségi alapú fejlesztéseinek támogatása”
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A felnőttek bevonásának fejlesztése a kora gyermekkori oktatásba Chris Pascal, prof. és Tony Bertram, prof.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
KÖZOKTATÁSI VEZETŐ III. szemeszter
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A tanári munka értékelése (Hazai és nemzetközi kutatási eredmények tanulságai) Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet VII. Nevelésügyi kongresszus Budapest, 2008. augusztus 25-28

Tények és célok Tények: Fontos az iskolai végzettség: ez határozza meg az egyén társadalmi státuszát, lehetőségeit Fontos a tudás: A gyorsan változó világban a folyamatosan megújuló, kompetencia-alapú a e nélkül kihullhat az ember nemcsak a munkaerőpiacról, de a társadalmi életből is Fontos, hogy az egyének a képességeik, ambíciójuk és szorgalmuk révén tudjanak boldogulni: Esélyegyenlőség és igazságosság általános elvei Ne „pazaroljuk el” az egyénekben rejlő lehetőségeket Leggyengébb láncszem elve A cél tehát: MINŐSÉGI pedagógiai szolgáltatásokat kell biztosítani MINDEN gyerek számára!

Mi befolyásolja a gyerekek iskolai teljesítményét? A család szerepe a legfontosabb Az iskolarendszer fontos (PISA eredmények) Az iskolán belüli drága megoldások (csoportbontás, felszerelés, stb.) nemigen hatnak Az iskolán belül a TANÁR A LEGFONTOSABB!

Mitől függ a tanári munka minősége? A rekrutációtól: A tanári pályára jelentkezők képességeitől, ambícióitól A tanárjelöltek kiválasztásától (szűrés) A tanárképzés minőségétől A pályakezdők „betanításától”: Mentori rendszer Attól, hogy hosszú távon (is) mennyire vonzó a tanári pálya: (Nem csak, és nem elsősorban fizetéstől függ!!!) A fizetés számít, de leginkább a pályakezdőknél (egyéni döntések) A későbbiekben a tanári pályaív (oktatáson belüli karrier lehetőségek, önmegvalósítási lehetőségek) legalább ilyen fontosak Munkafeltételek, iskolai légkör, tanítási környezet Iskolai környezet (Iskola és település, gazdaság, szülők partnersége) Képzés, továbbképzés, hivatásbeli-szakmai fejlődési lehetőségek rendszere. Jó gyakorlatok kifejlesztése és átadása Megfelelő attitűdök meghatározása, és átadása Olyan iskola vezetési modellek kidolgozása és bevezetése, amelyek elősegítik az eredményes és hatékony (tehát minőségi) oktatási munkát Beleértve a tanári munka minőségének értékelési,, visszacsatolási és jutalmazási/támogatási rendszerét A tanári munka minőségének értékelése, ezek visszacsatolása, ezek alapján megfelelő jutalmazási és támogatási rendszer kiépítése

A tanári munka minőségének értékelése, visszacsatolása, ezek alapján jutalmazási és támogatási rendszer kiépítése és alkalmazása ÉRTÉKELÉS Mi a „jó”, mi a „rossz”? A tanulói (iskolai) eredményességre alapozott minőségi mutatók meghatározása. Nem mindegy, mit nevezünk tanulói eredményességnek!!! Hogyan mérjük? Megbízható mérési módszerek és objektivitás? Ki mérje (kik mérjék)? VISSZACSATOLÁS Formális - nem formális Hierarchikus – partneri – kollegiális Szóbeli-írásbeli, maradandó – „elszálló” JUTALMAZÁS Nem csak pénz!!! Szakmai előrejutási lehetőség, nagyobb szabadság és önállóság, nagyobb, érdekesebb feladatok, választási lehetőség feladattípusok közül (melyik osztályt, milyen fakultációt szeretné tanítani, milyen egyéb feladatot szeretne, stb.) TÁMOGATÁS A szakmai fejlődés elősegítése - nem büntetni, hanem segíteni kell a gyengébben teljesítőket! (továbbképzés, mentorálás, személyre-problématípusokra orientált szakmai segítség)

Egyedül nem megy!

OECD Nemzetközi Tanár Kutatás (TALIS) A kutatás célja: A nemzeti oktatáspolitikai döntéseket segítő nemzetközi kutatás a következő területeken: Átfogó mérési, értékelési, minőségfejlesztési és minőségbiztosítási standardok kidolgozása, amelyek segítségével értékelni lehet a tanári munka eredményességét és hatékonyságát, pályán lehet tartani a sikeres és eredményes pedagógusokat 2. Hatékony tanítási gyakorlatok, tanári attitűdök feltérképezése, és olyan oktatáspolitikai irányelvek meghatározása, amelyek növelik a tanári munka hatékonyságát 3. Olyan iskolai vezetési típusok, módszerek feltárása, amelyek segítik a hatékony iskolai munkát, beleértve a vezetés hatását a tanári munka értékelésére és jutalmazására, a tanárok tanítási gyakorlatára, tanítással kapcsolatos attitűdjeire, hivatásbeli fejlődésükre, és az iskola légkörére. 24 résztvevő ország, közöttük Magyarország is 2008 évi kérdőíves adatfelvétel A nemzetközi összehasonlító eredmények alapján megbízhatóan tudhatjuk többek között, hogy a tanári munka értékelésének, visszacsatolásának, jutalmazásának és támogatásának mely módjai vezetnek eredményre – tehát melyeket érdemes bevezetni a minőpség javítása érdekében Első hivatalos nemzetközi eredmények: 2009. júniusában

Köszönjük a figyelmet! Kérdések?