Kooperatív tanulás – szakmai gyakorlaton

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lépések, végrehajtás, portfólió Marksteinné Molnár Julianna
Advertisements

Komplex Instrukciós Program
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Projektoktatás április 8. Papp Dolli.
Nyílt napok látogatottsága
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
Elsősegély-oktatás az iskolákban, vagy a klubokban
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
Fontosabb fogalmak Képesség :
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Az IKT-eszközök alkalmazásának és fejlesztésének pedagógiai támogatottsága évfolyam OKI-kutatás-fejlesztési projekt.
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Szeretet, türelem, tolerancia
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az e-portfólió használati köre
Projektmunka.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Kompetencia alapú idegen nyelvi
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
Tudományos konferencia Nyíregyháza Október
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
Indító gondolatok 2000-ben egy nemzetközi vizsgálat szerint 32 ország tanulói közül a magyar diákok mondták legtöbben, hogy nem szeretik az iskolát, mert.
Gyermekvilág régen és ma
HOGYAN VALÓSÍTHATÓ MEG A TÁMOP A HANGSZERES OKTATÁSBAN?
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Almárium – Trescsik Angéla Ne kerteljünk, tanuljunk lépésről.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az óvodai tevékenységterv
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Új modulok a szakképzésben Projektmenedzsment – MS Project 2007 Szentirmai Róbert.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
Pedagógus értékelési rendszer
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Cím szöveg – Second level Third level – Fourth level » Fifth level TÁMOP Tájékoztató Nap Családi kisokos, avagy ismerd meg a családod. Vitéz Gyöngyvér.
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
E Z ITT A REKLÁM HELYE Társadalmi célú reklámok a rasszizmus és kirekesztés ellen Készítette: Hős Orsolya május 14.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Mérés-értékelés konferencia március 28. Eger.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A szakiskolai kompetenciamérés tapasztalatai Jókai Mór Szakképző Iskola Bonyhád.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Projektorientált matematikaoktatás
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
VITA A PROJEKTEK TERVEZÉSÉRŐL, ELŐKÉSZÍTÉSÉRŐL „Tudnod kell, melyik kikötő felé tartasz, mielőtt be akarod fogni a jó szelet, mely odarepít” (Seneca)
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

Kooperatív tanulás – szakmai gyakorlaton Didaktikai háttér, „kedvcsináló” és „minta” a Modell Divatiskolában tartott bemutató óra kapcsán…

Mi a projektmódszer? Falus Iván: Didaktika „A projektmódszer a tanulók érdeklődésére, a tanárok és diákok közös tevékenységére építő módszer, amely a megismerési folyamatot projektek sorozataként szervezi meg.”

Mi a projekt? „A projektek olyan komplex feladatok, amelyeknek a középpontjában egy gyakorlati természetű probléma áll. A témát a tanulók széles körű, történeti, technikai, gazdasági összefüggésben dolgozzák fel, így a hagyományos iskolai tantárgyi rendszer fellazítását igényli a módszer alkalmazása.”

Példák projektekre Miről tanúskodnak a fák évgyűrűi? (Finnországi terep- és laboratóriumi feladat) Tantárgyi kapcsolatok: Földrajz (hová utazunk?) Növénytan (milyen fákat vizsgálunk?) Rajz-ábrázolás Fényképezés és az előhívás fizikája, kémiája Meteorológia (milyen időjárás volt x évvel ezelőtt? (Az évgyűrűket befolyásolja!) Történelem( milyen események voltak az évben?) Tanulmányi kirándulás megszervezése „Bemutatkozunk” műsor szervezése Erdei iskola egy helyi környezetvédelmi problémára építve Epochális tantárgyi tanítás egyes magyar iskolákban

A projekt néhány jellemzője Hosszú időn át tart –többnyire hónapokig. A cél nem a tanulás, hanem valami produktum, ennek elkészítése a tanulást INDIREKT módon biztosítja. A tanulás nem cél, hanem eszköz jellegű a projektmunka során. Nagyfokú a tanulók szabadsága a cél kiválasztásától a tervezés, munkamegosztás, kivitelezés, bemutatáson át az értékelésig. A produktum egy színdarab, rádiójáték, kiállítás, videojáték… Az értékelés szempontjait, részpontszámait előre kell közölni.

Mi a kooperatív tanulás-oktatás? A kooperatív oktatási módszer a tanulók 4 -6 fős csoportokban végzett tevékenységén alapul. A konkrét ismeretek megszerzésén túl, az intellektuális készségek, a tantárgyakhoz is köthető kompetenciák fejlesztésén túl kiemelt jelentősége van a „negyedik oktatási stratégia” céljaként emlegetett szociális készségek, együttműködési képességek kialakításában. (Ez utóbbiak az EU-ban kívánatos munkavállalói képességek listája első helyén állnak.)

