http://www.portofbaja.hu/index.php?page=videos
A folyami fuvarozás és szállítmányozás BGF KKK – NG nappali Nemzetközi ügyletek logisztikája 2011. november 07-14. Áts Júlia Egyik leggyorsabb fuvarozási ág. Kiszolgáltatott az időjárásnak.
Általános jellemzők: tömegszerűség nagy hozzáférés közvetett gyakoriság változó fuvarozási sebesség alacsony időjárás-függőség viszonylag erős közlekedésbiztonság nagyfokú díjszint alacsony környezeti hatás kímélő
fuvareszközök uszályok (+ vontatóhajók) bárkák (+ motorhajók) önjáró hajók Ro-Ro hajók folyam-tengerjáró hajók 600-2500 tonna hordképesség
A folyami fuvarozás infrastruktúrája hajózható vízi út meder (fő jellemzők: mélység, űrszelvény) zsilipek kikötők nyílt vízi (természetes) medencés (mesterséges) rakpartok átrakó létesítmények raktárak szárazföldi közlekedési pályák (áteresztőképesség) kommunikációs hálózatok
A folyami fuvarozás előnyei hátrányai alacsony fajlagos energiafelhasználás munkaerő-igény károsanyag-kibocsátás zajkibocsátás olcsó környezetkímélő alacsony sebesség kiszolgáltatottság a természeti tényezőknek vízállás csapadék- fagyviszonyok
árukör alacsony értéksűrűségű, sürgős továbbítást nem igénylő, viszonylag terjedelmes, ömlesztett száraz- folyékony- tömegáru pl. szén, koksz, vasérc, homok, kavics, cement, gabona, kukorica, napraforgómag, repce, szójadara elsődleges feldolgozású acélipari termékek ásványolaj-termékek ill. „projekt”-rakományok
fuvarjog 1955 – Bratislavai Egyezmények DÁF (Dunai Árufuvarozási Feltételek) Egységes Díjszabási Egyezmény Kölcsönös vontatási és ügynöklési megállapodás 1992-2004 kétoldalú államközi megállapodások holland- magyar német – magyar napjainkban: IVTB (Internationale Verlade- und Transportbedingungen für die Binnenschiffahrt) (1999) CMNI – Budapesti Konvenció (folyam-tengeri fuvarozásra is) 2001. - Mo-on kihirdetve 2005-ben)
A fuvarozó felelőssége árukárért CMNI szerint 2 SDR/kg 666,67 SDR/rakomány-egység 20.000,- SDR / TEU IVTB szerint 10 €/100 kg 200 €/rakomány-egység
A folyami fuvarozás okmányai fuvarlevél (szárazföldi típusú) eredeti példány rendeltetése kiszolgáltatás hajórakjegy (értékpapír típusú) eredeti példány/-ok átruházhatóság módja szerint
Fuvarköltség tényezői: a fuvardíj megállapodás kérdése díjtétel 2x mérőig inkl. hajózási illetékek: révkalauz~, csatorna ~, zsilip~, hídpénz hegymeneti – völgymeneti pótdíjak: kisvíz BAF jegesedési zárlati egyéb mellékköltségek: kikötői partfal-használati díj ügynöki jutalék (5 %) kikötői költségek (direkt-, indirekt rakodás, mérlegelés, mintavétel stb.) időjárás, áru sajátosságai miatt felmerülő szolgáltatások díja
Rakodási norma Be- és kirakodási határidő meghatározása: kikötői szokás vagy egyedi megállapodás szerint 750 tonnáig 2 nap 1500 tonnáig 3 nap (ld. deutsch gesetzlich ’94), vagy 45 tonna nettó/óra (ld. deutsch gesetzlich ’99) (24 óra 2 munkanap, ha használják !) túllépés esetén büntetés: demurrage (dangóba) fontos az összehangolás a kikötővel és a hajóval kötött szerződés rakodási feltételei között
A folyami szállítmányozás szakosodott szállítmányozót igényel mindig összetett fuvarozás szerződéskötés - szárazföldi előfuvarozóval - kikötővel - hajóssal - további fuvarozóval (pl. folyam-tenger) + egyéb közreműködőkkel paritástól és viszonylattól függően
Köszönöm a figyelmet !
vontatott uszályok
rakomány: a Megyeri híd elemei
tolt bárkák
tolóhajó karaván
önjáró
Kapacitás: 600-2500 tonna
„Koppelverband” önjáró+bárka
…tartályhajóval
Ro-Ro önjáró
Folyam-tengerjáró
DMR vízi útrendszer
Duna, Majna, Rajna DM csatorna: 1992-ben nyitották meg Duna: 2888km, hajózható: 2414km TEN - VII.folyosó ARA – Budapest: 1820km Bp – Fekete-tenger: 1640km Teljes DMR vízi út: 3460km DM csatorna: 1992-ben nyitották meg mesterséges vízi út, 171 km (Bamberg-Kehlheim) 16 zsilip 108 m szintkülönbség 5-24 m-es zsilipelés 3 vízi erőmű
a bősi zsilip
kikötők nyíltvízi medencés
egykor
… és ma
Példa folyami fuvardíjakra: Bajától EUR/to Bajáig EUR/to -ig: -tól: Passau 15,25 Passau 10,98 Deggendorf 16,18 Deggendorf 11,55 Straubing 16,75 Straubing 11,98 Regensburg 17,88 Regensburg 12,55 Kelheim 18,6 Kelheim 13,25 Nürnberg 19,98 Nürnberg 14.63 Würzburg 22,88 Würzburg 18,00 Frankfurt 25,88 Frankfurt 21,7 Mainz 26,38 Mainz 22,3 Koblenz 26,98 Koblenz 23,83 Köln 27,55 Köln 25,3 Duisburg 28,15 Duisburg 26,8 Emmerich 28,6 Emmerich 27,95