2014. 06. 30. 1. RÉSZVEVŐKMUNKAKÉSZSÉGÉNEKFEJLESZTÉSE m. piaci szolgáltatások Országos Közfoglalkoztatási Módszertani Központ MUNKÁLTATÓK FOGADÓKÉSZSÉGÉNEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
1 „Út a munkához” program tapasztalatai Szűcs Erika Balatonvilágos november 10.
Advertisements

Az önkormányzatok feladata a közfoglalkoztatási programban
Munkával a segélyezés ellen
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Új Magyarország Fejlesztési Terv „Foglalkoztatás és növekedés” Cél: Felzárkózni a fejlett országokhoz a foglalkoztatás növelésével és a gazdasági.
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A Kormány intézkedései és tervei
Zalaszentgróti Foglalkoztatási Paktum szerepe a foglalkoztatásban
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Ötvös Mónika Felelő(s) Közösségek Nemzetközi Konferencia
A munkanélküliség káros hatásának csökkentése foglalkoztatási projektek generálásával egy kistérségben Zentai Gábor Szigetvári Kultúr- és Zöld Zóna Egyesület.
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A Kőszegi és Felső-Répcementi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma Munkáltatói Fórum Csepreg március 19.
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
Szekszárd Megyei Jogú Város településfejlesztési koncepciójának és integrált városfejlesztési stratégiájának aktualizálása Partnerségi egyeztetés.
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
TÁMOP „Megváltozott munkaképességű emberek rehabilitációjának és foglalkoztatásának segítése” c. kiemelt projekt dél-dunántúli regionális alprojektjének.
Mobil: (30) Cím: 4100 Berettyóújfalu, Széchenyi u. 13.
Civil szervezetek részvétele a munkaerőpiaci szolgáltatások ellátásában a Közép-magyarországi régióban.
Az állást kereső kerületi lakosoknak nyújtott szolgáltatások a Baross utcai munkaügyi kirendeltségen és a Kesztyűgyári állásbörzéken Szakmai gyakorlat.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A TÁMOP /01 „FoglalkoztaTárs- Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt április 24.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
E-learning alapú komplex képzések
Regionális gazdaságfejlesztés gyakorlati óra Esettanulmány II.
„Szociális és Oktatási Önkéntes Tevékenység
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
„Út a munkához”program 2009-es képzési tapasztalatainak bemutatása az Észak-magyarországi Régióban „Út a munkához” program 2009-es képzési tapasztalatainak.
Segélyezési rendszer átalakítása
Együttműködési lehetőségek és megoldások a foglalkoztatási és szociális terület munkájában Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Dr. Brebán Valéria főigazgató Dombóvár - Roma Fórum.
Közfoglalkoztatás ’2011 Szolnok, október 26. Dr. Czomba Sándor Foglalkoztatáspolitikáért felelős Államtitkár.
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
Kunszentmártoni kistérség munkaerő-piaci helyzete, támogatási lehetőségek Készítette: Deák István kirendeltség-vezető.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
Strukturális és Kohéziós Alapok
Mi is az a társadalmi integráció?
A foglalkoztatási paktumok célja Megismerni a térség foglalkoztatási helyzetét Összehangolni a térség gazdasági és humánerőforrás fejlesztési tevékenységeit.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Közmunkaprogram kórházaknak Budapest, április. 27 SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM KÖZMUNKA TANÁCS KÖZMUNKA TANÁCS.
. Negyedik Partner Közép-Dunántúli Foglalkoztatási Hálózat 4P KDFH Alapítva: Gere János
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Munkaintegráció útjai Zalában, a második esély iskolák szerepe.
Új utak az elsődleges munkaerőpiacra Zalai alternatív munkaerő-piaci szolgáltatások bemutatása.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Foglalkoztatás-politika
vidékfejlesztési szakmai igazgató Bükk-Térségi LEADER Egyesület
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
INNOLEARN KONFERENCIA Gödöllő, szeptember 26.
A felnőttképzés, szakképzés fejlesztése és a gazdaság igényei november 21. DAT 2006 Konferencia S2 – Gazdaság vezérelt informatikai szakképzés Szociális.
1 „Út a munkához” program Szűcs Erika november 24. Budapest.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Közfoglalkoztatás Nemzeti Közfoglalkoztatás Program.
Aktuális Munkaerő-piaci helyzet a jászságban
„Út a munkához” program tapasztalatai
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A BÁCSALMÁSI ÖNKORMÁNYZATI KÖZSZOLGÁLTATÁSI KÖZHASZNÚ NONPROFIT KFT
„Út a munkához”program
Közfoglalkoztatás Szombathely városban Előadó: Horváth Olga.
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