Példák kooperatív tanulásszervezési módokra Csoportos tanulás – egyéni teljesítménymérés (Részletek tanfolyamon!) Csoportos tanulás – egyéni „vetélkedő” „Mozaiktanulás” – ismeretek összeillesztése csoportban Csoportos kutatás Lépés a projekt-oktatás felé…

A kooperatív tanulás néhány jellemzője, egyben előnyök bemutatása Egyéni felelősség és egymás segítésének „kényszere”: A csoport céljainak elérése csak akkor lehetséges, ha minden tanuló eléri a (rá vonatkozó) kitűzött célt. Egyenlő esély a sikerre: A tanuló a saját VISZONYLAGOS fejlődésével tud hozzájárulni a csoport sikeréhez. A csoportszervezés, munkamegosztás és az értékelés technikáit lehet megtanulni tanfolyamokon!

További – nyílt és „rejtett” - előnyök Kutatások szerint mintegy 60%-kal jobb eredmény Fejlődnek az osztályon belüli kapcsolatok Pozitívabbá válik az iskolával szembeni attitűd Enyhülnek a „fegyelmezési” gondok

Tanórai részlet a MDI-ból Molnárné Csikos Katalin

Az óra módszertani felépítése Folyamat Módszertan Érdeklődés felkeltése Koncentráció a témakörrel Bevezető Ismétlés Meglévő ismeretek felidézése Induktív gondolkodás fejlesztése Gyakorlás Feladatlap Vizuális elemek dominanciája Folyamatos szöveges - egyéni és csoport - értékelés Projekt munka Komplex ismeretek alkalmazása: = gyakorlat = technológia = anyag- és áruismeret Problémamegoldó képességek fejlesztése Önértékelés Önértékelő lap kitöltése Házi feladat megbeszélése Önálló munka

Az óra módszertani felépítése Folyamat Módszertan Érdeklődés felkeltése Koncentráció a témakörrel Bevezető Ismétlés Meglévő ismeretek felidézése Induktív gondolkodás fejlesztése Gyakorlás Feladatlap Vizuális elemek dominanciája Folyamatos szöveges - egyéni és csoport - értékelés Projekt munka Komplex ismeretek alkalmazása: = gyakorlat = technológia = anyag- és áruismeret Problémamegoldó képességek fejlesztése Önértékelés Önértékelő lap kitöltése Házi feladat megbeszélése Önálló munka

Végignyitott záródások női blúzoknál Készítette Molnárné Csíkos Katalin

Elejeszél készítése elejére szabott elejealátéttel

Elejeszél eldolgozása különszabott elejealátéttel

Elejeszél eldolgozása szimpla gombolópánttal

Kooperatív órarészlet Előkészítve: Színes modellképek (3) Kis szabásminta- másolatok (A4-es) Szabásminták (3) Alapanyagminták (több) Közbélés – minták (több) 3 feladatlap (csoportonként egy) Ragasztók, ollók, gombostűk Értékelő lap tanulónként

Mi történt munkaszervezéskor? 3 csoport (spontán) kialakítása A feladat tisztázása: a kapott divatképnek megfelelő - elejeszél eldolgozási mód - szabásminta hozzá illő alapanyag hozzá illő ragasztós közbélés kiválasztása, indoklással Technológiai sorrend leírása, részletekkel (vasalási előírás, öltések, stb.)

A 3 csoport feladata Feladatok

Projekt munkához feladatlap Elejeszél eldolgozási mód megnevezése: …………………. 1.Szabásminta kiválasztása, jelölésekkel való ellátása: ……… (A kis mintát ragaszd ide, a nagyot helyezd a paravánra) 2.Alapanyag kiválasztása (indoklással): ……………………. (A kis mintát ragaszd ide, a nagyot, helyezd a paravánra) 3.Ragasztós közbélés kiválasztása (indoklással): ……………… 4.Technológiai sorrend leírása:…………………………………. ………………………………………………………………… 5.Vasalásra vonatkozó utasítások: ……………………………… 6.Alkalmazott öltések és varratok, cérnatípus, öltésnagyság: (Elrendezés a paravánon – spontán kialakult csoportvezető)

Mi történt a csoportmunka során és utána? A rész-feladatok szétosztása csoporton belül (segítséggel) Végrehajtás egyénenként és a közös lapra összeállítás (6 részfeladat – a három, 6-6 fős csoportnak) Csoportonként egy fő paravánra rögzítve és szóban is bemutatja a csoport munkájának eredményét Önértékelés a csoportmunkában tapasztaltak alapján (célja többféle lehet)

A bemutatót készítette: Vantsó Erzsébet FPI Köszönöm Molnárné Csikos Katalin kolléganő hozzájárulását a közzétételhez! A bemutatót készítette: Vantsó Erzsébet FPI