A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt 2001. május 24.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Növekedés-támogatás M27 ABSOLVO. 2 Mi kell a növekedéshez?
Advertisements

Mennyi az annyi, avagy a szegedi médiumok olvasottsága, hallgatottsága, nézettsége az Informédia felmérései alapján szeptember 11.
A profitmaximalizálás és a Superbrands november 4. Kempinski Hotel Corvinus dr. Serényi János – Superbrands Bizottság, elnök.
Lengyelország: Allegro Magyarország: TeszVesz és Vatera
Állóeszköz-gazdálkodás
OTP Kockázati Tőkealap I.
A Budapesti Értéktőzsde Részvénytársaság éve december 15. Jaksity György elnök Budapesti Értéktőzsde.
A világ leggazdagabb emberei MA A többiek pedig munkát keresnek.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
BRANDÉPÍTÉSSEL AZ ONLINE ÉRTÉKESÍTÉSÉRT Budapest,
Válaszok válság idején: hogyan hat a válság a gyógyszeripari piackutatásra? Szerencsés Dóra Egészségügyi kutatások vezetője Millward Brown Healthcare.
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR KUTATÓK ÉJSZAKÁJA SZEPTEMBER 24. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS, OFFLINE.
BMBY.expert a mi szaktudásunk. Az Ön vezetése A vezető ingatlanközvetítők a BmBy.expert ©-et választják Önökben megvan a Vezető? Több kontrollal és átlátással.
Trend vagy evolúció? üzleti döntésfolyamatok átalakulása a túlélés és fejlődés érdekében Dr. Csorbai Hajnalka Opten Informatikai Kft. Opten - Céginformáció.
A TERMÉKÉLETCIKLUS-KONCEPCIÓ
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia Az informatika szerepe a vállalati kultúra és versenyképesség javításában Dr. Kornai Gábor AAM Tanácsadó.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Hogyan gondolkodjunk az árakról Állnak a falak… BUDAPEST május 22.
Tévhitek és tények a részvénybefektetésekkel kapcsolatban Jaksity György, a BÉT Igazgatósága elnökének sajtótájékoztatója.
2001. szeptember 13 LOGI-TECH Déri András 1 az e-kereskedelem után Déri András.
Alapfogalmak.
CRM Customer Relationship Management –
Az e-kereskedelem (e-business)
Tibai Eszter Indíts el új munkatársat! A képek származási helye: internet és saját.
Az internetes kereskedelem (B2B, B2C) sajátosságai
E-beszerzés Bravo csoport.
UGC Today UBS & CSFB Media Week Conferences December 7, 2004 Versenyző infrastruktúrák ”Navigálás a platformok csatájában”
A sörétes pisztolytól a távcsöves puskáig Hirdetői módszerek a szakmédiumokban Biró István és Szigetvári József.
KOCKÁZAT – HOZAM.
| június 27. | MKT vándorgyűlés E-kormányzat és versenyképesség Dr. Paál Péter MKT Informatikai Szakosztály Vezérigazgató, IBM Magyarország.
