Cyber antropológia Virtuális etnográfia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
 A felkereső ifjúsági munka gyűjtőfogalom, amely mindazon megközelítéseket magában foglalja, amelyek során az ifjúságsegítők, a fiatalokkal foglalkozók.
Advertisements

Az információs társadalom helyzete Magyarországon
>>0 >>1 >> 2 >> 3 >> 4 >> Gyülekeznek a felhők a felsőoktatás egén - avagy a cloud learning szárnyalása a kibertérben SERES – MISKOLCZI - FÓRIKA - LENGYEL.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
IKT = információs és kommunikációs technológia
Az „Y generáció” egyeteme
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 27.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
Generációk - kultúrák : információszolgáltatás A - Z-ig
Ne akarjon a tanító az emberből más embert faragni, hanem tanítsa meg a maga megismerésére, a maga tehetségeivel (...), s akkor áldott és gyönyörűséggel.
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
A marketing Készítette: Fajka Melitta Zeng Fanni.
Tudomány Társadalom Kommunikáció Pojekt-bemutató.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
A multidiszciplináris e-learning
Üzleti információforrások Céginformáció 2. rész Készítette: Cselleng Dávid.
A posztfordista termelési rendszer
PROGRAMOK, ADATBÁZISOK, OKTATÓSZOFTVEREK CD-ROM-ON
Kommunikáció az egyetemen Konferencia április 17. Gellér Zsuzsanna Szabad bölcsész szakos hallgató, II. évfolyam Az elektronikus kommunikáció és.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Virtuális jelenlét a Facebook-on avagy adalékok az egészségügy számára Egészségtelen emberek egészséges profilja a Facebook-on.
Szigeti Eszter PTE BTK Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék 2011
A thaiföldi turisztikai reklámok társadalomtudományi elemzése OTDK előadás Budai Anna, SZTE Témavezető: Pusztai Bertalan.
„20 éves a HSZOSZ Országos HR szakmai klubhálózata, avagy az új gondolatok vonzzák az új nemzedéket – Szegedi Klub” Készült a ICF Magyar Tagozata, a Humán.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A könyvtárak szerepe az információs társadalomban
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Az elektronikus tanulmányi nyilvántartás mint minőségbiztosítási eszköz dr. Princzinger Péter ELTE Oktatási Igazgatóság január 25.
A statisztikai jártásság megközelítései, modellje A (felső)oktatás szerepe Peter Kovacs Associate professor Department of Statistics and Demography, Faculty.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
SZOCIÁLPSZICHOLÓGIA: Történeti vázlat
Bánkeszi Katalin A számítógép és az Internet hatása az olvasáskultúrára (konferencia) Változó olvasói igények – változó könyvtáros világ.
IWiW – második hullám Simó György T-Online Magyarország Zrt, vezérigazgató.
Koltai Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem, FEEK: A múzeumandragógia kihívásai az USA-ban Széphalom, május 11.
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Internetezés és társadalmi státusz Forrás: TÁRKI Omnibusz december, Medián június Internet-használók aránya a háztartások egy főre jutó jövedelmi.
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Megyesi G. Boldizsár, Kelemen Eszter, Somogyi Zsófia Borbála, Geambașu Réka Készült a BZAKA – IKTI megbízásából március 1, BZAKA Workshop, Budapest.
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
Gondolkodjunk el ! Zene A változások már léteznek!
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
A nemzetiségi statisztika forrásai Lencsés Ákos KSH Könyvtár.
IDEGEN A FILMEN Etnográfiai szöveg és mozgókép közös nehézsége(i) A kulturális idegen ábrázolásának kihívása 1. Hogyan ábrázoljuk az idegent, a másik kultúrát?
Készítette: Baráth Péterné, 2013.
Élet az Interneten.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
E-Learning, E-Kereskedelem, és E-Gazdaság fejlődései
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
Hajós Katalin Budapest, június 5.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Interkulturális kommunikáció Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara HR-klub október 24.
Munkaerőpiaci kihívások Az új generációk elvárásainak megjelenése a kiválasztásban Készítette: Farkas Edit közvetítési üzletág vezető.
Digitális ifjúság Andok Mónika (PPKE) Új utak – a protestáns etika
Az online marketing legújabb generációja
Online közösségek pedagógusoknak
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
KALANDVÁGYÓKNaK… Szociológia alapszak és Szociológia mesterképzési szak a Miskolci Egyetemen!
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

Cyber antropológia Virtuális etnográfia Előadás vázlat Készítette: Mátyus Imre SZTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék

Témamegjelölés Társadalomtudományos vizsgálatok > kultúratudományok Változó társadalom – változó közösségfelfogás, gyakorlatok Kultúra (normák, értékek, gyakorlatok) változásai – keveredés, találkozások > a szobánkat sem kell elhagynunk REMIX KULTÚRA (Paul Willis, Lev Manovich / Lawrence Lessig)

NINE INCH NAILS MIÉRT a NIN? – kapcsolat a hacker (szub)kultúrával Társadalmi mondanivaló: szövegvilág + marketing (Year Zero turnékon „elhagyott” számai) Trent REZNOR (1965)