RÉSZVEVŐKMUNKAKÉSZSÉGÉNEKFEJLESZTÉSE m. piaci szolgáltatások Országos Közfoglalkoztatási Módszertani Központ MUNKÁLTATÓK FOGADÓKÉSZSÉGÉNEK FOGADÓKÉSZSÉGÉNEKERŐSÍTÉSE nonprofit kölcsönző iroda Út a piaci munka világába SZERVEZŐKHATÉKONYSÁGÁNAK JAVÍTÁSA JAVÍTÁSA

„HATÉKONYSÁG” erősítése (a közfoglalkoztatás integrációs funkciójának hangsúlya)  Mérhető (?) hatások a)Egyén szintjén  Szegénység enyhítés (jöv., társas kapcs, mentális fejl. társad befogadás)  Munkateszt (aktivitás, együttműködés)  Munkakészség megtartás, fejlesztés, munka motiváció  Integráció a nyílt mp-re (álláskeresési aktivitás, elhelyezkedés HATÉKONYSÁG ► CÉLOK ► MÉRHETŐ eredmény MIT mérjünk? ►2 kutatás: Egyéni, Szervezeti EGYÉNI KUTATÁS: 200 közfogl. 3-szori követéses megkérdezés Belépés után ► kilépéskor ► 3 hónappal később (ennek még az elindítása is nehéz) ápr márc. Kvalitatív kvantitatív

 Online kérdőív önkorm. és munkaügyi kirendeltségek  200 papíron a HH térségeknek  10 struktúrált mélyinterjú SZERVEZETI kutatás (a vége felé jár): 32 kérdés 870 válaszoló közfoglalkoztató (500 volt a tervezett) • Közfoglalkoztatottak 20%-át (2011-ben 52 ezer, 2012-ben 40 ezer) • Megyei eloszlás nagyjából rendben, Budapest erősen alulreprezentált. • 20% HH térség, 60% község, 27% város, Önkorm. túlreprezentált, forpr. Alul • Alapsokaságban hibák: pl forprofit és 619 egyéni vállalkozó(?) • A csoport eltérések nem voltak szignifikánsak.

Mire voltunk kíváncsiak? a)Közfoglalkoztatási célok, attitűdök b)Mérik-e a kilépés utáni állapotokat, mit gondolnak erről (hatás) c)Milyen munkát szerveznek, milyen végzettségűeknek, (eszköz) d)Szervezeti felkészültség deficitek (szakemberek, tudás, (eszköz) módszertan szüks.) A fókuszcsoportokban és a mélyinterjúkban továbbá: a)Mérnek-e valamit, hogyan lehetne mérni a különböző hatásokat b)„Értékteremtő munka” tartalma, fenntarthatósága, versenyhelyzete, mérhetősége c)Közfogl. közösségi (mentális, szociális) hatása d)Javaslatok, ajánlások

Közfogl. célok, attitűdök (mire alkalmas az Ön közfoglalkoztatása?) kérdőív 7 mélyinterjú és fókuszcsoport

Közfogl. célok, attitűdök (mire alkalmas az Ön közfoglalkoztatása?) Szociális jellegű cél Munkaerő-piaci jellegű cél ??? Motiváció a szervezésre

Utána mi lesz velük? 7. Méri a visszalépést=27% Méri az elhelyezkedést=17% De! A munkáltató kérdése: „Mi a kilépés oka?” Ön szerint mi lesz velük utána? De! regionális MK. interjú alany Mennyivel utána (rögtön, 3 hónap? Mennyire elsődleges? Munka státusza (alkalmi, nem bejelentett, stb.)