Venni vagy eladni? Részvénybefektetések az intézményi befektető szemével Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt.
Kisiklott projektek sínre tétele Sipos Ferenc Ágazat igazgató Móra Krisztina Projektvezető HTE Projektmenedzsment a gazdaságban,
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
Bauer András - Berács József:
A lánc menti együttműködés és az innováció: a képességek és a meghatározó szakértelem kombinálása dr. Sebők András Campden BRI Magyarország Nonprofit Kft.
Internetes bankok piacformáló hatása
Horváth István, CFA K&H Befektetési Alapkezelő Zrt.
Termék & Márka Kopcsay László.
Egy új időszámítás kezdődik!. Szeretne Ön 2010-ig : › több jövedelmet és biztonságot ? › több időt és örömet ? › jobb kilátást és több bizalmat? Egy új.
Microsoft Üzleti Megoldások Konferencia 2005
Zsembery Levente vezérigazgató
Egy tőkebevonás tapasztalatai
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Innovatív induló kisvállalkozások izraeli fejlesztési modellje, ennek adaptálása Magyarországon Dr. Turi Márta – Korányi László szeptember.
Innováció a vezetésben – vezetés egy innovatív cégben Innovációs speci előadás december 12. Lévai Gábor.
© Enigro All Rights Reserved. THE ONLINE FOR GLOBAL BUSINESS NETWORK.
Okos pénzt az okos egészségügynek – kockázati tőkebefektetések az élettudományok területén április 29. Zsembery Levente vezérigazgató X-Ventures.
ÜZLETI TERV Otthonából dolgozhat (telefon!) Otthonából dolgozhat (telefon!) Heti óra (esténként és hétvégeken) Heti óra (esténként és hétvégeken)
Cégnév Üzleti terv. Célkitűzések A cég hosszú távú céljainak egyértelmű bemutatása –Használjon a cég növekedését alátámasztó kifejezéseket, de legyen.
1 Kockázati tőke a megújuló energia finanszírozásában Zsembery Levente HVCA Oktatási Bizottság.
Crowdfunding Dobozi Sándor Executive Vice President GCT Holding.
Van-e lejjebb? Egy válságos piac a válságban „A helyzet” A rádiós piac évek óta stagnál/csökken –A kedvezmények mértéke nő (és nőni fog). MRSZ.
Harsányi László: Munkafüzethez 1. MOME 1. 2 A számításba veendő öt alaptényező: Beszállítók (írók, nyomdák, stb.) alku-pozíciója Vásárlók (fogyasztók)
Beszerzések hatékonyság növelése
STRATÉGIAI ÉS ÜZLETI TERVEZÉS 4. előadás
9. tétel.
Operatív menedzsment és versenyképesség
Tematika A CIB sokáig az egyik leginnovatívabb bank volt Magyarországon A válságban leálltak a fejlesztések és lassú volt az újraindítás A CIB újra az.
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Üzleti terv bemutatása
Ezek a stratégia elemek sorban
Vállalati terv bemutató
Vállalati Pénzügyek 1. előadás
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv bemutatása
Cégnév Üzleti terv.
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