NIN - REMIXED 2007 végén jelenik meg A Year Zero remixei – nyilvánosan hozzáférhető sávok Ladytron remix (electro-pop) LEETSPEAK – már a BBS-eken megjelenik, nyelvi játék, korábban a korlátozottan hozzáférhető tartalmak miatt >> Douglas Adams

Douglas Adams „ Kitaláltam egy szabályrendszert, ami a technológiával kapcsolatos hozzáállásunkat írja le: Minden, ami létezett a világon, amikor megszülettünk, az normális és hétköznapi és a világ működésének természetes része. Minden, amit tizenöt és harmincöt éves korunk között találnak fel, az új és izgalmas, és forradalmi, és talán karriert lehet csinálni belőle. Minden, amit harmincöt éves korunk után fedeznek fel, az a dolgok természetes rendje ellen való.”

Douglas Adams Angol író (1952-2001) Galaxis útikalauz stopposoknak Nagy technofil, az APPLE evangelistája (egyszerűség, kreativitás) Rámutat a generációk technológiához való vizsonyára

Generációk a II. VH után Baby Boomer-ektől az Y generációig

X Generáció - Oxford English Dictionary: a 60-70 évek közepe táján született generáció - elhidegült, céltalan - 1960-70 - 1984 demográfiában és a társadalomtudományokban használt + marketing + POPULÁRIS KULTÚRA - kisebb népszaporulat (a BB után) - Jane DEVERSON (UK, újságíró - interjú tinikkel 1964-ben) + Charles HAMBLETT (1964) > GENERATION X. London: Tandem. - Generation X (punk rock 1970 - Billy Idol) - Douglas COUPLAND (1991): Generation X: Tales for an Accelerated Culture (kanadai író) - álmodozók, céltalanok, aggodalommal telik, kiábrándultak - munkaerőpiac szűkössége - bizalmatlanság a hagyományos tekintéllyel szemben

Y Generáció - 1980 - 1995 - első megjelenés: Advertising Age (1993) - Echo Boomers, Második Baby Boom, "Ezredesek" (Millennials), Internet generáció (iGen) > cél elszakítani a megnevezést az X Generációtól - attitűdváltozások / kognitív változások, a korábbi oktatási módszerek korlátozottan működnek - közeli kapcsolat az IKT-val (számítógép - 97%; mobil - 94% USA) - Screenagers (Douglas RUSHKOFF, USA író, újságíró, előadó - aktív tagja a Cyberpunk mozgalomnak) - olyan fiatalok, akik képernyők előtt nőnek fel > más a médiahasználat (szörfözés - több forrás párhuzamos befogadása) - nem cégekhez lojálisak, hanem munkákhoz - fokozott vágy az önkiteljesítésre >> Vonnegut

Kurt Vonnegut „Egyszer ludditának neveztek. Büszkén vállalom. (…) Manapság olyan masináink vannak, mint hidrogénbombás robbanófejekkel felszerelt Poszeidon rakétákat hordozó atommeghajtású tengeralattjárók. Meg olyanok, mint a számítógépek, amik ellopják tőlünk a változás lehetőségét. Bill Gates mondta: „Majd meglátják, mivé válnak a számítógépeik.” De hát nekünk kellene valamivé válnunk, nem az istenverte, ostoba számítógépeknek!”

Kurt Vonnegut Am. Író (1922-2007) Antropológusnak készült Az Amerikai Humanisták Szövetségének alelnöke volt (Isaac Asimov után) Kortárs „ludditizmus” – ellenszenv a számítógépekkel (illetve általában a technológia fejlődésével) szemben >> Közösségek

Hagyományos közösségek XIX. századi elképzelés: konténertársadalmak, nemzetállamok Természetes (beleszületünk – pl. cslád, klán, vallás) Lokális Tartós (egész életre szóló) szemtől-szembeni kommunikáción alapul Ellenőrizhető (normák követése könnyebben kikényszeríthető)

Új (virtuális) közösségek Változások a kommunikációban, a közlekedésben, migráció, tér kitágulása, idő rövidülése virtuális közösség (elsősorban tematikus, diskurzus-központú) (Howard Rheingold) aktív és önkéntes (mi választjuk – elméletileg korlátlan számú új közösség tagjai lehetünk) nem lokális nem tartós info-kommunikációs eszközök központi/kiemelt szerepe nem totalizáló (nem ad széleskörű válaszokat az élet fontosabb kérdéseire, nem igazít el)

Az Internet Kommunikációs eszközként tekintve kettős természetű Privát / személyközi (e-mail, IM, chat, fórum, stb. Tömegkommunikáció (blog, hagyományos média utánközlések, stb.)