Milyen munkát szerveznek? 8. 1.„Ez nem old meg semmit!”, „de legalább van valami” 2.„Akkor kellene a közmunka, amikor nincs alkalmi (alma szüret)” 3.„A kőművesnek (rátermettnek mindig lesz szak munka” 4.„Nőknek, gyenge fizikumúaknak alig van” 5.„Csak nem fogjuk elengedi a jó szakembert?” Munkaképesség fenntartása, erősítése

„Szervező” és tudáshiány Közfoglalkoztatás szervezői képzési igény: o 32% szüksége van speciális tudásra, kompetenciára o 38% vett részt közfolg. kapcsolatos képzésben o 38% igényelné a spec. képzést

ORÖ Kulturális és módszertani Intézményhálózat ORÖ vezetői szint (3 fő) Központi adminisztráció segítők (5-5 fő közfogl.) 33 Adminisztrációs Központ minden megyében (33 fő közfogl.) Szociális segítő (képzetlen 8 ált, vagy érettségi) 320 fő közfogl. Szociális koordinátor (középfok +bármilyen szakképesítés) megkeresett roma, személyi karton (Név, TAJ szám, Adóazonosító) (Munkaerő-piaci adatok!!!) 240 szakképzetlen 120 szakképzett felsőfokú Júni márc közfogl. bérrel Infrastruktúra nélkül Megyei Cigány Önkorm. Képviselők „összekötői hálózat”

Érték teremtő, munka a)Közösségi (szociális) aspektus: • Munkanormát ad, megélik, „hogy vannak elvárások” némely esetben, • de máshol: „ ez a munka nem jelent semmit, csak kényszer” • „Látják, hogy van értelme a munkájuknak”, „többiek látják, hogy a közért tesznek a közmunkások” „megdolgoznak a segélyért” • „Több, mint a segély”, de máshol: „ez nekik nem pénz, a tűzifa, gomba, a közösségi kert terményei, az valamit jelent” b)Gazdasági aspektus: • Terület rendezés, gondozottabb környezet (amire nem volt forrás) • Költség megtakarítás (bér, nyersanyag, vásárolt szolgáltatás,) • Termény értékesítés (körömvirág, kecske, burgonya, járólap, stb.) • „Új termelő eszköz, új perspektíva az önkormányzatnak” új területek (ugar) bevonása (20 hektár szőlő, rég TSZ telep bérélése) • Aktuálisan nem piacképes termékeket termelő üzemek létrehozásának és rövid idejű (max. 1 éves) termelésének állami finanszírozása Verseny sértés?Fenntarthatóság? „Ha a 300 fő a cél, akkor miért kérdeznék a munka hatékonyságát?”

Szervezeti kutatás (a cél, hasznosság körül) (interjúk, fókuszcsoportok hírei) a)Szociális haszon: • „Ez a többletjövedelem nem old meg semmit, a tűzifa, gomba, a közösségi kert terményei igen.” • „kár, hogy egy családban csak egy ember, az is csak pár hónapig lehet” b)Mentális haszon: • „Rendszerességet hoz”, „látják, hogy apu dolgozni jár” • Munkanormát ad, „hogy vannak elvárások” • Látják, hogy van értelme a munkájuknak • Néhol közösséget formál • „Tudjon helyben dolgozni” c)Települési haszon: • Aktív marad a helyi munkaerő • „Többiek látják, hogy a közért tesznek” • Terület rendezés, gondozottabb környezet (költség megtakarítás) • „Új termelő eszköz, új perspektíva” termény értékesítés,

