Mit olvas az utca embere – Mit olvasunk mi?
Bevezetés Az én személyes kíváncsiságom Szövegértési kompetencia fejlesztése az 5-8. évfolyamokon (TÁMOP képzés) Projekt módszer (TÁMOP képzés) Előadás az olvasás védelmében
I. Probléma A fiatalok nagy része nem olvas, vagy nem szívesen II. Célcsoport éves korosztály (7-8. osztály) III. Sikerkritériumok - kompetencia fejlesztés - az olvasás iránti érdeklődés felkeltése IV. Megvalósítási idő kb. 3 hét
Beszélgetés - Kinek mit jelent az olvasás? stb. - Kíváncsiak vagyunk-e arra, hogy a többi ember mit olvas? - Elhatározzuk, hogy készítünk egy kérdőívet Előkészületek - Csoportalakítás szimpátia alapján (6 csoport) - Logók készítése
- A csoportok megfogalmazzák kérdéseiket (6 lista) - Listák összevetése, kialakul egy súlyozott sorrend - Összeáll a végleges kérdőív Terepmunka - Saját környezetben - Utcán, üzletekben stb. Rendelkezésre álló idő: 2 tanóra + szabadidő (összesen 1 hét)
Kérdőív az olvasásról 1. Neme: ……………………… 2. Kora: ………………………….. 3. Iskolai végzettsége: ………………………………………………………………………………………. 4. Mi a munkája?…………………………………………………………………………………… ………….. 5. Mennyi szabadideje van? ……………………………………………………………………………… 6. Szabadidős tevékenységében hányadik helyen áll az olvasás? ………………………. 7. Szokott olvasni? igen – nem 8. Szeret olvasni? igen – nem 9. Mennyi idősen szerette meg az olvasást? ……………………………………………………… 10. Mit olvas?(újság, internet, magazin, e- book…)…………………..………………………… 11. Milyen típusú könyveket szokott olvasni?(krimi, romantikus…) …………………… 12. Milyen rendszerességgel olvas könyveket? (naponta, hetente x-szer, időnként…)………………………………………………………………………………… ……………………… 13. Mi alapján választ könyvet?(író, téma, munka…) ………………………………………… 14. Modern vagy klasszikus könyveket olvas? modern – klasszikus 15. Függ-e a hangulatától, hogy mit olvas? …………………………… 16. Ha unalmas egy könyv eleje, abbahagyja, vagy tovább olvassa?..……………….. 17. Befolyásolja-e a könyv terjedelme? igen – nem 18. Melyik a kedvenc könyve? …………………………………………………………………………… 19. Egy könyvet elolvas-e többször? igen – nem 20. Most épp olvas-e valamit, és ha igen mit? …………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………….. 21. Megnézi-e a könyve filmesített változatát? igen - nem Köszönjük, hogy ránk szánta az idejét, és ezzel segítette tanulásunkat!
Feldolgozás -Kérdőívezés élményei, tapasztalatai - Különböző szempontok szerinti vizsgálódás: Pl..- férfi és női olvasók - kor szerinti megfigyelések - iskolai végzettség - Összegzés
Szakirodalom -Olvasáskutatási tanulmányok feldolgozása (csoportonként más- más): - elolvasás - jegyzetelés - ismertetés - megfigyelések, kérdések - többiek kérdései -Beszélgetés - Vitatkozás
1.Vekerdy Tamás: A meséléstől az olvasásig 2.Komáromi Gabriella: Hogyan tanítanak élni a tündérmesék? 3. Bartos Éva – M. Fekete Katalin: Lélekgyógyítás olvasással 4.Gombos Péter: A kötelező olvasmánytól a szívesen olvasott könyvekig 5.Fűzfa Balázs: De mi lesz velünk az olvasás után?
Saját élmény - Mit olvasunk mi? - Könyvbemutatók Célok: - ismertetés - kedvcsinálás - élmény átadása Csoportmunka értékelése - A csoporttagok értékelik egymást - Összesített csoporteredmény - Eredményhirdetés
Egyéni reflexió Kiértékelés, tanulságok levonása