A Nagy Internet Játék - a 90es évek gazdaságának „szembekötősdije” ITTK-Klub vitainditó Szekfű Balázs Carnation Internet Consulting Rt május 24.

Tartalom 1.Az Internet iparág felfutása 2.Mi vezetett az összeomláshoz? 3.Mi omlott össze? 4.Az összeomlás után... 5.Tanulságok

? Bevezetés Mit visz a kis hajó?

Bevezetés Globális gazdasági válságot?

Az internet iparág felfutása Igy jöttünk  A technológia 30 éves... ARPANET, FIDONET, BBS...  Telco/IT verseny elérhetővé tette... Flatrate, ingyenes böngészők, olcsó PCk...  Hatékonysága elterjesztette... web, ICQ, , chat, forum...  Üzleti élet észrevette, használni kezdte... Webmarketing, CRM, e-commerce, e-biznisz... és mintegy 5 év alatt kialakult egy új iparág! Az Internet:

Pre-internet időben Piaci kockázata legfontosabb, döntő kockázat Menedzsment kockázat tapasztalt csapat kell Technológiai kockázat elfogadható, ha belépési korlát Finanszírozási kockázat általában elfogadható, kalkulálható Az internet iparág felfutása Befektetői kockázatelemzés I.

Pre-internet időben -- és Internet időben Piaci kockázat a legfontosabb, döntő kockázat Milyen piaci kockázat? Menedzsment kockázat tapasztalt csapat kell Bárki saját céget indíthat! Technológiai kockázat elfogadható, ha belépési korlát Piaci elsőség a fontos! Finanszírozási kockázat általában elfogadható, kalkulálható Nehogy a versenytárs több pénzt kapjon! Az internet iparág felfutása Befektetői kockázatelemzés

• Dotcomok: lehetőség • Nagyvállaltok: félelem • Pszichózis:„Sok a dotcom, tehát megéri az interneten nyomulni” • Igéret: Minden hatalom a vevőé •Globális verseny: az Internet technológia egész iparágak profitabilitását befolyásolja Az internet iparág felfutása Minden hatalmat a vevőnek!

Az internet iparág felfutása …és összeomlása

• Mivel „minden előny a fogyasztónál”, a stratégia nem fontos, csak legyen a legjobb/legolcsóbb a termék • Mesterségesen alacsony árak (piacszerzés) • Kiváncsi/kiserletező/diszkont vásárlók - ideig-óráig • Piac és profit elérése helyett befektetők és tőzsde befolyásolása Mi vezetett az összeomláshoz? Műbizniszek és virtuális könyvelés

AZ INTERNET ELŐNYEI... • informácio elérhetősége • beszerzés egyszerűsége • marketing egyszerűsitése • vevő-eladó egymásra találásának megkönnyitése...TESZIK NEHÉZKESSÉ AZ ELŐNYEIBŐL VALÓ PROFITÁLÁST Mi vezetett az összeomláshoz? Az internet paradoxona

•Részvénybevételek (amazon), támogatott, piacszerző beszerzési árak, fizettetés a szállítókkal (yahoo) •A változó költségek „eliminálásával” a fix költségekre került a hangsuly, ez fokozta a destruktiv árversenyt •Részvényárak elemelkedtek a fundamentumokkal igazolható szintről •Cinkosság: „Mindenki” jól járt, az IPO „mindenkinek” hozott profitot! •A kombináló befektetőket elkapta a „gépszíj” •A vállalkozók profik lettek saját marketingjükben Mi vezetett az összeomláshoz? „az interneten olcsó eladni”

• a szinjátékra épülő dotcom tőzsdei értékelés • az alkalmatlan üzleti modellek „fizess a figyelemért – urald piacot – arasd le!!” • a koncepció, hogy az internet önmagában versenyelőnyt jelent Mi omlott össze? A technologiai kisérletezés uralma I.

•használószám? átlagos használói bevétel! • összes oldalletöltés? eladott impressönök aránya! • bevétel? profit! • PROFIT??!! A növekedési ütem elfedheti a fundamentumokat, de nem örökre. Mi omlott össze? A technologiai kisérletezés uralma II.

• az ügyfélszerzési költségek magasabbak • hiányzik a „vevő-érintés” • újra és újra meg kell nyerni az ügyfelet •piacemésztő versenytársak: a verseny erősebb lett a vártnál • a tradicionális szereplők legyőzése több helyen illúziónak bizonyult (pl. DSL) Mi omlott össze? „A vevő” nem olvasta az üzleti terveket?!

Mi omlott össze? Összehasonlításban a legsúlyosabb

Nasdaq : •nagyon hasonlit 1929-hez •de annál is meredekebb •íjesztő: milyen hosszú is lehet egy bessz... A DowJones az szeptember 3-i szintet 1954-ben (!!!) érte el. Mi omlott össze? Hirtelenebb, meredekebb, hosszabb

Lehet, hogy még közel sem vagyunk a végénél: Mi omlott össze? …és meddig? IdőpontEsésMeddig 1973 Nasdaq-59.9%473 nap 1983 Nasdaq-31.5%280 nap 1987 Nasdaq-35.9%45 nap 1989 Nasdaq-33.0%259 nap 2000 Nasdaq-67.5%270 nap 1929 Dow-89.2%714 nap 2002 feb?? 2003 jan?? …eddig

Az internet: pályamódositás, nem új pálya • dotcom túlélés - csak ha az üzleti modell profitábilis • dotcorp - van ideje lassan de biztosan mozogni a neten Az összeomlás után... Erős lassulás minden tekintetben I.