Szervezeti kutatás (idézetek interjúkból) a)Verseny sértés („mit szólnak a vállalkozók?) • „magán kecske tenyésztőn keresztül értékesítik” • „Vízügyi és Csat. Kft-nk értékesíti terményt magánüzemekben” • 50 mázsa krumplit eladtak, „ennyivel kevesebbet vettek máshonnan” • „vállalkozónak nem éri meg befektetni a lepusztult termelő eszköz felújítása” • „ Kicsi a részesedés (6.000 hektárból van közmunkában)” • „mennek máshová, hiszen itt nem pályázhatnak munkáért” b)„Hány főt vállalnának, ha … (állami vállalat) • csak 70% bértámogatás?: „Valószínűleg ugyanennyit. • Ha lenne továbbfogl. kötelezettség?: „Akkor a vállalkozó sokkal olcsóbb lenne, akkor nem szöszmötölnének” • „A magánvállalkozó fő szezonális munkással meg tudná csinálni” (2012- ben már 370 közmunkás bérköltségét 100%-ban támogatták) c)„Hány főt vállalnának, ha … (önkormányzat) • „mindig legyen legalább 10-20% beruházási önrész” • de más: „nincs pénz bér-önrészre” Fenntarthatóság? Verseny sértés?

Összefoglalás 1.Mindent elsöprő cél a létszám ( fő érintett, akárhány hóra) 2.Közben legyen valami ÉRTÉKTEREMTŐ látszat • Önköltség= 200 Ft/tojás, Ft/ mangalica, 360 fő, 40 fő helyett • Piaci rés kiszorító hatás • fős állami, „tanácsi” TSZ (foglalkoztatási szövetkezet) • Fenntarthatósági igény nincs, • Szociális gazdaság, kis vállalkozás fejlesztés nincs! 3.Foglalkoztatás-pol. cél nincs (integráció, képesség megtartás, fejlesztés) 4.Szociális, mentális, közösség építő szolgáltatás és igény nincs 5.Valami pénzt kapjanak, a szoc. feszültségek csökkentésére

További irány 1.Erősíteni javasoljuk a közfoglalkoztatás munkaerő-piaci funkciójának érvényesítését. 2.Egyértelműbben meghatározott funkciók, térség+célcsoport és ezekhez rendelt támogató és ellenőrző – számon kérő eszközökre kell modelleket kidolgozni. 3.Külön cél-eszköz-kontroll kategóriában kellene kezelni a következő típusokat a) Közösségi (mentális, szociális, munkakultúra) képesség fejlesztő típus b/1Munkaképesség kondícióban tartó b/2Tranzit típusú (visszavezetést segítő) c)Vállalkozás fejlesztő típusú (helyi termelési, kisvállalkozási inkubációs) 5.A különböző típusokhoz a bérköltség támogatáson túl, különböző fejlesztést segítő forrásokat, továbbá mentori, monitor infrastruktúrát kell kifejleszteni és hozzárendelni. Ebben az EU támogatási rendszerrel kell egyeztetni (pl. helyi közösség fejlesztő programok, tranzit szolg. fejlesztés, vállalkozási inkubáció, stb.). 6.A b) és c) típusra a BÉRTÁMOGATÁS fogalmi rendszere (és EU konform szabályozása) felé elindulni, különösen a fenntarthatóság és a versenysértés miatt. 7.A b) és c) típusra ki kellene dolgozni azt a térségi döntéshozó rendszert, ami meghatározhatja, hogy MELY (közösséget szolgáló) FELADATOK és szervezet típusok kerülhetnek a MAGASAN TÁMOGATOTT közfeladatok körébe (kecsketenyésztés?, mosoda?, 8.Az eszközök palettájának e fő funkciókat kellene szolgálnia, alkalmazásának kellően rugalmasan kell alkalmazkodnia a helyi, térségi specifikumokhoz.