Marketingstratégia alapjai Marketinggyakorlat Marketingstratégia alapjai
Marketinggyakorlat 7.ea Dolgozat… nov. 2. a gyakorlati órán! esszé, kis kérdés, multiple choice, igaz/hamis csak számológép és toll! tk első 5 fejezet + elméleti órák anyaga korábbi csoportfeladatok tapasztalatai Marketinggyakorlat 7.ea
Idő és hely - Mikor és hol? A vásárlás helyének elemzése fizikai javaknál elsősorban a kereskedelmet, szolgáltatásoknál a szolgáltató tevékenység helyszínét érinti. A „hely” döntések vizsgálata fontos, mert sok vásárlói döntés az értékesítés helyszínén születik a hely kiválasztása sokszor megelőzi a márkaválasztást Az üzletválasztás típusai: bolti (szaküzlet, áruház, hipermarket, diszkont, stb) bolton kívüli (katalógus, telefon, Internet, ügynök, hálózat, piac,) Az üzletválasztás szempontjai: vevő (végeredmény-orientált) és/vagy vásárló (folyamatorientált) az üzlet helye és megközelítésének kényelme, gravitációs ereje, az üzlet típusa, mérete, választéka, atmoszférája, árszínvonala, stílusa, a kereskedelmi promóció, stb A vásárlás idődimenziója (kapacitáskihasználási és készletezési probléma) van-e a vásárlásnak ritmusa (szezonalitás) és ehhez milyen mennyiség tartozik melyek a csúcs, illetve a kereslethiányos időszakok jellemző-e az impulzushatás Marketinggyakorlat 7.ea dr. Pavluska Valéria: Marketing/Fogyasztói magatartás
A vásárlási döntés szituációs jellemzői A konkrét helyzet a megszokottól eltérő döntési folyamatot és/vagy eltérő választást eredményezhet. Időtényező az időkényszer gátolja a kiterjesztett problémamegoldást - kényszer, feladat a rendelkezésre álló idő mennyisége növeli/csökkenti a mérlegelés lehetőségét a vásárlás különböző időpontban más magatartást eredményez (hétvége) az idő költségtényező hatással van a csatorna megválasztására Pillanatnyi fizikai és lelki állapot, anyagi helyzet Partnerek, kísérők, társak, eladók családtag, barát, gyerek, ismerős hatása a döntésre új ismeretségek a döntési folyamatban és ezek hatása a döntésre a szituáció, a jelenlévők státuszának megerősítő hatása mások döntésének és az eladók kommunikációjának befolyásoló ereje Atmoszféra, fizikai környezet A konkrét cél a szokásostól eltérő motiváció (pl. ajándékvásárlás) Marketinggyakorlat 7.ea dr. Pavluska Valéria: Marketing/Fogyasztói magatartás
A vállalati döntések rendszere Marketingmix döntések Marketingstratégiai döntések Vállalati stratégiai döntések Corporate identity (CI) Küldetés Marketinggyakorlat 7.ea
Marketingstratégiai döntések Pozícionálási stratégia Kinek szól a termék? Mit tud a termék? Célpiac kijelölés + relatív versenyelőny A piac és teljesítmény (a piaci mező) A piac lefedése A piac földrajzi kiterjedése A piaci döntések időzítése A piac ösztönzése A piaci szövetség A piaci versenystílus Marketinggyakorlat 7.ea
Termékpiaci stratégiák – Ansoff-mátrix Intenzív piacfejlesztés Extenzív piacfejlesztés Innovációs stratégia Diverzifikáció stratégiai kombinációk: Z, L és I Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea A jövőbeni portfolió kialakításának stratégiái Termék/piac stratégiák (Ansoff-mátrix) Jelenlegi piacok Új piacok 1. Intenzív piacfejlesztés 2. Extenzív piacfejlesztés Jelenlegi termékek Új termékek 3. Innovációs stratégia 4. Diverzifikáció Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea BCG mátrix Piaci növekedés Relatív piaci részesedés Kérdőjelek, sztárok, fejős tehenek, döglött kutya Stratégia: fejlesztünk, megtartunk, „aratunk” vagy likvidálunk Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea Növekedés-részesedés portfolió mátrix (BCG-mátrix) BCG - Boston Consulting Group Kérdőjel Csillag magas ? megtartani építeni Piaci növekedési ráta learatni kivonni $ alacsony Fejős tehén Kutya magas alacsony Relatív piaci részesedés Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea BCG mátrix SBU Árbevétel (millió Ft) Piaci eladások Növekedési ütem (%) Jutalomfalatok 120 200, 120, 120, 100 12 Konzerv eledel 550 550, 450, 300, 280 8 Vitamin készítmények 60 100, 95, 75, 60 15 Száraz tápok 450 450, 450, 350, 300 4 Biotápok 40 70, 65, 40, 30 25 Kutyavíz 5 10, 5, 3, 3 11 Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea BCG mátrix - Garnier SBU Árbevétel (millió Ft) Piaci eladások Növekedési ütem (%) Sampon 150 200, 180, 150, 100 5 Hajfestékek 450 450, 350, 300, 280 11 Testápolók 220 220, 220, 175, 60 4 Dezodrok 40 90, 60, 50, 40 12 Alakformálók 130 130, 120, 80, 80 25 Arckrémek 110 140,110, 95, 83 Marketinggyakorlat 7.ea
Marketinggyakorlat 7.ea KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Marketinggyakorlat 7.ea