• sok leckét el kell felejteni • már nem olyan kool vállalkozni a neten • az Internet tovább növekekszik • a befektetési kedv tartósan alacsony marad • a profitibilitás minden Az összeomlás után... Erős lassulás minden tekintetben II.

• brick&click: dotcomok hátrányban • integrált, átgondolt brick&click sikerek (schwab, walgreens) • csak áralapú versenyezés = halál • saját, egyedi termékek, szolgáltatások - ismerős? • virtualizálható iparágak pörögnek (online terjesztés, webes CRM) Az összeomlás után... Egyedi, hibrid b&c modellek a nyerők

• Az internet maga megszűnt versenyelőnynek lenni •a hagyományos előnyök lesznek a megkülönböztetők Az internet kötelező lesz Az összeomlás után...

• részvényesi érték, a P/E csak hosszú távon értelmezhető • a technológia-szállitók sikere nem jelenti a kliensek sikerét • a divatos technológia (platformshiftben) túléli vevőit -- legfeljebb egy évvel • az első generációs felvevő piac limitált (USA: 54% online) Tanulságok Óvatosan extrapoláljunk!

• new economy helyett: old economy with new technology • a lock-in lehetősége alacsony •best practice-ek egyszerűen koppinthatók • back-end költségek: gyakran sulyosabbak, mint a front-end megtakaritások (barnes&noble) b2b és b2c: back to business back to consulting Tanulságok The New Old Economy

• dotcomok: fizetős szolgáltatások, a fizikai világ felé -- (amazon, aol, webvan, e-trade) • nem számít a sebesség, amikor a piac a profitot értékeli • számitanak a versenytársak, ha alacsonyak a belépési korlátok • számit a csapat tapasztalata és tudása, főleg, ha keményedik a verseny Piaci értékelés (bizony, mégis): a jövőbeli exit lehetőség függvénye. Tanulságok Mégis számít a fenntartható üzleti modell!

Köszönöm a figyelmüket! Szekfű Balázs

• Stratégia: hosszútávú profitabiltást mutató üzleti modellt építsünk! • Taktika: Gyorsan, de óvatosan • Pézpiacok: Ne vonjunk be túl sok tőkét túl korán! Nincs IPO ha nem teljes a csapat! • Piacstratégia: Diverzifikáció! – egy szegmensben inkább egy, maximum két cégbe fektessünk! • Menedzsment: Tapasztalt menedzsmentet ésszerű cégértékelésen támogassunk meg! Az internet iparág felfutása Tradícionális kockázati tőke modell

• Stratégia: piaci rész megszerzése, piaci elsőség, vevőszám gyarapodás! • Taktika: Sebesség bármi áron! • Pézpiacok: “Aranyláz” – egyszer élünk! • Piacstratégia: Ne törődjünk a versenytársakkal, legyünk gyorsabbak és legyen több pénzünk! •Menedzsment: Támogassuk az éles eszű és gyors csapatokat! Az internet iparág felfutása Internetes kockázati tőke modell

•soha nem látott növekedési/terjedési sebesség • szokatlanul sok társadalmi figyelem • a pénz rendelkezésre állt • menő volt internetes vállalkozónak állni • az általános internetláz és a konjunktúra együtt egekbe vitte a cégek tőzsdei értékét Mi vezetett az összeomláshoz? „...soha nem látott...”

A befektetők és a vállalkozók szembekötősdit játszottak • a kombináló befektetőket elkapta a „gépszíj” • a vállalkozók profik lettek saját marketingjükben • a kockázati tőkések mind be akartak szállni a „lemmingversenybe” hogy egy kis pénzt keressenek • „rút kiskacsa” modelleket támogatása, melyek megsemmisitették a saját piacukat (adjuk ugyanazt olcsóbban!) • versenykonvergenciát erősítette a web, árverseny dominál Mi vezetett az összeomláshoz? Össznépi szembekötősdi