Internet Studies Nem egyetlen diszciplína – interdiszciplináris / multidiszciplináris terület (társadalomtud.) Nincs curriculum Nincs kánon Az akadémiai körök folyamatos lemaradásban >> Harvard

Harvard – Open Access 2008. február 12. – új intézményi irányelv Ingyenesen elérhetővé kell tenni az oktatók/kutatók publikációit az interneten Üzenet: 1) a kiadók sápja ellen; 2) az akadémiai körök folyamatos lemaradása ellen >> Barry Wellmann és a korszakok

Az Internet Studies 3 korszaka Barry WELLMANN (1942) a NetLab vezetője, a Torontói Egyetem professzora, szociológus 1. szakasz – 1994-1998 szélsőséges teóriák 2. szakasz – 1998-2003 empirikus adatgyűjtés kezdetei 3. szakasz – 2003-tól részletesebb elemzések

Internet Studies 1. szakasz Túlzott derűlátás (McQuail, Turkle, Pippa) VS. Túlzott pesszimizmus (Winner – politológus USA; Stoll – asztronómus, író USA) Erős az utópiairodalom hatása Jobbára teoretikus viták Bekerül a képbe a „virtualitás”, a „cyberspace” fogalma

Cyberspace / cyberpunk A cyberpunk irodalom nagy hatása a 90-es évek teóriáiban Bruce Bethke – Cyberpunk (1980) > a hacker metafórája William Gibson – Neuromancer (1984) > „Cyberspace” (először használja a virtuális valóság szinonímájaként) Nem megfelelő fogalmak

Internet Studies 2. szakasz Analitikus megközelítések Empirikus adatgyűjtés – céges és állami pénzek CMC kutatás, identitás kérdések Sherry Turkle – identitásjáték; MUD / MUSH Judith Donath – CMC (computer-mediated communication – számítógép által közvetített kommunikáció) vizsgálatai

Internet Studies 3. szakasz Az eddigi adatok áttekintése Specifikusabb elemzések Kiemelt helyen a digitális szakadékkal és az információs társadalommal kapcs. Kérdések Megjelenik a virtuális etnográfia (Hine 2000 - szociológus) >> Elnevezés

Elnevezéssel kapcsolatos problémák Cyberantropológia – sem a „cyber-”áthallás miatt, sem a klasszikus antropológiai hagyomány miatt nem megfelelő Cyberetnográfia Virtuális etnográfia – a virtualitás kevéssé meghatározható, túlságosan metaforikus Online etnográfia – ez tűnik a legpontosabbnak az internet etnográfiai eszközökkel történő kutatására (ugyanakkor a V.Etnográfia elterjedtebb) Netnográfia - az etnográfiai módszerek alkalmazása a marketingben

Virtuális Etnográfia - Alapkérdések Az internet egyszerre 1) Kultúra (társadalmi kontextus) & 2) Kulturális alkotás (tárgy, eszköz) Lehetőségek, értelmezések, közönségkép Hogyan befolyásolja az Internet a szervezeteket és a társadalmi kapcsolatokat időben és térben? Eltér-e ez a 'valós élet' szerveződésétől, és ha igen, hogyan egyeztetik össze a kettőt a felhasználók? Az eredetiség (autentikusság) és a hatalom implikációi az Interneten. Hogyan reprezentálódik és hogyan tapasztalható meg az identitás? Hogyan bírálódik el annak autentikussága? Vajon a 'virtuális' radikálisan különbözik és elválik a 'valóditól'? Van határ az online és az offline között?

Virtuális Etnográfia - Terep és módszer Elsősorban a szövegalapú CMC érdekli, de már más (multimediális) tartalmak vizsgálata is beindul online etnográfia: reflexív értelmezés arról, mit jelent az internet részének/résztvevőjének lenni - a kutató felhasználókkal azonos tapasztalat birtokába juthat (mindkettő a rendszeren belül van – az etnográfus NEM idegen[ebb], mint az antropológus) szimmetria: az etnográfus ugyanazon média használatával tanul, mint az adatforrások

Netnography Robert V. Kozinetz (2002) elnevezése > etnográfiai eszközök a piackutatásban Termékek elfogadottsága, attitűdök, vélemények/értelmezések (pl. Maggi, mobilszolgáltatók) A statisztikai módszereknél olcsóbb, gyorsabb, pontosabb/időszerűbb

Virtuális Etnográfia - problémák Hitelesség: korábban az autentikusság egyfajta biztosítéka volt a távoli helyre való elutazás, a tapasztalás, a szemtől-szembeni interakciók gazdaságosság: különösen idehaza nincs rá nagyobb kereslet – nincs olyan magyarázóereje, mint a költséghatékonyabb kérdőíves/fókuszcsoportos mintavételeknek Etikai kérdések: részvétel vagy lurking (kb. kukkolás, rejtőzködve figyelés) – felfedje-e magát a kutató, kockáztatva ezzel, hogy előre befolyásolja az eredményeket?

Útravaló Az etnográfiai a nyomodban van! – felhasználás a marketingben, mercenary anthropology (antropológusok a hadsereg, a titkosszolgálatok, és nyomozóhivatalok szolgálatában) Mercenary anthropology: Ruth BENEDICT – Krizantém és kard (USA - Japán, II. VH – az amerikai hadsereg Benedicttel készíttetett kulturális/társadalmi profilt a japánokról) Anthropology Today vol. 23. 2007. June – példák hosszú sora